Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Van 110s naar nieuwe saildrive

Van 110s naar nieuwe saildrive 19 mrt 2021 08:05 #1264251

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Orange Sunset schreef :

Bron: kopje “Epoxy Bonding Studs” in
www.westsystem.com/instruction...-fasteners-hardware/

Vorige maand eens mee geëxperimenteerd in een stuk hout, maar mijn vulmiddel voor de epoxy was hier niet voor geschikt (katoen ipv west system 404 high density filler). Verticaal kan dat best veel hebben, staat ook op de site wat daar de max nm van is wat je er mee kunt aandraaien en hoeveel geschat wordt wat het kan hebben.

Dat is een mooie manier, zo heb ik mijn mastvoet vastzitten.
Oorspronkelijk zat het met houtdraadbouten, gevoelig voor lekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 19 mrt 2021 08:34 #1264256

Idem ditto de motorsteunen in mijn vorige en huidige boot in de hardhouten en overgelamineerde fundatie.
Alleen geen draad in getapt maar rampamoeren ingedraaid na ze met epoxy te hebben ingesmeerd ( aan de buitenkant uiteraard :lol: ).
Ad
Laatst bewerkt: 19 mrt 2021 08:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 19 mrt 2021 15:19 #1264372

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Tot nu toe van alle volvo penta monteurs gehoord dat gewoon vastzetten met de 6 bouten prima is. Er zit geen ring in schijnt maar per bout is een stuk staal ingelamineerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 19 mrt 2021 15:22 #1264375

Zoals ik al eerder gepost had, kun je dat eenvoudig controleren: draai 2 bouten in de gaten en meet de weerstand ertussen...dan weet je tenminste iets ipv ‘schijnt dat’
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 19 mrt 2021 17:33 #1264427

ReinierZeilt schreef :
Misschien werkt het niet, hoor, maar: draai in 2 gaten een stalen bout, en meet de weerstand (dus of ze elektrisch verbonden zijn).

Dit lijkt me een gouden tip!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 19 mrt 2021 18:16 #1264438

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
ReinierZeilt schreef :
Zoals ik al eerder gepost had, kun je dat eenvoudig controleren: draai 2 bouten in de gaten en meet de weerstand ertussen...dan weet je tenminste iets ipv ‘schijnt dat’

Ga ik ook zeker doen :) motor en saildrive zijn bestelt. Laat wel weten hoe het inbouwen afloopt in het project drasdje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 19 mrt 2021 18:18 #1264439

Succes! Dat andere draadje ga ik dan zeker volgen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 20 mrt 2021 08:06 #1264522

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Waarom een andere saildrive? Je motor snap ik, maar was de oude saildrive ook aan vervanging toe?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 20 mrt 2021 10:11 #1264562

Nog even een heel ander meer of minder groot probleem waar je tegenaan loopt .
Bij de nieuwere saildrives dan t/m de 120S kan het zijn :unsure: dat de ingaande as vanaf de motor iets van 5-6 cm hoger dan bij de 110S en de 120S . Dat betekent dan dus dat je de fundatie van de motor dan zult moeten verhogen als dat tenminste kan qua hoogte die je ter beschikkng hebt voor de motor.
Ik weet niet zeker of dat bij de VP saildrives ook zo is maar dat was voor mij ee van de de redenen om destijds 20 jaar geleden een nieuwe Vetus diesel te kopen zonder saildrive omdat de saildrive van Vetus dat probleem had en hem daarom met een adapter voor de oude 110S gekocht heb . Anders had e.e.a. niet gepast.
Dus beter eerst even meten voor je gaat kopen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 20 mrt 2021 18:49 #1264698

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
De reductie factor is de reden. Md7a loopt 2600rpm nieuwe motoren 3200 of 3600. Een kleine motor (dat is het enige wat past) kan dat met de huidige schroef niet aan. Schroef verkleinen kan maar die wordt dan erg klein lijkt mij onprettig varen. En ook daar zitten behoorlijke kosten aan als je een klapschroef wil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 21 mrt 2021 08:22 #1264796

mithras schreef :
De reductie factor is de reden. Md7a loopt 2600rpm nieuwe motoren 3200 of 3600. Een kleine motor (dat is het enige wat past) kan dat met de huidige schroef niet aan. Schroef verkleinen kan maar die wordt dan erg klein lijkt mij onprettig varen. En ook daar zitten behoorlijke kosten aan als je een klapschroef wil.

Exact dat probleem had ik ook . Daarom moest ik een nieuwe klapschroef kopen ( die van Radice zijn overigens noet zo duur , de mijne van 13*8 inch zou nu €610 kosten) en zelfs die was eiegnlijk iets te groot dus heb ik er door de schroevenreparateur in Delfzijl en nog 1/2 inch af laten halen.
Ondaks dat haal ik net niet het ontwerptoerental van 3100 rpm maar slechts ongeveer 2800 wat me i.p.v. 11 pk maar 9pk oplevert wat dus een paar tienden knoop maximum snelheid oplevert.
Dat alles ook vanwege die geringe 1,66 van een 110S .

Maar , je had het over 5pk meer en wat voor motor had je ?
Bij meer pk's heb je sowieso vrijwel altijd een nieuwe schroef nodig , ook al past de saildrive beter bij die hogere rpm. Zeker als je nieuwe motor 20pk of meer wordt zie ik geen problemen want die schroef zal groter moeten zijn dan die 13 inch wat het minimum is voor een Radice klapschroef ( voor een Gori zelfs 11,5 of 12 inch).
Problemen zie ik dus eigenlijk niet voor jou. Maar om welk schip gaat het en wat is het vermogen en max. toerental de nieuwe motor ? Dan kun je e.e.a. met vicprop.com/displacement_size_new.php in 5 minuten zelf uitrekenen ( let welop de eenheden en de punten i.p.v. komma's en de waterlijnlengtes i.p.v. de LOA).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 21 mrt 2021 19:38 #1265031

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Het plan is een vp d1-20 te monteren. Die heeft ruim 4pk meer dan de md7a in goede jaren. Doorslaggevend was de prijs. (goedkoper dan betamarine en nanni). En de ombouw steunen zodat ik huidig enginebed kan gebruiken zonder maat werk. Schip is loa 9.30 lwl 7.36 4.3ton.

En wellicht was met maatwerk een ander type motor met 110s wel een optie geweest. Maar het leek mij een beetje aanklooien. Volvo bied de repowering opties met bestaande saildrive alleen aan voor 120s of nieuwer om een reden denk ik.

De d1-20 is de enige 3 cilinder die past in mijn motorruim. Alle opties van beta, nanni, sole en vetus zijn te lang. Ik denk dat mijn huidige schroef voor nu wel gaat werken met de nieuwe motor zonder veel consessie te doen behalve op vol vermogen. Wat je eigenlijk nooit vaart. Zo niet dan toch een nieuwe schroef..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 22 mrt 2021 09:02 #1265166

Dubbel
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 09:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 22 mrt 2021 09:05 #1265168

Ik heb het nu even uitgerekend met Vicprop en tot mijn verbazing gaat je oude schroef bijna precies passen bij je nieuwe motor .Ik ga er tenminste vanuit dat die een beetje klopt met onderstaande uitkomst voor de MD7A.
Je werkpunt zal weliswaar bij ongeveer 2800 rpm en ca. 17,3 pk liggen maar dat is alleen maar goed omdat je een schroef beter niet precies op max toeren moet uitleggen maar wat lager.

Hier de berekeningen van Vicprop waar je kunt zien dat er zo de zelfde schroef uit komt en hoeveel snelelr je wordt ( en dat is heel wat).
Ad
MD7A

D1-20
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 22 mrt 2021 09:12 #1265173

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Dat is goed nieuws, thanks
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 22 mrt 2021 09:14 #1265174

Nog even waar ik die 17,3pk en 2800 rpm vandaan heb:

Bijlage:

Bestandsnaam: D1-20.pdf
Bestandsgrootte:167 KB

Ad
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 09:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 22 mrt 2021 09:45 #1265191

Vicprop geeft een leuke indicatie maar klopt lang niet altijd. Zie holtere's en mijn eigen ervaringen elders op dit forum. Maar als je huidige schroef lijkt te passen dan dit proberen natuurlijk; dat zou je soweizo doen. Daar vanuit kun je altijd verder zien, mocht daar aanleiding toe zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 22 mrt 2021 10:06 #1265204

Nachtvlinder schreef :
Vicprop geeft een leuke indicatie maar klopt lang niet altijd. Zie holtere's en mijn eigen ervaringen elders op dit forum. Maar als je huidige schroef lijkt te passen dan dit proberen natuurlijk; dat zou je soweizo doen. Daar vanuit kun je altijd verder zien, mocht daar aanleiding toe zijn.

Ik heb met vicprop eigenlijk alleen goede ervarinegn , niet alleen voor mijn boten in twee gevallen maar ook bij diverse andere leden van de Engelse Leisureclub die ik ermee geholpen heb. Ook bij het vergelijken met berekeningen van andere fabrikanten ( Vicprop is tenslotte ook een grote schroevenfabrikant) verschillen de uitkomsten meestal niet zoveel .( uitgezonderd natuurlijk bij speciale schroeven zoas Maxprop , Autoprop e.d.) .
Wat wel nogal vaak voorkomt is dat gebruikers de verkeerde waarden invullen , met name de LWL wordt nog al eens vervangen door de romplengte wat totaal verkeerde uitkomsten oplevert.
ook het niet exact omrekenen van het gewicht naar pounds of lengtes naar feet gaat nog wel eens mis ( even ongeveer is hier altijd fout dus even echt rekenen met de juiste omrekenfactoren ).
En dan is het ook belangrijk niet zo maar het designgewicht te nemen uit bijv. Sailboatdata of de folder van een boot maar er wat bij optellen voor bemanning , uitrusting , extra accu's andere lading e.d. . Je zit zo aan 500 bij een 28 voeter tot wel 1000 kg of meer bij een grotere boot .Dat nog afgezien van het designgewicht wat nogal eens fors kan verschileln met het werkelijke gewicht.

Dat is vaak het probleem bij wat gecompliceerdere programmaatjes als je niet zelf ook wat inzicht in een materie hebt.

In het voorhavige geval maakt het niet zoveel uit omdat het om een vergelijking gaat of de bestaande schroef ook bij de nieuwe motor past. Daarom gebruik ik ook gewoon het designgewicht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 22 mrt 2021 10:17 #1265208

Yellow Boat schreef :
Ik heb met vicprop eigenlijk alleen goede ervarinegn...


I know - jij wel ;)


Yellow Boat schreef :
Wat wel nogal vaak voorkomt is dat gebruikers de verkeerde waarden invullen , met name de LWL wordt nog al eens vervangen door de romplengte wat totaal verkeerde uitkomsten oplevert.

Garbage in is garbage uit inderdaad. Heb de sheet van propking uitgebreid ahv het boek van Gerr; ik kan nu de gehele curve plotten, optimale kruissnelheid berekenen etc. Flink wat studie en uurtjes inzitten. Maar tóch blijft het een eerste indicatie: berekeningen zijn ook niet op first principles maar op vuistregels gebaseerd. Gelukkig heeft de vaanstandschroef die ik hier mee berekend had de mogelijkheid om twee kanten op te gaan met spoed: heb bewust de berekende spoed in het midden van de range gekozen.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2021 10:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 22 mrt 2021 10:49 #1265229

Nachtvlinder schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb met vicprop eigenlijk alleen goede ervarinegn...


I know - jij wel ;)


Yellow Boat schreef :
Wat wel nogal vaak voorkomt is dat gebruikers de verkeerde waarden invullen , met name de LWL wordt nog al eens vervangen door de romplengte wat totaal verkeerde uitkomsten oplevert.

Garbage in is garbage uit inderdaad. Heb de sheet van propking uitgebreid ahv het boek van Gerr; ik kan nu de gehele curve plotten, optimale kruissnelheid berekenen etc. Flink wat studie en uurtjes inzitten. Maar tóch blijft het een eerste indicatie: berekeningen zijn ook niet op first principles maar op vuistregels gebaseerd. Gelukkig heeft de vaanstandschroef die ik hier mee berekend had de mogelijkheid om twee kanten op te gaan met spoed: heb bewust de berekende spoed in het midden van de range gekozen.

Uiteraard laat je bij het kopen van een nieuwe schroef deze ook berekenen door de leverancier . Echter , als dat teveel scheelt met de DHZ berekening ga je toch wel vragen stellen want ook een leverancier wil nog wel eens niet de juiste getallen gebruiken , helemaal als het om de schroef voor een nieuwe boot gaat waar hij immers niet wet hoeveel bemanning en uitrusting je er later op zet en of die puur naar het designgewicht kijken of echt wegen is ook de vraag.
Ook als je motor bijv. te groot is voor je schip zul je een schroevenleverancier toch de waarden moeten geven van het vermogen en toerental waarmee je de rompsnelheid kunt bereiken en niet zomaar merk en type van de motor anders gebruikt hij vrijwel zeker de waarden uit de specificatie en krijg je daardoor een te grote schroef.

Overigens zou ik best een copie van die door jou aangepaste Propking willen hebben , is daar een mogelijheid voor , eventueel via google drive?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 24 mrt 2021 18:01 #1266013

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
Maar hoe demonteer je een volvo klapschroef.. Ik heb even gekeken maar werd mij niet duidelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 24 mrt 2021 18:08 #1266016

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Als het hetzelfde is als een Volvo klapschroef die ik laatst gedemonteerd heb, dan zo:

-bladen met de hand openklappen
-2x binnenzeskant (inbus) boutjes uitdraaien (pas op, brons en dus zacht en snel kapot)
-2x as van de schroefbladen uit de boring duwen
-bladen uit hart pakken
-binnenzeskant bout (rvs) uit de grote moer draaien (dit is een borgbout)
-moer losdraaien (schroef goed tegenhouden)
-schroefhart van de splines afschuiven

Daarachter zit een lijnensnijder en dan een anode (met 2 kruiskopschroeven rvs vast)

Alles goed schoonmaken, nieuw invetten (speciaal vet, waterbestendig) en weer monteren. Ik gebruik eigenlijk altijd nieuwe binnenzeskant boutjes.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 24 mrt 2021 18:20 #1266022

  • mithras
  • mithras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 898
daan1508 schreef :
Als het hetzelfde is als een Volvo klapschroef die ik laatst gedemonteerd heb, dan zo:

-bladen met de hand openklappen
-2x binnenzeskant (inbus) boutjes uitdraaien (pas op, brons en dus zacht en snel kapot)
-2x as van de schroefbladen uit de boring duwen
-bladen uit hart pakken
-binnenzeskant bout (rvs) uit de grote moer draaien (dit is een borgbout)
-moer losdraaien (schroef goed tegenhouden)
-schroefhart van de splines afschuiven

Daarachter zit een lijnensnijder en dan een anode (met 2 kruiskopschroeven rvs vast)

Alles goed schoonmaken, nieuw invetten (speciaal vet, waterbestendig) en weer monteren. Ik gebruik eigenlijk altijd nieuwe binnenzeskant boutjes.

Bedankt, ga is kijken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 24 mrt 2021 20:37 #1266071

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Laat maar horen!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Van 110s naar nieuwe saildrive 25 mrt 2021 07:32 #1266139

mithras schreef :
daan1508 schreef :
Als het hetzelfde is als een Volvo klapschroef die ik laatst gedemonteerd heb, dan zo:

-bladen met de hand openklappen
-2x binnenzeskant (inbus) boutjes uitdraaien (pas op, brons en dus zacht en snel kapot)
-2x as van de schroefbladen uit de boring duwen
-bladen uit hart pakken
-binnenzeskant bout (rvs) uit de grote moer draaien (dit is een borgbout)
-moer losdraaien (schroef goed tegenhouden)
-schroefhart van de splines afschuiven

Daarachter zit een lijnensnijder en dan een anode (met 2 kruiskopschroeven rvs vast)

Alles goed schoonmaken, nieuw invetten (speciaal vet, waterbestendig) en weer monteren. Ik gebruik eigenlijk altijd nieuwe binnenzeskant boutjes.

Bedankt, ga is kijken

Volvo penta leverde ( levert?) langere tijd klapschroeven van Radice onder eigen naam .
Hier een copietje de handleiding daarvan.
Ad
Laatst bewerkt: 25 mrt 2021 07:32 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.252 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl