Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bukh DV10 draait wel, start niet

Bukh DV10 draait wel, start niet 26 dec 2022 20:38 #1447637

  • ArnoldJ
  • ArnoldJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
ok, dank voor de tip.
incidenteel zeiler, windsurfer en eigenaar van een bukh dv10
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 12 jan 2023 21:26 #1451689

  • ArnoldJ
  • ArnoldJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Update. De klepzitting is nogal weggebrand en daarom geen compressie. Op zoek maar naar vervangende onderdelen....
incidenteel zeiler, windsurfer en eigenaar van een bukh dv10
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 15 jan 2023 00:55 #1452110

Zijn Bukh onderdelen nog goed verkrijgbaar?
Anders eens bij een revisie bedrijf langs, mogelijk kunnen zij er een nieuwe zitting in frezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 15 jan 2023 14:05 #1452243

Probeer eens bij Bukh Service Enkhuizen: 022-8313404 (op werkdagen tot 17:00u)
Adres: Voorland 8b 1601 EZ Enkhuizen
Fellowship 28: overdimensioneren is een kunst
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 22 jan 2023 13:00 #1453723

  • ArnoldJ
  • ArnoldJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Thanks
incidenteel zeiler, windsurfer en eigenaar van een bukh dv10
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 24 jan 2023 06:48 #1454061

Je kan ook gewoon de importeur bellen. Die hebben ook veel. Ik heb daar ook gereviseerde blokken zien staan.
Friendship 25 → Friendship 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 26 jan 2023 08:52 #1454671

  • tuur
  • tuur's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 333
Copy / paste van de importeurs site. Dit vind ik dan wel weer grappig:

'24 effectieve en gedisciplineerde paardenkrachten garanderen veilig en probleemloos zeilen."

Huh? :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 26 jan 2023 09:28 #1454681

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
tuur schreef :
'24 effectieve en gedisciplineerde paardenkrachten garanderen veilig en probleemloos zeilen."
........., door welk ongemak u onderweg ook wordt getroffen, het is de de Bukh die u altijd weer veilig thuis zal brengen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 26 jan 2023 11:27 #1454728

Liever wat minder goed zijn in marketing uitingen dan betrouwbare motoren ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 01 feb 2023 16:15 #1456085

  • JoSam
  • JoSam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Het probleem van TS zal inmiddels wel opgelost zijn. Desondanks nog wat mosterd na de maaltijd; voor een volgende maaltijd…, van wellicht een andere TS'er.
Een van mijn ervaringen met, eveneens, een éénpitter, met exact de zelfde problemen als de TS, èn mijn oplossing, beschrijf ik hier.

Probleem
De motor was goed draaiend, na een pittig tochtje uitgezet en zo de winterslaap ingegaan.
Na de winter was mijn, altijd betrouwbare puffer, niet aan de praat te krijgen: Hij draaide bij het starten wel mooi rond, maar starte niet; gaf geen enkel kik.

Uiteindelijke oplossing
Klepdeksel verwijderd. Vliegwiel op de hand rondgedraaid, tot het punt waarop de zuiger z’n hoogste stand heeft en de kleppen, (omhoog-) vallend in de klepzitting, de cilinder afsluiten. De klepveren zijn na eerst ingedrukt te zijn, dan weer in (meer) ’ontspannen’ toestand.
In die positie heb ik een kunststof hamer boven op een veer gezet, en ingedrukt (– als je niet slim bent, moet je wel sterk zijn), en toen laten ’springen’; de andere veer idem.
Daarna sprong de motor weer aan als vanouds.

Mijn, mogelijke, verklaring
De motor was dóór-warm stop gezet en kennelijk met één klep in de geopende, of net niet-gesloten stand. Bij het afkoelen zijn aanslag/koolstof/vettigheid blijven kleven tussen klep en klepzitting en na afkoeling en een winter lang stil staan, uitgehard.
Bij de start na de winter hadden de klepveren te weinig kracht om de uitgeharde troep tussen kleppen en klepzitting weg te drukken, waardoor er te weinig compressie ontstond voor zelfontbranding en derhalve starten. Door de klepveren en kleppen te laten ’springen’, is de troep tussen klep en klepzitting weg geperst, waardoor er weer voldoende compressie was om te starten.

Kanttekening
Ik nam mogelijk wel een risico. Met de zuiger in de hoogste stand is de ruimte tussen kleppen en zuiger minimaal. Door redelijk veel druk op de veer uit te oefenen, druk je de klep ook in, maar ik dacht wel even aan de kans dat de klep de kop van de zuiger zou raken en dus kon beschadigen. Ik heb niet nagegaan/berekend hoeveel ruimte er was, maar kennelijk had ik geluk. Het motortje draait als van ouds.

Voorkomen
Als ik de motor nu voor een tijdje uitzet, torn ik de motor met de hand direct tot maximale compressie zodat de kleppen redelijker wijs volledig afsluiten. En een ’cooling down’ gun ik hem nu elke keer ook, voordat ik hem uitzet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 01 feb 2023 16:26 #1456086

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
JoSam schreef :
Het probleem van TS zal inmiddels wel opgelost zijn. Desondanks nog wat mosterd na de maaltijd; voor een volgende maaltijd…, van wellicht een andere TS'er.
Een van mijn ervaringen met, eveneens, een éénpitter, met exact de zelfde problemen als de TS, èn mijn oplossing, beschrijf ik hier.

Probleem
De motor was goed draaiend, na een pittig tochtje uitgezet en zo de winterslaap ingegaan.
Na de winter was mijn, altijd betrouwbare puffer, niet aan de praat te krijgen: Hij draaide bij het starten wel mooi rond, maar starte niet; gaf geen enkel kik.

Uiteindelijke oplossing
Klepdeksel verwijderd. Vliegwiel op de hand rondgedraaid, tot het punt waarop de zuiger z’n hoogste stand heeft en de kleppen, (omhoog-) vallend in de klepzitting, de cilinder afsluiten. De klepveren zijn na eerst ingedrukt te zijn, dan weer in (meer) ’ontspannen’ toestand.
In die positie heb ik een kunststof hamer boven op een veer gezet, en ingedrukt (– als je niet slim bent, moet je wel sterk zijn), en toen laten ’springen’; de andere veer idem.
Daarna sprong de motor weer aan als vanouds.

Mijn, mogelijke, verklaring
De motor was dóór-warm stop gezet en kennelijk met één klep in de geopende, of net niet-gesloten stand. Bij het afkoelen zijn aanslag/koolstof/vettigheid blijven kleven tussen klep en klepzitting en na afkoeling en een winter lang stil staan, uitgehard.
Bij de start na de winter hadden de klepveren te weinig kracht om de uitgeharde troep tussen kleppen en klepzitting weg te drukken, waardoor er te weinig compressie ontstond voor zelfontbranding en derhalve starten. Door de klepveren en kleppen te laten ’springen’, is de troep tussen klep en klepzitting weg geperst, waardoor er weer voldoende compressie was om te starten.

Kanttekening
Ik nam mogelijk wel een risico. Met de zuiger in de hoogste stand is de ruimte tussen kleppen en zuiger minimaal. Door redelijk veel druk op de veer uit te oefenen, druk je de klep ook in, maar ik dacht wel even aan de kans dat de klep de kop van de zuiger zou raken en dus kon beschadigen. Ik heb niet nagegaan/berekend hoeveel ruimte er was, maar kennelijk had ik geluk. Het motortje draait als van ouds.

Voorkomen
Als ik de motor nu voor een tijdje uitzet, torn ik de motor met de hand direct tot maximale compressie zodat de kleppen redelijker wijs volledig afsluiten. En een ’cooling down’ gun ik hem nu elke keer ook, voordat ik hem uitzet.

Prima verhaal. Meestal stopt de motor op het moment dat de kleppen gesloten zijn. Vliegwiel kan de zuiger dan niet meer door de compressie krijgen Je ziet vliegwiel dan even voor en achteruit "schommelen". Bij een meercilinder motor ontkom je er niet aan dat er kleppen open blijven staan :angry:
Laatst bewerkt: 01 feb 2023 16:27 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 01 feb 2023 17:44 #1456112

  • JoSam
  • JoSam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Dankjewel madoc, ook voor de aanvullingen.
Ja, die open kleppen van een meercilinder zijn mogelijk in zo'n probleemsituatie een nadeel. Aan de andere kant denk ik dat de wèl gesloten kleppen met de betrokken cilinders mogelijk de andere weigeraar(s) er 'door' kunnen trekken, als die meercilinder, eventueel op één of enkele benen en stotterend, begint te lopen. Lees: genoemde troep gaat weg door de klepbewegingen. Dan zouden we hier in dit topic een probleem bespreken dat met name in ééncilinders voorkomt. Maar dit zijn slechts wat wilde gedachten mijnerzijds.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 01 feb 2023 20:33 #1456170

  • matrav6
  • matrav6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Als je toch op de kleppen gaat "slaan" omdat je vermoed dat er een open blijft hangen zou ik dat doen als de zuiger in de laagste stand staat. Eerst zorgen dat je klepspeling krijgt en dan een tikje. Daarna moet je dan natuurlijk wel de kleppen weer even stellen.
- Martijn -

Happy 27 :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bukh DV10 draait wel, start niet 03 feb 2023 22:47 #1456724

matrav6 schreef :
Als je toch op de kleppen gaat "slaan" omdat je vermoed dat er een open blijft hangen zou ik dat doen als de zuiger in de laagste stand staat. Eerst zorgen dat je klepspeling krijgt en dan een tikje. Daarna moet je dan natuurlijk wel de kleppen weer even stellen.

De kans dat je handmatig door induwen van de klepveer/klep met een hamer de klep krom duwt lijkt mij niet zo waarschijnlijk en ook een te verwaarlozen risico.
Laatst bewerkt: 03 feb 2023 22:47 door Thijsnoort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.291 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl