Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: startkoord buitenboordmotor vast

startkoord buitenboordmotor vast 24 mrt 2019 21:01 #1032228

  • Folkboot
  • Folkboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 88
Motor die afslaat en vastzittend startkoord. Ik heb exact hetzelfde gehad met mijn 4 takt 5pk Yamaha van 2 jaar oud. Aan het eind van het seizoen had ik de bbm weggebracht voor een beurt en in mn garage opgeslagen. In het voorjaar er al een paar keer kort mee gevaren, de haven in en uit. Op een dag stond er bij het varen naar de steiger iets meer wind waardoor ik veel gas moest geven. Motor slaat af en kan niet meer aan omdat het startkoord blokkeert. Ik kom gelukkig wel bij de steiger. Vervolgens bleek er geen olie in de motor te zitten.
Terug naar de onderhouder, die schaamde zich wel een beetje... motor is nagekeken, startkoord was van de trommel af en motorolie is bijgevuld. Volgens monteur waren dit twee verschillende gebeurtenissen die niets met elkaar te maken hadden. Ik hoop voor je dat je hetzelfde hebt.

Het volgende is ook mogelijk:
Wat een bbm thermostaat betreft. Bij een oude 6pk Suzuki had ik een defecte thermostaat. Motor werd na 5 minuten te warm waardoor de motor afsloeg. Ik dacht eerst dat het aan de brandstof lag want na even rommelen deed hij het weer voor korte tijd Gelukkig vlakbij een onderhoudsbedrijfje bij Loosdrecht. De thermostaat heeft hij eruitgedraaid en verwarmd met een aansteker. Thermostaat bleef dicht. Thermostaat eruit gelaten en nog maanden zo doorgevaren.

Mogelijk heb je een combinatie van een defecte thermostaatklep en een koord dat er toevallig afligt. Succes.
A Folkboat found me….
Laatst bewerkt: 24 mrt 2019 21:03 door Folkboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 25 mrt 2019 21:38 #1032636

bedankt allemaal voor jullie reacties, ik begin me inmiddels wel een beetje zorgen te maken over de motor.

Ik heb de motor in December voor onderhoud naar een dealer gebracht waar ik nog niet eerder was geweest.
Deze vroeg maar liefst €150 voor een onderhoudsbeurt (normaliter betaal ik €70/80).
Nou heeft de motor sindsdien nog geen 20 vaaruren gehad dus vraag ik me af of het niet een goed idee is om gewoon contact op te nemen met de dealer en dit voor te leggen?
Meestal vaar ik 100-150uren voordat ik de motor voor onderhoud breng en hij is sinds ik de motor heb (2011) ieder halfjaar voor onderhoud geweest.
Ik vond de prijs al belachelijk hoog voor een onderhoudsbeurt, en dit zou in mijn ogen niet al in zo'n vroeg stadium mogen gebeuren.

Betreffende de impeller, de motor koelde wel gewoon toen ik aan het varen was dus ik weet niet of het hieraan ligt.
Betreffende of het ligt aan mogelijke klemming omdat de motor denkt dat hij in vooruit/achteruit staat, als ik schakel komt het startkoord er minder ver uit dan in de neutraal, dus dit lijkt ook naar behoren te werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

startkoord buitenboordmotor vast 26 mrt 2019 06:33 #1032688

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6155
Terug gaan, en overleggen met de monteur, en idd met impellor kost een onderhoudsbeurd ook veel duurder dan 70/80 euro.

maar misschien valt alles heel erg mee en is het een klein dingetje, ze hebben hier nu ook wel alle doem senarioos opgenoemd




Flemming058 schreef :
bedankt allemaal voor jullie reacties, ik begin me inmiddels wel een beetje zorgen te maken over de motor.


Ik heb de motor in December voor onderhoud naar een dealer gebracht waar ik nog niet eerder was geweest.
Deze vroeg maar liefst €150 voor een onderhoudsbeurt (normaliter betaal ik €70/80).
Nou heeft de motor sindsdien nog geen 20 vaaruren gehad dus vraag ik me af of het niet een goed idee is om gewoon contact op te nemen met de dealer en dit voor te leggen?
Meestal vaar ik 100-150uren voordat ik de motor voor onderhoud breng en hij is sinds ik de motor heb (2011) ieder halfjaar voor onderhoud geweest.
Ik vond de prijs al belachelijk hoog voor een onderhoudsbeurt, en dit zou in mijn ogen niet al in zo'n vroeg stadium mogen gebeuren.

Betreffende de impeller, de motor koelde wel gewoon toen ik aan het varen was dus ik weet niet of het hieraan ligt.
Betreffende of het ligt aan mogelijke klemming omdat de motor denkt dat hij in vooruit/achteruit staat, als ik schakel komt het startkoord er minder ver uit dan in de neutraal, dus dit lijkt ook naar behoren te werken.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 26 mrt 2019 06:33 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.098 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl