Bebop62 schreef :
Hallo, hoewel dit onderwerp al wat ouder is, ben ik toch benieuwd naar de afloop. Ik heb namelijk een soortgelijk probleem met een 3.28 Vetus, deze lekt interne koelvloeistof en dat loopt niet naar de bilge. Ik vermoed dat dit (inmiddels vervangen voor gewoon water) gewoon in het buitenboord systeem verdwijnt. Het rare is dat dit niet tijdens het draaien gebeurt, maar als ik bv 3 weken stil lig. Het niveau is dan dusdaning gezakt dat er dan soms meer dan een liter water bijgevuld moet worden. Als ik dan vaar, blijft het niveau redelijk, en zodra de motor stilgaat, loopt het water weer uit het intere systeem.
Ik zit eraan te denken om de pijpenbundel eruit te halen, maar de laatste keer dat ik dit probeerde zat deze muurvast en heb alleen de O ringen vernieuwd. Maar als ik dit draadje zo lees, moet ik echt aktie gaan ondernemen. Ik hoor graag of jullie nog aanwijzingen hebben. Oh en ik heb geen boiler op de motor waar het water naar toe kan lekken.
Gr Ruud
Tohc zou he de bundel er zo uit moeten kunnen tikken ( met een
rubber hamer uiteraard ) als ik de tekening op pagina 23 van de onderdelen manual en pagina 48 van de gebruikers manual ( lnks beneden) van die motor bekijk. Daarvoor moeten wel beide kappen verwijderd zijn. Natuurlijk kan die nunden erg vast zitetn aangezien er aan de binnenzijde corrosieproducten kunnen ontstaan tussen de messing
ringen om de bundel en het aluminium huis. Dat laatste zou eigenlijk niet moeten kunnen als er regelmatig de koelvloeistof wordt vervangen en zeker als de bundel regelmatig wordt getrokken maar ja , dat doet niet iedereen . ( ik ook niet )
Ad
www.vetus.com/media/magentomin...20171122161052_0.pdf
www.vetus.com/media/magentomin...20131219114100_0.pdf