Beste, heb vorige nazomer mijn VP md7B (zelfde als Md7a maar kleinere versuivers in de injector)zelf gereviseerd met de onderdelen vd Dieseldochter en zijn uitleg op de site. En bij een lokaal motorrevisie-bedrijf het blok laten vlakken, kleppen en klepzitting laten slijpen.(voor 50€)Verder nieuwe vernevelaars voor de injectoren en de spuitdruk (180bar) laten afstellen.
koelwaterpomprevisie en canalen uitkrabben/ruimen...
De cylinderwanden enkel gehoond want een overmaatse zuiger kost 750€stuk bij volvo. dus nietmeer de moeite voor die oude VP.
Resulaat; heb een motor die direct aanslaat en bij de druktest op elke cylinder 24bar (de tollerantie waarde is tussen 25 en 18bar voor deze motor) het heeft zijn volle 17pk terug!
Ik heb dus niet de volledige motor uit de boot getild.
Waarschijnlijk zal u motor te lang met druipende injector gedraait hebben, die lekkende diesel spoelt telkens de olie weg dat de segmenten achterlaat op de cylinderwand. dus het schrapersegment loopt bijna droog op de cylinderwand, daardoor gaat hij "vroegtijdig"uitslijten en krijg je druklek naar de carter toe.
Het kan ook vanuit de kleppen lekken maar daarvoor moet je testen of cylinderkop eraf.
ps.
De motorreviseur kon ook het blok uitboren een cylindersleeve plaatsen en een standaard zuiger van een volkswagenmotor of zo plaatsen die koste maar 70€stuk... maar in mijn geval niet nodig gezien de druk die hij levert.
hier eentje voor 750€ maar misschien koop je de ellende van iemand anders.
www.2dehands.be/v/watersport-e...254e7aa85845826d5acd