Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: GTL dieselbacterie en toevoeging

GTL dieselbacterie en toevoeging 06 juli 2018 08:07 #957878

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Beste Ad,

bedankt voor de verwijzingen. Er kleven nog al wat gevaren aan het gebruik van deze producten.

Goed om te weten en er niet zomaar slordig mee omgaan. Flesje achteloos aan boord opbergen etc. Lekken etc.

Verder zou ik wel willen weten wat er gebeurd nadat de stof met de brandstof de uitlaat passeert.

Het zijn individueel maar geringe hoeveelheden. Maar in totaal is het toch nog een forse hoeveelheid giftig spul.

Groet,

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 06 juli 2018 09:54 #957909

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
brambo schreef :
(..)Verder zou ik wel willen weten wat er gebeurd nadat de stof met de brandstof de uitlaat passeert (...)
Bram

Grotamar verlaat je uitlaat als water en koolzuurgas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 06 juli 2018 14:28 #957995

CeesS schreef :
brambo schreef :
(..)Verder zou ik wel willen weten wat er gebeurd nadat de stof met de brandstof de uitlaat passeert (...)
Bram

Grotamar verlaat je uitlaat als water en koolzuurgas

Gezien de molecuulstructuur is het wel zeker dat het de temperaturen in de dieselcilinder niet overleefd. En dan krijg je inderdaad water en koolzuur misschien een heel klein beetje stikoxide, (meer atomen dan C ,H en N zitten er niet in behalve ook wat zuurstof) maar dat laatste maakt de motor toch wel en in veel grotere hoeveelheden :evil:
Om niet of nauwelijks te verbranden zouden er in het molecuul atomen met een zeer grote bindingskracht zoals halogenen ( chloor fluor of broom) moeten zitten( net als bij stoffen als freon en dioxine oude soorten bestrijdingsmiddelen en dergelijke) maar die zitten er niet in.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 06 juli 2018 19:36 #958046

WhyWorry schreef :
... toen wij deze ochtend de haven van Delfzijl uitvoeren liep ineens het toerental terug en viel de motor daarna uit. Hij startte wel vlot weer op en met zeer weinig toeren de box weer opgezocht. Op de terugweg de motor geïnspecteerd en niets kunnen vinden. Daarna het brandstof filter.....geen zwarte drab o.i.d. maar wel iets schimmeligs. Aan boord de discussie of dit nu de zo gevreesde dieselbacterie is.

Bij de opening van dit topic kwam dit mij bekend voor. Motor stil vallen, en vrijwel direct weer starten maar wat moeizaam op gang komen. Met 25 liter GTL in de tank (zo groot is ons tankje) vreesde ik een bacterie. Met de vakantietocht in het vooruitzicht vandaag het Delphi groffilter, het gaasfilter op de opvoerpomp en het fijnfilter vervangen. Maar ... Niets dat wees op een schimmel, bacterie of drap, integendeel, alles smetteloos schoon (voor zover je bij brandstof van 'schoon' kunt spreken).

Ik ontdekte wel iets anders. Een scheurtje in de brandstofslang bij de aansluiting op het Delphi filter. Een lek dat begon te lekken bij het losnemen van de slangklem. Mogelijk dat hierdoor lucht in het brandstofsysteem werd gezogen als de motor in bedrijf was. Mijn vermoeden wordt versterkt omdat ik vorige week een luchtbelletje in het glas van het filter meende te zien.

Vandaag gevaren en gezeild, geen stilvallende motor, loopt als een naaimachientje, denk dat ik het euvel heb gevonden. Tot zover mijn. 'toevoeging' aan het GTL-verhaal.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 06 juli 2018 19:39 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 07 juli 2018 12:01 #958155

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
brambo schreef :
Beste Ad,

bedankt voor de verwijzingen. Er kleven nog al wat gevaren aan het gebruik van deze producten.

Goed om te weten en er niet zomaar slordig mee omgaan. Flesje achteloos aan boord opbergen etc. Lekken etc.

Verder zou ik wel willen weten wat er gebeurd nadat de stof met de brandstof de uitlaat passeert.

Het zijn individueel maar geringe hoeveelheden. Maar in totaal is het toch nog een forse hoeveelheid giftig spul.

Groet,

Bram

Ik denk dat je in 1x antifauling smeren meer gif gebruikt dan dat je dat ooit in de diesel als biocide zult gaan gebruiken in je hele leven. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 07 juli 2018 12:04 #958158

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Hurleyzeiler schreef :
WhyWorry schreef :
... toen wij deze ochtend de haven van Delfzijl uitvoeren liep ineens het toerental terug en viel de motor daarna uit. Hij startte wel vlot weer op en met zeer weinig toeren de box weer opgezocht. Op de terugweg de motor geïnspecteerd en niets kunnen vinden. Daarna het brandstof filter.....geen zwarte drab o.i.d. maar wel iets schimmeligs. Aan boord de discussie of dit nu de zo gevreesde dieselbacterie is.

Bij de opening van dit topic kwam dit mij bekend voor. Motor stil vallen, en vrijwel direct weer starten maar wat moeizaam op gang komen. Met 25 liter GTL in de tank (zo groot is ons tankje) vreesde ik een bacterie. Met de vakantietocht in het vooruitzicht vandaag het Delphi groffilter, het gaasfilter op de opvoerpomp en het fijnfilter vervangen. Maar ... Niets dat wees op een schimmel, bacterie of drap, integendeel, alles smetteloos schoon (voor zover je bij brandstof van 'schoon' kunt spreken).

Ik ontdekte wel iets anders. Een scheurtje in de brandstofslang bij de aansluiting op het Delphi filter. Een lek dat begon te lekken bij het losnemen van de slangklem. Mogelijk dat hierdoor lucht in het brandstofsysteem werd gezogen als de motor in bedrijf was. Mijn vermoeden wordt versterkt omdat ik vorige week een luchtbelletje in het glas van het filter meende te zien.

Vandaag gevaren en gezeild, geen stilvallende motor, loopt als een naaimachientje, denk dat ik het euvel heb gevonden. Tot zover mijn. 'toevoeging' aan het GTL-verhaal.

Het heeft totaal geen zin om angst voor de dieselbacterie te hebben en zit in iedere diesel en ook GTL, het gevaar is dat als er water in je tank zou zitten en dat ook betrekkelijk langdurig. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 07 juli 2018 12:48 #958163

Zie ook dit verhaal nog maar eens:

Bijlage:

Bestandsnaam: Zinenonzin...-7-8.pdf
Bestandsgrootte:23 KB

Water in de tank kun je gewoon voorkomen door of onder de tank een aftapsysteem(dome of hoe heet zoiets) voor water en vuil te hebben en die ook regematig af te tappen :whistle: of gewoon i.p.v. wat meestal gebeurt de dippijp waardor de diesel wordt aangezogen niet 2 cm boven de bodem te laten ophouden maar door te steken tot op de bodem ( wel afschuinen anders komt er geen diesel meer) .Zo komt eventueel water zoveel mogelijk waar dat thuishoort nl.in de waterafscheider die je uiteraard wel zeer regelmatig moet controleren of , beter , er een kiezen met een wateralarm ( zelf geen ervaring mee maar die zijn er wel).
Doordat het contactoppervlak tussen water en diesel in de waterafscheider veel kleiner zal zijn als in de tank zullen de bacterien ook veel minder snel groeien in de waterafscheider dan in de tank.
Ad
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 12:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 07 juli 2018 13:38 #958177

  • ThD
  • ThD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Heeft Grotomar ook een houdbaarheidsdatum?
Die fles van mij heb ik al jaren niet meer aangeraakt sinds ik GTL tank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 07 juli 2018 13:50 #958180

thysdykstra schreef :
Heeft Grotomar ook een houdbaarheidsdatum?
Die fles van mij heb ik al jaren niet meer aangeraakt sinds ik GTL tank.

In de MSDS ( www.bardahl.nl/assets/uploads/...tamar-71-MSDS-NL.pdf ) staat letterlijk in Rubriek 7: hantering en opslag : "Begrensde houdbaarheid - zie opdruk op de verpakking."
Lijkt me duidelijk.
Ad
Laatst bewerkt: 07 juli 2018 13:50 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 07 juli 2018 19:22 #958222

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Yellow Boat schreef :
Zie ook dit verhaal nog maar eens:

Bijlage:

Bestandsnaam: Zinenonzin...-7-8.pdf
Bestandsgrootte:23 KB

Water in de tank kun je gewoon voorkomen door of onder de tank een aftapsysteem(dome of hoe heet zoiets) voor water en vuil te hebben en die ook regematig af te tappen :whistle: of gewoon i.p.v. wat meestal gebeurt de dippijp waardor de diesel wordt aangezogen niet 2 cm boven de bodem te laten ophouden maar door te steken tot op de bodem ( wel afschuinen anders komt er geen diesel meer) .Zo komt eventueel water zoveel mogelijk waar dat thuishoort nl.in de waterafscheider die je uiteraard wel zeer regelmatig moet controleren of , beter , er een kiezen met een wateralarm ( zelf geen ervaring mee maar die zijn er wel).
Doordat het contactoppervlak tussen water en diesel in de waterafscheider veel kleiner zal zijn als in de tank zullen de bacterien ook veel minder snel groeien in de waterafscheider dan in de tank.
Ad

Een dome zit meestal ergens boven op maar onderin een tank heet het volgens mij een ¨sump¨. En dit is idd bedoeld als laagste punt om b.v. water af te drainen. Bij mij kan dat echter niet omdat mijn tank in gelamineerd is in de kiel. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 07 juli 2018 19:35 #958223

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Je kunt natuurlijk 1 x per jaar de zender van de tankinhoud losnemen en met de carter afzuigpomop de bodem van de tank opzuigen en controleren als je geen waterzak met aftap hebt.

De zakpijp zou ik zeker niet laten doorlopen tot de bodem van de tank. Zit niet te wachten op water in mijn brandstofsysteem, ook geen kleine hoeveelheid.

En denk eraan ook de retourleiding moet naar onder in de tank lopen.


Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 08 juli 2018 06:54 #958257

svalk schreef :
[
Een dome zit meestal ergens boven op maar onderin een tank heet het volgens mij een ¨sump¨.

Dat zocht ik inderdaad , "sump" .Bedankt ;) .
Dan dus mijn andere mogelijkheid met de afvoer/dippijp op de bodem i.p.v. er een paar cm boven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 08 juli 2018 07:10 #958259

brambo schreef :

De zakpijp zou ik zeker niet laten doorlopen tot de bodem van de tank. Zit niet te wachten op water in mijn brandstofsysteem, ook geen kleine hoeveelheid.

En denk eraan ook de retourleiding moet naar onder in de tank lopen.


Bram

Voor dat eerste is daar het voorfilter met waterafscheider zoals ik al schreef.
Als er door een of andere oorzaak zoveel water in de tank zou komen dat de waterafscheider meteen vol is ( heb ik een keer gehad door een achteropkomende breker die het water de ontluchtingsleiding van de tank in drukte :ohmy: ) zou de bodem van de tank waarschijnlijk ook gelijk vol water staan ( of je moet een hele grote tank hebben)en krijg je gewoon hetzelfde probleem.
Ook door kleine hoeveelheden zal op een gegeven moment de waterlaag totaan de dippijp komen of tap jij die waterlaar na bijv. elke 100 vaaruren af?
Maar bij een doorgestoken dippijp voldoet bij de normale kleine hoeveelheden door druppels via een slechte afdichting van de vuldop of condens een ( ook nog eens veel makkelijkere) regelmatige controle van het voorfilter/waterafscheider.
En een ander belangrijk voordeel avn een doorgestoken dippijp is vermoedelijk minder bacterierisico vanwege het vrijwel ontbreken van een waterlaag. En daar ging het in dit draadje immers om.
Overigens dient ook het fijnfiter vaak tevens als waterafscheider . Bij mijn Vetus in ieder geval wel , staat in de handleiding.

Wat betreft de retour tot onderin de tank; dat is niet altijd nodig maar hangt af van de contructie van inspuitpomp en aansluiting retourleiding op de motor.
Vetus(mitsubishi) schrijft dat juist niet voor bij zijn motoren .Bij mij is dat in ieder geval al 15 jaar en dik 2000 draaiuren niet zo.
Ad
Laatst bewerkt: 08 juli 2018 07:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 08 juli 2018 09:05 #958283

  • WhyWorry
  • WhyWorry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Gisteren het laatste nieuwe fijnfilter geplaatst. Bij het ontluchten van het systeem merkte ik dat de brandstofopvoerpomp wat GTL lekte. Ook door de centraal schroef bovenop maar vooral bij het membraam. Rondom. Schroevendraaier er op en ik kon de vier schroeven waar ik bij kon met gemak een kwart tot een halve slag aandraaien.

Gezien het feit dat daar in de tijd dat ik deze Maxi95 heb (14e jaar) nog geen nieuw membraam geplaatst is, maar een nieuw brembraam besteld. Komende week verder sleutelen....toch wel jammer voor zo'n mooi weekend.
Bijlagen:
Maxi95 - WhyWorry
Laatst bewerkt: 08 juli 2018 18:06 door WhyWorry. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 08 juli 2018 14:37 #958345

Yellow Boat schreef :
svalk schreef :
[
Een dome zit meestal ergens boven op maar onderin een tank heet het volgens mij een ¨sump¨.

Dat zocht ik inderdaad , "sump" .Bedankt ;) .
Dan dus mijn andere mogelijkheid met de afvoer/dippijp op de bodem i.p.v. er een paar cm boven.
Ad
Als je niet direct op de Engelse term kan komen, helpt het wel eens om het gewoon in je moedertaal te proberen :evil: Een sump is in het Nederlands gewoon een vergaarbak en ik durf te wedden dat je daar wél op kan komen. Een seal is bv gewoon een dichting. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 11 juli 2018 11:36 #959172

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 236
Tijdens het draineren van (een minieme hoeveelheid) water uit mijn Racor filter eergisteren kwam ook bij mij een soortgelijke, witte substantie tevoorschijn. Dit had ook ik nooit eerder gezien.... (sorry, heb geen foto genomen). Verder associeerde ik de dieselbacterie met donkerbruine tot zwarte slierten, dit in tegenstelling tot het witte wolkje hetwelke ik zag.

Ik ben al enkele jaren trouwe gebruiker van Marine 16 Diesel Bug Treatment, dus ging ik bij hen raad vragen. Dit is het antwoord:

+++

Diesel bug is the generic name for Yeast, Mould and bacteria and take the form of one or all of these. You are correct in that Diesel Bug is usually black and slimy but could be seen individually as different colours but this is not common.

There are two other possibilities.

1. Glycerol (Glycerine) is a by-product in the manufacture of BioDiesel. It is washed off and filtered out in production but can be carried over into the final product.

2. I was also told recently of similar problems following use of an enzyme product used to treat Diesel Bug. It is supplied with an alcohol “carrier” that is designed to mix with the fuel so allow the water in the bottom of the tank to be absorbed into the fuel. However if the product is not mixed fully into the fuel it can fall to the bottom and create a waxy emulsion that gets drawn into filters as you describe, this could have been added at any point prior to you taking on the fuel. FYI: Marine 16 products will not adversely react with any other fuel treatment.

+++

Z
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 11 juli 2018 19:01 #959270

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Tulipe schreef :
Yellow Boat schreef :
svalk schreef :
[
Een dome zit meestal ergens boven op maar onderin een tank heet het volgens mij een ¨sump¨.

Dat zocht ik inderdaad , "sump" .Bedankt ;) .
Dan dus mijn andere mogelijkheid met de afvoer/dippijp op de bodem i.p.v. er een paar cm boven.
Ad
Als je niet direct op de Engelse term kan komen, helpt het wel eens om het gewoon in je moedertaal te proberen :evil: Een sump is in het Nederlands gewoon een vergaarbak en ik durf te wedden dat je daar wél op kan komen. Een seal is bv gewoon een dichting. :P

OFF TOPIC
Ahhh bedankt voor het opzoeken hoor, ik wist natuurlijk wel de Hollandsche naam maar vind de Engelse term gewoon mooier. B) Voortaan maar weer een inhoudelijke bijdrage B)


ON TOPIC
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 11 juli 2018 21:00 #959300

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Sumptank wordt op schepen ook wel aflooptank genoemd.
Smeerolie loopt vanuit het carter naar de aflooptank. Wordt van daar uit weer de motor doorgepompt.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 12 juli 2018 13:50 #959449

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
douwe schreef :
Sumptank wordt op schepen ook wel aflooptank genoemd.
Smeerolie loopt vanuit het carter naar de aflooptank. Wordt van daar uit weer de motor doorgepompt.

Ja heeft hetzelfde effect , zat daar ook een aftappunt onderin aan een soort kommetje onderaan de tank ? Of een magnetische bout ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 12 juli 2018 14:01 #959451

svalk schreef :
douwe schreef :
Sumptank wordt op schepen ook wel aflooptank genoemd.
Smeerolie loopt vanuit het carter naar de aflooptank. Wordt van daar uit weer de motor doorgepompt.

Ja heeft hetzelfde effect , zat daar ook een aftappunt onderin aan een soort kommetje onderaan de tank ? Of een magnetische bout ? B)
Je bedoelt een magnetic bolt? Klinkt toch zoveel mooier in steenkolenengels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GTL dieselbacterie en toevoeging 11 mei 2022 14:31 #1390137

  • Aqua W
  • Aqua W's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
@WhyWorry: hoe is het verder gegaan met je vermoedelijke dieselbacterie behandeling met Grotamar in combinatie met GTL? Ik overweeg namelijk dezelfde behandeling te doen wegens vertroebeling in grof filter. Ik overweeg eerst dieseltank leeg te pompen en zover het kan vanaf de vuldop te reinigen en dan vervolgens Grotamar met GTL een shock behandeling te doen. Met nieuwe grof filter uiteraard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl