Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Eigenschappen vacuümpompen

Eigenschappen vacuümpompen 28 okt 2018 10:16 #991800

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
maar als ik Holtere juist begrijp, dan komt er bij zijn pomp ook oliedamp uit de vuldop.
Is correct!
Onder vacuum een zweem van nevel / damp uit de vuldop. Bij minder vacuum niets meer.
Uit de luchtafvoeropening komt geen nevel / damp.
Alleen als de pomp flink warm is na minimaal een half uur draaien.

Correctie... :lol:
De olievuldop is tevens de luchtafvoeropening bij deze pomp. Dat veroorzaakte de verwarring!
Laatst bewerkt: 28 okt 2018 10:53 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen vacuümpompen 28 okt 2018 11:35 #991820

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8412
:woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen vacuümpompen 09 nov 2018 21:04 #995301

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8412
Oil mist filter is reteduur... die heb ik dus nog niet.
Ben even aan het kijken naar een vacuümmeter. De digitale en gecompenseerde zijn ook reteduur....
De niet gecompenseerde variëren in prijs van 2,5 euro tot 70 euro :huh:
Bij carbonwinkel staan ze iets van een 15 euro.

Wat heb ik nodig? :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen vacuümpompen 09 nov 2018 21:15 #995308

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Ik heb even gezocht en gewoon die bij polyestershoppen mee laten komen met nog wat spul.
Het is rocketscience maar op zich iets wat de druk aangeeft al gauw goed genoeg voor de eerste experimenten.
Beter en mooier kan later nog wel mocht dat nodig zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen vacuümpompen 09 nov 2018 21:30 #995313

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Inmiddels heb ik al wat dingetjes gevacumeerd. Je loopt tegen veel kleine probleempjes aan. Slangen die goed lijken maar dichtknijpen als ze warm worden en laminaat dat opkreukt. Ook je mallen gaan er heel snel aan als je ze te warm laat worden onder druk.
Als je begint met vacuum zuigen krijg ik hem niet onder de 150 mbar. Dan moet eerst de gasballast een beetje open. Dan lieverlee de gasballast weer dicht als de pomp goed warm is en dan zakt de onderdruk nog een stuk verder tot bijna het eind van de schaal. Ik vermoed dat het vocht is dat in de olie zit en er eerst uit moet. Je hoort dan ook pruttelgeluidjes die later weer weg zijn.
Leuk, lastig en toch ook een dure hobby inmiddels.
Het eerste waar ik nu mee aan de slag moet is een oven waarin ik de temp beter kan controleren. Sommige dingen wil ik tot, zeg maar 150 graden verhitten maar dat moet wel kloppen zodat het er geen 180 worden :ohmy:
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 21:31 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen vacuümpompen 09 nov 2018 23:47 #995333

Voor vacuum baggen heb je niet zo’n hoge druk nodig. 50% is goed genoeg.
Polyester of epoxy. Polyester niet meer dan 90% ivm outgassing.
De pomp eerst een half uurtje warm draaien zodat vocht uit het laminaat niet 8n de olie condenseert.
Zowiezo krijg je met vocht geen hoge vacuum druk. Dat moet er eerst uit. Je weefsels etc. droog opslaan.
Een vacuum meter hoeft niet meer dan 10-15 euro te kosten.
De gewone goedkope olieslang van 8mm is nog net genoeg, mits niet te warm. 9mm klapt dubbel. De harde vacuumslang die o.a. door polyestershoppen wordt verkocht is ok maar vind ik minder handig. Maar dat is persoonlijk.
Vacuum over een male mal gaat redelijk met dun laminaat en geen scherpe hoeken. Een female mal geeft een mooier resultaat.
In z’n algemeenheid is het nadeel van vacuum dat je gauw rimpels krijgt vooral met wat dikker laminaat.
De controle over de strakheid van de vezels is lastig en voor mij reden om koolstof UD (meestal) niet onder vacuum te brengen.
Zoals ik hier al vaker heb geroepen, “the devil is in the details” ;)
Ik had een oventje van 8cm pu schuim, 60x60x120, wat massa in de vorm van kalkzandstenen,gloeilampjes van 40, 60 en 100 Watt. met boven elk lampje een omgekeerd bord als parapluutje om de warmte meer te vereelen. Met het aantal lampjes en wattage kon ik redelijk goed de temp regelen.


Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 09 nov 2018 23:55 door Noballast. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen vacuümpompen 29 nov 2018 15:05 #1001133

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8412
Interessante syllabus rond vacuüminjectie etc.

Als ik het goed begrijp trekken ze bij injectie eerst maximaal vacuüm om nadien, als weefsel verzadigd is, de druk op te voeren (dus minder vacuüm) tot uitharding. Dit om gasbellen te vermijden?
En het handhaven van onderdruk brengt risico's met zich mee.

:huh:

Bijlage:

Bestandsnaam: Syllabus.pdf
Bestandsgrootte:3,487 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen vacuümpompen 29 nov 2018 18:28 #1001186

Ik ken deze pdf. Interessant zeker maar niet compleet. Het is gericht op polyester/vinylester en daar spelen nog meer zaken een rol dan met epoxy.

Mijn ervaring is beperkt tot vacuuminjectie met epoxy. Dat is echt een ander materiaal dan polyester en gedraagt zich ook anders onder vacuum. Eigenschappen die voor mijn methode(s) van vacuuminjectie belangrijk zijn is de open tijd van minimaal 8 uur en een viscositeit van max. 200 mPa. Ook gebruik ik consequent een stromingsgaas voor hars transport. Ik injecteer met een vacuum van 5-25 mbar en handhaaf deze druk totdat de boel is uitgehard, meestal minimaal 24 uur. Als het te injecteren deel (paneel of bootromp) voor ca. 90% gevuld is, meestal ergens tussen 30 en 90 min., gaat de harstoevoer dicht maar blijft het vacuum open. Indien er overtollige hars is wordt het surplus door het harsvat opgevangen. In deze fase zie je ook grote bellen door de vacuumleiding gaan. Ook het stromingsgaas verandert van uiterlijk. Het egaliseren van de druk in de vacuumzak gaat ook gepaard met het oplossen van lucht dat in de hars zit opgesloten. Het stromingsgaas werkt nu als een soort bleeder. Dit gaat net zo lang door tot er geen lucht meer in zit en het stromingsgaas krijgt daarna weer zijn oorspronkelijke egale kleur terug. Het mag duidelijk zijn dat de hars nog steeds visceus moet zijn en de vacuumzak 100% dicht.

Dus kort en goed, epoxy met heeeel trage harder, lage viscositeit, stromingsgaas en vol vacuum erop houden.

Edit:
En het handhaven van onderdruk brengt risico's met zich mee.

Dat klopt. Als het vacuum wegvalt ben je het haasje. De volume verhoudingen veranderen dan en dat komt niet meer goed. Daarom de eerste paar uur controle van de vacuumzak en het harsvat en bij belangrijke onderdelen zoals een bootromp zorgen voor een noodaggregaat om stroomstoring te voorkomen en een tweede vacuumpomp om de eerste te vervangen bij een defect.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 29 nov 2018 19:56 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen vacuümpompen 30 nov 2018 20:09 #1001450

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8412
Dus je gebruikt zo'n extreem trage harder om de luchtbellen de tijd te geven te ontsnappen?
Zijn er dan geen andere toepassingen, nl op voorhand ontgassen en/of de druk toch wat laten oplopen naar, zeg 200mbar?
Kwestie van geen 8u in spanning te zitten voor een nakend lek :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen vacuümpompen 30 nov 2018 20:35 #1001462

Wat stel jij je voor bij luchtbellen in een bijna vacuum van 5-25mbar?
In spanning zitten voor een nakend lek doe ik niet (meer) Zo wie zo niet voor paneel injecties en voor meer gecompliceerde vormen weet je van te voren eigenlijk al wel de risico plekken. Als dat goed blijft is dat de volgende 24 uur ook zo. Het harsvat vind ik veel spannender en dat weerhoud mij er nog wel eens van om eerder naar huis te vertrekken.
Afkloppen, maar ik heb nog nooit een niet oplosbaar probleem gehad.
Van te voren ontgassen is een extra stap die ik niet doe omdat ik de noodzaak daarvoor nog niet ondervonden heb. Lijkt mij trouwens nog wel een opgave als je meer dan 100kg injecteerd, ook wel bij 10kg trouwens.
Misschien ga ik dat nog eens uitproberen bij het volgende carbon project.
Ik zie geen reden voor het opvoeren van de vacuumdruk, wel het risico van springback.

Edit: vergeet je vraag te beantwoorden.
De trage harder heeft meerdere redenen. De viscositeit moet ook laag blijven om voldoende injectie afstand te kunnen overbruggen, een optimale ratio te bereiken en met grote harsvolumes te kunnen werken. Overigens is het ook weer niet zo dat ik daar een keuze in heb. Dit is inherent aan de injectiehars die ik gebruik.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 30 nov 2018 20:44 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eigenschappen vacuümpompen 06 mrt 2019 16:55 #1027092

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
Vandaag een aankoop gedaan met een nog ongewis einde :huh:
Een Edwards vacuumpomp voor een paar tientjes....maar wel met een olielekkage tussen pomp en motor. Zie laatste foto, het gat linksonder. Hopelijk een kwestie van een paar standaard keerringen.








Laatst bewerkt: 06 mrt 2019 16:57 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl