Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: poor man`s hotvac

poor man`s hotvac 06 jan 2022 07:40 #1356453

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8884
holtere schreef :
Water er uit zuigen is een ding. Dat is makkelijk maar de boel blijft dan niet zeiknat maar gewoon nat.
De truc van vacuüm is dat de verdamping bij onderdruk zoveel beter verloopt. Je droogt dan ook m.a.w.

Dat moge kloppen, maar om dat voor elkaar te krijgen heb je een behoorlijk diep vacuum niveau nodig. Bijvoorbeeld: om het kookpunt van water naar 20C te krijgen, moet je onder de 27mbar absoluut.

Het niveau van vacuum wat je kunt bereiken is afhankelijk van de pompcapaciteit, en de hoeveelheid lekkage.

Dat laatste is voor zo'n groot onderdeel (de hele romp) niet te controleren.

Als het lamineer werk niet heel mooi hoeft te zijn, is werken met epoxy makkelijker dan je zou denken.
Laatst bewerkt: 06 jan 2022 07:43 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 06 jan 2022 11:05 #1356536

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15958
Nogmaals: onderschat de kracht van vacuüm niet op je romp. Ik zou er voorzichtig mee zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 06 jan 2022 11:18 #1356540

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2256
koko schreef :
Nogmaals: onderschat de kracht van vacuüm niet op je romp. Ik zou er voorzichtig mee zijn!

Ik denk dat het in dit geval door alle verliezen wel wat mee zal vallen, maar om Koko's opmerking wat kracht bij te zetten een tweetal voorbeelden:

Ooit bouwde ik Polyvalken en die moesten we voor oplevering controleren door een beetje overdruk op de lensplug te zetten. 0,1/0,2 bar overdruk, en de boot begon al gevaarlijk te kraken, dus dat was zenuwenwerk...
Zelfde als ik nu een Randmeer droogmaak. Waterstofzuiger met een pijpje door de lensplug in de kuip. Als je dat vergeet wordt je vanzelf wakker als de boot begint te kraken...

Nou zijn dat grote, open ruimtes, die je op onder- of overdruk zet, maar het is inderdaad iets waar je een beetje voorzichtig mee moet zijn. Als je, zoals Joop zegt naar 27mbar absolute druk moet, dan zit je op een heel diep vacuum, wat normaal gesproken al niet eens wordt gebruikt voor injectie van hars

Maar mijn advies was toch al om te repareren...

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 06 jan 2022 11:19 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 06 jan 2022 12:20 #1356555

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8884
Arent schreef :
Als je, zoals Joop zegt naar 27mbar absolute druk moet, dan zit je op een heel diep vacuum, wat normaal gesproken al niet eens wordt gebruikt voor injectie van hars

Valt nog redelijk mee hoor: op mijn werk nu praten we over 5e-10mbar(a). Toegegeven: dat is wel extreem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 06 jan 2022 13:16 #1356566

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18188
Ik kan me vergissen maar hot vaccen doe je ook niet op sandwichrompen met een rotte of een natte kern. Hot vac zal voor osmose gebruikt worden waarbij je gewoon de volle onderdruk op de huid kunt zetten.
Rotte sandwich slijp je open en dan leeghalen.
twee takken van sport.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 06 jan 2022 13:24 #1356569

Eens. Bij rot balsa en enig serieus vacuum zullen beide schalen het balsa platdrukken kan ik mij voorstellen. Zelfs een onderdruk van slechts 0,2 bar (stofzuiger) dus 0,8 bara geeft een druk van 20 kg op een stukje huid van 10x10 cm. Ik denk niet dat balsa daar blij van wordt, laat staan als het al zacht is…
Laatst bewerkt: 06 jan 2022 13:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 06 jan 2022 13:53 #1356573

holtere schreef :
Ik kan me vergissen maar hot vaccen doe je ook niet op sandwichrompen met een rotte of een natte kern. Hot vac zal voor osmose gebruikt worden waarbij je gewoon de volle onderdruk op de huid kunt zetten.
Rotte sandwich slijp je open en dan leeghalen.
twee takken van sport.

bij mij liet men trouwens de (vorige) boot eerst 2-3 maanden uitdrogen op de kant, daarna pas de hot vac procedure...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 06 jan 2022 16:30 #1356630

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5389
Nachtvlinder schreef :
Eens. Bij rot balsa en enig serieus vacuum zullen beide schalen het balsa platdrukken kan ik mij voorstellen. Zelfs een onderdruk van slechts 0,2 bar (stofzuiger) dus 0,8 bara geeft een druk van 20 kg op een stukje huid van 10x10 cm. Ik denk niet dat balsa daar blij van wordt, laat staan als het al zacht is…

Normaal kops balsa Zoals we dat voor kernmateriaal gebruiken kan prima tegen een beetje druk. Niet alleen van de atmosfeer, maar ook wat extra in een autoclaaf gaat prima( beter dan schuim en honingraat, dat druk je plat na zo'n 2- 2,5 bar en vacuüm druk) . Moet het wel goed droog zijn. Weet je hoe we laminaat drogen voor injecteren? Nachtje vacuüm er op, dan is het meeste vocht er wel uit. Bij prepregs en wet layup moet het eerst even in de oven, net als aramide honingraat. Maar ik dwaal af. Op rot balsa heb je inderdaad kans dat je deuken in de romp trekt. Zullen wel weer terug veren. Weet je gelijk waar de slechte plekken zitten. Maar ik verwacht niet dat je op zo'n romp zulke druk krijgt. Binnenschaal en buitenschaal is een ander verhaal, dat hoor je wel gaan, zoals Arend aangeeft. Maar vacuüm op een sandwich romp doet niets, en zo wel, dan is je romp al een probleem, bij de schotten en dekrand afzagen en er een nieuwe schaal onder plakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 06 jan 2022 17:53 #1356670

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18188
en zo wel, dan is je romp al een probleem, bij de schotten en dekrand afzagen en er een nieuwe schaal onder plakken.

Ik ben nogal visueel ingesteld...wil je dit soort dingen niet zo rechtstreeks zeggen :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 18 jan 2022 15:30 #1360853

Dank voor alle reacties! Ik heb ondertussen bijna alle doorvoeren er uit. De balsa kern zag er bij de doorvoeren goed uit. Zou kunnen dat er daar lokaal meer hars in de balsa zit en dat het verderop drama is, maar vooralsnog positief. Ook dank voor de aanbiedingen om mee te kijken! Echt top! Ik ga er binnenkort op in.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 18 jan 2022 18:17 #1360900

Je zou geen balsa mogen zien als je de doorvoer er uit haalt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 18 jan 2022 18:21 #1360903

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 878
Eens, maar de praktijk bij Contest was destijds in ieder geval anders.
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 18 jan 2022 19:37 #1360930

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5389
Niet alleen bij contest, en ook niet alleen bij balsa....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 19 jan 2022 11:54 #1361079

Zo ziet het er nu uit (zie foto`s), vervangen van de doorvoeren is ook geen overbodige luxe (ga ze vervangen door thrudesign spul)... ben ook in contact met deep yachts, die denken erg prettig mee!
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 19 jan 2022 12:00 #1361083

Ivo pionier schreef :
Zo ziet het er nu uit (zie foto`s), vervangen van de doorvoeren is ook geen overbodige luxe (ga ze vervangen door thrudesign spul)... ben ook in contact met deep yachts, die denken erg prettig mee!

Een mogelijk voordeel van trudesign is dat je die met epoxy kunt vastzetten ipv kitten waardoor het meer één geheel met de romp wordt. Wel later wat lastiger te verwijderen (volledig uitboren) mocht dit nodig zijn dan.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 19 jan 2022 14:45 #1361116

Sail Life video:
``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``'-.,_,.-'``'-.,_,.='``
Victoire 28 - La Déesse, bijboot - Les 2CV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 14 sept 2022 05:38 #1423015

  • MatWill
  • MatWill's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
heb je dit opgelost?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

poor man`s hotvac 14 sept 2022 17:39 #1423211

Voorlopig wel, door het door te schuiven naar volgend jaar ;) we wouden eerst eens met de boot varen voor dat we serieus gingen investeren. Boot is zeer goed bevallen dus mag blijven. Volgend jaar breng ik hem denk ik naar moverbo of een vergelijkbare firma voor de reparatie. Ik heb nu zo veel mogelijk balsa weggehaald en ingedikte epoxy in de gaten gesmeerd. Balsa was voor zo ver ik kon zien niet rot. Er zitten nu doorvoeren van trudesign in gekit. Ik heb de kranen gemonteerd met Loctite (van het type wat zonder schade los kan) dus als de doorvoeren er uit moeten voor de reparatie dan kan dat nog. Ik had dit voorjaar geen tijd meer om de reparatie uit te voeren en een goede vakman met tijd was ook niet te vinden... Ook zal het "probleem" niet snel groter worden aangezien het vocht lokaal zat en alle doorvoeren weer water dicht zijn. Tevens lekte de doorvoeren waarschijnlijk al erg lang. Wij komen dit jaar nog wel door zonder grote problemen gok ik zo.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl