Jeroen-Pion schreef :
Ik vraag me dan wel oprecht af , in de OP , na 4 dagdelen werken door een monteur is de conclusie…….
4 dag delen zijn nog wel wat , wat is er toen allemaal bekeken en gedaan ?
Scherp Jeroen! Het bewijs dat komma's belangrijk zijn.
'Na vier dagdelen werken aan de Yanmar 3GM30 plus twee ochtenden door een monteur is de conclusie...'
moest zijn
'Na vier dagdelen werken aan de Yanmar 3GM30, plus twee ochtenden door een monteur is de conclusie...'
Wat hebben we zelf allemaal gedaan:
- Ontluchting tank gecheckt
- Tank gecheckt op vuiligheid
- Slang tussen tank en groffilter vervangen
- Groffilter gecontroleerd.
- Jerrycan met slang rechtstreeks op opvoerpomp gehad om stuk leiding tussen groffilter en opvoerpomp uit te sluiten (kom ik moeilijk bij)
- Hele systeem paar keer ontlucht en langsgelopen op lekkages
- Fijnfilter opnieuw gemonteerd (net als het groffilter maar 2 maanden oud en brandschoon)
- Retourleiding los in een fles gehad om verstopping uit te sluiten
- Luchtfilter schoongemaakt
- Motor laten lopen zónder luchtfilter met motorluik open
- Motor laten lopen zonder dynamo
- Koelwater afsluiter doorgeprikt (was niet verstopt)
- Impeller gecontroleerd (ook pas 2 maanden oud) en met nieuwe pakking teruggezet
- Oliepeil gecheckt
- Keerkoppeling oliepeil gecheckt, olie ook nog schoon
- Schroefas blijft koel
- Geen vervuiling in de schroef (plons)
Ik zal vast nog wel wat vergeten.
Monteur heeft de kop (deksel?) er af gehad en was eigenlijk positief verrast over de staat van de motor, was nog geen grote slijtage zichtbaar. Klepspeling was wel veel te groot dus hij heeft de kleppen opnieuw gesteld. Op dat moment verklaarde hij de motor 'niks mis mee!'. Behalve dat 'ie warm toch weer uitviel. Toen wist hij het ook niet meer en stelde een revisiemotor voor.