Rikken schreef :
Wat zijn de exacte omstandigheden waarbij de motor warm loopt?
Hoe lang gevaren, welk toerental, hoeveel koelwater in de warmtewisselaar, komt er dan nog koelwater uit de uitlaat, wat geeft de temperatuur meter aan, is er een thermostaat gemonteerd?
De motor loopt warm <correctie> gaat in over-temperatuur alarm bij stationair draaien. Maar soms ook gewoon bij normaal bedrijf. We hebben vorige week bij mooi weer motorzeilend op de Oosterschelde gevaren (mooi weer betekent vaak nauwelijks of geen wind) een tweetal uur tussen de 2500 en de 3000 toeren. Geen enkel probleem maar bij het aanleggen aan de wachtsteiger aan de Zandkreeksluis ging hij in alarm.
Inmiddels is er een compressiemeting gebeurd, 3 MPa (30 Bar) op de 1 en 3.4 MPa (34 bar) op de 2. Volgens de monteur van Flipper Watersport helemaal binnen de specs van de motor.
Dat brengt het verhaal weer op de ringen en het huis van de warmtewisselaar ... Volgens de monteur een klassiek probleem. De alu ringen van de wisselaar staan in contact met het brons van het huis, en worden stevig overspoeld met koelwater. Een eenvoudig geval van galvanische corrosie dus ... Maar, als de ringen ver "op" zijn, dan sluit het huis (het bronzen gedeelte met de kanaaltjes) niet meer goed af en lekt er buitenwater in het koelwater omdat de buitenwaterpomp veel meer druk bouwt dan het koelwatercircuit, dat zou de overdruk veroorzaken en het lozen van de koelvloeistof bewerkstelligen. (Volgens de monteur)
Nog volgens de monteur, zou de sensor mogelijk niet meer helemaal correct werken, ofwel juist wel en gaat de motor in alarm omdat er koelvloeistof geloosd werd. Het blijft dus spoken in mijn motor.
In de loop van volgende week draaien we nieuwe ringen af uit EN AW-6082-T6 aluminium (AlSi1MgMn):
Toepassingsgebieden van EN AW-6082 (AlSi1MgMn) 3.2315
De materiaaleigenschappen van het materiaal 3.2315, zoals de
geringe gevoeligheid voor corrosie of de stevigheid maken een verscheidenheid aan toepassingen mogelijk:
- Machinebouw
- Bouw & Constructie
- Stellingenbouw
- Scheepsbouw
- Vliegtuigbouw
- Elektrotechniek
- Automobielindustrie
- Vervoersindustrie
Dan bouwen we de motor weer op en meten (met een digitaal toestel de koelvloeistof temperatuur. Wordt vervolgd.