Nadere info over de HBW35-3.0R keerkoppeling (ook bekend als ZF3M).
In de fabrieksdocumentatie is de specificatie van het inwendige terug te vinden (zie bijlagen).
Wat blijkt ? De ingaande as van dit type heeft twee verschillende tandwielen : 18 tanden voor draairichting 'A', 20 tanden voor draairichting 'B'. Het tandwiel op de uitgaande as voor draairichting 'A' 49 tanden, voor draairichting 'B' 43 tanden. Dit leidt tot de overbrengingsverhoudingen 18/49 = 1:2,72 voor 'A', en 20/43 = 1:2,15 voor 'B', zoals op het typeplaatje aangegeven (het tandental van het tussentandwiel is niet interessant voor de overbrengingsverhouding). Het verschil in tandentallen op de ingaande as houdt in, dat in tegenstelling tot eerdere berichten, voor deze specifieke KK de 'A' en 'B' richting niet achteraf kan worden aangepast. Wil je die optie, dan dien je vantevoren een andere overbrengingsverhouding te kiezen, met 2 tandwielen met 22 tanden op de ingaande as.
De warmteontwikkeling door efficiency verliezen, en ook de geluidsproductie is verschillend in de 'A' en 'B'. Iedere belaste overgang tussen twee tandwielen brengt verliezen met zich mee. In de 'A' stand is dat 1 overgang, in de 'B' stand 2 overgangen. Ieder goed voor pakweg 3-5% van het doorgegeven vermogen. Daar komen dan nog wrijvingsverliezen in lagers, keerringen en het rondslingeren van de olie bij. Het KK rendement in de 'B' stand kan dus zomaar 5% lager zijn dan in de 'A' stand, wat merkbaar is door het warmer worden van de KK. Voor deze kleine KK is geen koeling nodig, voor grotere blijken flinke verschillen in warmteontwikkeling, wat een beperking in het door te geven vermogen betekent,of zelfs de noodzaak van externe koeling (zie bijlage voor cijfers).