Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen?

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 06 dec 2019 16:10 #1106959

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1683
Hermotoriseren bij een goedlopende motor? Kost je al snel meer als je levensonderhoud voor een jaar zeilen vlgs mij? Ik zou eerder eens een goede check doen, eens kijken naar uitlijning, motorsteunen ed en investeren in slecht verkrijgbare onderdelen. Dat blok houdt het wel een jaar vol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 06 dec 2019 17:02 #1106970

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Watermaat schreef :
Hermotoriseren bij een goedlopende motor? Kost je al snel meer als je levensonderhoud voor een jaar zeilen vlgs mij? Ik zou eerder eens een goede check doen, eens kijken naar uitlijning, motorsteunen ed en investeren in slecht verkrijgbare onderdelen. Dat blok houdt het wel een jaar vol.

Is revisie geen optie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 06 dec 2019 17:51 #1106981

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 154
Wat betreft de opbrengsten bij verkoop als je er een nieuwe motor in koopt en of dit terug betaald wordt... Dacht ut nie! Ga er maar rustig vanuit dat je Moody makkelijker verkoopt met een recentere motor en dat je er een paar kruimels meer voor krijgt maar lange laaaaaaange niet wat je er in geïnvesteerd hebt.

Dit kan ik uit ervaring zeggen omdat -notabene- morgen de overdracht is van het schip waar ik een nieuwe motor in gekocht heb. Ze is verkocht en ik durf te wedden dat de motor geen cent extra opgeleverd heeft.

Mijn advies zou zijn: verdiep je in jouw motor. neem alle documentatie mee. Wat onderdelen betreft: startmotor, brandstofpomp, complete pakking set, waterpompen, gloeistiften, setje verstuivers, injectiebocht uitlaat, setje verstuiverleidingen, etc... Kortom, alles wat aan de motor geschroefd is. Het blok zelf zul je niet snel stuk varen tenzij een van de andere onderdelen faalt.

Onderdelen voor de Thornycroft zijn via internet vol op te krijgen en makkelijk te bestellen (uit UK) voor relatief weinig geld. Hoppa!

Economisch gezien zou ik zeggen; lekker laten staan die Thornycroft. Zorg dat je niet te veel afhankelijk bent van betaalde service in de Carieb en terug komen met dezelfde Thornycroft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 06 dec 2019 19:21 #1107000

of je boot niet verkopen...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 06 dec 2019 19:41 #1107008

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
of oude motor bewaren, dan weer terug plaatsen en de nieuwe later los verkopen.
Een losse redelijk recente bootmotor van een bekend mer is juist ontzettend waardevast. Mijn vorige motor bracht tweedehands nog behoorlijk veel op en schreef gemiddeld maar 2,3% per jaar af, achteraf gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 06:44 #1107050

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
MoodySailing schreef :
Wat een enthousiasme, bedankt voor alle reacties!
(....)
@CeesS:
De startmotor, dynamo en schroefasafdichting zijn allen de afgelopen 2 jaar al vervangen, motor start altijd en slaat nooit af; is een compressiemeting / verstuivers & sproeipatroon controleren dan zinvol?
(....)

Ja, normaal preventief onderhoud voor een grote reis waarop je vooral op jezelf bent aangewezen. En een compressietest is een indicatie van de interne gezondheidstoestand van je meer dan 40 jaar oude motor, waarvan plotseling een topprestatie gevraagd gaat worden. Vergeet het veiligheidsaspect niet bij het aanlopen van onbekende havens in moeilijke omstandigheden, dan wil je wel op je motor kunnen vertrouwen.
Van kennissen die een rondje Carieb maakten, weet ik hoe moeilijk het is onderdelen ter plekke te verkrijgen, laat staan vanuit Europa opgestuurd te krijgen. Kost weken, blijven ergens liggen, raken zoek. Je krijgt te maken met onuitvoerbare invoerprocedures, torenhoge importtarieven, incompetent technisch personeel, dit is slechts een kleine bloemlezing.

Edit : veel voorbereidingstips vind je hier : www.crevecoeur.nl/tips-voor-ve...rondje-atlantic.html
Laatst bewerkt: 07 dec 2019 07:22 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 08:04 #1107056

Philip schreef :
Yellow Boat schreef :
Die zijn ca. €2000 goedkoper dan die van Sole en Vetus.
www.drinkwaard.com/scheepsmotoren/
Aangenomen dat alle prijzen inc. btw zijn is dat niet waar. Drinkwaard is zelfs iets duurder met keerkoppeling.
€5950 voor de Solé versus €5995 voor de drinkwaard.
Dan zou ik toch voor Solé gaan. Die heb ik toch wat hoger zitten.

Ik weet niet welke motor en wele leverancier van Sole je die prijs hebt gezien maar hier zie ik toch wat anders voor een motor die geschikt is voor deze boot .
Drinkwaard: www.drinkwaard.com/scheepsmotoren/mitsubishi-l3e/
En dat is precies dezelfde motor als deze: webshop.hemrikmarine.nl/techni...iesel?prod_id=225703
Idem zie ik voor de 2 cilinder:
www.drinkwaard.com/scheepsmotoren/mitsubishi-l2e/
webshop.hemrikmarine.nl/techni...iesel?prod_id=225706

Maar misschien heb jij een leverancier met meer korting gevonden?

En nog maar een keer voor de vorostanders van Sole; het zijn exact dezelfde motoren .

Er zijn ook nig wel goedkopere chinese clones te koop maar die dijn dat echt niet.
Ik zou trouwens zeggen, ga naar een komende botententoonstelling want daar krijg je altidj nog extra korting . Scheelde mij ooit op de Hiswa dit 20% op mijn Vetus.
Ad
Laatst bewerkt: 07 dec 2019 08:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 08:05 #1107057

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
roozeboos schreef :
of je boot niet verkopen...

Op wie reageer je nu precies? Op Standbly?

En is dat dan, volgens jouw eigen normen, een leuke of constructieve opmerking?
Laatst bewerkt: 07 dec 2019 08:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 09:05 #1107068

De motorblokken zijn gelijk, het verschil zit in de toevoegingen. Ik zou kijken naar de bereikbaarheid en onderhoudsmogelijkheden van de appendages. Ik vermoed (weet dus niet zeker) dat bijvoorbeeld bij de ‘Drinkwaard’ de pijpen van de circulatiewaterkoeler bereikbaar zijn achter de zwarte mof. Bij de Solé vermoed ik het wegnemen van een metalen deksel. Op dat soort details zou ik letten.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 09:24 #1107070

Wadloper schreef :
roozeboos schreef :
of je boot niet verkopen...

Op wie reageer je nu precies? Op Standbly?

En is dat dan, volgens jouw eigen normen, een leuke of constructieve opmerking?

Ergernisje? Neem het mee naar jouw draadje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 09:37 #1107073

Hurleyzeiler schreef :
De motorblokken zijn gelijk, het verschil zit in de toevoegingen. Ik zou kijken naar de bereikbaarheid en onderhoudsmogelijkheden van de appendages. Ik vermoed (weet dus niet zeker) dat bijvoorbeeld bij de ‘Drinkwaard’ de pijpen van de circulatiewaterkoeler bereikbaar zijn achter de zwarte mof. Bij de Solé vermoed ik het wegnemen van een metalen deksel. Op dat soort details zou ik letten.

Het belangrijkste verschil zit henm in de plaats van de (buiten)koelwaterpomp.
Die zit bij de Vetus en de Sole opzij aan de achterkant van de injectiepomp met vlak daarachter het oliefilter . Leuk om met een schroevendraaier bij de schroefjes van het pompdeksel te komen :angry: Iedereen die een Sole of Vetus diesel heeft zal kunnen bevestien dat dat een rotplek is.
Bij de Drinkwaard zit hij voorop de krukaspoelie en is daar uitstekend bereikbaar.
Hier bijv. de tweecilinder.
Ad

Laatst bewerkt: 07 dec 2019 09:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 09:38 #1107074

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8635
Voor een wereldreis is voldoende water en stroom belangijker dan een betrouwbare motor.

Mijn aanpak zou zijn:
- electromotor voor de voortstuwing
- ombouw huidige motor tot generator
- watermaker
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 09:41 #1107076

Ik vrees wel dat de servicemogelijkheden voor een electromotoren niet al te best zijn wereldwijd in vergelijking met voor dieselmotoren.
Als je dan een storing met zo'n ding krijgt heb je wel een probleem.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 10:22 #1107083

La Mavare schreef :
Voor een wereldreis is voldoende water en stroom belangijker dan een betrouwbare motor.

Mijn aanpak zou zijn:
- electromotor voor de voortstuwing
- ombouw huidige motor tot generator
- watermaker

Bovenstaande is sterk afhankelijk van waar je je comfortabel bij voelt. Tijdens ons rondje Atlantic waren de watermakers de grootste bron van ergernis.

Persoonlijk vind ik een betrouwbare diesel een erg prettig idee.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 11:51 #1107095

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Diesel geeft boel gemak
E.e.a. wel gebaseerd op ervaring met 4 oversteken met kleine boten en NL-UK.
Een Benetau Oceanis 28 voet met een diesel (geen problemen) (bemanning).
Een Elektrische Mini Transat 650 (bemanning) waar we ondanks een extra benzine generator om de accu te voeden, een sleepje nodig hadden om Pin Mill te bereiken omdat de accu's leeg waren en het stroom tegen was.
Een kolibri met een 4 pk buitenboordmotor (eigen boot) -> benzine krijg je niet op want ik neem 25L mee.
Oude motor gaat eerder stuk dan een nieuwere.
Voor die lange reis is vervangen en de oude motor op marktplaats zetten de beste keuze denk ik alhoewel indien de conditie van de oude motor echt goed is (laten controleren compressietest!) het mogelijk nog goed kan (zie ook Frieda Frenell / Jan Haring / Buck van 1980 zelfde route gevaren hebben).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 07 dec 2019 11:56 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 13:42 #1107111

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Yellow Boat schreef :
Ik weet niet welke motor en wele leverancier van Sole je die prijs hebt gezien maar hier zie ik toch wat anders voor een motor die geschikt is voor deze boot .
Ik heb jouw linkje gebruikt voor de 27pk Drinkwaard en TS zijn linkje voor de 27pk Solé dus zelf helemaal niks opgezocht. Beide zijn 6000 euro met keerkoppeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 13:52 #1107113

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Yellow Boat schreef :
Het belangrijkste verschil zit henm in de plaats van de (buiten)koelwaterpomp.
Vind je? Die pomp op de drinkwaard maakt het het vervangen van de v-snaar een hele klus. De motor wordt er ook langer door.
De allergoedkoopste vlakstekkertjes en slangenklemmen op de drinkwaard geven mij een niet al te beste indruk. De lompe aanbouwplaat van de keerkoppeling ook niet. De elektrische opvoerpomp achterop de motor vind ik ook niet prettig, al heeft Solé ook een elextrische. Constructie van de uitlaatbocht vind ik ook beter bij Solé. Het dashboard van Solé lijkt me ook een stuk professioneler. En het dieselfijnfilter van drinkwaard... Wat is dat? Stukje plastic? Mag dat überhaupt wel?

Op het eerste gezicht vind ik de Solé marinisatie een stukje beter ogen dan die van Drinkwaard. En daar komt nog het dealernetwerk van Solé bij. En dat voor dezelfde prijs, bekendere naam en wellicht hogere restwaarde. Ik zou het wel weten... (en ben toch voor 500 euro duurdere Yanmar gegaan).
Laatst bewerkt: 07 dec 2019 13:56 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 14:15 #1107120

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Drinkwaard verkoopt ook motoren van het merk Craftsman. Ik heb een paar jaar geleden de 42 pk versie daarvan gekocht. Mitsubishi blok, netjes gemariniseerd. Bevalt heel goed en was in verhouding niet duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 15:35 #1107145

Philip schreef :
Yellow Boat schreef :
Het belangrijkste verschil zit henm in de plaats van de (buiten)koelwaterpomp.
Vind je? Die pomp op de drinkwaard maakt het het vervangen van de v-snaar een hele klus. De motor wordt er ook langer door.
De allergoedkoopste vlakstekkertjes en slangenklemmen op de drinkwaard geven mij een niet al te beste indruk. De lompe aanbouwplaat van de keerkoppeling ook niet. De elektrische opvoerpomp achterop de motor vind ik ook niet prettig, al heeft Solé ook een elextrische. Constructie van de uitlaatbocht vind ik ook beter bij Solé. Het dashboard van Solé lijkt me ook een stuk professioneler. En het dieselfijnfilter van drinkwaard... Wat is dat? Stukje plastic? Mag dat überhaupt wel?

Op het eerste gezicht vind ik de Solé marinisatie een stukje beter ogen dan die van Drinkwaard. En daar komt nog het dealernetwerk van Solé bij. En dat voor dezelfde prijs, bekendere naam en wellicht hogere restwaarde. Ik zou het wel weten... (en ben toch voor 500 euro duurdere Yanmar gegaan).

Met de vlakstekkertjes ben ik het absoluut met je eens, die paar stekkertjes verwacht je toch wat beter.
V snaar valt wel mee, ik ken het systeem paar boutjes en je haalt het complete pompje zo naar voren , snaar erdoor klaar.Aan het sleutelen kom je toch om hem weer op te spannen en hoe vaak vervang je hem ? Niet dat dat een excuus is hoor om het dom te maken , maar vind de impeller plek wel fijn gekozen zo, Cruijff zei het ooit al :P

Persoonlijk denk ik welke nieuwe motor je koopt dat je het dealer netwerk nooit nodig zal gaan hebben, zowel dan is dat niet best ! het is misschien een pre maar of ik dat laat zwaar mee wegen bij een rondje carrieb op een zeilboot ?
Maar daar is ieder z’n persoonlijke voorkeur natuurlijk anders in .
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 16:45 #1107165

@yellow boat Ik had hem hier gezien voor 6k, inclusief inbouw voor 7350. Goed punt wat betreft de plaatsing van de koelwaterpomp, maar Solé wekt op mij toch een kwalitatief betere indruk dan de zelf gemariniseerde
mitsubishi's van Drinkwaard.

@philip Waar heb jij een Yanmar met vergelijkbaar vermogen (bijv. de 3YM30AE) gezien voor maar 500 euro meer? Want dan zou Yanmar zeker mijn voorkeur hebben, echter kan ik deze alleen vinden voor 10k+

@standbly
De optie van de huidige motor een flinke revisie laten geven had ik nog niet (serieus) overwogen. Dit in combinatie met inderdaad goed verdiepen in de motor en alles wat erop en eraan zit en een flinke hoeveelheid reserve onderdelen meenemen zou ook weleens een goede optie kunnen zijn. Ga ik even wat verder uitzoeken.. (revisiekosten / prijzen onderdelen / beschikbare handleidingen e.d.)
Wauquiez Centurion 40 "Element"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 20:17 #1107225

Als zoals je zegt onderdelen lastig zijn voor deze motor, waarom koop je niet of een revisie motor kant en klaar, of laat je iets recenters reviseren , dat is minstens net zo goed als nieuw, en stukken goedkoper.
Hou je een bult geld over wat je wel weer kwijt raakt in de rest van de boot :woohoo:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 20:31 #1107230

Overigens zie ik op de site van je linkje van sole niet helemaal wat er bij de motor, voor dat bedrag zit.
Is het met of zonder keerkoppeling en met of zonder motorsteunen is mij niet duidelijk, terwijl wat ze noemen wat er in elk geval wel bij zit vrij uitgebreid is omschreven :unsure:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 07 dec 2019 20:32 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 07 dec 2019 20:41 #1107232

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 154
MoodySailing schreef :
@standbly
De optie van de huidige motor een flinke revisie laten geven had ik nog niet (serieus) overwogen. Dit in combinatie met inderdaad goed verdiepen in de motor en alles wat erop en eraan zit en een flinke hoeveelheid reserve onderdelen meenemen zou ook weleens een goede optie kunnen zijn. Ga ik even wat verder uitzoeken.. (revisiekosten / prijzen onderdelen / beschikbare handleidingen e.d.)

Wacht even hoor. Ik heb het niet over reviseren gehad! Ik ging er van uit dat de Thornycroft nog prima draait en dan zou ik er helemaal niets aan doen behalve een lading reserve onderdelen meenemen. Als blijkt dat de motor gereviseerd zou moeten worden, dan zou ik hem er absoluut uit trekken. Met andere woorden: vervang niet een motor die goed is ennnn investeer niet in een 40 jaar oude motor.

Overigens is Kubota (Beta Marine) het populairste merk aan het worden in de omgeving waar je graag naar toe wilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 08 dec 2019 09:16 #1107268

Overigens zie ik op de site van je linkje van sole niet helemaal wat er bij de motor, voor dat bedrag zit.
Is het met of zonder keerkoppeling en met of zonder motorsteunen is mij niet duidelijk, terwijl wat ze noemen wat er in elk geval wel bij zit vrij uitgebreid is omschreven

op de website staat "Geleverd met tmc keerkoppeling, motorsteunen en dashboard.", en de luxe variant van het standaard dashboard, dus aardig all-in.
Wauquiez Centurion 40 "Element"
Laatst bewerkt: 08 dec 2019 09:17 door MoodySailing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hermotoriseren of.. Eentje toevoegen? 08 dec 2019 09:29 #1107270

standbly schreef :
MoodySailing schreef :
@standbly
De optie van de huidige motor een flinke revisie laten geven had ik nog niet (serieus) overwogen. Dit in combinatie met inderdaad goed verdiepen in de motor en alles wat erop en eraan zit en een flinke hoeveelheid reserve onderdelen meenemen zou ook weleens een goede optie kunnen zijn. Ga ik even wat verder uitzoeken.. (revisiekosten / prijzen onderdelen / beschikbare handleidingen e.d.)

Wacht even hoor. Ik heb het niet over reviseren gehad! Ik ging er van uit dat de Thornycroft nog prima draait en dan zou ik er helemaal niets aan doen behalve een lading reserve onderdelen meenemen. Als blijkt dat de motor gereviseerd zou moeten worden, dan zou ik hem er absoluut uit trekken. Met andere woorden: vervang niet een motor die goed is ennnn investeer niet in een 40 jaar oude motor.

Overigens is Kubota (Beta Marine) het populairste merk aan het worden in de omgeving waar je graag naar toe wilt.

Klopt, had het wat verkeerd gelezen.
Heb een dieselmonteur gevraagd de motor en met name alles eromheen na te lopen, om de staat even goed in kaart te brengen.
Voor onderdelen ook al een mooi adresje gevonden :)
Wauquiez Centurion 40 "Element"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl