Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 07 juni 2019 08:03 #1052487

Krijg alleen maar een "Error" .
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 07 juni 2019 10:34 #1052535

  • Seashore
  • Seashore's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 863
FriendlySailor schreef :
Krijg alleen maar een "Error" .
:S Hmm, nu toch maar even op YouTube gezet, dat werkt wel :woohoo:
Laatst bewerkt: 07 juni 2019 10:43 door Seashore.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Revisie circulatiepomp Volvo Penta 2003 07 juni 2019 10:55 #1052541

svalk schreef :
Vraagje : Hoe kan de pomp caviteren ? Het nivo staat boven de pomp en het lijkt me erg sterk dat de pomp dambellen ( glycol met water) trekt in de aanzuig maar goed ik kan me vergissen natuurlijk. B) In jouw nieuwe situatie zit je pomp natuurlijk wel wat hoger dan origineel zie ik en dat zou misschien wel wat cavitatie kunnen geven. B)

Een centrifugaalpomp kan ook gaan caviteren ( en doet dat dan meestal ook) als de opvoerhoogte veel hoger is dan de weerstand in het rondpompcircuit.
In feite gaat de pomp dan teveel rondpompen waardoor de zuigdruk tot onder het kookpunt van de vloeistof kan komen omdat de weerstand in de zuigleiding door het grote deboet te laag wordt . Noemen ze in pomptermen wel eens "de pomp valt van zijn curve af" . De pomp komt dan beneden zijn minimaal benodigde NPSH ( zie nl.wikipedia.org/wiki/NPSH ).
Oorzaak is dan een pomp met teveel opvoerhoogte voor de te overwinnen weerstand in het circuit .
Oplossing ; lager toerental of andere pomp met minder opvperhoogte en hetzelfde debiet ( wat een pomp met een kleinere maar bredere waaier betekent).
Je kunt nu eenmaal niet zomaar een willekeurige pomp gebruiken voor zoiets.
Wat ook zal helpen is een restrictie(smoorflens) inbouwen in de persleiding zodat de pomp weer op zijn pompcurve kan draaien.

En wie meer wil weten over een juiste pompkeuze en wat daarbij komt kijken kan bijv. dit eens gaan lezen: www.pompengids.net/index/selectie-van-een-pomp/
Ad
Laatst bewerkt: 07 juni 2019 10:57 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.116 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl