Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Spreidstand

Spreidstand 04 feb 2025 11:40 #1610331

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3784
Die impellers hebben een druk leven. Het is net zwemles: "spreid,sluit,spreid, sluit enz.enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 04 feb 2025 12:52 #1610337

Al vijf jaar niet meer!
:-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 04 feb 2025 13:12 #1610340

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7421
Oh jee, het impellermonster is weer bezig, 7 jaar geleden ook al:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 04 feb 2025 13:32 #1610347

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8156
Saeftinghe schreef :
Die Volvo motorblokken worden ook bij een Brits bedrijf gegoten, daar word ik ook niet blij van.
Perkins giet ze ook niet zelf. Die kopen de blokjes weer bij shibaura in :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 04 feb 2025 17:49 #1610363

Wat dus erg grappig is, is dat rubberproducten uit China over het algemeen veel beter zijn dan lokaal gemaakt.

Het vervangen van de impeller bij mijn moter is een sleutelklus. Geen hele grote, maar niet iets wat je "ff" mee pakt. Er moet 2 riemen af, de alternator moet even los en de pomp moet van het blok af.

Dus posts met "ik neem aan"....

Overigens hebben impellers buiten de verpakking ook niet het eeuwige leven.

Ik kom denk ik ook krap aan de 20 motoruren per jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 04 feb 2025 19:19 #1610383

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6396
madoc schreef :
Kwestie van vertrouwen in je motor. Er kan n.l. nog veel meer fout gaan met je motor.

Dat lijkt mij niet het pleidooi voor het niet preventief vervangen van de impeller. Preventief onderhoud draagt toch juist bij aan het vertrouwen in je motor?
Laatst bewerkt: 04 feb 2025 19:19 door Palomine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 04 feb 2025 19:29 #1610385

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6396
Saeftinghe schreef :
Wat denk je van even een ankertje uitwerpen?

Ooit, tijdens een wedstrijdje wel eens gedaan toen de stroom sterker was dan de wind. Was best wel leuk om vanuit de achterhoede naar helemaal vooraan te komen voordat de concurentie het in de gaten had.

Prima hoor, maar ik sta er anders in. Als je wacht met vervangen tot de impeller kapot gaat tijdens het varen kan het ook zo zijn dat de schoepjesresten ergens anders in de motor de koelwaterstroom blokkeren. Ik voorkom dat graag door de impeller preventief te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 04 feb 2025 19:58 #1610388

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5389
Ik heb zo'n grijze wierpot met doorzichtig deksel.
De vleugelmoer bovenop los en de bout valt er onder uit en rolt in de bilde onder schroefas....

Ik werd gewaarschuwd dat de deksel gaat craqueleren en bros wordt.
Dan zuigt er lucht in het systeem en koelt de motor niet meer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 04 feb 2025 20:14 #1610391

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7752
Palomine schreef :
Saeftinghe schreef :
Wat denk je van even een ankertje uitwerpen?

Ooit, tijdens een wedstrijdje wel eens gedaan toen de stroom sterker was dan de wind. Was best wel leuk om vanuit de achterhoede naar helemaal vooraan te komen voordat de concurentie het in de gaten had.

Prima hoor, maar ik sta er anders in. Als je wacht met vervangen tot de impeller kapot gaat tijdens het varen kan het ook zo zijn dat de schoepjesresten ergens anders in de motor de koelwaterstroom blokkeren. Ik voorkom dat graag door de impeller preventief te vervangen.

Ja preventief vervangen is natuurlijk het beste. Maar, zo zou je ook kunnen redeneren dat je die impeller dan best na elk gebruik van de motor vervangt. ( Ja dat is natuurlijk gekheid. )
Maar dat jaarlijks vervangen lijkt me in veel gevallen ook sterk overdreven. Waar slijt die impeller nu het meest van, van de uren dat de motor draait, of van de tijd tussen fabrikatie tot nu, en of de opslag in mogelijk mindere omstandigheden ( hoge temperatuur bvb )
Ik zoek een middenweg tussen jaarlijks vervangen, en veiligheid. Met eventuele compensatie indien er veel uren gevaren zijn.
Tot nu toe kom ik uit op 2 jaarlijks vervangen, en dan lijkt het nog alsof ik veel te vroeg vervang.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 04 feb 2025 20:14 #1610392

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1083
Calidris schreef :
Makkie schreef :
Ik haal de impeller er iedere winter uit en inspecteer deze dan op scheurtjes en slijtage, de originele Volvo impeller gaat 5 a 6 jaar mee.

Totdat je na 2 jaar dit ziet bij een cummins 180PK met een "originele" Johnson impeller.


Daarom ook jaarlijks controleren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 04 feb 2025 20:26 #1610393

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6396
Tony2920 schreef :
Tot nu toe kom ik uit op 2 jaarlijks vervangen, en dan lijkt het nog alsof ik veel te vroeg vervang.

Ik zeg, geloof ik, nergens dat ik voor jaarlijks vervangen ben. Wel voor preventief vervangen en niet wachten met vervangen nadat de impeller kapot is gegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 04 feb 2025 20:32 #1610395

Het beste vervang je zo’n impellor preventief nét voor dat ie faalt. Te vaak is kostbaar en brengt je vaak in het infant faillure gebied (productiefouten, verkeerde merk/niet goed passend type gekocht oid).

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 05 feb 2025 14:58 #1610489

Palomine,

je hebt helemaal gelijk, maar het antwoord was op de vraag: " wat doe wanneer het je overkomt in het Slijkgat."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Spreidstand 05 feb 2025 15:28 #1610497

Palomine,

Die schoepjes kunnen niet door de pijpjes van de warmtewisselaar, er is niet voor niets gekozen om het buitenboordwater DOOR ipv OM de pijpjes te laten gaan.

Bij minder water door de uitlaat wordt het geluid duidelijk anders en weet je precies het moment van te weinig water door defecte impeller.

Ik durf te wachten tot ik het hoor, de afgebroken delen liggen dan in de aansluiting van de slang op de pijpbundel, kun je zo er uit pakken.
Laatst bewerkt: 05 feb 2025 15:31 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl