brambo schreef :
De zakpijp zou ik zeker niet laten doorlopen tot de bodem van de tank. Zit niet te wachten op water in mijn brandstofsysteem, ook geen kleine hoeveelheid.
En denk eraan ook de retourleiding moet naar onder in de tank lopen.
Bram
Voor dat eerste is daar het voorfilter met waterafscheider zoals ik al schreef.
Als er door een of andere oorzaak zoveel water in de tank zou komen dat de waterafscheider meteen vol is ( heb ik een keer gehad door een achteropkomende breker die het water de ontluchtingsleiding van de tank in drukte
) zou de bodem van de tank waarschijnlijk ook gelijk vol water staan ( of je moet een hele grote tank hebben)en krijg je gewoon hetzelfde probleem.
Ook door kleine hoeveelheden zal op een gegeven moment de waterlaag totaan de dippijp komen of tap jij die waterlaar na bijv. elke 100 vaaruren af?
Maar bij een doorgestoken dippijp voldoet bij de normale kleine hoeveelheden door druppels via een slechte afdichting van de vuldop of condens een ( ook nog eens veel makkelijkere) regelmatige controle van het voorfilter/waterafscheider.
En een ander belangrijk voordeel avn een doorgestoken dippijp is vermoedelijk minder bacterierisico vanwege het vrijwel ontbreken van een waterlaag. En daar ging het in dit draadje immers om.
Overigens dient ook het fijnfiter vaak tevens als waterafscheider . Bij mijn Vetus in ieder geval wel , staat in de handleiding.
Wat betreft de retour tot onderin de tank; dat is niet altijd nodig maar hangt af van de contructie van inspuitpomp en aansluiting retourleiding op de motor.
Vetus(mitsubishi) schrijft dat juist niet voor bij zijn motoren .Bij mij is dat in ieder geval al 15 jaar en dik 2000 draaiuren niet zo.
Ad