Palomine schreef :
Saeftinghe schreef :
Wat denk je van even een ankertje uitwerpen?
Ooit, tijdens een wedstrijdje wel eens gedaan toen de stroom sterker was dan de wind. Was best wel leuk om vanuit de achterhoede naar helemaal vooraan te komen voordat de concurentie het in de gaten had.
Prima hoor, maar ik sta er anders in. Als je wacht met vervangen tot de impeller kapot gaat tijdens het varen kan het ook zo zijn dat de schoepjesresten ergens anders in de motor de koelwaterstroom blokkeren. Ik voorkom dat graag door de impeller preventief te vervangen.
Ja preventief vervangen is natuurlijk het beste. Maar, zo zou je ook kunnen redeneren dat je die impeller dan best na elk gebruik van de motor vervangt. ( Ja dat is natuurlijk gekheid. )
Maar dat jaarlijks vervangen lijkt me in veel gevallen ook sterk overdreven. Waar slijt die impeller nu het meest van, van de uren dat de motor draait, of van de tijd tussen fabrikatie tot nu, en of de opslag in mogelijk mindere omstandigheden ( hoge temperatuur bvb )
Ik zoek een middenweg tussen jaarlijks vervangen, en veiligheid. Met eventuele compensatie indien er veel uren gevaren zijn.
Tot nu toe kom ik uit op 2 jaarlijks vervangen, en dan lijkt het nog alsof ik veel te vroeg vervang.