Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Keuze nieuwe motor Dehler Optima92

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 29 mei 2019 08:02 #1050025

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6100
Pas wel op he. Mijn lijstje geldt specifiek voor de Yanmar 3YM30AE vs Beta 30.
Mogelijk gelden sommige aspecten niet voor een vergelijk tussen 3YM20 vs Beta 20.
Of bij een andere boot.

Wat ik wel verwarrend vond zijn de appels en peren bij het vermogen.

Beta geeft een vermogenscurve voor zowel 'max power' als volgens ISO norm:


Yanmar zegt op het spec sheetje dat alle gegevens via (diezelfde) ISO norm is. Dus zou je de groene lijn van Beta moeten vergelijken met de lijn van Yanmar. in eerste instantie lijkt Max vermgoen lijkt aardig gelijk op te gaan met Yanmar maar bij de ISO-norm-curve is de yanmar opeens wel fors in het voordeel. En het gekke is, Nanni (niet uitgezet in grafiekje) lijkt met hetzelfde basisblok aardig tussen de twee beta curves in te hangen :woohoo:


Dit soort vergelijkingen heeft wel een beetje weer wat je kan verwachten met een nieuwe motor vergeleken met de oude. Bij mij dus vooral veel meer vermogen bij minder toeren, zowel bij Yanmar als Beta. En wint Yanmar ruim van de Iso-curve van Beta.
Laatst bewerkt: 29 mei 2019 08:09 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 29 mei 2019 08:13 #1050031

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4631
Voor mij was het overtuigende argument het gewicht van de motor. Minder kilo's bij het zelfde vermogen is in mijn geval beter.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 29 mei 2019 08:19 #1050033

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6100
Yep ook een goede. Alleen zaten alle motoren uit mijn shortlist in een range van 5kg. Dus veel scheelde het niet. Alleen Lombardini zat er zo'n 20kg onder door meer alu onderdelen.

Bij TS zou je bij sommige merken nog bij een 2 cilinder kunnen uitkomen als je genoegen neemt met 18pk. Dat scheelt meer. Maar als je van zo'n oude Volvo uit gaat, ga je snel al lichter ;)



En ik wil nog eentje toevoegen:
Beschikbaarheid van workshopmanuals, onderdelenlijsten en dat soort data.
Dit is bij Yanmar zo van het net te plukken, Beta is ook redelijk scheutig met info maar er zijn ook merken waarbij dat allemaal wat moeilijker te vinden is.
Laatst bewerkt: 29 mei 2019 08:26 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 29 mei 2019 09:58 #1050079

Rick88 schreef :


De fundatie zal bij toch groot aangepast moeten worden, al is het alleen al om de saildrive.

Dat kan best meevallen want de meeste saildrives komen toch van ZF en die zuleln niet zo verschillend zijn.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat door de gewijzigde constructie in de loop der jaren de ingaande as bijna 6cm hoger zit dan bij de oudere 110S en 120S van VP. Daar liep ik tegen aan toen ik eigenlijk een nieuwe saildrive wilde kopen bij mijn Vetus maar , omdat de motor dan ook 6 cm hoger kwam problemen kreeg met de ruimte en dat heelaas niet goed mogelijk was zonder ingrijpende aanpassingen.Want veel lager dan nu kan bij mij de bovenzijde van de saildrive fundatie niet.
Hoe dat trouwens bij de 100S is weet ik niet.
Dus even de preciese maten opmeten/navragen.
Ad
Laatst bewerkt: 29 mei 2019 09:59 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 29 mei 2019 10:08 #1050083

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6100
Bij een saildrive kun je ook overwegen om de hele fundatie bak er uit te slijpen en een nieuwe er in te lamineren:

Een werkje maar daarna past alles perfect.

Maten van de motor en fundatie aanpassingen zijn zoals eerder gezegd een belangrijke om mee te nemen bij selectie van een nieuwe motor. Daardoor viel Volvo-penta bij mij af. Ook bij aanpassingen van fundatie zou een hele wand moeten schuiven en mijn toiletje nog wat kleiner moet worden...

Nu hoefde alleen de zaag in de motorkist en 3cm erbij voor de grotere dynamo. Terwijl die kist eigenlijk al op maat was voor de oude 3YM30 (die destijds in 2012 nog een kleinere dynamo had) :pinch: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 29 mei 2019 10:21 #1050085

Dat zelfde probleem had ik in 2003 omdat ik van eencilinder MD5A naar een tweecilinder Vetus ging.
Alleen is bij mij de hele kajuittrap/modordeksel een gelamineerd polyester geheel en moest daarom zo'n dikke 7 cm verlengd worden.
En omdat die trap op de vloer in een in de vloer ingelamineerde groef valt moest ook die 7 cm verder de kajuit in verplaatst worden.
Best een flinke klus en een hoop denkwerk vooraf maar al met al toch wel goed te doen.

Iets dergelijks krijg je dus ook als je naar een driecilinder moet als je de 15-16 pk die de tweecilinders maximaal leveren te weinig vind.Yanmar en Beta gaan zelfs niet verder dan 14 pk met zijn tweecilinders , vetus( Mitsubishi) tot 16 pk.
Ad
Laatst bewerkt: 29 mei 2019 10:27 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 29 mei 2019 10:26 #1050087

  • jaxon
  • jaxon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 478
Ik heb vorig jaar mijn gedeeltelijk gereviseerde md11d (25pk) vervangen door een Beta 25pk.
Een ongelooflijk verschil, veel stiller (3 t.o.v. 2 cylinders), vlottere start, niks rook/stank,...
Even wennen aan het toerental (nu 3600 max tegen 3000 max) er dient/mag dus iets meer gas gegeven te worden (klapschroef).
Het kost wel wat, maar had dit veel eerder moeten doen (vooral de gemoedsrust dat alles marcheert)
Moet wel toegeven dat de md11d mij nooit in de steek heeft gelaten, maar kwa kracht toch niet te vergelijken is met de beta (de ouderdom? volvo blokje is 36 jaar oud)
Spirit 32 - Spiriwiri
Laatst bewerkt: 29 mei 2019 10:26 door jaxon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 05 juni 2019 07:10 #1051860

  • Rick88
  • Rick88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
De kogel is door de kerk! De keuze is gemaakt en alles is in gang gezet.

Het is de Yanmar 3YM20 geworden, dit mede op advies van de werf en het feit van de dubbele afdichting rond de saildrive. Bij de yanmar had ik ook het beste gevoel bij.

Ik zal proberen om wat foto’s te plaatsen van de ombouw en installatie van de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 14 juni 2019 09:16 #1054635

  • Rick88
  • Rick88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
Tot nu toe is er weinig te melden met betrekking tot de ombouw werkzaamheden. Dit weekend gaat de boot uit het water en kan de saildrive gedemonteerd worden. Wel is er een deel van de oude bedrading wat via de motorruimte loopt weggehaald en zal vervangen worden. Vorig jaar had ik al een nieuwe diodebrug aangeschaft en gemonteerd omdat ik van 2 naar 3 accu’s ben gegaan. De voedingen vanaf de motor naar de accu’s waren een rotzooi en worden nu gelijk netjes gemaakt.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 14 juni 2019 09:25 #1054642

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6100
Dat zijn wel héle dunne draadjes voor de 125A die de dynamo er straks uit kan spugen :pinch:
Formeel voldoet die diode met max 100A dan niet meer maar die 100A zal je waarschijnlijk niet snel gaan halen.

Ook is het een diode met verlies. Hoe heb je dat nu opgelost? Dynamo gecompenseert?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 14 juni 2019 09:48 #1054653

  • Rick88
  • Rick88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8
De Afgaande draden zijn inderdaad maar 4mm2, maar omdat je zoals je zelf al zegt inderdaad die 125A niet zult halen zal dit voldoende zijn. Ook vanwege het feit dat de diodebrug naast de accu’s gemonteerd is en de draden dus hooguit zo’n 75CM lang zijn. De draad vanaf de dynamo naar de Diodebrug zit er nog niet op, dit gaat een 16mm2 worden. Het spanningsverlies over de diode’s , wat je altijd hebt bij een diode, zal inderdaad gecompenseerd gaan worden via de Compensation uitgang van de diodebrug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuze nieuwe motor Dehler Optima92 14 juni 2019 09:58 #1054657

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6100
Bij de mosfet blokken van oa. Victron (Argofet) had je nauwelijks spanningsval gehad maar daar is het nu al te laat voor :) Ik heb geen idee of die Valeo dynamo van je bestelde Yanmar makkelijk te compenseren is, dat is niet bij elke dynamo even gemakkelijk.

Persoonlijk zou ik de kabels naar de accu's wel wat dikker nemen. 4mm^2 is max 30-40A, spanningsval buiten beschouwing genomen. Ik zag zelfs bij mijn oude 55A dynamo toch wel eens >30A laadstroom op de accu monitor van de huishoud accu staan. Ik heb ze 35mm^2 al is dat wellicht wat overdreven omdat ik dat nog had liggen en mijn accu's ver weg staan, maar 10mm^2 of liever 16mm^2 vind ik toch wel het minimum.

We hebben het over doorgaans ongezekerde draden in een al warme omgeving dus er is geen enkele vorm van beveiliging als de boel toch langer hogere stromen te verwerken krijgt.
En dit kan je niet uitsluiten met een dikke dynamo en 3 accu's.

Ook zou ik de kabels van diode naar (in ieder geval service) accu net zo dik nemen als van dynamo naar diode. In de praktijk kan het best gebeuren dat het grootste deel van de stroom naar één van de drie accu's gaat als de andere twee al vol zitten. Totale laadstroom zomaar door drie delen is niet handig.

Maar goed, dat ben ik :P
Laatst bewerkt: 14 juni 2019 10:15 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.226 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl