Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 14 mei 2024 17:42 #1559772

Mijn vorige boot, een Franse AWB, had daar zelfs een wegneembare plaat zitten; beslag was doorgebout.

TS heeft hopelijk een ingelamineerde aluminium plaat- hopen dat de RVS bouten daar niet muurvast in zijn gecorrodeerd.
Laatst bewerkt: 14 mei 2024 17:43 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 15 mei 2024 11:05 #1559933

jerry schreef :
Voor dat je gaten gaat zagen, zou ik eerst maar even de lieren demonteren om na te gaan of er soms schroeven losgedraaid kunnen worden. De constructie met een ingelamineerde aluminium plaat ben ik al eens tegengekomen bij de reparatie van een Falsled Optimist die ook een binnen- en buitenschaal heeft.

Heb ik niet eerder vermeld, maar al wel eerder geprobeerd. Helaas draaien enkele van de 5 moeren mee. Bij mijn vorige boot, een Hurley 800, waren de bouten inderdaad in een ingelamineerde aluminium plaat gedraaid. Dat is helaas niet zo bij de Parkers, weet ik van Parker Seal Sailing Association. Dat een enkele moer wel vast blijft zitten is meer geluk dat bedoel functionaliteit.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 15 mei 2024 11:07 #1559935

Wadloper schreef :
TuuLeVi schreef :
Sjetonneke schreef :
de 2-speed lier
hoe is die af werf dan gemonteerd?

Goeie vraag.
Sjetonneke schrijft: "Helaas zitten de moeren niet vast in polyester."
Ik weet niet precies hoe we dit moeten opvatten.

Zijn de bestaande lieren al eens zover gedemonteerd dat de bodemplaat zichtbaar is? Wat je dan aan bevestigingsmiddelen ziet zijn meestal geen moeren maar verzonken schroefkoppen. Kan het zo zijn dat die schoeven in ingelamineerde inserts zitten en dat er derhalve helemaal geen moeren aan de binnenkant van de constructie zitten?

Klopt Wadloper. Wanneer de drum verwijderd is zie je 5 verzonken schroefkoppen. Ik heb vorig jaar geprobeerd deze los te draaien, maar van 2 of 3 van de 5 draaiden de moeren mee. Deze kwamen dus niet los. Mijn zorg was dat het ook niet zeker was dat van de schroeven die wel los leken te komen de moeren bij montage alsnog los zouden komen en ik er dan niet bij zou kunnen komen.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 15 mei 2024 11:11 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 15 mei 2024 11:27 #1559936

boarderbas schreef :
Ik wil niet te veel wijsneuzen, maar waarom wil je selftailing? De lier gebruik je toch alleen maar om de val op spanning te zetten? Je liert er geen meters mee..

Het hijsen en strak zetten van de grootzeilval gaat best zwaar, vooral het laatste deel. Ik zeil vaak solo, of met mijn vrouw en zij is zeker niet sterk genoeg om èn de val strak om de lier te houden en dan verder te hijsen.
NB de schijf boven in de mast loopt soepel en de leuvers, 4 batten cars zijn met McLube optimaal gesmeerd.

Overigens, maar dat is een bijkomend iets, dat de spanning op de onderste helft van het voorlijk toch vaak afneemt. Ik moet dus regelmatig even naspannen tijdens het overstag gaan. Ik moet eens meten of de Barton jammer toch iets slipt. De val is een stijve voorgerekte dynema val (DX Performance)van de Lijnenspecialist. Deze zit er nu één seizoen op.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 15 mei 2024 11:45 #1559940

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
Die lijn is geen stijve voorgerekte dyneema val maar een opgepimpte budget polyesterlijn met volop mogelijkheden tot elastiek gedrag. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 15 mei 2024 11:53 #1559943

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Als het hijsen en strijken ondanks smeren met McLube niet soepel gaat is dit mogelijk het gevolg van aangekoekte vervuiling in je mastgroef. Ik raad je aan om de mastgroef een keer goed schoon te maken met water en zeep. Dit kan in veel gevallen een spectaculaire verbetering geven.

Als je twee bouten los kunt krijgen kan je door de gaten in de liervoet met een dun boortje de binnenschaal doorboren. Dan heb je exact de locatie van deze twee bouten en aan de hand daarvan ook de locatie van de overige bouten. Dan kan je de methode die Boarderbas noemde; gaten maken ter plaatse van de bouten net groot genoeg voor een dopsleutel.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 15 mei 2024 11:59 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 15 mei 2024 14:10 #1559976

Goed idee van Boarderbas. Ga ik binnenkort proberen.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 15 mei 2024 17:45 #1560021

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
ilCigno schreef :
Als het hijsen en strijken ondanks smeren met McLube niet soepel gaat is dit mogelijk het gevolg van aangekoekte vervuiling in je mastgroef. Ik raad je aan om de mastgroef een keer goed schoon te maken met water en zeep. Dit kan in veel gevallen een spectaculaire verbetering geven.

Dat smeren van de mastgroef (McLube of welk middel dan ook) is me vorige week met klem afgeraden door Martin en Lars van zeilmakerij Hagoort. Goed schoonmaken met een ragertje en helemaal niet smeren was zijn advies.

Bij kunststof leuvers en lattenkarren die nog goed zijn komt stroef lopen inderdaad door aangekoekte vervuiling in je mastgroef. Dat zijn volgens de zeilmaker roetdeeltjes etc. uit de lucht die in je mastgroef waaien. Smeren helpt kort maar maakt dat aankoeken van vuil in je mastgroef vervolgens alleen maar erger.

Ik verbaas me overigens af en toe over de 'dat hoeft nooit meer los'-constructies op boten. Voor een gelijmde dek-romp verbinding klopt dat doorgaans, maar bij een lier zou je als ontwerper toch de mogelijkheid open willen houden dat iemand daar ooit nog iets mee wil (of moet) doen...
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 15 mei 2024 17:50 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 15 mei 2024 18:07 #1560026

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6327
Hans V schreef :
bij een lier zou je als ontwerper toch de mogelijkheid open willen houden dat iemand daar ooit nog iets mee wil (of moet) doen...
dAT ^ ;)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 15 mei 2024 18:17 #1560028

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Dat is voor bouwers helemaal niet interessant, eenmaal de fabriek uit zien ze die niet meer terug. Een de meeste kopers kijken er ook niet naar. En om eerlijk te zijn, gat zagen en gat repareren is een relatief makkelijk klusje voor vrijwel elke polyesterboer. die kosten zijn de wereld niet voor iemand die een paar ton ophoest voor een boot, en ook in een garantie geval niet schokkend.
Bij goedkope productie worden er nou eenmaal shortcuts genomen. Het is geen Contest o.i.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 15 mei 2024 21:11 #1560087

holtere schreef :
Die lijn is geen stijve voorgerekte dyneema val maar een opgepimpte budget polyesterlijn met volop mogelijkheden tot elastiek gedrag. ;)

De Lijnenspecialist geeft dit als informatie over DX Performance:
DX PERFORMANCE

Premiumropes
Toepassing: Val, Schoot, Trimlijn

Economische en duurzame lijn met Dyneema® vezels. Zeer weinig rek, erg sterk. Uitstekend geschikt voor vallen, trimlijnen en schoten. Mooie ronde lijn die goed houdt in stoppers.

Waar komt jouw informatie vandaan dat het om een polyesterlijn zou gaan?
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 15 mei 2024 21:23 #1560090

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
Zie de breeksterkte en vergelijk met bijvoorbeeld:

www.liros.com/catalog/en/racer-xtr-8mm-p3539/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 16 mei 2024 09:50 #1560163

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
in die DX performance zit SK38 Dyneema. Dat presteert beter dan polyester lijnen (zowel in breeksterkte als in rek), maar slechter dan SK78 of SK75. Een goedkopere middenweg dus. Misschien minder vaak op te spannen dan een echte polyester lijn, maar nog steeds een dikke 2 procent rek bij reguliere valspanning. BIj een mast van ehm, 12 meter en 14 meter vallengte tussen masttop en stopper nog steeds bijna 30 centimeter rek. Bij SK78 is dat de helft. (Beetje snel gerekend, maar dit is wel de orde van grootte waar je aan moet denken).
Laatst bewerkt: 16 mei 2024 09:51 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 16 mei 2024 22:23 #1560356

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
als je de binnenschaal open maakt, denk dan ook even over je binnenverlichting. Toen ik mijn binnenschaal grotendeels open had liggen (tegelijk de lieren toegankelijk gemaakt van onder), heb ik in beide achterhutten en ook in de voorhut in totaal 7 extra lichtpunten kunnen plaatsen. Als je nu iets achter in de hut zoekt, heb je licht. Voorheen taste je letterlijk in het duister of moest terug voor een zaklantaarn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 17 mei 2024 07:16 #1560371

Rinus schreef :
in die DX performance zit SK38 Dyneema. Dat presteert beter dan polyester lijnen (zowel in breeksterkte als in rek), maar slechter dan SK78 of SK75. Een goedkopere middenweg dus. Misschien minder vaak op te spannen dan een echte polyester lijn, maar nog steeds een dikke 2 procent rek bij reguliere valspanning. BIj een mast van ehm, 12 meter en 14 meter vallengte tussen masttop en stopper nog steeds bijna 30 centimeter rek. Bij SK78 is dat de helft. (Beetje snel gerekend, maar dit is wel de orde van grootte waar je aan moet denken).

Dankjewel! Dat verklaart het rekken. Eens kijken of ik er mee kan leven of dat deze val verwissel met een andere minder cruciale val. Mijn totale vallengte in gehesen staat zal zo’n 16-17m tot aan de stopper.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 17 mei 2024 07:18 #1560373

Dolphin schreef :
als je de binnenschaal open maakt, denk dan ook even over je binnenverlichting. Toen ik mijn binnenschaal grotendeels open had liggen (tegelijk de lieren toegankelijk gemaakt van onder), heb ik in beide achterhutten en ook in de voorhut in totaal 7 extra lichtpunten kunnen plaatsen. Als je nu iets achter in de hut zoekt, heb je licht. Voorheen taste je letterlijk in het duister of moest terug voor een zaklantaarn.

Ik heb één achterkajuit met een dwars bed. Er zijn al drie lichtpunten en dat is gelukkig voldoende, maar bedankt voor de tip.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gat zagen in binnenmal voor vervanging lier 18 mei 2024 16:59 #1560642

boarderbas schreef :
Als het je lukt om precies op te meten waar de moeren zitten kan je ook 6 gaten met een gatenboor maken, zo groot dat er een dop van een ratel doorheen past.

Over de gaten dan simpelweg ronde witte stickers plakken. Dat ziet er erg fraai uit.

Bij een willekeurige bestickeraar kan je die laten maken uit de dikste kwaliteit vinyl. Een paar extra voor een volgende klus kost je niks.

In mijn ervaring moet je bij dat soort mannen gewoon binnenstappen, ze snel en goed uit kunnen leggen wat je wil. Dan ploppen ze dat met een paar klikken op de snijtafel en kom je meestal weg met een geringe (contante) donatie voor de bierpot. Ga je dimdammen, dan gaan ze uren rekenen en word het snel een dure grap.

Het lukte om zelf twee van de boutjes er uit de draaien. Met een boortje 5 kon ik nèt langs de oude lier redelijk recht boren.


Daarna twee gaten met een 22mm lepelboor(zo noem ik zo’n platte boor

Dan even goed meten voor de overige gaten. Ai, bij twee stuit ik meteen op iets hard, nog voor de punt van de boor er goed en wel door is. Eerste de probleemloze gaten geboord, daarna de punt van die boor afgezaagd/gebroken. Daarmee kon ik de overige gaten maken. Allemaal precies op de juiste plek.



Dan de moeren eraf draaien. Wie geen maatje heeft (mijn vrouw moest werken) heeft ducktape als maatje.



De nieuwe lier heeft inderdaad hetzelfde gatpatroon. Gaten iets verzinken, butyltape om de boutjes en plaatsen maar. #£%%~<$^, waarom krijg ik niet alle moerjes er op? Oh, de boutjes hadden niet allemaal dezelfde lengte :silly: . Gelukkig maar twee boutjes moeten wisselen.

Eind goed, al goed



En dan de prijsuitreiking …. die prijs gaat naar Boarderbas.
Ik stuur je even een PB zodat ik je een vloeibare attentie kan sturen.

Alle andere meedenker eveneens bedankt.

Nu de gaatjes nog een keer afdekken met 22mm dopjes, de kleus van de binnenkant is creme (Engelse smaak à la 1990-2000, denk ik)
Sailing a Parker 335 liftkeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl