CeesS schreef :
Een paar opmerkingen (bedoeld als opbouwende kritiek):
- je uitlaatbocht lijkt meer een stukje huisvlijt dan een professionneel injectiepunt. Normaal is zo'n bocht dubbelwandig uitgevoerd om twee redenen : enige afscherming van de cilinderkop van de met hoge snelheid binnenkomende koelwaterstraal, en het breken van die straal om zo snel mogelijk een goede mix met de uitlaatgassen te krijgen voordat ze de slang bereiken.
Hmm, niet alles is altijd wat het lijkt. Ik prefereer bijvoorbeeld zeker deze “huisvlijt” uitlaatbocht boven sommige originele “professionele” OEM uitlaatbochten.
Mijn bocht is dikwandig koolstofstaal, overal volledig doorgelast, goed inspecteerbaar. Niet zo sjiek, wel robuust en betrouwbaar. Geen kleine hoeklasjes… geen gevaar op motorschade bij lekkage.
Natuurlijk is het ook afhankelijk van het type motor. Bij direct gekoelde motoren is het goed om de uitlaatbocht wat te koelen. Echter, soms is dat niet de enige reden… Bijvoorbeeld bij een Yanmar 1GM10 is het door de ongelukkig gekozen positie van de bocht de dubbelwandigheid een noodzaak, omdat anders (bij doorstarten) er water in de uitlaatpoort en cilinder kan komen. Gevaarlijk, omdat de “professionele” Yanmar uitlaatbocht van koolstofstaal is, en op zoutwater doorroest zonder dat je dat goed kan zien. Als tie lekt, kans op grote motorschade. Maar dat is mijn inziens een ontwerpfout van Yanmar (verder een mooi motortje, dat zeker).
Uitvoering Yanmar, direct gekoeld:
Uitvoering Mitsubishi, indirect gekoeld, met headertank (Bowman) gecombineerd met exhaust manifold:
Wij hebben een indirect gekoelde motor, waarbij de warmtewisselaar in een headertank zit, die ook dient als exhaust manifold (gelijk gekoeld). (Zoals plaatje hierboven) Dus die dubbelwandigheid is geen issue, de bocht zit niet direct op de cilinder, maar op de gekoelde headertank (headertank met koelvloeistof wordt max 90 graden). Ook is er geen probleem dat water de cilinder in zou lopen bij een lekke uitlaatbocht (het loopt dan gewoon de bilge in)
Dubbelwandigheid kan wel zorgen voor een betere “mix” van koelwater en uitlaatgas, maar ik heb daar bij deze bocht nog nooit iets van gemerkt dat de mix niet ok zou zijn. Bocht is ook vrij lang, en de oude slang tussen uitlaatbocht en waterlock was ook nog perfect, inwendig geen indicatie van problemen door slechte mix, te hoge temperaturen (maar ga de slang toch maar vervangen…)
Ik vond de uitlaat bocht in eerste instantie er ook gek uitzien, maar ga hem toch terugplaatsen, na inspectie heb ik er alle vertrouwen in…