Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 24 nov 2022 07:45 #1439817

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5886

Als je het filter niet los kreeg omdat de filtertang slipte, er zijn x kantige filtersleutels te koop.
Die schuif je over de kop van het filter
Daar past het basis hulpstuk van een ratelsleutel op
In combi met de ratelsleutel draai je hem er zo af
Let op, er zijn tig soorten, elk passend op zijn eigen type filter
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 24 nov 2022 07:52 #1439820

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2867
En anders heb je dit soort sleutels, vooropgesteld dat je het filter dwars kunt benaderen:
www.lasaulec.nl/facom-u.46pl-filtersleutel-/A108050

Ervaring met de dop is dat als t filter echt vast zit ( voor montage geen olie op schroefdraad gedaan of bij montage meer dan handvast gezet) wil de dop wel eens slippen over t zachte blik van t filter. Je kunt er dan een paar parkers inschroeven, maar krijg je wel lekkende olie.


Suc6
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 24 nov 2022 08:02 #1439823

Rubberhandschoenen aan, geeft heel veel grip!
En als 't echt niet wil, een schroevendraaier er doorheen steken, ja dat geeft zooi.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 24 nov 2022 08:02 #1439824

JB-NL schreef :
En anders heb je dit soort sleutels, vooropgesteld dat je het filter dwars kunt benaderen:
www.lasaulec.nl/facom-u.46pl-filtersleutel-/A108050

Ervaring met de dop is dat als t filter echt vast zit ( voor montage geen olie op schroefdraad gedaan of bij montage meer dan handvast gezet) wil de dop wel eens slippen over t zachte blik van t filter. Je kunt er dan een paar parkers inschroeven, maar krijg je wel lekkende olie.


Suc6
JB

Heeft dat ding edelstenen inleg???? Wat een geld. Met de knaken variant uit de Praxis rommelbak komt mijn filter jaarlijks ook prima los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 24 nov 2022 08:14 #1439832

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
Ik heb zo een filtersleutel die is geprint met een 3 d printer, past alleen op mijn filter van de yanmar 1gm10 of dezelfde filters, door een neefje van de vorige eigenaar gemaakt om de informatie wat belangrijker te maken.


Sunshine 36 schreef :
JB-NL schreef :
En anders heb je dit soort sleutels, vooropgesteld dat je het filter dwars kunt benaderen:
www.lasaulec.nl/facom-u.46pl-filtersleutel-/A108050

Ervaring met de dop is dat als t filter echt vast zit ( voor montage geen olie op schroefdraad gedaan of bij montage meer dan handvast gezet) wil de dop wel eens slippen over t zachte blik van t filter. Je kunt er dan een paar parkers inschroeven, maar krijg je wel lekkende olie.


Suc6
JB

Heeft dat ding edelstenen inleg???? Wat een geld. Met de knaken variant uit de Praxis rommelbak komt mijn filter jaarlijks ook prima los.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 24 nov 2022 08:17 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 24 nov 2022 08:16 #1439833

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2867
Sunshine 36 schreef :
JB-NL schreef :
En anders heb je dit soort sleutels, vooropgesteld dat je het filter dwars kunt benaderen:
www.lasaulec.nl/facom-u.46pl-filtersleutel-/A108050

Ervaring met de dop is dat als t filter echt vast zit ( voor montage geen olie op schroefdraad gedaan of bij montage meer dan handvast gezet) wil de dop wel eens slippen over t zachte blik van t filter. Je kunt er dan een paar parkers inschroeven, maar krijg je wel lekkende olie.


Suc6
JB

Heeft dat ding edelstenen inleg???? Wat een geld. Met de knaken variant uit de Praxis rommelbak komt mijn filter jaarlijks ook prima los.

Puur als voorbeeld...heb je ook voor weinig idd.

Zie nu ook de prijs pas..haha.
JB
Laatst bewerkt: 24 nov 2022 08:17 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 26 nov 2022 08:49 #1440247

  • Jojan
  • Jojan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11
goedemorgen
Ik heb nog een andere vraag over de 2 gm 20 uit 2003 direct gekoeld
ik zie overal staan dat er een aftapkraan moet zitten of een drain plug
Ik kan dat ding niet vinden, bij een penta 2001 zit hij ieder jaar vol met zand. dat prik ik dan door en loopt het vuil en water eruit dat wil ik ook doen bij de yanmar
Motor is uit de boot \
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 13:15 #1441507

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Jojan schreef :
goedemorgen
Ik heb nog een andere vraag over de 2 gm 20 uit 2003 direct gekoeld
ik zie overal staan dat er een aftapkraan moet zitten of een drain plug
Ik kan dat ding niet vinden, bij een penta 2001 zit hij ieder jaar vol met zand. dat prik ik dan door en loopt het vuil en water eruit dat wil ik ook doen bij de yanmar
Motor is uit de boot \

Bij mijn 2GM20 zit dat pal naast het brandstofpompje.
Zwart gekarteld knopje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 13:16 #1441508

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Even weer een update.

Dat van die eerste oliewissel en bijna twee uur proefdraaien op zo'n 1600rpm vond vorige week woensdag plaats.
Ben zaterdag weer terug gegaan om te kijken of de boel weer "gewoon" wou opstarten.
Dat viel tegen. Eerder gaf ik al aan dat ik al langer startproblemen heb. Dus niet pas na mijn waterslagfiasco.
Ook dit keer moest ik flink doorstarten voordat ie aansloeg.
(Maar toen ie eenmaal liep ben ik twee uur gaan varen op een motortje dat verder prima liep. En dat op 23 november :D :D :D !! )
Wat mij bij het starten wel opviel is dat als ik de startmotor even stopte, er een enkele keer rook uit de luchtinlaat kwam.
Dat doet mij vermoeden dat er of klepspeling is of dat de timing niet goed is.
Wil nu komend weekend het kleppendeksel verwijderen en de speling meten.
Een volgende stap zou dan kunnen zijn om de hele kop te verwijderen en deze door een motorenrevisie helemaal na te laten kijken. Kunnen ze gelijk de verstuivers meenemen.
Heb me zaterdagavond in deze zaken verdiept en de cylinderkop verwijderen ziet er niet bijster ingewikkeld uit.

Afgelopen zondag heb ik nog de uitlaatbocht gedemonteerd en gekeken of de inwendige pijp misschien doorgerot was. Dat is mijn inziens niet het geval. Ik twijfel toch of ik niet evengoed zo'n mooi RVS exemplaar ga bestellen. Iemand ervaring hiermee?
Verder heb ik nog gekeken in hoeverre de rookuitlaat op de cylinderkop onder of boven het buitenwaterpeil ligt.
Heb hiervoor de afsluiter van het buitenwater geopend, het deksel van de wierpot verwijderd en gekeken hoever het water in de wierpot zou stijgen. Dat was zo'n 15mm onder de rand.
Dit peil met een waterpas overgenomen naar de positie van de rookuitlaat op de cylinderkop. Deze blijkt toch wel een paar cm boven het buitenwaterpeil te liggen. Het binnenpijpje van de uitlaatbocht, waar de uitlaatgassen dus doorheen gaan, komt wel onder het buitenwaterpeil uit.

to be continued.....
Laatst bewerkt: 01 dec 2022 19:30 door JosV58.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 14:02 #1441514

"Eerder gaf ik al aan dat ik al langer startproblemen heb. Dus niet pas na mijn waterslagfiasco.
Ook dit keer moest ik flink doorstarten voordat ie aansloeg."

Dit heb ik onlangs van een andere Yanmar ook gehoord en gezien. de reden...er zat een scheur in de kop tussen de klepzittingen. na het vervangen van de kop..naar de startknop spugen en hij loopt.
Advies.....voor je gaat demonteren ga de compressie maar eens meten. De Yanmar die ik onder handen nam had nog maar net 18 bar als gevolg van de scheur waar de compressie op wegliep. Na vervangen 25 Bar,..spugen naar de startsleutel en lopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 14:56 #1441525

Dat kan. Maar het kan evengoed een mini luchtlekje zijn in de brandstoftoevoer ergens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 14:56 #1441526

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Precies niet willen starten zit in slechte compressie. Weinig vermogen kan naast slechte compressie in slechte verstuiver zitten is ook slim die te laten testen als je aan de kop gaat sleutelen. Moo.i d2at de waterslag geen schade gaf
Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 15:40 #1441532

freek1970 schreef :
Precies niet willen starten zit in slechte compressie. Weinig vermogen kan naast slechte compressie in slechte verstuiver zitten is ook slim die te laten testen als je aan de kop gaat sleutelen. Moo.i d2at de waterslag geen schade gaf
Freek

Dit is nog niet gezegd,....waterslag kan ook resulteren in een kromme drijfstang,....gelijk je compressieverhouding verstoord en een diesel moet het hebben van zijn compressie verhouding.

In dit geval zal dat denk ik niet aan de orde zijn immers de motor startte al slecht voor de waterslag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 17:32 #1441551

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6727
Zou je voordat je de motor gaat slopen, i.c. de kop er af gaat halen, eerst eens de kleppen willen stellen? Te veel klepspeling kan ook de oorzaak van het slechte starten zijn. Mooi dat het water in de cylinders geen schade heeft veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 19:35 #1441581

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
De Optimaal schreef :
"
Advies.....voor je gaat demonteren ga de compressie maar eens meten.

Goede suggestie maar hoe pak ik dat aan? Wat heb ik daar voor nodig? Heb het wel eens gezien op een benzinemotor maar niet bij een diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 20:12 #1441583

Wat rook uit de luchtinlaat bij einde startpoging of uitzetten hoeft geen slecht teken te zijn. Kleppen sluiten en openen niet exact op het bovenste dode punt. Motor kan ook even "terugveren" door hoge compressie op de andere cilinder.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 20:15 #1441584

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Als die motor gloeikaarsen heeft is het ook zinvol na te gaan of die nog goed werken.
Vooral nu het kouder wordt kan dit een groot verschil maken bij het starten.

Ook vermeld je volgens mij niet of de motor nog moeilijk start als hij gedurende de dag al een tijdje gelopen heeft. Dat kan een belangrijke indicatie zijn over wat er aan de hand is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 21:26 #1441598

Tony2920 schreef :
Als die motor gloeikaarsen heeft is het ook zinvol na te gaan of die nog goed werken.
Vooral nu het kouder wordt kan dit een groot verschil maken bij het starten.

Ook vermeld je volgens mij niet of de motor nog moeilijk start als hij gedurende de dag al een tijdje gelopen heeft. Dat kan een belangrijke indicatie zijn over wat er aan de hand is.


Mijn 2gm20 start moeizaam de eerste keer. Maar heeft later op dezelfde dag geen enkele moeite met starten. Wat zou daar de oorzaak van zijn volgens jou dan? Wil het topic verder niet kapen maar dit kwam me wel heel bekend voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 21:57 #1441602

JosV58 schreef :
De Optimaal schreef :
"
Advies.....voor je gaat demonteren ga de compressie maar eens meten.

Goede suggestie maar hoe pak ik dat aan? Wat heb ik daar voor nodig? Heb het wel eens gezien op een benzinemotor maar niet bij een diesel.

Een compressie meter die tot ca 50 bar kan meten en een dummy verstuiver.
Als je een motor met voorgloei inrichting hebt kun je daarop ook meten met een adaptor maar een Tanmar 2GM heeft gen voorgloeiinrichting is een direct ingespoten diesel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 22:02 #1441606

Eigenwijs schreef :
Tony2920 schreef :
Als die motor gloeikaarsen heeft is het ook zinvol na te gaan of die nog goed werken.
Vooral nu het kouder wordt kan dit een groot verschil maken bij het starten.

Ook vermeld je volgens mij niet of de motor nog moeilijk start als hij gedurende de dag al een tijdje gelopen heeft. Dat kan een belangrijke indicatie zijn over wat er aan de hand is.


Mijn 2gm20 start moeizaam de eerste keer. Maar heeft later op dezelfde dag geen enkele moeite met starten. Wat zou daar de oorzaak van zijn volgens jou dan? Wil het topic verder niet kapen maar dit kwam me wel heel bekend voor.

En als je dit doet:

Moeizaam starten.
Paar seconden draaien, meteen weer uit.
Paar seconden wachten.
Koud opnieuw starten.

Als 'ie dan meteen goed start zou ik het zoeken in je brandstofsysteem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 01 dec 2022 23:16 #1441621

Dank dat zal ik eens proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 02 dec 2022 05:00 #1441627

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Aquaplanning schreef :
Wat rook uit de luchtinlaat bij einde startpoging of uitzetten hoeft geen slecht teken te zijn. Kleppen sluiten en openen niet exact op het bovenste dode punt. Motor kan ook even "terugveren" door hoge compressie op de andere cilinder.

Aha, goed om te weten!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 02 dec 2022 05:07 #1441628

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Tony2920 schreef :
Als die motor gloeikaarsen heeft is het ook zinvol na te gaan of die nog goed werken.
Vooral nu het kouder wordt kan dit een groot verschil maken bij het starten.

Ook vermeld je volgens mij niet of de motor nog moeilijk start als hij gedurende de dag al een tijdje gelopen heeft. Dat kan een belangrijke indicatie zijn over wat er aan de hand is.

De Yanmar 2GM20 heeft geen gloeispiralen.
Herstarten bij warme motor is geen enkel probleem. Zal ook eens gaan proberen te herstarten direct na een eerdere start op een nog koude motor.
Laatst bewerkt: 02 dec 2022 05:09 door JosV58.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 02 dec 2022 07:01 #1441630

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
stap nummer 1 slechte accu of ergens een slecht contact in de keten van start accu naar motor. Is de massa nog fris. Ook de bedrading naar je motor paneel kan gevoelig zijn voor corrosie. Zit er al een extern start relais op of loopt de hoofdstroom door het paneel? Hier al een aantal slecht startende nieuwe VPs gehad daar zit een heel lullig koperen massa aansluiting op. Te hard aan draaien massa pik er af niet hard genoeg loopt de massa kabel los. Zeker als er ipv soepele (las)kabel stuggere dubbel geïsoleerde kabel gebruikt is of de kabel stug is geworden door corrosie of olie oid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 2GM20 staat vast na winterklaar maken 02 dec 2022 08:49 #1441649

  • JosV58
  • JosV58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
FKZ schreef :
stap nummer 1 slechte accu of ergens een slecht contact in de keten van start accu naar motor. Is de massa nog fris. Ook de bedrading naar je motor paneel kan gevoelig zijn voor corrosie. Zit er al een extern start relais op of loopt de hoofdstroom door het paneel? Hier al een aantal slecht startende nieuwe VPs gehad daar zit een heel lullig koperen massa aansluiting op. Te hard aan draaien massa pik er af niet hard genoeg loopt de massa kabel los. Zeker als er ipv soepele (las)kabel stuggere dubbel geïsoleerde kabel gebruikt is of de kabel stug is geworden door corrosie of olie oid.

In het voorjaar zijn er twee nieuwe accu's ingegaan. Gescheiden door zo'n Cyrix relais.
Als dat nodig is kan ik met de start-assistance knop beide accu's inzetten om te starten.

Heb wel eens dat het startrelais op de startmotor een enkele keer niet pakt.
Maar dat is een heel ander onderwerp. Heb in een draadje gelezen dat dat met een licht hulprelais simpel is te verhelpen. Ga ik misschien nog doen maar is nu niet mijn grootste zorg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.341 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl