Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hellup! Motorproblemen in Stavoren

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 23 apr 2019 22:04 #1039741

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Oeps: toelichting verdwenen: opnieuw:

Ten eerste: de stopspoel is tijdens bedrijf niet bekrachtigd, alleen tijdens stoppen: dit geldt voor praktisch alle motoren.
Tijdens starten wordt de spoel van het bovenste relais (klein zwart blokje naast het voorgloeirelais, bij mij aan SB zij voornaast de motor, bij de brandstofpomp (Mini33)) voorzien van +12V batterijspanning door het contactslot. De - is aangesloten op de L (=D+) van de dynamo, en wordt dus via de spanningsregelaar naar massa afgevoerd, tezamen met de +12V die het contactslot via het laadcontrolelampje naar de L/D+ voert.
Wanneer de motor, en dus de dynamo draait komt op de L/D+ de batterijspanning te staan zodat er geen spanningsverschil meer is over het kleine startrelais (en het laadcontrolelampje).
Het contact van het kleine relais bekrachtigt het hoofdstartrelais op de startmotor, en deze schakelt de dikke + draad op de startmotor door naar de rotor zodat de startmotor gaat draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hellup! Motorproblemen in Stavoren 24 apr 2019 08:00 #1039806

Aad77 schreef :
Ik zie hier helemaal geen stopknop . Wel een solenoid voor de stop die vand e sleutelschakelaar komt.
Maar kennelijk is dit een nieuwer type sole .deze dus: www.solediesel.com/portals/0/f...nuales/u_mid1_nl.pdf
En heeft Vinni het over deze www.motoren.cloudns.cx/pdfs/so...le-mini-11-17-26.pdf met onderstaand schema.
Maar ook op dat schema ie ik volgens mij een maak schakelaar en geen breek schakelaar dus een die spanning doorgeeft als je hem indrukt . En dat si ook logisch anders zou de motor stoppen als de voedingsspanning wegval en deze simpele scheepsdiesels blijven dan gewoon lopen.Vandaar dat hij ook alleen uitgeschakeld kon worden met die rubberen knop aan de motor zelf want daarmee bedien je de stopsolenoid zonder spanning handmatig ( zeilersforum.nl/index.php/foru...n?start=%1$d#1038834)
Maar erg duidelijk is dat schema heelaas ook niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl