robby68 schreef :
iemand een idee hoe ik vast zittende boutjes waar ik dus ondertussen de kop van heb rond gedraaid nog los kan krijgen?
Bij montage van dit soort boutjes altijd zorgen dat:
a.de schroefdraad aan beide kanten schoon en onbeschadigd is, en
b.je een beetje Molykote of Copaslip oid aan de boutjes doet.
Dat scheelt je bij demontage een hoop ellende.
Hoe je de boutjes nu nog los kunt krijgen weet ik niet. Ik ken de motor niet en ik weet niet hoe goed je bij de boutjes kunt.
Mogelijk kan je een moer op de kop van de boutjes lassen. Door de hitte die je er dan in brengt heb je grote kans dat je ze dan toch nog los krijgt.
Zodra je de moer op een boutje hebt gelast niet direct als een gek proberen om het boutje los te draaien. Maar met beleid voorzichtig proberen of er beweging in komt. Als dit zo is dan door het boutje beurtelings een beetje los, dan weer een klein stukje vast en dan proberen om zo het boutje er steeds een stukje verder uit te draaien net zo lang tot hij eruit is.
Als de motor een los thermostaathuis heeft dan heb je wellicht nog een andere mogelijkheid. Dan moet je het hele thermostaathuis van de motor afhalen en bij een machinewerkplaats de boutjes op een freesbank uit laten boren. Dan frezen ze eerst de beschadigde kop ervan af en dan boren ze nauwkeurig in het centrum een gaatje en peuteren dan de restanten van het boutje uit het gat.
Als je een los thermostaathuis hebt zou ik hem er sowieso maar in zijn geheel uithalen. Dat werkt het gemakkelijkst.
Mijn voorkeur zou naar de optie van uitboren gaan. Maar niet uit de hand, want dan is de kans groot dat je scheef gaat. Dan kan je beter ineens een nieuw thermostaathuis kopen.
Succes.
Mvg Felix