Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar 1gm10. Het gaat vriezen

Yanmar 1gm10. Het gaat vriezen 03 jan 2023 15:00 #1449615

  • Klink
  • Klink's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 65
Aftap kraantje ff doorprikken met b.v. Een spaak. Goede kans dat er rommel voor ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10. Het gaat vriezen 03 jan 2023 22:07 #1449753

robby68 schreef :
iemand een idee hoe ik vast zittende boutjes waar ik dus ondertussen de kop van heb rond gedraaid nog los kan krijgen?
Bij montage van dit soort boutjes altijd zorgen dat:
a.de schroefdraad aan beide kanten schoon en onbeschadigd is, en
b.je een beetje Molykote of Copaslip oid aan de boutjes doet.
Dat scheelt je bij demontage een hoop ellende.

Hoe je de boutjes nu nog los kunt krijgen weet ik niet. Ik ken de motor niet en ik weet niet hoe goed je bij de boutjes kunt.
Mogelijk kan je een moer op de kop van de boutjes lassen. Door de hitte die je er dan in brengt heb je grote kans dat je ze dan toch nog los krijgt.
Zodra je de moer op een boutje hebt gelast niet direct als een gek proberen om het boutje los te draaien. Maar met beleid voorzichtig proberen of er beweging in komt. Als dit zo is dan door het boutje beurtelings een beetje los, dan weer een klein stukje vast en dan proberen om zo het boutje er steeds een stukje verder uit te draaien net zo lang tot hij eruit is.
Als de motor een los thermostaathuis heeft dan heb je wellicht nog een andere mogelijkheid. Dan moet je het hele thermostaathuis van de motor afhalen en bij een machinewerkplaats de boutjes op een freesbank uit laten boren. Dan frezen ze eerst de beschadigde kop ervan af en dan boren ze nauwkeurig in het centrum een gaatje en peuteren dan de restanten van het boutje uit het gat.
Als je een los thermostaathuis hebt zou ik hem er sowieso maar in zijn geheel uithalen. Dat werkt het gemakkelijkst.
Mijn voorkeur zou naar de optie van uitboren gaan. Maar niet uit de hand, want dan is de kans groot dat je scheef gaat. Dan kan je beter ineens een nieuw thermostaathuis kopen.
Succes.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 03 jan 2023 22:08 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10. Het gaat vriezen 04 jan 2023 00:35 #1449772

SimondeDanser schreef :
robby68 schreef :
iemand een idee hoe ik vast zittende boutjes waar ik dus ondertussen de kop van heb rond gedraaid nog los kan krijgen?
Bij montage van dit soort boutjes altijd zorgen dat:
a.de schroefdraad aan beide kanten schoon en onbeschadigd is, en
b.je een beetje Molykote of Copaslip oid aan de boutjes doet.
Dat scheelt je bij demontage een hoop ellende.

Hoe je de boutjes nu nog los kunt krijgen weet ik niet. Ik ken de motor niet en ik weet niet hoe goed je bij de boutjes kunt.
Mogelijk kan je een moer op de kop van de boutjes lassen. Door de hitte die je er dan in brengt heb je grote kans dat je ze dan toch nog los krijgt.
Zodra je de moer op een boutje hebt gelast niet direct als een gek proberen om het boutje los te draaien. Maar met beleid voorzichtig proberen of er beweging in komt. Als dit zo is dan door het boutje beurtelings een beetje los, dan weer een klein stukje vast en dan proberen om zo het boutje er steeds een stukje verder uit te draaien net zo lang tot hij eruit is.
Als de motor een los thermostaathuis heeft dan heb je wellicht nog een andere mogelijkheid. Dan moet je het hele thermostaathuis van de motor afhalen en bij een machinewerkplaats de boutjes op een freesbank uit laten boren. Dan frezen ze eerst de beschadigde kop ervan af en dan boren ze nauwkeurig in het centrum een gaatje en peuteren dan de restanten van het boutje uit het gat.
Als je een los thermostaathuis hebt zou ik hem er sowieso maar in zijn geheel uithalen. Dat werkt het gemakkelijkst.
Mijn voorkeur zou naar de optie van uitboren gaan. Maar niet uit de hand, want dan is de kans groot dat je scheef gaat. Dan kan je beter ineens een nieuw thermostaathuis kopen.
Succes.
Mvg Felix

De 1gm10 heeft helaas geen los thermostaathuis. Deze is in de cilinderkop verwerkt. Uitboren zal wel heel erg lastig zijn, de kans dat er voldoende ruimte voor het motortje is om een boormachine er tussen te krijgen is nagenoeg nul.
Dus misschien dat met wat temperatuur (fohn of brander) je nog iets kunt bereiken en anders alle andere middelen die je kunt verzinnen, de volgende stap als het niet lukt is de cilinderkop demonteren.
Wat betreft het aftappen, draai even het gehele kraantje er uit en kijk of er niet verstopt zit in het kraantje maar ook in het blok. Het kraantje zit trouwens op het laagste punt van de koelmantel van de cilinder dus prima. Mogelijk wil het leeglopen ook niet omdat er aan de bovenzijde geen lucht word toegevoerd.
Bij de mijne heb ik dus de thermostaat verwijderd en het aftapkraantje zodat het water er makkelijk uit kon en de lucht er makkelijk in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 1gm10. Het gaat vriezen 04 jan 2023 06:58 #1449780

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Bijgaand de situatie rond de thermostaat van de 1GM10. Het deksel met de slangaansluitingen is met twee M8 flensboutjes bevestigd. Japanse M8 boutjes hebben standaard een sleutelwijdte van 12 mm, volgens DIN en NEN is die 13 mm. In een standaard gereedschap set ontbreekt vaak de 12 mm. Met een niet goed passende steek- of ringsleutel van 13 mm beschadig je gemakkelijk de boutkop, zoals je hier beschrijft, zeker als het boutje goed vast zit.
Deze hier bij de 1GM10 toegepaste flensboutjes hebben een flens met 'ingebouwde' borging, de flens heeft een soort 'zaagtandribbels', die zich vastbijten in het oppervlak waarop ze worden vastgedraaid. (zie afbeelding voor vergelijkbaar produkt). Bij losdraaien springen ze normaal redelijk gemakkelijk los.
Waarom lukte dat hier niet, afgezien van misschien niet passend gereedschap ?
Heb je bij de vorige demontage een nieuwe pakking gemonteerd ? Bij lekkage van een oude pakking of zelfs het ontbreken daarvan, kunnen de boutjes door lekwater vastrotten in de cilinderkop.
Sla een centerpunt centraal in de boutkop en boor met een 9 mm boor door de kop tot net in de schroefdraad. De kop valt er af, of je kunt hem eraf tikken. Het thermostaatdeksel ligt dan los, en kan er nu af. De boutstompjes kun je met een griptang proberen te verwijderen, als dat niet lukt uitboren.








Laatst bewerkt: 04 jan 2023 11:10 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.310 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl