Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Draairichting Vetus M2.04

Draairichting Vetus M2.04 06 juni 2021 08:46 #1292752

En wat is nu de conclusie voor TS??
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 06 juni 2021 09:04 #1292764

yannick schreef :
Dit wordt volgens mij een eindeloze discussie.
Maar toch, hoe je de koppeling ook in elkaar zet, als je de uitgaande as linksom wilt laten draaien moet het vermogen over 3 ipv 2 assen lopen. Laat dát nu de reden zijn waarom er een vermogensbeperking op zit.
Dat maakt dus dat je vooruit wilt varen, met het vermogen zo kort mogelijk van de ingaande naar de uitgaande as. Dan heb je dus bij een linksdraaiend vliegwiel een rechtsdraaiende schroef.

En dat het misschien allemaal anders kan als je de hele koppeling verbouwt, ja, als je alles aanpast kan het inderdaad allemaal anders. Maar dat was de vraag niet volgens mij. En als ik zo even snel de video bekijk ziet de koppeling er ook niet uit alsof deze als eens open is geweest om eea aan te passen.

Je hebt gelijk...echter een leverancier moet iets bouwen om het te kunnen leveren, net zo goed als dat de schakelhandel in verticale stand in de tekeningen staat terwijl je die kan plaatsen zoals je wilt, er zit nl geen spie in en dit doet niets af aan de werking. Idem dus ook met het binnenwerk van een Hurth 25 en 35. Je kan zelfs bij de leverancier aangeven dat de draairichting andersom moet, dan leveren zij de bak met omgekeerde set wielen (dat is wat ik dus de hele tijd al probeer uit te leggen...Mijn uitleg ging ook voor het geval je al eenn schroef hebt en geen kosten aan een nieuwe schroef wilt maken.
De meeste KK laten dit trukje nl niet toe ivm conische frictie wielen, daarbij is de vooruit en achteruit met overbreng verhoudingen al hard vastgelegt door de fabrikant en kan niet aangepast worden. (SABB, MS van VP....) Hutrh heeft een andere constructie waarbij zowel vooruit als de achteruit set altijd draaien....en kwa montage dus omgewisseld kunnen worden zonder extr ruis herrie of verandering in je overbrengverhoudingen...Je tussenas en reverse tandwiel draaien nl altijd ! schakelen doe je dmv frictie platen...staat in het boekje....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 06 juni 2021 09:09 #1292768

Hurley Ruud schreef :
En wat is nu de conclusie voor TS??

En dat is na veel gemmer de juiste vraag...dankje Ruud.

Zoals ik het zie twee opties
1. Als TS al een schroef heeft kijken of dat de draairichting van de KK overeenkomt met wat hij wil moet hebben voor de schroef, anders aanpassen :blush: dit is ca 2 uur werk...als je de bak kent
2.) Als TS nog geen schroef heeft en deze nog moet kopen...KK lekker dichtlaten en een passende schroef voor de KK kopen... :)

In dit geval mag TS gewoon met de KK bij mij langskomen om de draairichting te laten veranderen als bewijs dat het kan :ohmy:
Laatst bewerkt: 06 juni 2021 09:10 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 06 juni 2021 12:25 #1292849

  • Johnson
  • Johnson's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Niet gedacht dat mijn vraag kon leiden tot zo’n discussie. :huh:

Mijn situatie is als volgt. Ik heb nu een hagelnieuwe rechts draaiende schroef liggen die berekend is op een ratio van 2,15. Ik begrijp nu dat ik (volgens het boekje) een rechtsdraaiende schroef nodig heb op basis van een ratio van 2,72. Ik zal de schroef dus nu opnieuw moeten laten berekenen. Volgens mijn berekening in bootaandrijving.nl dient de spoed bij een grotere verhouding groter te worden.

Dus morgenochtend snel naar de werf om de schroef opnieuw te laten bereken en hopen dat ik die voor as donderdag in huis heb. Vrijdag heb ik namelijk de kraan gereserveerd............

John.

P.s. Waar staat TS voor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 08 juni 2021 12:29 #1293511

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Johnson schreef :

P.s. Waar staat TS voor?

TS = Topic Starter of OP = Original Poster
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 08 juni 2021 13:46 #1293544

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
het gros van de nieuwe motoren is rechtdraaiend en er zijn veel linksdraaiende schroeven vrij voor verkoop.
Plus dat de stuurboordzijde in de sluis wat minder druk is....

Mocht je nog een goede 15x12 linkse klapper van Allpa (Radice) willen dan heb ik er nog eentje liggen.
evntueel met as van ca 1,6 meter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 08 juni 2021 21:59 #1293710

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Nadere info over de HBW35-3.0R keerkoppeling (ook bekend als ZF3M).

In de fabrieksdocumentatie is de specificatie van het inwendige terug te vinden (zie bijlagen).
Wat blijkt ? De ingaande as van dit type heeft twee verschillende tandwielen : 18 tanden voor draairichting 'A', 20 tanden voor draairichting 'B'. Het tandwiel op de uitgaande as voor draairichting 'A' 49 tanden, voor draairichting 'B' 43 tanden. Dit leidt tot de overbrengingsverhoudingen 18/49 = 1:2,72 voor 'A', en 20/43 = 1:2,15 voor 'B', zoals op het typeplaatje aangegeven (het tandental van het tussentandwiel is niet interessant voor de overbrengingsverhouding). Het verschil in tandentallen op de ingaande as houdt in, dat in tegenstelling tot eerdere berichten, voor deze specifieke KK de 'A' en 'B' richting niet achteraf kan worden aangepast. Wil je die optie, dan dien je vantevoren een andere overbrengingsverhouding te kiezen, met 2 tandwielen met 22 tanden op de ingaande as.

De warmteontwikkeling door efficiency verliezen, en ook de geluidsproductie is verschillend in de 'A' en 'B'. Iedere belaste overgang tussen twee tandwielen brengt verliezen met zich mee. In de 'A' stand is dat 1 overgang, in de 'B' stand 2 overgangen. Ieder goed voor pakweg 3-5% van het doorgegeven vermogen. Daar komen dan nog wrijvingsverliezen in lagers, keerringen en het rondslingeren van de olie bij. Het KK rendement in de 'B' stand kan dus zomaar 5% lager zijn dan in de 'A' stand, wat merkbaar is door het warmer worden van de KK. Voor deze kleine KK is geen koeling nodig, voor grotere blijken flinke verschillen in warmteontwikkeling, wat een beperking in het door te geven vermogen betekent,of zelfs de noodzaak van externe koeling (zie bijlage voor cijfers).











Laatst bewerkt: 08 juni 2021 22:22 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 10 juni 2021 07:32 #1294031

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De Optimaal schreef :
Je kan zelfs bij de leverancier aangeven dat de draairichting andersom moet, dan leveren zij de bak met omgekeerde set wielen

Dit is een onjuiste interpretatie van de mogelijkheid van een linkse of rechtse uitvoering van de KK. Je kunt bij Hurth aangeven wat de draairichting van de motor, en dus de draairichting van de ingaande as van de KK is. Dan wordt het servo mechanisme daarop aangepast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 10 juni 2021 07:57 #1294035

CeesS schreef :
De Optimaal schreef :
Je kan zelfs bij de leverancier aangeven dat de draairichting andersom moet, dan leveren zij de bak met omgekeerde set wielen

Dit is een onjuiste interpretatie van de mogelijkheid van een linkse of rechtse uitvoering van de KK. Je kunt bij Hurth aangeven wat de draairichting van de motor, en dus de draairichting van de ingaande as van de KK is. Dan wordt het servo mechanisme daarop aangepast.



pfffff.....je hebt helemaal gelijk.....tevreden ?.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 10 juni 2021 08:28 #1294050

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Persoonlijk doen verschillen in inzicht zoals in deze hele draad me weinig, maar als er onjuiste aanbevelingen worden gedaan waardoor lezers mogelijk verkeerde keuzes maken of verkeerde bestellingen gaan doen, dan meld ik dat.
Laatst bewerkt: 10 juni 2021 08:28 door CeesS. Reden: Tikfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 10 juni 2021 08:42 #1294056

Op onze sole mini (= vetus 2.04) hadden wij een rechtsdraaiende schroef.. ik denk dat dat ook de standaard configuratie is…
My 2cts
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 10 juni 2021 09:05 #1294059

CeesS schreef :
Persoonlijk doen verschillen in inzicht zoals in deze hele draad me weinig, maar als er onjuiste aanbevelingen worden gedaan waardoor lezers mogelijk verkeerde keuzes maken of verkeerde bestellingen gaan doen, dan meld ik dat.

Als draadje stopt,...dan is het gestopt....maar als jij het het laatste woord wil..mag...
Jou houding lijkt meer op drammen en ZF leden zijn volwassen genoeg om zelf een keuze te maken...Ik stop hiermaar mee...suc 6 met je boeken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 10 juni 2021 10:51 #1294087

Het is een boeiende discussie over links en rechts. Niks drammerigs. Het is links of rechts. Statisch principe.
Lees anders 'Zen and the Art of Motorcycle Maintenance' . Is ook boeiend.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Draairichting Vetus M2.04 10 juni 2021 20:50 #1294277

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De Optimaal schreef :
ZF leden zijn volwassen genoeg om zelf een keuze te maken.

ja , dat denk ik ook, bedankt voor de complimenten :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl