Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Verkeerdom aangesloten accu?

Verkeerdom aangesloten accu? 01 juli 2024 21:24 #1569697

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
Modeltreintjes zijn meestal permanent magneet motoren: bij ompolen keert de ankerstroom om maar het veld niet, dus keert ook de draairichting om. Wanneer het veld door spoelen wordt opgewekt keren beide om bij ompolen en blijft de draairichting hetzelfde. Vraag is hoe de dynamo is aangesloten en of die nog werkt, blijkbaar wordt er niet geladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 01 juli 2024 22:14 #1569700

Verkeerd om polen tussen twee accu’s is een vonkenregen. Ik zou niet weten waar de vonken nu vandaan moeten komen (er wordt niets kort gesloten met stilstaande motor toch?). Ik vraag me wel af of de apparatuur en dynamo geen klappen heeft gehad. Misschien is de dynamo stuk, misschien is deze ook verkeerd om aangesloten samen met de startmotor.

Ik zou alles goed nalopen voor je gaat ompolen, misschien zijn de kleuren verwisseld. Daarna alles gaan corrigeren.

Werkt de rest van de apparatuur nog? Er is apparatuur dat tegen ompolen beveiligd is tegen stuk gaan, maar die zou volgens mij niet moeten werken als de boel ompoold is. Voor een lampje zal het ompolen niets uitmaken, maar elektronica zoals instrumenten en autopiloot… lijken mij stug dat die werken.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 01 juli 2024 22:16 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 05:29 #1569703

De aansluitingen op de dynamo zijn waarschijnlijk gelabeld, en dus eenvoudig te checken. De B+ (de laadspanning) moet verbonden zijn met de plus van de accu. De aansluitdraden van apparatuur hebben doorgaans ook kleurtjes, dus daarvan valt ook na te gaan of ze op de juiste manier aangesloten zitten door de bedrading te volgen.
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 07:02 #1569717

Mogelijk is hier niet meer aan de hand dan een defecte accu.

En uiteraard een zeer slechte elektrische installatie als de kleuren al niet kloppen zal de rest wel niet veel beter zijn.

Dat je "nergens" meer dan 12V kunt meten zegt pas iets als je daarbij vertelt waar je meet en of motor loopt of walstroom ingeschakeld is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 07:10 #1569720

keeszeiler schreef :
Mogelijk is hier niet meer aan de hand dan een defecte accu.

En uiteraard een zeer slechte elektrische installatie als de kleuren al niet kloppen zal de rest wel niet veel beter zijn.

Dat je "nergens" meer dan 12V kunt meten zegt pas iets als je daarbij vertelt waar je meet en of motor loopt of walstroom ingeschakeld is.
Het kunnen niet alleen verkeerde kleuren zijn. De maten van de accupolen zijn ook verschillend. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom de klemmen met geweld op de polen gezet zijn. Het lijkt me dus ook niet aannemelijk dat "het altijd zo heeft gezeten".
Ts moet eerst kijken hoe eventuele comfort accu's aangesloten zitten. Deze loskoppelen/hoofdschakelaar "uit" zetten. Ook walstroom loskoppelen zodat een acculader de meting niet kan verstoren. En dan pas meten met alleen de startaccu "verkeerd" aangesloten. Alles wat hij dan meet kan dan alleen maar van de startaccu komen en nergens anders vandaan. En dan zal hij er wel achter komen dat de startaccu inderdaad verkeerd om zit. Kan bijna niet anders.
Mvg Felix
Laatst bewerkt: 02 juli 2024 07:18 door SimondeDanser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 07:28 #1569726

  • odysee
  • odysee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Met de startmotor is het me nu duidelijk, het is dus zeker niet "hij start dus het moet wel goed zijn"

Lampjes (niet LED) branden, maar de koelkast doet het niet. Navigatie/log etc. zit er allemaal niet op, in dit geval gelukkig dat het ook niet kapot kan.

Ik ga op zoek naar de aanduidingen op de alternator en daar ook op meten. Ik zag ook een laad-diode liggen waarvan ik de handleiding heb, lijkt me dat dat allemaal plussen moeten zijn die daar op aangesloten zijn dus als het daar al verkeerd zit is het duidedlijk...

Kees: de accu is inmiddels weer (thuis) geladen, en ik meet wel 12v, alleen voor zover ik kan zien "verkeerd om" (plus op het motorblok). Ik neig dus steeds meer naar "kleuren goed, verkoper fout".

En die schade aan de accu-polen is inderdaad een belangrijke hint dat het niet altijd zo heeft gezeten.

En zeker: alles loskoppelen behalve de ene verdachte accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 07:32 #1569728

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7374
Die accu is op / omgepoold
Zie ook:
centurionbattery.nl/kennisbank/ompolen/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 07:55 #1569729

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Is het niet wat om er iemand bij te halen die er verstand van heeft ? Helaas is er voor bootjes niet zoiets als een Repair Café.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 08:12 #1569733

  • odysee
  • odysee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
@JeePee de accu is nog prima, dat heb ik kunnen vaststellen met de accutester en multimeter (thuis, dus niet aan boord). Het gaat om hoe die aangesloten is en zou moeten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 09:34 #1569746

odysee schreef :
Ik neig dus steeds meer naar "kleuren goed, verkoper fout"
Moet wel een erg groot licht zijn die verkoper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 09:56 #1569750

odysee schreef :
Kees: de accu is inmiddels weer (thuis) geladen, en ik meet wel 12v, alleen voor zover ik kan zien "verkeerd om" (plus op het motorblok).
Waarom meet je nou niet op de polen van de volledig afgekoppelde accu wat nu de plus en wat de min is? Dan weet je of de accu verkeerd om is opgeladen of niet.
In elk geval is het nu niet duidelijk. Je meet plus op je motorblok. Is dat met een goed of verkeerd om aangesloten accu? Als je de accu wederom verkeerd om hebt aangesloten in je boot dan is het logisch dat je op je motorblok plus meet. In dat geval is je accu niet verkeerd om opgeladen. Hoe moeilijk kan het zijn of kan je het zelf maken in dit geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 10:17 #1569752

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7163
even terug naar het begin.
eigenlijk is het bijna onmogelijk om een accu op een normale manier verkeerd om aan te sluiten omdat de polen een verschillende dikte hebben, de kleine klem krijg je niet op de dikke pool en de grote krijg je niet vast op de kleine pool (normaal gesproken).

verder is het wel interessant welke motor en welk type dynamo er gemonteerd zijn, is het een gelijk of wisselstroom dynamo.

vroeger had je auto,s en motoren die de plus op het chassis hadden en de min naar de verbruikers.

ben dus heel benieuwd welke motor en hoe oud alles is.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 12:40 #1569770

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
JeePee schreef :
Die accu is op / omgepoold
Zie ook:
centurionbattery.nl/kennisbank/ompolen/

Dat is nieuw voor mij, wist niet dat dat kan gebeuren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 12:59 #1569772

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
Zelf zou ik bij een recent en kennelijk bij een (professioneel) bedrijf aangekocht jacht teruggaan naar de verkoper, hem het laten oplossen en zeker niet zelf gaan knutselen.
Want als je daar eenmaal aan begint, is al snel niet meer duidelijk hoe het precies aangesloten zat bij de overdracht en in hoeverre je eigen gesleutel misschien heeft bijgedragen aan het probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 02 juli 2024 14:00 #1569778

nicos schreef :
Zelf zou ik bij een recent en kennelijk bij een (professioneel) bedrijf aangekocht jacht teruggaan naar de verkoper, hem het laten oplossen en zeker niet zelf gaan knutselen.
Want als je daar eenmaal aan begint, is al snel niet meer duidelijk hoe het precies aangesloten zat bij de overdracht en in hoeverre je eigen gesleutel misschien heeft bijgedragen aan het probleem.

Als puntje bij paaltje komt is dit een risico van de koper. De verkoper mag natuurlijk meewerken, maar is door de onderzoeksplicht van de koper waarschijnlijk vrijgesteld. Ik weet niet of een aankoopkeuring is uitgevoerd en daar eea geconstateerd, maar als deze is uitgevoerd is daarna blijkbaar de koop doorgegaan.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 04 juli 2024 07:14 #1570121

  • odysee
  • odysee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
@simondeDanser
In elk geval is het nu niet duidelijk. Je meet plus op je motorblok. Is dat met een goed of verkeerd om aangesloten accu? Als je de accu wederom verkeerd om hebt aangesloten in je boot dan is het logisch dat je op je motorblok plus meet. In dat geval is je accu niet verkeerd om opgeladen. Hoe moeilijk kan het zijn of kan je het zelf maken in dit geval.

Volgens mij staat het er allemaal wel, maar voor de duidelijkheid.

* Ik heb op de accu zelf (afgekoppeld) gemeten. e.e.a. klopt met de aanduidingen
* De accu is, als je naar de kleuren van de kabels kijkt, verkeerd om aangesloten
* En ook op het motorblok meet ik een plus
* De verkoper heeft echter nadrukkelijk aangegeven dat dit zo moest
* En de motor startte

Op basis van de laatste 2 punten heb ik e.e.a. tot nu toe laten liggen zoals het lag; maar ik begin (ook met de bovenstaande tips) steeds duidelijker te krijgen dat de verkoper het gewoon verkeerd heeft gedaan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 04 juli 2024 07:16 #1570123

  • odysee
  • odysee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Zelf zou ik bij een recent en kennelijk bij een (professioneel) bedrijf aangekocht jacht teruggaan naar de verkoper, hem het laten oplossen en zeker niet zelf gaan knutselen.

Er is wel een keuring geweest, toen is dit ook opgemerkt maar heeft de (prive, geen jachtmakelaar) verkoper nadrukkelijk gezegd dat e.e.a. expres zo aangesloten was ("was altijd al zo").

Inmiddels ben ik de garantie tot aan de hoek van het meer wel voorbij vrees ik, maar ik kan altijd proberen gebruik te maken van de redelijkheid van de verkoper als ik inderdaad schade constateer door het verkeerd om aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 04 juli 2024 07:21 #1570125

Wat voor motor zit er in die boot?
Oude Peugeots (de auto's) hadden de plus aan de massa....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 04 juli 2024 08:06 #1570142

  • odysee
  • odysee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
Het is een Yanmar 1GM10
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 04 juli 2024 08:24 #1570149

odysee schreef :
@simondeDanser
In elk geval is het nu niet duidelijk. Je meet plus op je motorblok. Is dat met een goed of verkeerd om aangesloten accu? Als je de accu wederom verkeerd om hebt aangesloten in je boot dan is het logisch dat je op je motorblok plus meet. In dat geval is je accu niet verkeerd om opgeladen. Hoe moeilijk kan het zijn of kan je het zelf maken in dit geval.

Volgens mij staat het er allemaal wel, maar voor de duidelijkheid.

* Ik heb op de accu zelf (afgekoppeld) gemeten. e.e.a. klopt met de aanduidingen
* De accu is, als je naar de kleuren van de kabels kijkt, verkeerd om aangesloten
* En ook op het motorblok meet ik een plus
* De verkoper heeft echter nadrukkelijk aangegeven dat dit zo moest
* En de motor startte

Op basis van de laatste 2 punten heb ik e.e.a. tot nu toe laten liggen zoals het lag; maar ik begin (ook met de bovenstaande tips) steeds duidelijker te krijgen dat de verkoper het gewoon verkeerd heeft gedaan
Dan zou ik de kabels maar op de correcte manier aan de accu gaan zetten. Dan zal je probleem wel opgelost zijn. Als er hopelijk onderweg niks kapot is gegaan tenminste. Ik denk overigens dat het allemaal wel mee zal vallen. En hopelijk houdt je accu het ook nog een poosje vol.
Let er wel op dat je de accuklemmen vervangt door nieuwe. Of controleer ze in elk geval goed. Doordat deze wat geweld te verduren hebben gekregen (éen te ver open gebogen en de andere te ver naar binnen gebogen) zou het goed kunnen zijn dat er scheurtjes in ontstaan zijn. Dat kan tot breuk leiden. En dan ligt er spontaan ineens een accukabel los. En dat wil je niet.
Mvg Felix
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 04 juli 2024 08:43 #1570158

  • odysee
  • odysee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9
w.b. de accuklemmen: inderdaad een goede tip: een van de 2 brak al bij het loshalen, dus die had ik al vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 04 juli 2024 08:46 #1570161

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
De vraag is welke manier is de juiste manier ? Voor een relatieve amateur is de meest duidelijke om te zoeken op de dynamo waar de B+ aansluiting zit. Is over het algemeen op een dynamo aangegeven. Die B+ moet verbonden zijn aan de plus van de accu.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 04 juli 2024 13:47 #1570205

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
odysee schreef :
w.b. de accuklemmen: inderdaad een goede tip: een van de 2 brak al bij het loshalen, dus die had ik al vervangen.

Dus nu heb je twee dezelfde klemmen waarvan een verkeerd is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 04 juli 2024 16:14 #1570224

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7163
we zijn hier dol op foto,s, heb je die?
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verkeerdom aangesloten accu? 04 juli 2024 16:25 #1570231

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3592
Plaats dan gelijk een foto van je dynamo..;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl