Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaringen met Carbole impellers???

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 13:24 #1210964

Yellow Boat schreef :
Die carbole impellers worden duidelijk in China geproduceerd.
Zoek je dan met "Carbole Company China" dan vindt je o.a. dit voor de merkeigenaar:
trademarks.justia.com/867/49/carbole-86749033.html
Alleen kan ik daar zo gauw geen fabrikant bij vinden dus ik denk dat die firma die dingen laat fabriceren bij een fabrikant als OEM product en er zijn naam aan geeft.
Overigens doen VP , Jabsco , Johnson en co dat ook want die maken dat soort gevulcaniserd rubber producten ook echt niet zelf, dat doen gespecialiseerde vulcaniserbedrijven . Wie dan wel uitvinden valt meestal niet mee, VP Zweden bijv. wilde me ook niet vertellen wie hun saildrive membranen produceert toen ik ze daar naar vroeg maar zei wel dat dat niet altijd dezelfde firma is.

Zou me trouwens niet verwonderen( eerder het tegengestelde) als Jabsco en/of Johnson hun impellers ook in China laat maken :whistle:
Ad

Mag ik even opmerken dat ik als productontwikkeling voor kritische toepassingen de voorkeur geef aan Chinese rubberproducten?

Als je een stuk kwaliteitsrubber wilt hebben heb je oude machines en veel geduld nodig. Hoewel injection molding in theorie een uniformere temperatuur en dus betere vulcanisatie kan geven is het erg lastig om het proces goed in te stellen. Ouderwetse transfer persen geven in de praktijk een veel betrouwbaarder resultaat.

...maar daarmee produceert een werker maar een handjevol producten per persstap en die is een minuut of 7 lang. En dat kunnen we hier niet betalen.

Op de kwaliteitsafdeling van KIWA kunnen ze uit steekproeven blind aanwijzen welke o-ringen er uit China komen en welke uit Zweden of Duitsland.
Laatst bewerkt: 26 sept 2020 13:24 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 15:29 #1210996

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Saeftinghe schreef :
Sjoerd,

WAAROM hoort het zo?
Die sterke buiging in het stuk ZONDER verdringerplaat.
Onderbouw die mening eens.

In dat deel heeft buiging geen enkel nut, het maakt alleen de pompcapaciteit minder en helpt de impeller sneller naar z´n einde.
Er zijn maar drie vinnen diehet werk doen, die zitten alle drie tegen de verdringerplaat.
Maar ze moete WEL weer terug daarheen om opnieuw te kunnen werken, het is alleen de weg terug naar het werkende deel op de verdringerplaat, verder niets.

Een iets grotere diameter pomp zou je zelfs TWEE verdringerplaten in kunnen zetten en de nu niet werkende vinnen ook laten werken.
Of dat financieel haalbaar is lijkt me twijfelachtig.

Het drukverschil staat zowel over het loze deel (op de verdringerplaat) als het pompende deel (de rest). Dus de lippen moeten met enige voorspanning aanliggen. De lippen worden daar niet bij geholpen door dat zelfde drukverschil. Sterker: dat gebeurt alleen op t loze deel op de verdringerplaat. Dat de lippen op de verdringerplaat het werk doen, is dus precies niet waar. De rest doet dat. De verdringerplaat is nodig om een volumeverschil te veroorzaken in het verder cilindrische huis, met concentrische as.

Afhankelijk van het ontwerp van die lippen (dun en lang, of kort en dik) moeten ze meer of minder ingedrukt worden.

Dit aspect maakt een impeller pomp een behoorlijk robuuste oplossing:
-Zelfaanzuigend, en geen terugloop als alles stopt.
-Blaast zichzelf niet op als de uitgang geblokkeerd wordt,
-Door de gebruikte materialen kan behoorlijk vervuild water verpompt worden zonder veel schade.
Laatst bewerkt: 26 sept 2020 15:31 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 16:33 #1211014

13 jaar toen slipte het busje geen spoor van slijtage van het rubber. Orgineel VP impeller. Zo te zien was het busje gedeeltelijk niet goed gevulcaniceerd. Tweemaal per jaar controleer ik de impeller op scheurtjes. Bij de minste twijfel zo ik hem vervangen hebben. Zo als eerder om de twee jaar of sneller. Er zit wel degelijk kwaliteits verschil in ook bij Volvo Penta en dit was wel een hele goede.
Laatst bewerkt: 26 sept 2020 16:35 door stoomlicht. Reden: Schrijffout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 17:21 #1211030

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
wij kopen altijd die van 14 euro voor onze MD 2030.
Passen goed, werken goed en zitten minimaal twee jaar als we niet vergeten om de kraan open te zetten :)
Laatst bewerkt: 26 sept 2020 17:22 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 20:31 #1211118

Ik heb de jaren niet geteld van de laatste impeller die er nu in zit. Het was in de winkel de enige die in de buurt kwam van de maat die ik nodig heb. Dringend nodig, ik wilde verder en niet wachten tot de juiste maat eindelijk zou bezorgd worden.

Het asgat is 1/2 inch wat eigenlijk 12 mm had moeten zijn, was simpel op te lossen met kunsstof plaatje van ongeveer 0,3 mm dik in het asgat te schuiven, spelingvrij.
Maar ook de diameter van de vinnen was iets kleiner dan de pomphuis diameter, niet veel, maar net los van het huis, minder dan die 0,3 mm van het het kunsstof wat de speling van de as tot 0 reduceerde.

Er was zo direct niets anders te bemachtigen, dus geprobeerd, en tot m´n verbazing geen enkel probleem.
Ruim voldoende water uit de uitlaat, wat niet te warm werd.
De impeller doet gewoon wat ervan verwacht mag worden.
Voor ´t geval dat hij niet lang zou meegaan bij eerste gelegenheid een handje vol impellers gekocht.
Die liggen nog allemaal in het reseveonderdelen doosje, naast de O ringen die ik nu in plaats van de keerring verwissel.
Ook die gaan verbazend lang mee, de eerste keer had ik op een paar weken gerekend, maar het was véél langer.
Ik heb nu twee keer die O ringetjes vernieuwd, maar nog niet de impeller.

Overigens sluit een impeller niet 100% af bij stilstand, in een transparante persslang zie ik het water langzaam zakken tot het buiten waterpeil. uren, geen minuten.
Lijkt me normaal voor aan boord van onze scheepjes. De pomp zit onder het buitenwaterpeil zoals dat hoort. Om reden dat de pomp altijd vol met water staand, direct gaat produceren.

Een paar dagen terug 2 nagelnieuwe impellerpompjes voor op de boormachine van een buurman werkend gemaakt.
Dit met hetzelfde kunsstof van 0,3 mm dik.
Wat betekend dat fabrieksnieuw lang niet zeker altijd goed is.
Ontwerp- en produktie fouten zijn er maar al te veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 20:41 #1211120

Saeftinghe schreef :
Sjoerd,

WAAROM hoort het zo?
Die sterke buiging in het stuk ZONDER verdringerplaat.
Onderbouw die mening eens.

In dat deel heeft buiging geen enkel nut, het maakt alleen de pompcapaciteit minder en helpt de impeller sneller naar z´n einde.
Er zijn maar drie vinnen diehet werk doen, die zitten alle drie tegen de verdringerplaat.
Maar ze moete WEL weer terug daarheen om opnieuw te kunnen werken, het is alleen de weg terug naar het werkende deel op de verdringerplaat, verder niets.

Een iets grotere diameter pomp zou je zelfs TWEE verdringerplaten in kunnen zetten en de nu niet werkende vinnen ook laten werken.
Of dat financieel haalbaar is lijkt me twijfelachtig.

Beste Saeftinghe,

Omdat je het zo vriendelijk vraagt dan:
Juist de vinnen op de verdringer plaat doen niet veel. De andere zorgen juist voor het transport. Beginnend bij de ingaande kant, de schoepjes nemen de vloeistof mee naar de uitgaande kant, waar het volume tussen de schoepen verkleint wordt door de verdringerplaat. De schoepen gaan dan over de verdringerplaat (met minimale vloeistof), en “openen” zich weer bij de ingaande kant.
Kijk nog eens naar de animatie, en ook Joop / Cees hebben het nog beter verwoord..
Als je het hier mee eens bent, dan wordt de reden ook duidelijk dat de schoepen tussen ingaande en uitgaande kant goed aan moeten liggen, met wat druk (gebogen). Anders zou je lek en drukverlies krijgen als deze schoepjes de vloeistof transporteren.
Overigens klopt het dat de juiste impeller heel belangrijk is, maar dat deze “maar net aan mag liggen” heb ik mijn twijfels bij...Niet alleen mijn mening, maar ook mijn ervaring bij verschillende orginele Jabsco pompen, met orginele impellers.
Maar post maar eens een foto met eentje die “net aan ligt”. Ben benieuwd. ik leer graag bij, en ben best te overtuigen, maar wel met feiten en voorbeelden.. :)

Groet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 20:46 #1211124

Hierbij nog een voorbeeld van m’n (reserve) Jabsco 29440-1001 met orginele impeller:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 21:46 #1211139

Sjoerd,

Ik heb ooit een dekseltje in ´t water laten vallen bij vervanging van de impeller op zee.
Van een stukje transparant kunsstof een nieuw dekseltje gemaakt,
Daar was keurig te zien wat de impeller deed.
Op zeker moment twee opeen volgende schoepjes er afgebroken, dat was hoorbaar aan het uitlaat geluid.
Maar nog steeds genoeg water om te koelen, urenlang.

Nu zal bij de ene of de andere motor meer tegendruk in de uitlaat zijn, maar bij de Volvo die in de boot stond waren die missende schoepjes géén probleem.

Wel ben ik van mening dat wanneer hogere druk nodig is dikkere schoepen nodig zijn en inderedaad aansluiten tegen het pomphuis. Maar dat is meer het geval bij te kleine uitlaatdiameter en hoger tegendruk die daarvan het gevolg is.

Hoe minder de schoepen buigen, des te langer gaan ze mee.

Een paar maanden geleden de O ringetjes vervangen. De impeller was niet meer vrij vande pompwand, maar geen zichtbare buiging van de schoepen, Rubber zwelt een beetje bij voortdurend onder water denk ik.

Dat transparante dekseltje op een eerdere boot is bij de verkoop mee gegaan.
Ik vond het wel handig om de impeller te kunnen zien draaien.
Wanneer ik tijd, zin en gelegenheid heb ga ik weer zo´n dekseltje plaatsen en hoop dan een paar foto´s te maken.
Om alleen die foto te maken is open maken me teveel werk.
Even geduld dus.

Oh ... ik bedenk net dat de reservespullen ook wel goed zijn voor de gewenste foto.

Ga foto´s maken en proberen te versturen.


Overigens vind ik de laatste foto een heel wat betere impeller hebben dan die eerder foto.
Laatst bewerkt: 26 sept 2020 22:14 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 26 sept 2020 22:07 #1211143






Foto 1 Een complete reserve as voor de impellerpomp.
in de impeller zichtbaar het kunststof folie voor 1/2 inch naar 12 mm, as gaat er zwaar in.

Op de as de twee O ringetjes die nu de afdichting verzorgen, de keering dient nu als ondersteuning ervoor.
Daarvan zijn er drie in voorraad, Beter mee verlegen dan om verlegen. en nog drie reserve impellers, die al jaren liggen te wachten.



Foto 2. Een gereviseerd oud pompje wat van een Volvo 2020 afkwam. Met impellers van wat ik de juiste maat vind. En die ruim voldoende water geeft, zelfs als er twee schoepjes weg zijn.
Die losse schoepjes zijn makkelijk terug te vinden in de toevoer van de interkoeler. Één slangklem losnemen en je pakt ze zo eruit.
Met een paar reserve impellers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 27 sept 2020 06:40 #1211164

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
Saeftinghe schreef :

(...) Wel ben ik van mening dat wanneer hogere druk nodig is dikkere schoepen nodig zijn en inderedaad aansluiten tegen het pomphuis. Maar dat is meer het geval bij te kleine uitlaatdiameter en hoger tegendruk die daarvan het gevolg is.Hoe minder de schoepen buigen, des te langer gaan ze mee. (...) Overigens vind ik de laatste foto een heel wat betere impeller hebben dan die eerder foto.

Met alle respect, ik heb meer vertrouwen in de specifatie van de leverancier. Als noodoplossing kun je prima een niet originele impeller passend maken, maar dat aanprijzen als een verbetering ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp, gaat mij te ver.

Saeftinghe schreef :

Een paar maanden geleden de O ringetjes vervangen. De impeller was niet meer vrij vande pompwand, maar geen zichtbare buiging van de schoepen, Rubber zwelt een beetje bij voortdurend onder water denk ik.

Het verhaal van de O-ringen ken ik al van de discussie hier in maart 2019. Daar gaf je aan, dat binnen een vaarseizoen de lekkage al terug was. Een creatieve noodoplossing kan ik best waarderen, maar daar is hier geen sprake van. Met een lichte lekkage van de waterkeerring kun je best een seizoen doorvaren. De enige echte oplossing is na controle van de pompas een nieuwe keerring monteren. Dat geknoei met een O-ring hier als volwaardige oplossing presenteren is een verkeerd signaal naar onervaren lezers van het forum die met zo'n lekkage kampen.
Laatst bewerkt: 27 sept 2020 06:43 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 27 sept 2020 09:26 #1211238

CeesS,

Je trekt wel heel snel verkeerde conclusies, maar mogelijk heb ik te hoge verwachtingen van de duidelijkheid van wat ik schrijf.

Met die O ringetjes gaat het om het verplaatsen van het slijtvlak.
Pompen zitten veel te vaak op vrijwel onbereikbare plaatsen, uren werk om een keerring te vervangen, die ook niet het eeuwige leven heeft.
Die O ringetjes vervangen is minder dan een kwartier werk en kan op een woelige zee gedaan worden.
Ze kosten nog geen cent per stuk, dus vele in voorraad houdenis geen obstakel.
Èn ze gaan véél langer mee dan ik verwachtte, eens per jaar die Ringetjes of eens per twee jaar een keering is duidelijk in het voordeel van de O ringetjes.
Èn de as maakt geen deel meer uit van het slijtvlak, vooral wanneer er veel zand in het water zit is dat wel fijn. Ik heb weet van keerringen die ook jaarlijks vervangen moeten worden, soms ook de as.

Om die reden heb ik ook een paar assen klaar liggen, die nu wel ongebruikt zullen blijven omdat het slijtvlak verplaatst is.
Ik geef de voorkeur aan ZELF denken boven blind geloven wat fabrikant of verkoper me vertelt.
Zoals die twee nieuwe boormachine pompjes die niets deden, die ik in een half uurtje goed werkend kon maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 27 sept 2020 09:42 #1211248

Beste Saeftinghe,

Bedankt voor de foto’s!
Zelf denken is zeker een goede eigenschap, maar die bezitten de meesten van ons wel denk ik :)

Verder svp de antwoorden hier op het forum niet persoonlijk nemen, (dat doe ik ook niet, als bijvoorbeeld woorden met hoofdletters worden geschreven). Communicatie via het geschreven woord is altijd beperkt. Ik geef iedereen altijd het voordeel van de twijfel, en ga uit van goede bedoelingen :)

En nu on-topic: misschien heb je best gelijk dat impellers langer meegaan als ze minder gebogen worden. Maar praktisch is het lastig om dan een niet voorgeschreven impeller te vinden, die wel goed werkt. Dat wordt een beetje experimenter met de impeller pomp, en dat heeft niet mijn voorkeur (daarbij zegt ik niet dat het niet werkt... jij hebt iniedergeval positieve ervaringen, mooi dat je dat deelt). Iedereen hier denk zelf na wat in hun geval het beste is..

Qua o-ringen voor de keerring: mijn pomp is makkelijk te monteren, en heb er een speciaal luik voor gemaakt zodat er er snel bij kan. Dus in een noodgeval van ernstig lekkende keerring, ben ik blij met jouw suggestie. Voor regulier onderhoud gaat het pompje mee naar huis, en vervang ik de keerring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 28 sept 2020 05:25 #1211559

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 850
Vijf jaar geleden nieuwe motor ingebouwd (Sole mini74 = Mitsubishi S4S), ieder jaar het impellerdekseltje er af voor visuele controle. Nooit een probleem gezien.
Wij varen het meest op zoet water maar toch ook een aantal weken per jaar op het wad. Dus het pompje krijgt zeker zijn portie zand en modder te verwerken. Ik zeil graag maar de motor wordt zeker ook gebruikt.

Na alle verhalen over levensduur van een jaar gisteren de impeller maar eens gewisseld. Die oude impeller ziet er nog altijd spic en span uit. Geen barstjes, scheuren of iets dergelijks.

Die blijft dus voor noodgevallen aan boord.

Denk dat het in de praktijk nogal wat uitmaakt welke impellerpomp je hebt, voor ons lijkt ieder jaar wisselen in ieder geval zonde van het geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 12 okt 2020 09:33 #1216928

  • Jezsie
  • Jezsie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
Hele interessante discussies die ik hierboven lees.
Maar een antwoord op mijn oorspronkelijke vraag heb ik er nog niet tussen gevonden.
Ik ben nog steeds benieuwd naar ervaringen van mensen die een Carbole impeller hebben gekocht en geplaatst.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Carbole impellers??? 12 okt 2020 22:04 #1217206

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Jezsie schreef :
Hele interessante discussies die ik hierboven lees.
Maar een antwoord op mijn oorspronkelijke vraag heb ik er nog niet tussen gevonden.
Ik ben nog steeds benieuwd naar ervaringen van mensen die een Carbole impeller hebben gekocht en geplaatst.....
Welkom op Zeilersforum :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl