Vind al die aanbevolen schroeven toch gek.
Veronderstel dat je schip bij vol toerental (3600tpm) 14 km/u zou kunnen varen met 48 pk.
Bij een reductie van 1,66 draait de schroef dan 2168tpm. We gokken de slip op 50%.
14 km/u * 1,5 (slip) = 21 km/u schroeftempo -> 350 meter per minuut
350 meter per minuut / 2168 toeren per minuut -> 0,161 meter per omwenteling
0,215 meter = 6,3 inch spoed bij een 3 blads propeller.
Méér spoed zou harder varen bij hetzelfde toerental opleveren. Of minder toeren bij dezelfde snelheid.
Maar 11 inch spoed zou al 24 km/u bij 3600tpm zijn!!! Is de motor daar sterk genoeg voor? Lijkt me sterk.
Zodoende snap ik wel dat de oude schroef een spoed had van 7,6 inch. Voor een 2-blads schroef moet je namelijk een paar procent meer nemen, en je schrijft ook nog dat de schroef wat zwaar was.
Maar kortom: je moet dus zeker geen schroef nemen met een spoed van meer dan 7,6 inch.
Een schatting van de diameter kun je ook maken (komt uit de Propellors Handbook, net zoals de methode van bepaling van de spoed): met 14 inch zit je wel ongeveer goed denk ik.
Dus eh.... Als de reductie echt 1,66 is, en ik de maximale snelheid redelijk geschat heb, denk ik dat je meer moet denken aan 14x7. Indien 2-blads aan 15x7. De 17x11 van Pim (optimaal) lijkt me in ieder geval vééééél te zwaar.
Dan is er nóg iets: als vuistregel zegt men dat je de tippen van een schroefblad onder water niet sneller moet laten draaien dan 16000 feet per minuut. Met een reductie van 1,66, 3600 tpm en een schroefdiameter van 14" blijf je daar nog nèt onder. Als je er over heen gaat, gaat de schroef misschien caviteren.
Al met al kun je je afvragen of je niet toch de reductie van 2,15 hebt?
Als ik jou was, zou ik eens met een Nederlandse schroevenfirma contact opnemen. Ik heb hele goede ervaring met Kramer Scheepsschroeven uit Nieuw-Vennep.