Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 110s saildrive schroef

110s saildrive schroef 08 sept 2025 14:20 #1648418

Ik heb bij alle leveranciers dezelfde data aangeleverd, maar krijg enorm uiteenlopende schroefmaten terug.
Het gaat telkens om 3-blads vaste schroeven van Volvo Penta:

17 x 14
17 x 12
16 x 11
15 x 10


Volgens mij liggen deze maten behoorlijk ver uit elkaar, of niet? Het voelt voor mij een beetje alsof dit spectrum net zo ruim is als schoenmaat 40 tot 47...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 08 sept 2025 15:28 #1648427

mooiweerzeiler93 schreef :
Ik heb bij alle leveranciers dezelfde data aangeleverd, maar krijg enorm uiteenlopende schroefmaten terug.
Het gaat telkens om 3-blads vaste schroeven van Volvo Penta:

17 x 14
17 x 12
16 x 11
15 x 10


Volgens mij liggen deze maten behoorlijk ver uit elkaar, of niet? Het voelt voor mij een beetje alsof dit spectrum net zo ruim is als schoenmaat 40 tot 47...

LOL! En dan tevens van extra smal tot extra breed.
Ik zou voor 16x12 gaan, gewoon het gemiddelde van alle schroeven.
Maar ja, ik ben ook maar ing. in de elektrotechniek en niet in schroeven.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 08 sept 2025 15:29 #1648428

Weet je wat voor toerental de schroefas maximaal heeft?
Dus max rpm motor delen door de reductie?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 08 sept 2025 15:37 #1648432

Volgens de manual heeft mijn Perkins 4108M een max van 3600 met dan 48bhp. Saildrive heeft een reductie van 1.66:1.

Denk dat ik nu vooral een 'thuiskomertje' zoek om in Poros te komen (90nm). Om het helemaal zonder schroef te doen zie ik niet helemaal zitten. Dan heb ik de rest van het seizoen en de winter om dit goed te fixen.. Lig nu niet op een ideale plek
Laatst bewerkt: 08 sept 2025 15:39 door mooiweerzeiler93.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 08 sept 2025 16:47 #1648444

Dat geeft wel een erg hoog schroefastoerental. Dat pleit wel voor een spoed van 10...
Maar waarschijnlijk is die 48pk ook zwaar overrated.
Nou ja, ik weet het ook niet precies.
Gewoon er wat onder en kijken wat het max toerental doet. En dan later maar iets beter passends.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 08 sept 2025 16:47 #1648445

  • zeiler26
  • zeiler26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Hoi, op pag 36 info voor 110s schroeven. Misschien gewoon eens bellen met een bedrijf als Mulder (muldermotoren.nl/pleziervaart/onderdelen/schroeven/)
. Bellen is soms beter dan online formulieren. Je schreef eerder dat je huidige schroef 19" buitenmaat is, ik zou niet van dat naar 16" gaan. Gewoon even bellen en praten met iemand van bv werkplaats ofzo. Ze kunnen vast ook naar GR sturen als je dat zou willen. Die schroeven en conekits kosten best wat dus als je het in 1 keer goed kunt doen is dat ook lekker misschien, als het alleen voor thuiskomertje volgende haven is maakt het wat minder uit natuurlijk

PS: PDF propeller guide bijvoegen lukt niet ivm grootte 7mb, link is:

catalogue.muldermotoren.com/vo...er-motoren-bv/page/1
Laatst bewerkt: 08 sept 2025 16:50 door zeiler26.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 18 sept 2025 21:09 #1650838

  • ptempel
  • ptempel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 47
Even afgezien van alle technische opmerkingen, heb je het verlies van de schroef bij de verzekering gemeld? Wat was de reactie van de verzekering?
Deze zomer ook een schroef verloren en de verzekering lijkt moeilijk te doen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 19 sept 2025 08:15 #1650875

eik heb een 17x11 tweeblads van een S110 liggen compleet met borgbout en cone. bij interesse even een PB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 19 sept 2025 10:34 #1650900

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1422
mooiweerzeiler93 schreef :
De Maxprop was 19 inch en stond ingesteld op 7,6" / 12 graden linksom. Echt heel tevreden over deze setting waren we ook niet.
We zijn vorig jaar april vanuit Amsterdam richting Griekenland vertrokken, en bij het motoren doen we net onder de 2000 toeren ongeveer 4,5 knopen. Meer dan 5,5 knopen op de motor heb ik überhaupt nog nooit gezien bij ons (42ft plastic center cockpit).

We hebben niet echt de mogelijkheid gehad om de instellingen aan te passen om iets anders te testen.
Ik ben wel benieuwd of de berekening voor een vaste schroef tot iets heel anders leidt, hopelijk iets meer snelheid tijdens het motoren.
Plan B is dan denk ik een vaste schroef die gelijkwaardig is aan de oude Maxprop met de instellingen op 12 graden met de zelfde performance.
Haalde hij wel de 3600 toeren bij volgas? Mijn 25 voetertje met 8pk komt op dezelfde (GPS)snelheid/toeren als jullie en max 5,5 knoop haal ik goed. Ik zou verwachten dat 42voet een stuk sneller gaat?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 21 sept 2025 19:08 #1651250

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1552
Vind al die aanbevolen schroeven toch gek.
Veronderstel dat je schip bij vol toerental (3600tpm) 14 km/u zou kunnen varen met 48 pk.
Bij een reductie van 1,66 draait de schroef dan 2168tpm. We gokken de slip op 50%.
14 km/u * 1,5 (slip) = 21 km/u schroeftempo -> 350 meter per minuut
350 meter per minuut / 2168 toeren per minuut -> 0,161 meter per omwenteling
0,215 meter = 6,3 inch spoed bij een 3 blads propeller.

Méér spoed zou harder varen bij hetzelfde toerental opleveren. Of minder toeren bij dezelfde snelheid.
Maar 11 inch spoed zou al 24 km/u bij 3600tpm zijn!!! Is de motor daar sterk genoeg voor? Lijkt me sterk.

Zodoende snap ik wel dat de oude schroef een spoed had van 7,6 inch. Voor een 2-blads schroef moet je namelijk een paar procent meer nemen, en je schrijft ook nog dat de schroef wat zwaar was.

Maar kortom: je moet dus zeker geen schroef nemen met een spoed van meer dan 7,6 inch.
Een schatting van de diameter kun je ook maken (komt uit de Propellors Handbook, net zoals de methode van bepaling van de spoed): met 14 inch zit je wel ongeveer goed denk ik.

Dus eh.... Als de reductie echt 1,66 is, en ik de maximale snelheid redelijk geschat heb, denk ik dat je meer moet denken aan 14x7. Indien 2-blads aan 15x7. De 17x11 van Pim (optimaal) lijkt me in ieder geval vééééél te zwaar.

Dan is er nóg iets: als vuistregel zegt men dat je de tippen van een schroefblad onder water niet sneller moet laten draaien dan 16000 feet per minuut. Met een reductie van 1,66, 3600 tpm en een schroefdiameter van 14" blijf je daar nog nèt onder. Als je er over heen gaat, gaat de schroef misschien caviteren.

Al met al kun je je afvragen of je niet toch de reductie van 2,15 hebt?

Als ik jou was, zou ik eens met een Nederlandse schroevenfirma contact opnemen. Ik heb hele goede ervaring met Kramer Scheepsschroeven uit Nieuw-Vennep.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Laatst bewerkt: 21 sept 2025 19:09 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 21 sept 2025 19:53 #1651260

17x11 hing bij mij eronder, md11c, 25pk, s110 saildrive.
Schip, dehler 98ak...
Kruissnelheid 6 knp.

Er hangt nu een Flexfold 16x11 onder.

Dus met minder vermogen, oudere motor draaide de 17x11 wel lekker....waar zit het verschil dat de 17x11 dan voor een zwaardere motor te groot/zwaar zal zijn ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 22 sept 2025 05:53 #1651298

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8860
De Optimaal schreef :
17x11 hing bij mij eronder, md11c, 25pk, s110 saildrive.
Schip, dehler 98ak...
Kruissnelheid 6 knp.

Er hangt nu een Flexfold 16x11 onder.

Dus met minder vermogen, oudere motor draaide de 17x11 wel lekker....waar zit het verschil dat de 17x11 dan voor een zwaardere motor te groot/zwaar zal zijn ?

Omdat de MD11C er bij 2600rpm mee ophoudt. Dat is heel wat anders dan dat je nog tot 3600 door moet.

Overigens lijkt mij 17x11 rijkelijk zwaar. Voor dezelfde motor en mijn Optima 92, is 15x10 wel prima. 15x11 is te veel. Daarmee haal ik net boven de 7 knoop. 5.5 tot 6 is een prettige kruissnelheid.
Laatst bewerkt: 22 sept 2025 05:54 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 22 sept 2025 06:00 #1651300

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1422
Eens met Daan, Kramer in Nieuw Vennep verteld jouw prima welke (vaste) schroef benodigd is.

Ff dit formulier invullen en je weet het een dagje later: kramerschroeven.nl/schroefberekening/



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 22 sept 2025 06:17 #1651301

Joop66 schreef :
De Optimaal schreef :
17x11 hing bij mij eronder, md11c, 25pk, s110 saildrive.
Schip, dehler 98ak...
Kruissnelheid 6 knp.

Er hangt nu een Flexfold 16x11 onder.

Dus met minder vermogen, oudere motor draaide de 17x11 wel lekker....waar zit het verschil dat de 17x11 dan voor een zwaardere motor te groot/zwaar zal zijn ?

Omdat de MD11C er bij 2600rpm mee ophoudt. Dat is heel wat anders dan dat je nog tot 3600 door moet.

Overigens lijkt mij 17x11 rijkelijk zwaar. Voor dezelfde motor en mijn Optima 92, is 15x10 wel prima. 15x11 is te veel. Daarmee haal ik net boven de 7 knoop. 5.5 tot 6 is een prettige kruissnelheid.

okay idd rpm is een stuk lager en waarschijnlijk het gewicht van de boot ook. Ik vaar nu overigens met een 16x11 en dat trekt de motor ook goed. ik kom overigens niet op 2600 rpm....kan nu max 2400 rpm draaien wat ik overigens nooit doe. Motor temp blijft ook met de 17x11 vaste schroef en 16x11 klapper netjes op 65 a 70 graden staan. alleen bij vollast (2400 rpm) neigt de motor wat warmer te worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 22 sept 2025 08:08 #1651328

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1552
En onthoud he: het vermogen dat een schroef vraagt gaat als toerental tot macht 2.7.
Dus Pim, als jij met 25pk aan 2400rpm komt, trekt de schroef 74 pk bij 3600 toeren.
En dat kan die Perkins niet leveren. Dus nee, véél te zwaar.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 22 sept 2025 08:32 #1651332

daan1508 schreef :
En onthoud he: het vermogen dat een schroef vraagt gaat als toerental tot macht 2.7.
Dus Pim, als jij met 25pk aan 2400rpm komt, trekt de schroef 74 pk bij 3600 toeren.
En dat kan die Perkins niet leveren. Dus nee, véél te zwaar.

Mooi...snp het....THX

Als het "helpt"....ik heb nog wat kleinere 3 blads en 2 blads schroeven liggen...rechts draaiend
Laatst bewerkt: 22 sept 2025 08:34 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

110s saildrive schroef 22 sept 2025 08:58 #1651341

  • zeiler26
  • zeiler26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 316
Saildrive is linksdraaiend, dat die 17" schroef van jou niet zou passen kan een voorbarige conclusie zijn. TS had een 19" schroef op zijn 42 voeter. Kan passen, een expert van bedrijf in deze sector kan dat vast wel uitrekenen.
Laatst bewerkt: 22 sept 2025 08:59 door zeiler26.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl