H700 schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik heb wel eens gehoord dat je coppercoat (ik neem aan ook de zelfgemaakte) wel elke paar jaar licht opschuren voor een goed resultaat. Weet iemand of dat klopt want ik lees er op hun website niks over.
Ad
Koper neemt vrijwel altijd een oxidatietoestand van 2+ aan (Cu2+), koperionen nemen in een waterige oplossing een karakteristieke blauwe kleur aan. En zijn giftig, koper wordt in die zin als een zwaar metaal gezien. Koperpoeder zelf mengen zou daarom deze oxidatievorm kunnen aannemen, is niet wat ik zou willen.
Het gebruik van zinkpoeder (zinkoxide) overwogen?
Het beschermt tegen algen en schimmel en het zorgt voor een goed verloop van verf. Ook werkt het goed tegen UV licht. Het lijkt mij minder toxisch dan koperpoeder en even effectief.
Deze draad is al zo oud als de weg naar Kralingen, en vele van de eerste potsers laten in ZF nooit meer wat van zich horen.
Dat geeft verder niet, maar het vervolg dat Ad er nu aan geeft heeft met de oorspronkelijke draad weinig te maken. Wat op zich ook niet erg is. Ik vraag me alleen af waar de vraag van Ad ineens vandaan komt.
Daar volgt dan weer een verhandeling van H700 op, die pleit voor het vervangen van koper door zink in Coppercoat-achtige mengsels. Nu heb ik nog nooit gehoord van een antifouling met zink als werkend bestanddeel, maar dit terzijde.
Het komt maar zelden voor dat Ad een vraag heeft, dus ik zal mezelf beperken tot het antwoord op die vraag.
Het is inderdaad zo dat Coppercoat, als de werking als AF lijkt af te nemen, door licht opschuren kan worden gereactiveerd. Dit is overigens met wat beter zoeken ook op de website van Coppercoat terug te vinden. Om reactiveren mogelijk te maken moet het spul ook in minstens 5 lagen worden opgezet.
De Coppercoat op mijn eigen boot zit er nu 3 seizoenen op en vertoont nog weinig tekenen van teruglopende effectiviteit. De boot is er afgelopen vrijdag uitgekomen en buiten wat groen slijm was er geen sprake van agressievere aangroei zoals schelpjes of andere wat steviger substanties. De boot ligt in het vaarzeizoen permanent op zout water.