Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Winterklare motor. Impeller erin of eruit?

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 08:48 #1100343

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
De oorspronkelijke vraag gaat over de situatie na het winterklaar maken. De impeller draait dan helemaal niet. Ensor beweert dat de stilstaande impeller niet tegen 'kou' kan, zonder daar overigens een temperatuurwaarde aan te koppelen.

In een intern koelcircuit dat via een warmtewisselaar met buitenwater wordt gekoeld, wordt als circulatiepomp meestal geen impellerpomp gebruikt. Impellers zitten normaal gesproken in de (koude) buitenwater aanvoer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 08:55 #1100347

volgens die gegevens ( met name neopreen0 vaak maar tot 70 graden bestendig is wel geschikt is voor het interne koelcircuitvan bijv een motor met kielkoeling die immers al gauw op 80-90 graden draait.
Ad



Het lijkt me wijs om de impeller in het koude deel van de circulatiestroom te plaatsen.
Daar zal de fabrikant toch wel aan gedacht hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 10:02 #1100376

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3097
Yellow Boat schreef :
En inderdaad zou eruit halen in de winter en bewaren met rechet flapepn en de rest van het jaar weer alijd met gebogen flappen juist slechter kunnen zijn omdat de impeller steeds weer moet "wennen"aan die gebogen flappen :huh:

Ad

Een z.g. "smart impeller"? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 10:08 #1100378

Saeftinghe schreef :
volgens die gegevens ( met name neopreen0 vaak maar tot 70 graden bestendig is wel geschikt is voor het interne koelcircuitvan bijv een motor met kielkoeling die immers al gauw op 80-90 graden draait.
Ad



Het lijkt me wijs om de impeller in het koude deel van de circulatiestroom te plaatsen.
Daar zal de fabrikant toch wel aan gedacht hebben?

Als , bij het interne koelcircuit , de thermostaat pas bijv. bij 85 graden opengaat krijgt de impeller dus logischerwijze ook 85 graden voor zijn kiezen. Die 90 graden betekent niet dat de motor zzelf 90 graden is , die zal altijd 10 of meer graden warmer zijn anders kan er immers geen warmte overgedragen worden.
Vandaar dat een impeller normaliter meestal niet voor een intern circuit wordt gebruikt.
Daarom kan ik de impellerpomp van Jollenbaas met zijn kielkoeling ook niet echt verstandig vinden.
Zijn motor is kennelijk een gewone direct gekoelde motor Yanmar die dus alleen een impellerpomp heeft maar voor kielkoeling is geinstalleerd .
Kan wel maar alleen met het juiste materiaal impeller dus bijv. Nitril wat tot 90 graden kan.
Nog beter zou EPDM zijn ( kan ook tegen glycol en gaat tot 140 graden) maar of er impellers bestaan van EPDM weet ik niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 10:23 #1100383

Mijn bevindingen: onze diesel is in 1991 in gebruik genomen, en heeft in een periode van 28 jaar ook anderhalf a twee jaar stilgestaan vanwege stalling op de wal.

Na 25 jaar is de buitenboordwaterpomp compleet vervangen vanwege slijtage aan lager en deksel. In de ‘onderdelendoos’ vonden wij 5 (!) gebruikte impellers waarbij er vier zijn met zichtbare beginnende scheurtjes in één of twee waaiers. Deze vier impellers voelen ook stug en hard aan. De ene gebruikte waaier die geen scheurtjes vertoond voelt nog vettig aan.

Bij controle dit najaar bleek de in de pomp nog gemonteerde impeller na één seizoen nog soepel en vettig te zijn, geen beginnende scheuren in de waaier. Wel is het zo dat bij stilstand één of twee waaiers door de nok omgebogen in rust staat. Heeft de motor bij ‘stoppen’ nog een kleine terugslag gegeven, dan kan dezeze waaier ‘tegengesteld aan de draairichting’ teruggebogen zijn.

Kun je weinig aan doen, dit passeert ‘ongezien en ongemerkt’ meerdere keren per seizoen, of je daar in de winter de impeller voor moet verwijderen, vraag het mij af, maar om het jaar de impeller vervangen vinden wij wel raadzaam.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 12 nov 2019 10:26 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 11:14 #1100404

@YB:
De bedrijfstemperatuur van de motor ligt bij deze kielkoeling gemiddeld zo rond 70 a 85 graden. Voor het afzetten is dat - na de cooldown - zo'n 60 a 65 graden.
Echter dit is de temperatuur van de uit het motorblok komende koelvloeistof. De inkomende koelvloeistof uit de kielstrook heeft een temperatuur van ca. 10 a 15 graden lager.

Was net zo verbaasd dat dit kan maar feit is dat het op deze wijze al 16 jaar probleemloos werkt. :)
Aan de impeller is na elke vijf jaar telkens niets bijzonders te zien.
Laatst bewerkt: 12 nov 2019 14:45 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 11:28 #1100408

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Hurleyzeiler schreef :
Heeft de motor bij ‘stoppen’ nog een kleine terugslag gegeven, dan kan dezeze waaier ‘tegengesteld aan de draairichting’ teruggebogen zijn.

Kun je weinig aan doen, dit passeert ‘ongezien en ongemerkt’ meerdere keren per seizoen, of je daar in de winter de impeller voor moet verwijderen, vraag het mij af, maar om het jaar de impeller vervangen vinden wij wel raadzaam.

Dat klinkt alsof een terugslag de normaalste zaak van de wereld is. Is dat zo?
Mijn eigen motor slaat nooit terug en als het zo was, dan zou ik dat verschijnsel eruit willen hebben. Het duidt naar mijn idee op een afstelling die niet in orde is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 11:33 #1100411

Met ‘terugslag’ bedoel ik dat de motor uitloopt en op het laatste net een stukje terug, bijvoorbeeld door de opgebouwde compressie in een cilinder.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 12:45 #1100429

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
Impeller eruit is mij bij aanschaf nieuwe motor geadviseerd door leverancier. Het rubber zou minder goed bestand zijn tegen de combinatie langdurige inklemming en temperaturen onder vriespunt. Een wetenschappelijke onderbouwing heb ik niet. Wat ik lees over neopreen rubber is dat het goed tegen wisselende weersinvloeden kan. Het zal dus waarschijnlijk wel loslopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 13:56 #1100445

Ensor schreef :
Impeller eruit is mij bij aanschaf nieuwe motor geadviseerd door leverancier. Het rubber zou minder goed bestand zijn tegen de combinatie langdurige inklemming en temperaturen onder vriespunt. Een wetenschappelijke onderbouwing heb ik niet. Wat ik lees over neopreen rubber is dat het goed tegen wisselende weersinvloeden kan. Het zal dus waarschijnlijk wel loslopen.

Dat bewijst maar eens dat leveranciers ( een echte expert of alleen een handelaar?) ook niet alles kunnen weten.
Laat hem maar eens in bijv. deze lijst kijken. Neopreen gaat dus van -30 tot +70 graden.
www.deboerit.nl/pdf/AlgemenerubberEigenschappen.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 14:57 #1100459

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3097
Wadloper schreef :
Hurleyzeiler schreef :
Heeft de motor bij ‘stoppen’ nog een kleine terugslag gegeven, dan kan dezeze waaier ‘tegengesteld aan de draairichting’ teruggebogen zijn.

Kun je weinig aan doen, dit passeert ‘ongezien en ongemerkt’ meerdere keren per seizoen, of je daar in de winter de impeller voor moet verwijderen, vraag het mij af, maar om het jaar de impeller vervangen vinden wij wel raadzaam.

Dat klinkt alsof een terugslag de normaalste zaak van de wereld is. Is dat zo?
Mijn eigen motor slaat nooit terug en als het zo was, dan zou ik dat verschijnsel eruit willen hebben. Het duidt naar mijn idee op een afstelling die niet in orde is.

Een grote diesel staat ook altijd even "na te schommelen"(de krukas draait dan nog even heen en weer ) als je hem stopt. Teken van goede compressie ;)

Nog even over de impeller. Sinds 1988 heb ik 1x een impeller vernieuwd en 1x een nieuwe pomp moeten installeren. Laat de impeller altijd zitten.
Laatst bewerkt: 12 nov 2019 15:00 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 16:17 #1100475

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Ik ben van plan naar de wintermeet te komen. Zijn er mensen die daar ook naar toe gaan, die mijn oude impeller kunnen nakijken en mij de eventueel aanwezige scheurtjes kunnen aanwijzen.
Ik kan er geen vinden. ( Gaat om een impeller die vorig jaar al vervangen is geweest, de huidige zit erin, en blijft er ook in, want ik ben niet overtuigd dat dit een probleem vormt.)
Deze winter, of volgende lente ga ik de impeller weer vervangen ( zit er dus dan weer 2 jaar in ).
Ik ben niet overtuigd dat dit nodig is, ( daarom ook dat ik eens wil weten of de vorige ergens problemen begon te krijgen. )
Misschien zijn er meer mensen geinteresseerd in een impeller-evaluatie ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 17:55 #1100506

volgens die gegevens ( met name neopreen0 vaak maar tot 70 graden bestendig is wel geschikt is voor het interne koelcircuitvan bijv een motor met kielkoeling die immers al gauw op 80-90 graden draait.
Ad


Yellow,

Je stelt; Ieder koel circuit heeft een warm en een kouder deel, helemaal juist.

De impeller zet je dan toch niet in het hete deel, maar in het koudere deel, direct na de koeler, daar zal de temperatuur een stuk lager zijn. 40 a 50ºC lijkt me redelijk.
Daar kan een standaard impeller toch wel tegen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Re:Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 18:07 #1100514

Jollenbaas schreef :
@YB:
De bedrijfstemperatuur van de motor ligt bij deze kielkoeling gemiddeld zo rond 70 a 85 graden. Voor het afzetten is dat - na de cooldown - zo'n 60 a 65 graden.
Echter dit is de temperatuur van de uit het motorblok komende koelvloeistof. De inkomende koelvloeistof uit de kielstrook heeft een temperatuur van ca. 10 a 15 graden lager.

Was net zo verbaasd dat dit kan maar feit is dat het op deze wijze al 16 jaar probleemloos werkt. :)
Aan de impeller is na elke vijf jaar telkens niets bijzonders te zien.


@Saeftinghe: Inderdaad wat ik eerder ook al schreef...
Laatst bewerkt: 12 nov 2019 18:35 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 12 nov 2019 21:21 #1100572

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Nachtvlinder schreef :
Eens. Ook nooit scheurtjes etc ontdekt.

Overigens bedoel WL “indirecte koeling” denk ik; een “interkoeler” wordt na een turbo toegepast om de gecomprimeerde lucht terug te koelen.

Ik wel. Bij mij kwam de impeller er een keer uit met 2 schoepen er af. Nooit meer terug gevonden.

Dus om t andere jaar preventief er uit en weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 13 nov 2019 08:02 #1100622

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Dit zegt de impeller / pompfabrikant


Bijlage:

Bestandsnaam: IB-512_Imp...Pweb.pdf
Bestandsgrootte:2,710 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 13 nov 2019 08:06 #1100623

Saeftinghe schreef :
volgens die gegevens ( met name neopreen0 vaak maar tot 70 graden bestendig is wel geschikt is voor het interne koelcircuitvan bijv een motor met kielkoeling die immers al gauw op 80-90 graden draait.
Ad


Yellow,

Je stelt; Ieder koel circuit heeft een warm en een kouder deel, helemaal juist.

De impeller zet je dan toch niet in het hete deel, maar in het koudere deel, direct na de koeler, daar zal de temperatuur een stuk lager zijn. 40 a 50ºC lijkt me redelijk.
Daar kan een standaard impeller toch wel tegen?

dat klopt , aar ik denk niet dat de temperatuur van 85 graden bij een kielkoeling zo ver teruggaat .Bij een kielkoeling zal de warmteoverdracht niet zo geweldig zijn vanwege de lage vloeistofsnelheid langs de wand en het gebrek aan turbulentie in de kiel of boven het vlak , tenzij daar pijpen op gelast zijn waar dat koelwater door gaat. Een deel van het water zal anders gewoon ongekoeld doorgaan.
Dat is ook de reden dat veel warmtewisselaars meerpass zijn zodat de snelheid door de pijpjes hoger wordt wat de warmteoverdracht sterk verhoogt. Ëén meter/sec is wel het minste, beter is 1,5-2 meter/sec.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 13 nov 2019 09:17 #1100646

  • Ensor
  • Ensor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 138
CeesS schreef :
Dit zegt de impeller / pompfabrikant


Bijlage:

Bestandsnaam: IB-512_Imp...Pweb.pdf
Bestandsgrootte:2,710 KB

P14: “Om de levensduur van de waaier te verlengen moet u de waaier niet in de pomp monteren als de uitrusting langere tijd niet wordt gebruikt. Bewaar de gedemonteerde waaier op een donkere, droge en koele plaats.”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 13 nov 2019 09:39 #1100653

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Ensor schreef :
CeesS schreef :
Dit zegt de impeller / pompfabrikant


Bijlage:

Bestandsnaam: IB-512_Imp...Pweb.pdf
Bestandsgrootte:2,710 KB

P14: “Om de levensduur van de waaier te verlengen moet u de waaier niet in de pomp monteren als de uitrusting langere tijd niet wordt gebruikt. Bewaar de gedemonteerde waaier op een donkere, droge en koele plaats.”
dan heb je de definitie van langere tijd nodig.
Heb eens bij iemand aan boord een reserve pomphuis gevonden. leek praktisch. daar zat een waaier in. mogelijk al meer dan 20 jaar. Die was niet meer goed B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 13 nov 2019 09:40 #1100654

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
Ensor schreef :
Impeller eruit is mij bij aanschaf nieuwe motor geadviseerd door leverancier. Het rubber zou minder goed bestand zijn tegen de combinatie langdurige inklemming en temperaturen onder vriespunt. Een wetenschappelijke onderbouwing heb ik niet. Wat ik lees over neopreen rubber is dat het goed tegen wisselende weersinvloeden kan. Het zal dus waarschijnlijk wel loslopen.

Leuke woordspeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 13 nov 2019 10:07 #1100660

Tony2920 schreef :
Zijn er mensen die daar ook naar toe gaan, die mijn oude impeller kunnen nakijken en mij de eventueel aanwezige scheurtjes kunnen aanwijzen.

Als je een schoepje helemaal omvouwt tegen de naaf van de impeller aan zie je eventueel beginnende scheurtjes op de overgang naaf-schoepje.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 13 nov 2019 10:28 #1100667

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Baasklusje schreef :
Tony2920 schreef :
Zijn er mensen die daar ook naar toe gaan, die mijn oude impeller kunnen nakijken en mij de eventueel aanwezige scheurtjes kunnen aanwijzen.

Als je een schoepje helemaal omvouwt tegen de naaf van de impeller aan zie je eventueel beginnende scheurtjes op de overgang naaf-schoepje.

Ik zie die scheurtjes niet,

- Ben ik blind?

- Is de impeller nog goed ?
- voor 1 seizoen? , 3 maanden, e.z.v. ?

Het probleem is dat je die impeller niet in de gaten kunt houden, en nakijken al snel een lastige aangelegenheid wordt, ( tenminste bij mij, moeilijk bereikbaar ).
En dat je dikwijls leest over preventief vervangen, (bvb om de 2 jaar ), of an zoveel draaiuren.
Maar het lijkt allemaal veel natte vingerwerk, weinig technisch onderbouwd.

Voorlopig werk ik dus ook zoals velen met een om de 2 jaar preventieve vervangstrategie. Maar ik heb geen flauw benul of ik nu te snel wissel. Weggooien in zonde, zonder koeling zitten nog veel grotere zonde.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 13 nov 2019 15:00 #1100728

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9946
kom je ook niet uit.
De kwaliteit van de ene impeller is anders dan type/merk b.
Draaiuren spelen van zelf sprekend ook mee evenals staat/kwaliteit van huis en deksel.
Ieder jaar is overbodig en om de twee jaar ben je waarschijnlijk ook veel te vroeg. Maar ach die dingen kosten de wereld niet.
Wordt net zo'n discussie als hoe vaak moet ik olie verversen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 13 nov 2019 17:44 #1100783

Inderdaad: vervangen net voordat ie kapot gaat ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winterklare motor. Impeller erin of eruit? 13 nov 2019 19:06 #1100809

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Wel zoeken als er schoepjes verdwijnen.
Een periode met meerdere schippers de boot gevaren.
De motor werd geleidelijk warmer dan normaal.
Na enig denken en speuren vond ik diverse impellerschoepjes terug voor de warmtewisselaar.
Zij waren de oorzaak van de temperatuurstijging..... en mijn medeschippers voor het niet naspeuren van de schoepjes.
Laatst bewerkt: 13 nov 2019 19:08 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.306 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl