Freetime1970 schreef :
Condens is en blijft vocht. Of ook wel gewoon water genoemd. Vocht dat uit eindelijk onder in je tank beland omdat het nu eenmaal zwaarder is dan de diesel. En waar dus op het grens vlak tussen diesel en het water bacterie smurrie groeid die beide substanties nodig heeft om te groeien en te overleven. Niets meer of minder.
En natuurlijk kan vocht ook op een andere manier in de tank komen. Het hoeft id niet altijd sec condens te zijn dat klopt. Kan ook bijv. Water lekkage door de tankdop zijn. Of dat er al water in de diesel zit. Kan allemaal.
Wat je hier aanvoert, is volledig in lijn met mijn reaktie.
Freetime1970 schreef :
Maar om nou te stellen dat condens geen oorzaak zou kunnen zijn dat er water in de tank terecht komt vind ik op zn zachts gezegt wel een beetje sprookjes verhaal. Maar goed ieder zn geloof.
Grt. Mark
Ik heb slechts door berekening aangetoond dat de hoeveelheid condens absoluut minimaal is. Als er hier al van geloof moet worden gesproken, is dat juist het geloof dat condens een belangrijke bijdrage levert aan de hoeveelheid water in de tank. Geloof begint waar bewijs ophoudt.
En ik lees niets in je reaktie over de door de oliemaatschappijen voor de huidige diesel met 7% FAME aangegeven houdbaarheidstermijn ven 6 maanden. Door steeds onnodig diesel bij te vullen overschrijd je gemakkelijk die termijn waardoor je met bedorven diesel te maken kunt krijgen.
De echte risico afweging die je volgens mij moet maken is die van het geloof in de bijdrage van condens in de diesel, tegenover het feit dat de onnodige veroudering (door continu bijvullen) van de tankinhoud degeneratie of zelfs bederf tot gevolg heeft.