Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Delphi dieselfilter vervangen

Delphi dieselfilter vervangen 28 juli 2020 18:13 #1189396

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
CeesS schreef :
Enig technisch benul bij het lezen van een handleiding is nuttig. Als een filter tussen tank en opvoerpomp geplaatst is, en de tank zit op een lager niveau, dan loopt de toevoerleiding leeg bij het openen van de ontluchtingsschroef. Dat is de reden dat er geschreven is dat je in die situatie niet moet trachten te ontluchten.

Er zit echter wel degelijk een luchtbel in het filter. Die kun je in geval van de boven geschetste situatie bij een niet zelf ontluchtende motor alleen verwijderen door een ontluchtingspompje tussen tank en filter te plaatsen. In dat opzicht is de handleiding incompleet.

Check, zo kun je het ook lezen. Lijkt me ook logischer dat het zo bedoeld is.
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphi dieselfilter vervangen 28 juli 2020 18:17 #1189398

  • Hanssss
  • Hanssss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 107
CeesS schreef :
Hanssss schreef :
Het is echt de bedoeling om de brandstof aanvoer eerst te filteren. (lees pag 13)

Dat staat er niet

Zoals ik het lees staat er dat door de brandstof eerste te filteren klonteren de kleine water druppeltjes aan de ander zijde samen zodat ze groot (en daarmee zwaar genoeg, mijn interpretatie) genoeg zijn om naar de bodem te zakken.
Ooit moet je zelf het roer in handen nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Delphi dieselfilter vervangen 28 juli 2020 19:51 #1189422

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4452
In de afgelopen tien jaar is de werking van het CAV-delphi filter hier tot in het kleinste detail besproken en geanaliseerd, ik heb het eigenlijk wel gehad met steeds weer nieuwe interpretaties. Nog eenmaal dan. In de pdf beschrijving die je hebt toegevoegd, wordt duidelijk gezegd dat het filterelement geschikt is voor 2 stromingsrichtingen. Aan de hand van fig. 4 en 5 wordt verkondigd, dat bij een doorstroming van het element van boven naar beneden, naast de normale filterwerking ook een agglomeratie van kleine waterdruppels optreedt. Bij een omgekeerd aangesloten element zou uitsluitend een filterwerking optreden.

In een boordinstallatie voor diesel is volgens mij agglomeratie niet aan de orde. Kleine waterdruppels kunnen niet zelfstandig in de brandstoftank ontstaan en overleven. Kwestie van oppervlaktespanning, potentiƫle energie en thermodynamica. Coalescentie treedt al in de tank op, er ontstaat een plas water en geen verzameling druppels.
Andere bekende filterfabrikanten zoals de hier meermaals geroemde Separ en Racor filters, hebben gekozen voor het doorstromen 'van onder naar boven'.

Edit: zie

en
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 21:26 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.244 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl