Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Alternator/ dynamo 1gm10

Alternator/ dynamo 1gm10 15 sept 2021 18:13 #1325407

Of het verstandig is weet ik niet, maar wij varen met twee loodaccu’s van gelijke capaciteit (74 Ah). De ene accu is louter en alleen startaccu (inclusief voorgloeien) de andere accu serviceaccu. De startaccu wordt geladen door de 40 Ampère motordynamo en (indien aangekoppeld) via de walstroom. De andere accu wordt geladen door een 100 Watt zonnepaneel en (indien aangekoppeld) via de walstroom. Dit blijkt in de praktijk te voldoen. De startaccu staat dus geheel separaat, de motordynamo laadt alleen de startaccu. Het boordnet staat dus ook separaat. Er is ‘tot op zekere hoogte’ gekozen voor eenvoud. De accu’s kunnen onderling uitgewisseld worden.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 15 sept 2021 18:19 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 15 sept 2021 19:04 #1325431

Ik denk dat het voor ons ook twee loodaccu’s worden alleen beide door de alternator geladen via de scheidingsdiode.
Waarbij ik dan overweg om met een drietal sleutelbediende schakelaars de massa’s van beide af te koppelen en of de accu’s te kunnen koppelen in geval van nood. Het laatste kan natuurlijk ook met een los kabeltje.
Aangezien de alternator maar 35A doet denk ik aan twee 50ah accu’s. 50ah zou meer dan genoeg moeten zijn om een nacht over de navigatie verlichting of ankerlicht aan te hebben met een lampje in de kajuit om een boekje te lezen en een telefoon/tablet op te laden.
Enige blijft dan of je er nog een omvormer aan wilt hangen om 230 volt te hebben.
Een klein opladertje heb ik al die zou in ongeveer 8 uur beide accu’s vol moeten kunnen krijgen, wat natuurlijk theoretisch is want de start accu is als het goed is eigenlijk nooit leeg.
De optima redtop moet dan maar op marktplaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 15 sept 2021 19:41 #1325442

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Thijsnoort schreef :
De alternator levert 13,8 volt.
zal nooit lukken een agm accu voldoende te laden
Optie is een andere maar die is dan gelijk 70A en levert dan wel de 14,6.
Dit is wel een kostbare oplossing, denk in de richting van 600 euro.
Andere oplossing is een “gewone” lood accu te kopen.
Wat denken jullie hierover?

Bij onze vorige boot zijn we over gegaan van gewoon lood naar AGM.
En hebben daar toen de walladers (twee keer Mastervolt in Masterbus netwerkwerk) op aangepast.
Onze dynamo leverde 13,8V zoals bij jou en er lang met Mastervolt over gesproken of er een aparte dynamo laadregeling op moest of niet.
Conclusie toen: als je alleen afhankelijk bent van je dynamo als lader en langer dan twee maanden niet aan de wal komt, dit overwegen.
Als niet, dan gewoon de “domme” dynamo houden, die alleen de bulk doet, maar geen absorptie stand heeft en er bij 13,8V gewoon mee ophoudt. De accu’s is dan 80 pct vol.
Dat is ook niet erg, want de laatste 20 pct absorptie kost altijd 4 uur extra en die vaar je meestal niet en daar laat je ook de motor niet voor draaien.
Onderweg bijladen (oversteek; ankeren) doe je alleen als de accu bijna leeg is en dus in bulk.
Je wallader er iedere maand er een keer insteken zorgt er voor de de AGM accu’s in goede staat blijven.

Een gewone dynamo op 14,6V zonder meertraps laadregeling werd afgeraden.

Een chique meertrapslaadregeling voor achter een dynamo kost 3-500€, maar dat kun je ook in accu’s stoppen die in bulk ook nog een sneller laden dan in absorptie. Het is wel gewicht en plek. Als dat een probleem is, denk dan ook eens aan lfp. Zeker als je hobbiën leuk vind...
Laatst bewerkt: 15 sept 2021 19:54 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 15 sept 2021 19:46 #1325444

Thijsnoort schreef :
Voor de yanmar heb ik niet een hele dikke accu nodig lijkt mij. Voorgloeien zit er niet op dus dat scheelt stroom.
Thijsnoort schreef :
accu’s te kunnen koppelen in geval van nood. Het laatste kan natuurlijk ook met een los kabeltje.

@ Thijs Ik zou gaan voor ruim bemeten bekabeling qua dikte. Hoe dunner de kabel hoe meer weerstand hoe meer warmteontwikkeling hoe groter de spanningval.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 15 sept 2021 20:06 #1325453

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1601
Thijsnoort schreef :
Aangezien de alternator maar 35A doet denk ik aan twee 50ah accu’s. 50ah zou meer dan genoeg moeten zijn om een nacht over de navigatie verlichting of ankerlicht aan te hebben met een lampje in de kajuit om een boekje te lezen en een telefoon/tablet op te laden.

35A is een flinke laadstroom voor jouw accu(‘s). Mijn AGM’s waren 0,15C. Sommige anderen zijn 0,25C.
Je accukeuze vind ik krap. 50A AGM is 25Ah beschikbaar. Dwz onvoldoende om bijvoorbeeld een koelbox mee te nemen.

Ik heb hier een 90Ah service accu over van mijn lfp ombouw. Stuur bij interesse maar een PB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 15 sept 2021 20:22 #1325458

Waterrimpels schreef :
Thijsnoort schreef :
Voor de yanmar heb ik niet een hele dikke accu nodig lijkt mij. Voorgloeien zit er niet op dus dat scheelt stroom.
Thijsnoort schreef :
accu’s te kunnen koppelen in geval van nood. Het laatste kan natuurlijk ook met een los kabeltje.

@ Thijs Ik zou gaan voor ruim bemeten bekabeling qua dikte. Hoe dunner de kabel hoe meer weerstand hoe meer warmteontwikkeling hoe groter de spanningval.

Kabeltje is ook meer bedoelt als in net lang genoeg om van de ene pool naar de andere te kunnen komen.
In diameter zal het wel 50mm2 worden dat wil ik ook gebruiken voor alles naar de motor en de acculader.
Al met al zal het nog wel een project worden maar daar zal ik een project draadje voor starten als we echt beginnen. Voor nu is het alleen de belangrijkste zaken wat betreft verlichting en aandrijving zodat we haar naar huis kunnen varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 16 sept 2021 08:58 #1325548

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8038
Thijsnoort schreef :
Optie is een andere maar die is dan gelijk 70A en levert dan wel de 14,6.
Dit is wel een kostbare oplossing, denk in de richting van 600 euro.
Andere oplossing is een “gewone” lood accu te kopen.
Wat denken jullie hierover?
Tik een hitachi van 55A op de kop die standaard op de grotere 2Gm20 en 3GM30 zaten. Die Kosten doorgaans 50-100 euro en komen regelmatig op marktplaats. Volgens mij moet dat naadloos passen maar wel nog even checken. Dan heb je voor weinig een prima alternator die netjes tot 14,4v gaat.
Laatst bewerkt: 16 sept 2021 09:07 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 16 sept 2021 12:54 #1325641

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Er is een reden dat op de 1GM10 slechts een 35A alternator wordt geplaatst. Bij een koude start bij lage temperatuur komt deze motor slecht op gang. Bij mijn 1GM10 die ik in 2007 nieuw plaatste, zit zelfs van fabriekswege een laadvertraging met een olietemperatuur sensor, die het laden pas vrijgeeft bij een olietemperatuur van 20 C. Bij mij begint het laden van de 55 Ah startaccu, als laadspanning voldoende is geeft een scheidingsrelais het laden vrij van 2x 105 Ah serviceaccu's.

Aan de walstroom worden de accu's geladen met een 30A Victron acculader met meerdere uitgangen. Een zonnepaneel staat op de serviceaccu's.

Een 55A alternator is een zwaardere belasting voor een koude motor, en is slechts kort effectief met de gespecifeerde laadstroom. De accuspanning loopt snel op tijdens het laden, en de laadstroom loopt dan snel terug tot ver onder de 55 A. Mijn advies : houd lekker je 35 A alternator, en accepteer dat de motor de accu's niet 100% laadt. Dat doe je dan met de geavanceerde Victron lader aan de walstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 16 sept 2021 15:10 #1325696

Helemaal de reden waarom wij de start- en serviceaccu van elk 74 Ah separaat hebben aangesloten, ook in ons geval een 35 Ampère dynamo op een prutteltje van 7,7 Kw ook omdat wij ons karretje niet met de hand aan kunnen slingeren. Daarmee is de startaccu-capaciteit in verhouding tot de opbrengst van de dynamo.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 16 sept 2021 20:08 #1325831

Vandaag was ik voor mijn werk bij een meneer die ook dynamo’s reviseert en uiteraard heb ik zijn mening hierover gevraagd. Of ik de dynamo bij mij had. Natuurlijk die lag in mijn bus. Wij naar de werkplaats en hij het ding eens goed bekeken. Vervolgens begon hij met wat contacten schoon te maken waarna hij de dynamo in de klem van de testbank plaatste.
Tot mijn stomme verbazing liep de spanning nu wel op tot 14,2/ 14,3 volt en bij een vermogens test kwam er zelfs nog 38A uit. Daarbij werd de dynamo wel snel lekker warm.
Het advies is om alle bedrading maar eens goed na te kijken en vooral de dunnere draden te vervangen voor dikkere en vooral alle contacten goed schoon te maken en de massa aansluitingen te controleren.
Volgens hem zijn contacten en massa aansluitingen de grootste veroorzakers van slecht laden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 17 sept 2021 04:13 #1325858

Waterrimpels schreef :
@ Thijs Ik zou gaan voor ruim bemeten bekabeling qua dikte. Hoe dunner de kabel hoe meer weerstand hoe meer warmteontwikkeling hoe groter de spanningval.
;)
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 09 okt 2021 21:21 #1331713

Vandaag de dynamo en accu weer terug geplaatst en eea getest. Ook gelijk een accuschakelaar geplaatst zodat alles ook echt uit is en kan.
Daarbij tot de ontdekking gekomen dat de + kabel behoorlijk geoxideerd was en ma afknippen van enkele stukje dit over een grotere lengte bleef.
Gelukkig een setje oude startkabels in de auto liggen en die opgeofferd.
Bij verdere inspectie van het elektrische systeem nog wel wat bijzonderheden tegen gekomen die ik wil aanpassen, maar ook een kastje wat ik niet kan plaatsen. Een zwart dichtgegoten blokje waar een rode, blauwe, rood/ witte en zwarte draad in gaan (foto volgt).
Enige wat ik vinden kan zou de versterker(?) van het membraan lekdetectie sensor moeten zijn.
Als dat het is dan is de vraag wat doet dat ding?



Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 okt 2021 09:14 door Thijsnoort. Reden: Foto’s toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 10 okt 2021 09:49 #1331783

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3598
Thijsnoort schreef :
e Een zwart dichtgegoten blokje waar een rode, blauwe, rood/ witte en zwarte draad in gaan (foto volgt).
Enige wat ik vinden kan zou de versterker(?) van het membraan lekdetectie sensor moeten zijn.
Als dat het is dan is de vraag wat doet dat ding?



Zal wel meten of je water in de afdichting(membraan) van je saildrive doorvoer hebt.
Dacht dat die dubbel uitgevoerd is bij Yanmar. Dus als de onderste lek is krijg je daar ter plaatse water.
Laatst bewerkt: 10 okt 2021 09:53 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 11 okt 2021 07:59 #1331973

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Thijsnoort schreef :
Vandaag de dynamo en accu weer terug geplaatst en eea getest. Ook gelijk een accuschakelaar geplaatst zodat alles ook echt uit is en kan.
Daarbij tot de ontdekking gekomen dat de + kabel behoorlijk geoxideerd was en ma afknippen van enkele stukje dit over een grotere lengte bleef.
Gelukkig een setje oude startkabels in de auto liggen en die opgeofferd.
Bij verdere inspectie van het elektrische systeem nog wel wat bijzonderheden tegen gekomen die ik wil aanpassen, maar ook een kastje wat ik niet kan plaatsen. Een zwart dichtgegoten blokje waar een rode, blauwe, rood/ witte en zwarte draad in gaan (foto volgt).
Enige wat ik vinden kan zou de versterker(?) van het membraan lekdetectie sensor moeten zijn.
Als dat het is dan is de vraag wat doet dat ding?


Dat is inderdaad de electronische interface tussen de vochtsensor (die bestaat slechts uit twee RVS pennetjes) van de saildrive tussen de twee manchetten, en het instrumentenpaneel. Zie bijgaande foto's van de situatie bij mij aan boord. Bij het plaatsen van een nieuwe motor 1:1 overgezet uit de oude situatie en getest.



Laatst bewerkt: 11 okt 2021 07:59 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 11 okt 2021 21:55 #1332199

Yanmar spreekt over een versterker. Vraag is dan natuurlijk wat het ding versterkt?
Lek is toch contact en alle andere situaties niet?
Dus wat doet het ding.
Bij mij hangt hij te bungelen aan een tieripje. Hoe is dat bij jullie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 12 okt 2021 05:30 #1332202

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Thijsnoort schreef :
Yanmar spreekt over een versterker. Vraag is dan natuurlijk wat het ding versterkt?
Lek is toch contact en alle andere situaties niet?
Dus wat doet het ding.

Zoals in mijn antwoord al aangegeven, het is een robuust, in kunststof ingegegoten stukje electronica dat de geringe weerstandsverandering tussen de twee sensor pennetjes in de saildrive bij de aanwezigheid van water, omzet naar een digitaal signaal op 12V niveau waarmee de waarschuwingslamp op het startpaneel aangestuurd wordt.

Voor het principe zie bv. prosje.be/Projects/VochtSensor.html

Thijsnoort schreef :
Bij mij hangt hij te bungelen aan een tieripje. Hoe is dat bij jullie?

Op mijn laatste foto zie je dat het kastje keurig aan twee tiewraps aan een met twee beugels ondersteunde kabelboom hangt.
Laatst bewerkt: 12 okt 2021 08:58 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alternator/ dynamo 1gm10 12 okt 2021 21:18 #1332419

Dank je. Ik begrijp nu een beetje wat het ding doet en waarom hij er zit.
Beugels en fatsoenlijk bevestigen hebben ze bij mijn bootje nog nooit van gehoord.
Alles hangt met tieraps en plakband aan elkaar en heel veel brakke amp klemmen.
Dat word één van de klusjes die er straks te doen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl