Ad heeft het bij het rechte eind. Veel diesels voor zeiljachten zijn naar verhouding behoorlijk ouderwets. Gebaseerd op ontwerpen die al heel lang niet meer aangepast zijn. Hoeft ook niet, want ze maken naar verhouding weinig uren en hebben weinig vermogen. Het benodigde koppel wordt al snel gehaald en dat is voor een waterverplaatser van meer belang. Een zwaar blok waar relatief weinig krachten op komen, gaat daardoor lang mee. Het valt mij nog op hoe vaak er in advertenties gesproken wordt over diesels die op enig moment gereviseerd zijn, want qua bedrijfsuren zullen ze hun tax vaak niet halen.
Er wordt wel degelijk moderne dieseltechniek toegepast voor mariene doeleinden. Moderne turbodiesels met veel vermogen zitten in de planerende motorjachten.
Er bestaat een 50 pk turbodiesel outboard, maar die is erg duur en erg zwaar en daarom eigenlijk alleen voor professionele inzet economisch inzetbaar.
En dan nog iets over buitenboordmotoren. Viertakt injectiemotoren zijn tegenwoordig zo geavanceerd dat ze lang meegaan en weinig problemen geven. Maar de al eerder aangehaalde outboards in Afrika zijn vrijwel altijd tweetaktmotoren, want die zijn door hun simpele opzet vrijwel onverwoestbaar. Als je je handen maar af en toe smerig wil maken.
Het allermooiste op outboardgebied is de Evinrude E-tec. Licht van gewicht, simpel van opzet en oderhoudsarm, want tweetakt. Maar met computergestuurde injectie, wat hem enorm efficient, zuinig én schoon maakt. De enige buitenboordmotor met een 3-sterren rating van de staat Californië.
Oh jee, ik draai door...