Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen?

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 29 jan 2018 17:44 #912862

Het ziet eruit als heel erg kaal laminaat, met zelfs losse glasvezels.

Is er wellicht in het verleden een osmosebehandeling gedaan, misschien plaatselijk?
Zo ja, dan is dat hier fout gegaan, de aangebrachte laag valt er weer af.....
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de gelcoat eraf valt, dat zou gepaard gaan met blazen en delaminatie.

Goed het hele onderwaterschip nalopen (kloppen, krabben) of er nog meer van zulke plekken zijn.
Het laminaat moet in ieder geval heel goed drogen (maanden!) voordat er een nieuwe beschermlaag op kan (epoxy).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 29 jan 2018 18:30 #912892

Dat het kaal laminaat is dat had ik al gezien ;). Wat ik me afvraag is wat er op dat kale laminaat zat (de loslatende "verf"-laag). Het lijkt mij (als leek) eerder verf (epoxy ?) dan een gelcoat. Kan het zijn dat de boot in het verleden al eens van een epoxylaag is voorzien en dat daarvan een stuk is beschadigd bij het uit het water takelen? Bijvoorbeeld omdat net op die plek de hechting niet goed is geweest?
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 29 jan 2018 18:31 door alpha Scorpii. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 29 jan 2018 18:53 #912904

Er zijn hier wat Draijer-kenners en mensen die weten hoe ze gebouwd werden.
Maar zonder gelcoat zal dat niet geweest zijn, denk ik.
Die is er dus af, (wegens osmose?) en vervangen door iets anders dat er nu af valt.
Hoe dik i de laag die loszit, lijkt op de foto's pakweg 2 mm?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 jan 2018 18:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 29 jan 2018 20:38 #912977

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Als je het kale laminaat kunt zien, is de gelcoat daar verdwenen. Hoe en waarom doet m.i. niet erg terzake. Je zult weer een nieuwe beschermlaag op het laminaat moeten aanbrengen. Ik zou dus eerst het hele onderwaterschip goed kaal schrapen, zodat je eventuele andere loszittende lagen kunt tegenkomen ( en verwijderen), daarna goed laten drogen en weer afwerken met ingedikt epoxy. Niet met nieuwe gelcoat vanwege de hechting op het oude polyester.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 29 jan 2018 20:45 #912981

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8413
En ik zou zeggen: niet panikeren.
Rustig aanpakken met epoxy. Hoeft niet eens duur te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 29 jan 2018 22:22 #913006

had ook zoiets met mijn Sailmaster 22, was ook erg slap.
heb toen de losse shit er afgeschuurd, laten drogen en weefsel er op aangebracht.
moet nog wel een topic over zijn met plaatjes.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 29 jan 2018 23:23 #913016

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Het zou kunnen dat het onderwaterschip eens geheel kaal is gehaald (dus de gelcoat verwijderd) en dat men een verkeerde afwerking heeft gebruikt die er nu dus afvalt.
Probeer op verschillende plaatsen van het ows eens dat laagje er af te krabben. Als dat inderdaad overal zo zit zou ik alles er af krabben. Daarna zeer goed laten drogen en dan meerdere lagen epoxy er over heen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 07:24 #913029

Drogen kan je versnellen met ren terrasverwarmer (als het vocht lokaal in het laminaat zit) als het laminaat droog is hempel light primer er op en daarna antifouling.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 08:18 #913040

ALs je twijfelt over de laag is een schilmachine huren niet zo duur en is het een dag werk om de boot geheel kaal te maken.

Ik zou er een laag weefsel overheen plakken (hele ows) en dan opbouwen met je favoriete systeem. Er zijn veel mogelijkheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 09:43 #913063

Lijkt inderdaad op een ( ondeskundig uitgevoerde) osmosebehandeling.
Mogelijk geschuurt of geschilt en daarna niet meerdere malen uitgewassen voor de eerste epoxylaag die bij een dergelijk laminaat naar mijn mening een epoxy impregneer laag zou moeten zijn.
Op losse vezels ( lijkt een beetje op gespoten laminaat) hecht de normale vrij visceuze epoxy slecht.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 09:43 #913064

Dank allemaal. Ik heb een vacuumschrapertje besteld en een stofzuiger geregeld. Zaterdag eerst maar eens kijken wat dat doet op enkele plekken onderwaterschip.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 09:51 #913067

Ik heb de indruk (voor wat die waard is :unsure: ) dat die losse vezels in de laag die loslaat niet van het oorspronkelijke laminaat afkomstig zijn. Het kale laminaat is mooi glad en lijkt niet beschadigd.

Verder lijkt het me ook mooi droog. Vandaar dat ik vermoed dat het loslaten pas is gebeurd bij het uit het water halen. Hoe test ik dat? Met een vochtmetertje? En wat voor waarde moet die aangeven voordat er epoxy op mag?
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 10:21 #913078

Draijer 570 schreef :
Ik heb de indruk (voor wat die waard is :unsure: ) dat die losse vezels in de laag die loslaat niet van het oorspronkelijke laminaat afkomstig zijn. Het kale laminaat is mooi glad en lijkt niet beschadigd.

Verder lijkt het me ook mooi droog. Vandaar dat ik vermoed dat het loslaten pas is gebeurd bij het uit het water halen. Hoe test ik dat? Met een vochtmetertje? En wat voor waarde moet die aangeven voordat er epoxy op mag?

Die metertjes meten alleen iets relatiefs. Je zou kunnen meten boven en onder de waterlijn, bijvoorbeeld, en dat vergelijken. Oppassen dat je soortgelijke stukken meet, zonder zwaar materiaal aan de binnenkant (wrangen, motor, schotten).

Mooi droog kan het haast niet zijn; het duurt echt lang (maanden) in ideale omstandigheden om zo'n laminaat te drogen.

Zit er verder nog wel gelcoat op, of kijk je op meerdere plekken tegen kaal laminaat aan?
Losse vezels kunnen ook uit een oorspronkelijk laminaat steken, zeker als er te weinig hars gebruikt is.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 11:15 #913086

Baasklusje schreef :
Draijer 570 schreef :
Ik heb de indruk (voor wat die waard is :unsure: ) dat die losse vezels in de laag die loslaat niet van het oorspronkelijke laminaat afkomstig zijn. Het kale laminaat is mooi glad en lijkt niet beschadigd.

Verder lijkt het me ook mooi droog. Vandaar dat ik vermoed dat het loslaten pas is gebeurd bij het uit het water halen. Hoe test ik dat? Met een vochtmetertje? En wat voor waarde moet die aangeven voordat er epoxy op mag?

Die metertjes meten alleen iets relatiefs. Je zou kunnen meten boven en onder de waterlijn, bijvoorbeeld, en dat vergelijken. Oppassen dat je soortgelijke stukken meet, zonder zwaar materiaal aan de binnenkant (wrangen, motor, schotten).

Mooi droog kan het haast niet zijn; het duurt echt lang (maanden) in ideale omstandigheden om zo'n laminaat te drogen.

Zit er verder nog wel gelcoat op, of kijk je op meerdere plekken tegen kaal laminaat aan?
Losse vezels kunnen ook uit een oorspronkelijk laminaat steken, zeker als er te weinig hars gebruikt is.

Het gaat er bij een osmosebehandeling ook niet alleen om dat het laminaat droog is maar vooral ook dat van tevoren alle zuren en zouten er uitgewassen zijn . Daarna moet het uiteraard drogen en dat duurt aan de buitenlucht inderdaaad maanden , tenzij je met bijv.infrarood stralers aan de gang gaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 11:55 #913094


Zit er verder nog wel gelcoat op, of kijk je op meerdere plekken tegen kaal laminaat aan?

Dit is de enige plek met kaal laminaat. Of er op de rest van het schip nog gelcoat onder de AF zit of dat het hele schip al eens is geschild en in de epoxy gezet dat weet ik niet en zou ik ook niet herkennen vrees ik.
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 19:00 #913229

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Zo te zien kan het zo wie zo geen kwaad het hele ows eens schoon te trekken. En dan maar liever grondig. Dus die vacuumkrabber is een goed plan. Zoek er ook een ouwe burostoel op wieltjes bij, zodat je kan zitten op verschillende hoogte en achterover kan leunen tijdens het krabben.

Een vochtmeter kan wel wat laten zien, maar het is met polyester ingewikkeld om de metingen juist te interpreteren. Je meet geen vocht, maar krijgt een cijfer ter referentie. Door te vergelijken met andere stukken (bijvoorbeeld het bovenwaterschip) krijg je een beeld. Maar dikte van het laminaat of materiaal dat aan de binnenkant tegen het laminaat aan ligt heeft ook invloed. Ad heeft helemaal gelijk dat na osmose het ontzuren een belangrijke stap is. Helemaal insoppen met groene zeep en weer afspoelen. Maal 3. Drogen kan met van alles natuurlijk, maar mijn voorkeur heeft dan een bouwlamp met ouderwetse 500 watt halogeen lamp. Dan heb je goed te richten stralingswarmte en door de afstand wat te varieren wordt het laminaat warmer/koeler. Als het lukt om de huid van binnenuit ook op te warmen scheelt dat ook. Maar hou er rekening mee dat het langzaam gaat. Geduld en lekker aan de lucht laten drogen werkt ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 19:54 #913235

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Hi,

Dat grote gat wat we op het eerste plaatje zien, dat lijkt me de bun voor de bb-motor, toch?

In dat geval vermoed ik, dat dit het laminaat is, waar die bun mee aan de romp is geplakt, vandaar het kale, onafgewerkte oppervlak.
Zonder nu alle details te kennen, zou ik zeggen: schoonkrabben, laten drogen, grof schuren, primer, AF en lekker gaan varen. Maar dat is de positieve insteek -zeldzaam in dit domein- afgaand op een paar onduidelijke foto's.

Ik ben benieuwd hoe het OWS er uit ziet als je rondom de bun de zaak kaal hebt gemaakt; ik verwacht witte blauwe gelcoat met een brede rand van kaal laminaat.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 30 jan 2018 21:44 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 20:02 #913238

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Ik denk (en hoop voor je) dat de koelkast naar Arent gaat!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 21:09 #913255

Dat gat is idd de bun. Zou mooi zijn wanneer het probleem beperkt blijft tot een later aangebracht stuk laminaat. Die bun is trouwens ooit dichtgemaakt en acht jaar geleden door de toenmalige eigenaar weer open gemaakt. Misschien heeft dat er nog wat mee te maken.

Nu vraag ik me alleen nog af wat er eigenlijk op het onderwaterschip zit. Misschien kan iemand dat deduceren uit de volgende foto’s plus onderstaande info:

Foto 1 toont de boot zoals deze acht jaar geleden te water is gelaten. Sindsdien is hij niet meer op de kant geweest. Alleen zeer sporadisch in de takels om af te spuiten. Op foto 2 t/m 5 zien we het onderwaterschip zoals het er nu bij staat na afspuiten in december. Ik was er helaas niet bij, dus ik weet niet hoeveel aangroei er toen op zat. Ik heb m’n hand wel eens door het eerder genoemde gat gestoken om te voelen en dan leek het wel mee te vallen. 1 cm of zo.

Dus: wat zien we hier? Gelcoat met harde AF ? Of is de gelcoat wellicht al eens vervangen door epoxy of nog iets anders? Iemand?
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 30 jan 2018 21:15 door alpha Scorpii.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 21:13 #913256

De foto's
Bijlagen:
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 30 jan 2018 21:15 door alpha Scorpii.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 30 jan 2018 23:28 #913278

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Het is imo niet zo interessant wat er te zien valt Het is nu zo’n bende dat alles tot op de gelcoat of andere harde laag er wel af mag. Krabben maar. En dan wer verder kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 31 jan 2018 06:25 #913286

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1611
Inderdaad kaal halen, het is ook een klein oppervlak, dat scheelt dan weer.

Misschien ook eens nadenken over Coppercoat, is met deze oppervlakken best betaalbaar.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 04 feb 2018 18:36 #914564

Zaterdag de vacuumkrabber ter hand genomen. Dat ziet er meteen heel anders uit. De lichtblauwe laag is de onderste laag, daaroverheen lichtgrijs. Ik vermoed een primer o.i.d. De buitenste laag antifouling (of bottomcoat of iets anders) was maar 1 laag dik. Onder de blauwe laag zit het glasvezel. Ik heb de hoekjes niet van het mesje gevijld en de blauwe laag is niet bijzonder hard. Het lijkt me een gekleurde gelcoat en daar zit nu zo hier en daar een krasje in. :whistle:

En aangezien het hele ows nu toch in de epoxy moet zit ik inderdaad aan coppercoat te denken. Eerst de schuurmachine er maar eens overheen om de overal tot op de blauwe laag (gelcoat ?) te geraken.
Bijlagen:
Draijer 570 --> Dufour T7 --> Invicta 26
Laatst bewerkt: 04 feb 2018 18:42 door alpha Scorpii.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 04 feb 2018 19:00 #914569

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dat is al een hele verbetering, nuttige Zaterdag geweest!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderwaterschip: wat zie ik hier en wat te doen? 05 feb 2018 10:19 #914746

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Na het schuren ook even ontvetten en ontzuren (groene zeep). Dan lekker laten drogen en pas weer verder als de temperaturen werken met epoxy weer toelaten. Geeft het ows zo lang mogelijk de tijd om te drogen. Ook van binnenuit, dus ook daar effe alle luikjes, vakjes, schotjes open zetten.
Probeer je even te vermannen en plan pas in mei de vervolgstappen. Mocht je de beschikking hebben over een vochtmeter, meet dan direct na het schuren op opnieuw tegen de tijd dat je wil gaan coaten. Als je niet kort na het schuren meet heeft het later geen zin meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl