Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 28 juni 2019 16:09 #1059120

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
De Engelse versie (van Philip) is duidelijker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 29 juni 2019 10:07 #1059245

Joop66 schreef :
Wat voor n boot is t? Misschien kunnen we er alvast wat aan rekenen.

Trapper 500 (ontwerp is gelijk aan de C&C 27)

Met 2000 toeren vaart ze een knoop of 5.

Tank zit boven het filter. Vermoedelijk zo'n Delphi ding maar dat moet ik nakijken. Als ik er weer ben ga ik eerst eens de papieren induiken of die schroef ook vervangen is 2 jaar geleden.
Laatst bewerkt: 29 juni 2019 10:08 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 06:59 #1064345

De (klus)vakantie is inmiddels begonnen... Gisteren op windstil water met vol gas vooruit kwam ik niet verder dan 4,5 knoop bij 2200 toeren, lang geen rompsnelheid dus. Volgens de boorddocumentatie is de schroef inderdaad ook vervangen in 2016... er zitten twee pagina's meetrapport bij waar ik niets van begrijp, bv. Pitch in vs. pitch per Blade at radius etc

Ik kan me niet voorstellen dat er een verkeerde schroef is gekozen (voor wat dat waard is). Ik ga eerst m'n dieselsysteem maar eens nalopen, te beginnen met het groffilter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 08:07 #1064363

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Ik neem aan dat je ondertussen al wel eens goed naar de schroef hebt gekeken, dat ze vrij is van aangroei en of vervormingen.

Uit ervaring weet ik dat aangroei op de schroef de effectiviteit zeer nadelig kan beinvloeden.
Of dit zich ook uit in verschil vooruit/achteruit weet ik niet, maar ik veronderstel dat het kan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 08:31 #1064371

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Evaluationcopy schreef :
De (klus)vakantie is inmiddels begonnen... Gisteren op windstil water met vol gas vooruit kwam ik niet verder dan 4,5 knoop bij 2200 toeren, lang geen rompsnelheid dus. Volgens de boorddocumentatie is de schroef inderdaad ook vervangen in 2016... er zitten twee pagina's meetrapport bij waar ik niets van begrijp, bv. Pitch in vs. pitch per Blade at radius etc

Ik kan me niet voorstellen dat er een verkeerde schroef is gekozen (voor wat dat waard is). Ik ga eerst m'n dieselsysteem maar eens nalopen, te beginnen met het groffilter.

Als je eerder constateerde dat je 5 knopen bij 2000 toeren voer, dan is, als er verder niks aan motor of schroef veranderd is, de waarschijnlijkste reden aangroei. Aan de boot of aan de schroef, of allebei.

Hier in Stalland heb ik ook vrij snel last van aangroei op de schroef. Het rendement van de schroef wordt er behoorlijk door aangetast. Hoe lang is het geleden dat de boot uit het water is geweest en hoe recent is de AF?
De meeste toegelaten AF's van dit moment werken op zout water maar één seizoen goed.

aanvulling: Nu ik er nog eens over nadenk; 2200 toeren bij volgas is wel erg weinig. Ook met een aangegroeide schroef moet de motor bij volgas wel meer dan 2200 toeren kunnen maken.
Laatst bewerkt: 18 juli 2019 08:53 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 09:02 #1064384

Dank weer voor het meedenken. Die 2000 toeren was een schatting, heb het nu ook echt gemeten. Toen ik net een week in het water lag met verse antifouling was het probleem er ook al. Schroef ziet er, vanaf de kant bezien, prima uit. Geen klompen met schelpen oid.

Het groffilter is nu aan de beurt. Van de inbouwer kreeg ik nog de tip om al draaiend de hoofdschakelaar van de motor uit te zetten om uit te sluiten dat de dynamo zijn vermogen niet kwijt kan en daardoor gaat de boel verzwaart. (Nooit van gehoord maar dat zal hij ook niet verzinnen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 09:27 #1064393

Evaluationcopy schreef :
Van de inbouwer kreeg ik nog de tip om al draaiend de hoofdschakelaar van de motor uit te zetten om uit te sluiten dat de dynamo zijn vermogen niet kwijt kan en daardoor gaat de boel verzwaart. (Nooit van gehoord maar dat zal hij ook niet verzinnen)

Oeh! Een raar advies dat zelfs desastreus kan zijn voor je dynamo. Die inbouwer heeft kennelijk geen kaas gegeten van hoe elektronen lopen.
Als, àls de dynamo z'n vermogen niet kwijt zou kunnen, dan gaat-ie zeker niet zwaarder lopen, juist niet!
Sterker nog, als je (terwijl de motor draait) de hoofdschakelaar uit zet, dan kan het zijn dat de dynamo uit weeromstuit de spanning flink gaat opvoeren om toch maar stroom op te bouwen, waardoor de diodes vernield kunnen worden.
Of dit gebeurt hangt af van hoe de dynamo is aangesloten en de constructie van de dynamo.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 09:30 #1064395

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Wat bedoel hij met hoofdschakelaar?

Bedoelt hij het contact op je dashboard neem ik aan? Dat klopt. Je onderbreekt de bekrachtiging waardoor de dynamo niet laadt. Het stekkertje uit je de achterkant dynamo trekken heeft hetzelfde effect (maar dan werkt de toerenteller etc. wel nog gewoon...)

Maar zet niet zomaar de hoofschakelaar van de accu binnen zomaar om. Als er één accu is en de laadstroom loopt over deze schakelaar, kan je mooi de diodes in je dynamo slopen op deze manier.

Trek gewoon het stekkertje uit de dynamo. Dat is sowieso safe en alles blijft gewoon werken (en negeer de piep).
Laatst bewerkt: 18 juli 2019 09:40 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 09:32 #1064396

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Evaluationcopy schreef :
Dank weer voor het meedenken. Die 2000 toeren was een schatting, heb het nu ook echt gemeten. Toen ik net een week in het water lag met verse antifouling was het probleem er ook al. Schroef ziet er, vanaf de kant bezien, prima uit. Geen klompen met schelpen oid.

In Stalland is het water ook redelijk helder, maar ik kan vanaf de kant echt niet inschatten hoe glad het oppervlak van de schroefbladen is. Ik moet ze daarvoor even betasten. "klompen" met schelpen heb ook nooit aan de schroef gehad.

Ik, op mijn beurt, kan mezelf niet voorstellen dat er niet genoeg brandstof door het groffilter zou komen om het maximale toerental te kunnen halen. Daar is echt geen liter per minuut voor nodig.

Maar mysterieus is het wel.
Laatst bewerkt: 18 juli 2019 09:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 09:37 #1064397

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Een paar schelpjes zouden niet het verschil in 1400(!) rpm kunnen verklaren daar heb je een héle hoop aangroei op je schroef voor nodig.

Check je groffilter én fijnfilter (zou ik sowieso doen als ik een boot kocht) en hang vanaf de opvoerpomp een leiding in een gegarandeerd schone diesel bron (jerrycan met verse diesel). Heb je dat in ieder geval uitgesloten.
Laatst bewerkt: 18 juli 2019 09:39 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 11:10 #1064417

Berghout-2 schreef :
Evaluationcopy schreef :
Van de inbouwer kreeg ik nog de tip om al draaiend de hoofdschakelaar van de motor uit te zetten om uit te sluiten dat de dynamo zijn vermogen niet kwijt kan en daardoor gaat de boel verzwaart. (Nooit van gehoord maar dat zal hij ook niet verzinnen)

Oeh! Een raar advies dat zelfs desastreus kan zijn voor je dynamo. Die inbouwer heeft kennelijk geen kaas gegeten van hoe elektronen lopen.
Als, àls de dynamo z'n vermogen niet kwijt zou kunnen, dan gaat-ie zeker niet zwaarder lopen, juist niet!
Sterker nog, als je (terwijl de motor draait) de hoofdschakelaar uit zet, dan kan het zijn dat de dynamo uit weeromstuit de spanning flink gaat opvoeren om toch maar stroom op te bouwen, waardoor de diodes vernield kunnen worden.
Of dit gebeurt hangt af van hoe de dynamo is aangesloten en de constructie van de dynamo.

Wim.

Grrr die experts ook altijd. Hij zegt hoofdschakelaar. Heb het gelukkig maar kort gedaan, maakte geen verschil. Groffilter was brandschoon, geen spoortje sludge of niks. Vervuilde diesel sluit ik voor nu uit.

Vraag me af of het nog zin heeft om het fijnfilter te checken....
Wat me nog wel te binnen schoot: heb het wierpotje vervangen door een grotere, de impeller zal iets meer moeten werken om koelwater binnen te krijgen, maar maakt dat een verschil van 1400 toeren? Komt zat water uit de uitlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 11:56 #1064425

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Evaluationcopy schreef :
Heb het gelukkig maar kort gedaan, maakte geen verschil.

Of je het nu een seconde of een uur doet, dat maakt niet uit. Het gaat om het onderbreken van een lopende stroom. Laadt je dynamo nog wel?
Vraag me af of het nog zin heeft om het fijnfilter te checken....

ik zou het toch doen. Hoort gewoon bij het meest basale onderhoud en moet eigenlijk elk jaar vervangen worden. Ik denk niet dat je hier het grote probleem gaat vinden maar ik zou wel wel uitsluiten door even te checken. Tis niet echt veel werk.
Wat me nog wel te binnen schoot: heb het wierpotje vervangen door een grotere, de impeller zal iets meer moeten werken om koelwater binnen te krijgen, maar maakt dat een verschil van 1400 toeren? Komt zat water uit de uitlaat.

Je impeller gaat heus niet harder werken omdat zijn water toevoer gemakkelijker gaat. Eerder minder hard. Als jij je sapje door een dunner rietje drinkt, moet je toch ook juist harder zuigen dan bij een groot rietje? En als het al iets zou uitmaken, heus niet in deze orde van grootte.


Hoeveel rpm haal je in zijn vrij? 3800?
Misschien kun je de schroef data heir delen, wie weet snapt een ander forumlid het wel? Want een verkeerde schroef is nog steeds een grote kanshebber.
Laatst bewerkt: 18 juli 2019 12:09 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 12:20 #1064426

Evaluationcopy schreef :
Grrr die experts ook altijd. Hij zegt hoofdschakelaar.

Tja , zoals ik al wel eens eerder schreef : "een expert is iemand die veel weet van weinig" :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 12:46 #1064429

Toch maar even fijnfilter gedaan, ook schoon. Heb de boel zojuist ontlucht (wat nu wel in één keer goed ging, zonder hulp van buiten... al doende leert men), motortje loopt weer constant maar op max 2200 toeren (van de 3600), niets veranderd dus.

Eens zien hoe ik die schroefinfo ga delen met alleen Apple spul aan boord, ogenblik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 12:48 #1064430

Here goes nothing...
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 13:05 #1064437

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Een 13x8 schroef dus. Wat is nou je keerkoppeling reductie? Die zou je nog opzoeken ;)


met de 'standaard' reductie (2,21) en de wiki data van de C&C 27 geeft Vicprop een 12.2 x 7.2
Dan zou je huidige schroef inderdaad te zwaar zijn. Maar met een andere reductie zou het wel goed kunnen zitten.

Reductie (Gear ratio) is hier te vinden op de achterkant keerkoppeling:
Laatst bewerkt: 18 juli 2019 13:09 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 15:41 #1064463

Ik ga vogelen hoe ik dáár bij kom zonder een slangenmens in te huren, thanks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 16:09 #1064470

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Spiegeltje op een stokje.
€4,95 bij de ACtion
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 16:19 #1064475

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Foto maken met je smartphone

Gaat in de meeste gevallen goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 18 juli 2019 16:28 #1064476

Natuurlijk met een selfie stick :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 19 juli 2019 07:48 #1064588

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Die slangen mens kan meteen de keerkoppeling olie vervangen (moet na de eerste 50 uur). Een selfie stick is daar minder goed in ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 19 juli 2019 20:40 #1064773

Goeie tip, ik zit nog niet aan de 50 uur maar wel 3 jaar dus die olie mag ook best vernieuwd worden. Morgen maak ik een foto van de keerkoppeling. Vandaag was ik druk met zeilen en vakantie houden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 20 juli 2019 09:16 #1064845

En vanmorgen druk met 30 liter diesel opkuisen uit de bilge. Die Delphi glaasjes moet je blijkbaar niet te strak aandraaien. Gelukkig was het ding zo sympathiek om te wachten met knappen tot ik in een box lag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 20 juli 2019 09:25 #1064848

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Evaluationcopy schreef :
En vanmorgen druk met 30 liter diesel opkuisen uit de bilge. Die Delphi glaasjes moet je blijkbaar niet te strak aandraaien. Gelukkig was het ding zo sympathiek om te wachten met knappen tot ik in een box lag

Gecondoleerd.

Merkte je dat kapotte glas pas op nadat de tank al grotendeel leeggelopen was? Want er zit tussen tank en filter een kraan , hoop ik. Ik hoop ook dat het GTL is. Stinkt veel minder.
Je moet er wel flink hard aan hebben gedraaid, want in mijn beleving zijn die glaasjes tamelijk robuust.

Je krijgt zo wel routine in het ontluchten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil in max toeren tussen voor- en achteruit 20 juli 2019 09:57 #1064855

Delphi zei je? :woohoo:
Laatst bewerkt: 20 juli 2019 09:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.384 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl