Thijsnoort schreef :
De alternator levert 13,8 volt.
zal nooit lukken een agm accu voldoende te laden
Optie is een andere maar die is dan gelijk 70A en levert dan wel de 14,6.
Dit is wel een kostbare oplossing, denk in de richting van 600 euro.
Andere oplossing is een “gewone” lood accu te kopen.
Wat denken jullie hierover?
Bij onze vorige boot zijn we over gegaan van gewoon lood naar AGM.
En hebben daar toen de walladers (twee keer Mastervolt in Masterbus netwerkwerk) op aangepast.
Onze dynamo leverde 13,8V zoals bij jou en er lang met Mastervolt over gesproken of er een aparte dynamo laadregeling op moest of niet.
Conclusie toen: als je alleen afhankelijk bent van je dynamo als lader en langer dan twee maanden niet aan de wal komt, dit overwegen.
Als niet, dan gewoon de “domme” dynamo houden, die alleen de bulk doet, maar geen absorptie stand heeft en er bij 13,8V gewoon mee ophoudt. De accu’s is dan 80 pct vol.
Dat is ook niet erg, want de laatste 20 pct absorptie kost altijd 4 uur extra en die vaar je meestal niet en daar laat je ook de motor niet voor draaien.
Onderweg bijladen (oversteek; ankeren) doe je alleen als de accu bijna leeg is en dus in bulk.
Je wallader er iedere maand er een keer insteken zorgt er voor de de AGM accu’s in goede staat blijven.
Een gewone dynamo op 14,6V zonder meertraps laadregeling werd afgeraden.
Een chique meertrapslaadregeling voor achter een dynamo kost 3-500€, maar dat kun je ook in accu’s stoppen die in bulk ook nog een sneller laden dan in absorptie. Het is wel gewicht en plek. Als dat een probleem is, denk dan ook eens aan lfp. Zeker als je hobbiën leuk vind...