Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Inbouw temperatuurmeter

Inbouw temperatuurmeter 15 dec 2020 08:51 #1236386

sjoerd1981 schreef :
maar ik wil het liefst direct in de gasstroom meten, dan reageert de sensor het snelst...

Dat is dus niet goed. Ten eerste reageert een temperatuursonde in een gas altijd veel minder snel en accuraat dan in een vloeistof of gas/vloeistofstroom omdat de warmteoverdracht in gas vele malen lager is en ten tweede meet je dan fout doordat ook de temperatuur van de metalen wand een rol gaat spelen en die is altijd wat kouder.Je meet dan dus iets van het gemiddelde van wand en gas en zelfs meer de wandkant dan de gaskant. Daarom is juist meten van de temperatuur in een gasstroom niet echt makkelijk. Daarvoor moet de sonde eigenlijk minstens 10-20 cm , liefst nog wat verder in de gasstroom steken maar dat kan hier natuurlijk niet.
Daarom raad bijv. Nasa aan om hem op 150 mm ná de waterinjectie te zetten.
www.nasamarine.com/wp-content/...-Exhaust-monitor.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 15 dec 2020 11:37 #1236451

Dank je voor het meedenken, Ad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 15 dec 2020 17:17 #1236596

Yellow Boat schreef :
sjoerd1981 schreef :
maar ik wil het liefst direct in de gasstroom meten, dan reageert de sensor het snelst...

Dat is dus niet goed. Ten eerste reageert een temperatuursonde in een gas altijd veel minder snel en accuraat dan in een vloeistof of gas/vloeistofstroom omdat de warmteoverdracht in gas vele malen lager is en ten tweede meet je dan fout doordat ook de temperatuur van de metalen wand een rol gaat spelen en die is altijd wat kouder.Je meet dan dus iets van het gemiddelde van wand en gas en zelfs meer de wandkant dan de gaskant. Daarom is juist meten van de temperatuur in een gasstroom niet echt makkelijk. Daarvoor moet de sonde eigenlijk minstens 10-20 cm , liefst nog wat verder in de gasstroom steken maar dat kan hier natuurlijk niet.
Daarom raad bijv. Nasa aan om hem op 150 mm ná de waterinjectie te zetten.
www.nasamarine.com/wp-content/...-Exhaust-monitor.pdf
Ad

Hee Ad!

Tja, ik bedoelde monteren zoals Vetus (en ook NASA) dat voorschrijft:







Dus bovenin de slang. Dat zal bij lopende motor wel een gas/vloeistof mengsel zijn.
Ik denk dat het sneller reageert dan aan de buitenkant van je waterinjectie pijp (tussen pijp en slang).
Daar heeft de sensor helemaal geen contact met water/gasmengsel, en reageert pas als uitlaat warm wordt.

Echter, ik denk dat beide best kunnen werken... je kan de sensor best gevoelig afstellen. Wel ff een paar rondjes varen met en kijken wat voor temperatuur je hebt met half en vol gas. En dan het alarm daar het net boven zetten (hoeveel weet ik ook niet precies, beetje afhankelijk wat het verschil is tussen half en volgas...
Groet!
Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 15 dec 2020 18:35 #1236627

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
ik heb deze ook maar besteld, alleen die "bevestigingsplug" voor de sensor nog even gechekt. De sensor heeft een diameter van 4 mm en die van het plaatje was voor 8 mm. Met wat zoeken vond ik zo'n plug voor 4,5mm max. Leek me beter :)

Hmmm, nog wel even bijschrijven in mijn to do lijst :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 15 dec 2020 19:57 #1236660

koko schreef :
ik heb deze ook maar besteld, alleen die "bevestigingsplug" voor de sensor nog even gechekt. De sensor heeft een diameter van 4 mm en die van het plaatje was voor 8 mm. Met wat zoeken vond ik zo'n plug voor 4,5mm max. Leek me beter :)

Hmmm, nog wel even bijschrijven in mijn to do lijst :(

Hee Koko! Heb je een linkje? Ik kon die 4,5 mm niet zo snel vinden... maar die 4,5 lijkt me wel beter inderdaad!

Groet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 15 dec 2020 22:06 #1236693

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
sjoerd1981 schreef :

Hee Koko! Heb je een linkje? Ik kon die 4,5 mm niet zo snel vinden... maar die 4,5 lijkt me wel beter inderdaad!

Groet!

€ 3,12 17% Off | Thermowell Immersion Sleeve Pocket Stainless Steel 304 M10X1.5 for Max 4.5 mm Drop Shipping L35-L300mm
a.aliexpress.com/_BPD69R
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 16 dec 2020 09:01 #1236729

Nadeel van zo'n sleeve is wel dat de sensor die erin zit minder snel za reageren op temperatuur veranderingen.
Dat soort sleeves zijn meer bedoeld om een constante etmperaturu te meten en minder om te alarmeren of te regelen.
Dus een doorvoer zonder sleeve met een afdichting erin is voor deze toepassing waar je snel wilt kunnen reageren op een koelwateruitval beter.
Ook bij het regelen van een luchttemperatuur ( wat hier dus niet het geval is) zal men nooit een sleeve installeren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 16 dec 2020 15:10 #1236823

"Nou dat weer" ;-)
Wat moet ik dan kopen, Ad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 16 dec 2020 15:29 #1236828

Gewoon zo'n ding van nasa of van vetus en strikt volgens de handleiding inbouwen .RTFM dus weer eens.
Mijn uitleg over het al dan niet geschikt zijn van een sleeve was bedoeld om te verklaren waarom die ook alleen goed zal weken als je heb inbouwd zoals in de voorschriften van Nasa en vetus , dus in het water-lucht mengsel en niet in het "droge" uitaatgas maar dat is dus niet anders dan bij de originele methode.
Veel zin heeft zo'n sleeve dus niet .
Mooie van die van Nasa vindt ik dat je het alarmniveau ook kunt instellen en die ook een aanwijzing heeft van de temperatuur , of dat bij die Vetus gaat weet ik niet maar zo te zien niet: www.uw-outdoorwinkel.nl/nl/vet...12-volt-zwart-detail
deze is ook wel aardig : www.georgekniest.nl/artikel/17...plusgever-wit-c.html Hier kun je ook de bijgeleverde sensor zien: www.uw-outdoorwinkel.nl/nl/wat...ter-pyrometer-detail
Alleen heeft die zo te zien ook alleen een alarmfunctie.
Ad
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 15:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 17 dec 2020 09:44 #1237052

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
hjvanessen schreef :
Allright, ik vermoedde al dat het gewoon boren werd.
Laat ik nou ook een account hebben bij Ali, dus ik ga ook eea bestellen.

Ik heb geen dashbord met meters meer, maar alle info van de (40 jaar oude Perkins) motoren komt via een Albacontrol in mijn RM seatalkNG netwerk. Volgens mij kan ik zo'n tempsensor zo op die Alba aansluiten.

Zou je iets meer willen vertellen over hoe je dat hebt gedaah en wat je precies hebt? Ik denk dat het handig is om dat in een nieuw topic te doen zodat we deze niet vervuilen. Dit lijkt me een interessant project!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 13 dec 2021 07:20 #1349539

Hallo Sjoerd en hjvanessen,

Hebben jullie de temperatuurmeters inmiddels gemonteerd?
Zo ja, hebben jullie foto's? En bevalt/werkt het goed?

Groeten Remo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Inbouw temperatuurmeter 13 dec 2021 08:35 #1349557

Een uitlaatgas temperatuurmeter monteren, op de droge uitlaat, staat ook nog om mijn klussenlijstje. :)
Laatst bewerkt: 13 dec 2021 08:35 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 09 feb 2022 22:05 #1367319

Busje komt zo schreef :
Hallo Sjoerd en hjvanessen,

Hebben jullie de temperatuurmeters inmiddels gemonteerd?
Zo ja, hebben jullie foto's? En bevalt/werkt het goed?

Groeten Remo

Hallo Remo,

Dit klusje was ff blijven liggen…

Maar de sleeve is ondertussen besteld, en die krijg ik eind volgende week binnen.

Heb ondertussen al wel de uitlaatbocht gedemonteerd en geïnspecteerd. Is nog prima, dikwandig koolstofstaal. Dus na ontroesten en vers laagje verf (en nieuwe pakking) ga ik de injectiebocht + nieuw stukje slang met sleeve ( en temepratuur sensor) over 2 weken monteren.
Ik zal wat foto’s maken en het klusje daarna hier terugkoppelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 12 feb 2022 04:56 #1367964

Ah mooi, ik ben benieuwd naar foto's en resultaat.
Succes met de klus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 12 feb 2022 06:43 #1367967

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Een aantal reacties terug heeft Joop66 al eens aangegeven waar je moet meten, afhankelijk van het doel van je meting. Onze 1GM10 heeft standaard een snel reagerend temperatuur alarm waarvan de sensor in de cilinderkop zit. Voor het meten van de motortemperatuur de aangewezen plek.
Door de plaatsing van de thermostaat in het koelwater circuit kan bij deze Yanmar oververhitting van de motor optreden zonder dat je dat in de uitlaat temperatuur merkt. Bij een blokkade van de koelkanalen door kalkvorming gaat de koelwaterstroom in zo'n geval buiten de cilinder en kop om, rechtstreeks naar het injectiepunt in de uitlaat. Het motoralarm gaat af, terwijl de uitlaat temperatuur OK is.
Voor het signaleren van een totale blokkade van het systeem of een probleem met de impeller voldoet deze plaatsing van een meetsensor op de kop ook. De uitlaattemperattuur loopt in dat geval natuurlijk wel op.

Ik stof nog maar even een oud draadje af : zeilersforum.nl/index.php/foru...t-bizar-snel#1174139

Dat het meten van de temperatuur met een dergelijke opgeklemde sensor prima werkt, blijkt uit een soortgelijke opstelling om thuis mijn CV watertemperatuur te meten.



Laatst bewerkt: 12 feb 2022 07:16 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 13 feb 2022 19:06 #1368497

Aha, interessant stukje CeesS.

Wij hebben een indirect gekoelde motor (Mitsubishi l2e), dus ik verwacht niet snel kalkproblemen in de thermostaat.
De uitlaattemperatuur is dan juist wel heel belangrijk. Bij een falende impeller / verstopte koelwaterinlaat kan het namelijk door het indirecte koelen nog best ff duren tot dat het alarm van het indirecte koelwatercircuit afgaat. Tegen die tijd is een gesmolten uitlaatslang niet ondenkbaar.

Vandaar dat ik wil meten na het injectiepunt in de uitlaatslang.

Daarbij heb ik 2 keuzes:
1. Met een sensor op de buitenkant van de injectiebocht meten (vastzetten met een slangeklem+warmtegeleidingspasta)
2.met een thermo-well in de rubber uitlaatslang tussen injectiebocht en waterstof.

Optie 1 is het makkelijkst, zonder directe verbinding met rookgas. Nadeel is dat de injectiebocht dikwandig koolstofstaal is. Ik weet niet hoe snel dat opwarmt.
Optie 2 is het nauwkeurigst en snelst (zo meet ook Vetus en Nasa). Nadeel is dat ik een gaatje moet maken in de rubberen uitlaatslang, om de thermowell in te doen.

Verder ga ik ook een sensor plaatsen op de cilinder kop. Heb al een koelwatertemperatuur alarm, maar heb ook graag een metertje (en functioneert als extra alarm).

Uitlaat injectiebocht (voor ontroesten :) )




En na ontroesten en verven ;) :








Gelijk maar een nieuw stukje slang monteren...
Laatst bewerkt: 13 feb 2022 19:14 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 13 feb 2022 21:05 #1368544

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
sjoerd1981 schreef :
(...) Bij een falende impeller / verstopte koelwaterinlaat kan het namelijk door het indirecte koelen nog best ff duren tot dat het alarm van het indirecte koelwatercircuit afgaat. Tegen die tijd is een gesmolten uitlaatslang niet ondenkbaar.

Vandaar dat ik wil meten na het injectiepunt in de uitlaatslang.

Daarbij heb ik 2 keuzes:
1. Met een sensor op de buitenkant van de injectiebocht meten (vastzetten met een slangeklem+warmtegeleidingspasta)
2.met een thermo-well in de rubber uitlaatslang tussen injectiebocht en waterstof.

Voor een indirect gekoelde motor inderdaad een punt, daar zoek je een andere plaats voor de sensor.
De uitlaatbocht is dubbelwandig, wat een belemmering is voor een snelle reactie op temperatuurwisselingen en het ontbreken van koelwater. Dan is een meting in de slang een betere optie.
Een aandachtspunt van een sensor in de uitlaatslang is de warmteoverdracht van gas naar de sensor, die is veel slechter dan die van water naar de sensor, met een regeltechnisch navenant grotere tijdconstante, zie de post van Ad zeilersforum.nl/index.php/foru...ter?start=25#1236386

En zie jeanneau.proboards.com/thread/...oolant-exhaust-elbow
Laatst bewerkt: 14 feb 2022 09:28 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 23 feb 2022 18:42 #1371442

CeesS schreef :
De uitlaatbocht is dubbelwandig, wat een belemmering is voor een snelle reactie op temperatuurwisselingen en het ontbreken van koelwater. Dan is een meting in de slang een betere optie.

Mijn uitlaat”bocht” (ik heb niet echt een bocht) is niet dubbelwandig, maar van dikwandig koolstofstaal.

Dus temperatuur zou relatief snel moeten oplopen bij gebrek aan koelwater.

Heb ondertussen de sleeve binnen, en ook geïnstalleerd in de rubber uitlaatslang.
Meten in de slang heeft toch wel mijn voorkeur, de temperatuur daar is wat belangrijk is.

Nu nog iets verzinnen om te testen...
Ik ben een beetje huiverig om zomaar de koelwaterafsluiter met lopende motor dicht te zetten...

Misschien ga ik de opstelling eerst ff testen met een instelbare verffohn (voordat ik hem inbouw) En kijken hoe snel de sensor reageert op een (gas) temperatuurverhoging.
Voordeel van de meetunit is dat je de drempelwaarde zelf kan instellen, en dus relatief kort boven maximaal optredende temperatuur bij maximaal vermogen en warme motor kan instellen.











Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 24 feb 2022 06:35 #1371504

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Een paar opmerkingen (bedoeld als opbouwende kritiek):

- je uitlaatbocht lijkt meer een stukje huisvlijt dan een professionneel injectiepunt. Normaal is zo'n bocht dubbelwandig uitgevoerd om twee redenen : enige afscherming van de cilinderkop van de met hoge snelheid binnenkomende koelwaterstraal, en het breken van die straal om zo snel mogelijk een goede mix met de uitlaatgassen te krijgen voordat ze de slang bereiken.

- de verhouding buiten oppervlak / inhoud van een cilindrische sleeve is ongunstig. Iedere vorm van de buitenkant anders dan een cilinder is beter.
Voor het meten in een vloeistof voldoet zo'n sleeve wel, maar een gasmeting zou wel eens een heel lange reactietijd kunnen hebben. Dat is ongunstig voor de alarmfunctie, tegen de tijd dat er alarm wordt gegeven is je slang al beschadigd.
Voor een betere warmteoverdracht zou je in de slang de sleeve een kunstnatige oppervlakte vergroting kunnen geven door er een plaatje in de langsrichting op te monteren.

- waarom monteer je de sleeve aan de bovenkant van de slang ? Ik snap wel dat je lekkage wilt voorkomen, maar het meeste koelwater zal door onvoldoende mix in combinatie met de zwaartekracht zich onderin de slang bevinden (zie een van de eerdere plaatjes in dit draadje). Door aan de onderzijde te meten, constateer je eerder het ontbreken van koelwater.


Laatst bewerkt: 24 feb 2022 07:58 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 25 feb 2022 00:02 #1371697

CeesS schreef :
Een paar opmerkingen (bedoeld als opbouwende kritiek):

Geen probleem Cees, opmerkingen worden altijd gewaardeerd, zeker van jou.
Ik kom hier op ZF om wat te leren, als ik alles al zou weten, dan zou ik mijn tijd niet verdoen op een forum ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 25 feb 2022 00:33 #1371698

CeesS schreef :
Een paar opmerkingen (bedoeld als opbouwende kritiek):

- je uitlaatbocht lijkt meer een stukje huisvlijt dan een professionneel injectiepunt. Normaal is zo'n bocht dubbelwandig uitgevoerd om twee redenen : enige afscherming van de cilinderkop van de met hoge snelheid binnenkomende koelwaterstraal, en het breken van die straal om zo snel mogelijk een goede mix met de uitlaatgassen te krijgen voordat ze de slang bereiken.

Hmm, niet alles is altijd wat het lijkt. Ik prefereer bijvoorbeeld zeker deze “huisvlijt” uitlaatbocht boven sommige originele “professionele” OEM uitlaatbochten.
Mijn bocht is dikwandig koolstofstaal, overal volledig doorgelast, goed inspecteerbaar. Niet zo sjiek, wel robuust en betrouwbaar. Geen kleine hoeklasjes… geen gevaar op motorschade bij lekkage.

Natuurlijk is het ook afhankelijk van het type motor. Bij direct gekoelde motoren is het goed om de uitlaatbocht wat te koelen. Echter, soms is dat niet de enige reden… Bijvoorbeeld bij een Yanmar 1GM10 is het door de ongelukkig gekozen positie van de bocht de dubbelwandigheid een noodzaak, omdat anders (bij doorstarten) er water in de uitlaatpoort en cilinder kan komen. Gevaarlijk, omdat de “professionele” Yanmar uitlaatbocht van koolstofstaal is, en op zoutwater doorroest zonder dat je dat goed kan zien. Als tie lekt, kans op grote motorschade. Maar dat is mijn inziens een ontwerpfout van Yanmar (verder een mooi motortje, dat zeker).

Uitvoering Yanmar, direct gekoeld:



Uitvoering Mitsubishi, indirect gekoeld, met headertank (Bowman) gecombineerd met exhaust manifold:





Wij hebben een indirect gekoelde motor, waarbij de warmtewisselaar in een headertank zit, die ook dient als exhaust manifold (gelijk gekoeld). (Zoals plaatje hierboven) Dus die dubbelwandigheid is geen issue, de bocht zit niet direct op de cilinder, maar op de gekoelde headertank (headertank met koelvloeistof wordt max 90 graden). Ook is er geen probleem dat water de cilinder in zou lopen bij een lekke uitlaatbocht (het loopt dan gewoon de bilge in)

Dubbelwandigheid kan wel zorgen voor een betere “mix” van koelwater en uitlaatgas, maar ik heb daar bij deze bocht nog nooit iets van gemerkt dat de mix niet ok zou zijn. Bocht is ook vrij lang, en de oude slang tussen uitlaatbocht en waterlock was ook nog perfect, inwendig geen indicatie van problemen door slechte mix, te hoge temperaturen (maar ga de slang toch maar vervangen…)

Ik vond de uitlaat bocht in eerste instantie er ook gek uitzien, maar ga hem toch terugplaatsen, na inspectie heb ik er alle vertrouwen in…
Laatst bewerkt: 25 feb 2022 00:33 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 25 feb 2022 00:39 #1371699

CeesS schreef :
Een paar opmerkingen (bedoeld als opbouwende kritiek):

- waarom monteer je de sleeve aan de bovenkant van de slang ? Ik snap wel dat je lekkage wilt voorkomen, maar het meeste koelwater zal door onvoldoende mix in combinatie met de zwaartekracht zich onderin de slang bevinden (zie een van de eerdere plaatjes in dit draadje). Door aan de onderzijde te meten, constateer je eerder het ontbreken van koelwater.


Goede vraag.
Lekkage is geen issue. Thermowell zit water en gasdicht gemonteerd. Ik kan de slang monteren hoe ik wil. Dus met sensor bovenop, of onderop.
De reden dat ik aan monteren met sensor bovenop denk, omdat NASA en Vetus beiden voorschrijven dat je de sensor bovenin moet monteren, en niet onderop.
Mijn sensor zit wel in een sleeve, en zal de gevoeligheid nog moeten testen, maar dacht eigenlijk wel dat Vetus en NASA een goede reden hebben om dat ding bovenin te monteren…maar zeker weten doe ik dat niet…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 25 feb 2022 00:49 #1371702

CeesS schreef :
Een paar opmerkingen (bedoeld als opbouwende kritiek):

- de verhouding buiten oppervlak / inhoud van een cilindrische sleeve is ongunstig. Iedere vorm van de buitenkant anders dan een cilinder is beter.
Voor het meten in een vloeistof voldoet zo'n sleeve wel, maar een gasmeting zou wel eens een heel lange reactietijd kunnen hebben. Dat is ongunstig voor de alarmfunctie, tegen de tijd dat er alarm wordt gegeven is je slang al beschadigd.
Voor een betere warmteoverdracht zou je in de slang de sleeve een kunstnatige oppervlakte vergroting kunnen geven door er een plaatje in de langsrichting op te monteren.

Hmm, je hebt vast gelijk. Maar een plaatje op de sleeve monteren is nog niet zo gemakkelijk vrees ik….

Ik ga morgen weleens ff testen.
Denk dat ik hem in de douche eens test. Aansluiten, douchekop door de slang laten sproeien, en dan the thermostaatkraan ineens van 40 graden naar 60 graden. Kijken hoe snel tie reageert.
Ga hetzelfde testje toen met een föhn…

En tenslotte, kan het kwaad voor de impeller pomp om bij een lopende motor de koelwaterinlaatafsluiter een beetje dicht te zetten met draaiende motor? Niet helemaal, maar een beetje, om een blokkade te simuleren?
(Voor motor kan het geen kwaad, indirect gekoeld, duurt wel ff voordat die te heet wordt…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 25 feb 2022 07:39 #1371723

sjoerd1981 schreef :
CeesS schreef :
Een paar opmerkingen (bedoeld als opbouwende kritiek):

- de verhouding buiten oppervlak / inhoud van een cilindrische sleeve is ongunstig. Iedere vorm van de buitenkant anders dan een cilinder is beter.
Voor het meten in een vloeistof voldoet zo'n sleeve wel, maar een gasmeting zou wel eens een heel lange reactietijd kunnen hebben. Dat is ongunstig voor de alarmfunctie, tegen de tijd dat er alarm wordt gegeven is je slang al beschadigd.
Voor een betere warmteoverdracht zou je in de slang de sleeve een kunstnatige oppervlakte vergroting kunnen geven door er een plaatje in de langsrichting op te monteren.

Hmm, je hebt vast gelijk. Maar een plaatje op de sleeve monteren is nog niet zo gemakkelijk vrees ik….

Ik ga morgen weleens ff testen.
Denk dat ik hem in de douche eens test. Aansluiten, douchekop door de slang laten sproeien, en dan the thermostaatkraan ineens van 40 graden naar 60 graden. Kijken hoe snel tie reageert.
Ga hetzelfde testje toen met een föhn…

En tenslotte, kan het kwaad voor de impeller pomp om bij een lopende motor de koelwaterinlaatafsluiter een beetje dicht te zetten met draaiende motor? Niet helemaal, maar een beetje, om een blokkade te simuleren?
(Voor motor kan het geen kwaad, indirect gekoeld, duurt wel ff voordat die te heet wordt…

Juist om de reden die Cees geeft zou ik de meting bovenin de slang doen, daar wordt de slang het heetst. Bij te weinig koelwater wat nog steeds door de onderzijde van de slang stroomt geeft een meting onderin een te laag resultaat. Een RVS dompelbuis geeft heel snel warmte door en de uitlaatslang mag 120 graden worden (?). Dus een temperatuur alarm van 95 graden geeft voldoende tijd de motor te stoppen?
Laatst bewerkt: 25 feb 2022 07:40 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouw temperatuurmeter 26 feb 2022 07:03 #1371939

I am Roaring schreef :

Juist om de reden die Cees geeft zou ik de meting bovenin de slang doen, daar wordt de slang het heetst. Bij te weinig koelwater wat nog steeds door de onderzijde van de slang stroomt geeft een meting onderin een te laag resultaat. Een RVS dompelbuis geeft heel snel warmte door en de uitlaatslang mag 120 graden worden (?). Dus een temperatuur alarm van 95 graden geeft voldoende tijd de motor te stoppen?

Ja, ik denk dat bovenin ook logischer is.

Enfin, zoals mijn docent verspanen (draaien/frezen) altijd zei “meten is weten”

Gisterenavond dus een proefopstelling gemaakt.
Uitlaatslang voorzien van 2 sensors. 1 in de thermowell (sleeve), en 1 los in de slang.

Gebruik gemaakt van professioneel hete lucht simulator (haar fohn van m’n vrouw ;) sssst)
Fohn heeft drie standen. Stand 1: 38 graden. Stand 2: 60 graden Stand 3 niet gemeten
Meting gedaan. Vanaf stand 1 (beide sensors 38 graden), stand 2 ingeschakeld, en toen de tijd gemeten hoelang het duurt voordat 10 graden temperatuurverhoging is gemeten.
Met sleeve is dat ongeveer 10 seconden
Zonder sleeve is dat ongeveer 7 seconden.

De sleeve heeft een vertraging, maar wat mij betreft wel acceptabel.
Ik kan het alarm instellen op elke waarde, dus temperatuur op maximaal belasting motor + 10 graden is al genoeg.
Ik ga ff een kleine tube warmtegeleidende pasta halen, en die in de sleeve met sensor doen. Dat zal de reactiesnelheid wel moeten verbeteren.

Reacties/commentaren zijn altijd welkom!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl