Na een aantal dagen radiostilte hierbij een vervolg...
We hebben de afgelopen tijd behoorlijk verlekkerd zitten kijken naar de nieuwe verflaag van onze boot, maar... hij hoort natuurlijk in het water te liggen i.p.v. op de kant!
Dit weekend moest het dan maar gebeuren! Aangezien op zaterdag alleen 's ochtends gekraand wordt en masten worden gezet (en ik dat niet allemaal in 1 ochtend zou gaan redden vermoedde ik...) heb ik afgelopen vrijdag (opnieuw...) een vrije dag genomen.
Ik ben de dag begonnen met het opmeten van de romp... ik heb nl. nergens een polair diagram kunnen vinden en wil er daarom zelf een genereren met
Polar Designer. Ik moet natuurlijk wel een beetje weten of ik de potentie van de boot een beetje gebruik en mijn ultieme droom is natuurlijk zo'n performancemeter als op de Capolavoro is gemonteerd! Daarvoor miste ik echter een aantal parameters, zoals de doorsnede van het onderwaterschip, breedte op de waterlijn, exacte afmetingen kiel etc... Nu kan ik daar natuurlijk wat waarden voor gokken... maar nu de boot toch nog op de kant staat kan ik ook gewoon lekker aan het meten gaan natuurlijk...
Zo heb ik de midscheepse rompvorm opgemeten door op tape om de 10cm een lijn te zetten en daarna per lijn de verticale afstand op te meten. Met die 2 waarden kan ik de kromming van het onderwaterschip overnemen en de exacte oppervlakte uitrekenen.
Ik heb nog wel wat vragen over de invoer in Polar Designer die ik graag aan de alhier aanwezig specialisten wil stellen, maar dat doe ik wel in een ander topic. Het is nl. inmiddels de hoogste tijd geworden om de boot naar de kraan te rijden!!
Snel de fenders ophangen en de beschermingslijn die de brede romp moet beschermen. De laatste is eerst provisorisch vastgeknoopt, ik moet nog een constructie maken waarbij ik 'm eenvoudig weer omhoog kan hijsen.
Een kwartiertje en een lekkagecontrole later (vanwege het monteren van een nieuwe logsensor) ligt Eau Revoir in het Flevopolderwater! Hij drijft!
Oeps... ik bedenk me ineens dat ik ben vergeten om op de plaats van de stempels wat antifouling te smeren... Dat zal onder helling een paar vierkante afwijkende plekken opleveren, maar het is niet anders...
Tijd om de mast te zetten! Niet vergeten eerst de windsensor in te schroeven... eehh... de windsensor... ligt nog thuis...
Ok.. dat mastzetten doen we dan morgenvroeg maar. Er zijn nog genoeg klussen te doen.
Zoals... het monteren van het klokje dat bij de windmeter hoort:
... en het monteren van de stuurautomaat.
De volgende dag een nieuwe poging, nu MET windsensor...
De mast wordt opgetild met de verreiker en en binnen de kortste keren staat ie er op! Topwanten handvast evenals het voor- en achterstag en de verreiker laat de mast weer los... Hij blijft staan!

We hebben weer een zeilboot!
De afgelopen tijd is een aantal postings langsgekomen over het spannen van de verstaging, erg informatief! Volgens het advies aldaar met twee 2-meter duimstokken de wanten volgens de 15% treksterkteregel gespannen. Is goed te doen!
Ik heb nog een beetje geprobeerd om met het achterstag wat buiging in de mast te brengen. Dat lukt wel... maar erg veel buigt hij nu ook weer niet... terwijl de achterstagspanner al helemaal aan is... Of moet ik het babystag toch nog verder aantrekken?
En dan is het tijd om naar onze ligplaats in Inter Marina Ketelhaven te varen!
Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb er meteen maar m'n eerste solotochtje van gemaakt... Toch wel een beetje spannend met een net geschilderde boot in je eentje een sluis door waar je 5 meter omhoog gaat en daarna weer in je eentje een onbekende box binnenvaren... Gelukkig staat er nauwelijks wind.
Uiteindelijk... lig ik dan zonder schade in de box!
Een paar laatste klussen, dan de zeilen aanslaan en we kunnen gaan! Ik kan niet wachten tot we
eindelijk ons eerste zeiltochtje van het seizoen kunnen gaan maken... Het wordt verdorie tijd!