Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 03 apr 2016 19:48 #722020

Daar werd hier laatst wat oud zeer over uigevochten (in een ander draadje, geloof dat Boatlover en van de partijen was daarin. Ging over een Kolibri meen ik me te herinneren). Mss in het draadje over zelf polars maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2016 20:16 #722035

Dat is één van de vele franjes van het wedstrijdzeilen. Gepikeerde mannetjes die elkaar vanalles verwijten. Ik heb al vroeg geleerd daar van te genieten.

Mij is ook al behoorlijk wat verweten. Hoort er bij. Ieder mag zijn eigen morele kompasje beschouwen als hij/zij die prijs in ontvangst neemt. Als het om sjoemelen met performance te maken heeft ben ik véél te braaf. Ik wordt alleen af en toe recalcitrant als het gaat om vormfouten. Zeilnummers en zo. Ik vaar al 2 jaar zonder nummer in mijn spi. En meestal meldt ik dat even bij de RC. Eigenlijk nooit een pobleem. (ik ben herkenbaar als die ene boot zonder nummers ;)). Zeilers daarentegen...pfff...die kunnen moeilijk doen!
Laatst bewerkt: 03 apr 2016 20:19 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 03 apr 2016 22:01 #722094

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
..dan zie je direct dat met mijn (korte) kiel er weinig mogelijkheid is het roer dieper te maken. IVM grondberoering wil je dat je roer flink korter is dan je kiel.

Daar door kan ik weinig doen aan de aspect ratio, die nu vrij laag is. Een elliptisch uiteinde vraagt ook wat meer lengte.

Duh simpel toch ;)

ook gewoon diepere kiel der onder :P :whistle: :whistle:
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2016 06:53 #722127

Flink ondieper? Zou 20-30 cm niet voldoende zijn!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2016 07:47 #722154

....ja...dus dat laat maar weinig ruimte over!

Ik denk dat het nu een cm of 35 is. Dus even het roer 25 cm langer maken is er niet bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2016 13:43 #722297

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Nachtvlinder schreef :
Daar werd hier laatst wat oud zeer over uigevochten (in een ander draadje, geloof dat Boatlover en van de partijen was daarin. Ging over een Kolibri meen ik me te herinneren). Mss in het draadje over zelf polars maken?

Oud zeer? Zowel de Try try try als de Copellia zaten niet bij mij in de klasse. Het roer moet opnieuw gemeten worden. Zie het eerlijke antwoord van Ton in de vorm van de publicatie van Leo van Raam 's (meter KNWV) reactie. Ook ik heb mijn afwijkende roer opnieuw laten meten.
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 13:44 door Boatlover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2016 18:14 #722392

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
boarderbas schreef :
Dat is één van de vele franjes van het wedstrijdzeilen. Gepikeerde mannetjes die elkaar vanalles verwijten. Ik heb al vroeg geleerd daar van te genieten.

Mij is ook al behoorlijk wat verweten. Hoort er bij. Ieder mag zijn eigen morele kompasje beschouwen als hij/zij die prijs in ontvangst neemt. Als het om sjoemelen met performance te maken heeft ben ik véél te braaf. Ik wordt alleen af en toe recalcitrant als het gaat om vormfouten. Zeilnummers en zo. Ik vaar al 2 jaar zonder nummer in mijn spi. En meestal meldt ik dat even bij de RC. Eigenlijk nooit een pobleem. (ik ben herkenbaar als die ene boot zonder nummers ;)). Zeilers daarentegen...pfff...die kunnen moeilijk doen!

Ik geloof een aantal dingen niet:
- Dat wedstrijdzeilers elkaar vaak iets verwijten.
- Dat er in de orc (bij eerlijke opgave van het onderwaterschip) gesjoemeld kan worden.
- Dat zeilers enerzijds precies de defaultwaarde van de schroef kennen maar anderzijds niet weten dat bij
een ander roer er opnieuw gemeten moet worden ;) .

Dus: wat is de reden om een nieuw roer niet te laten meten?? (kosten € 45,-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2016 19:32 #722446

Boatlover. Ik geloof dat je op een geheel andere golflengte zit. De insenuaties die ik meen te lezen zijn bijzonder zuur en ik weet niet hoe ik je daar aanleiding toe gegeven heb. Wellicht heb je het topic niet gevolgd en reageer je op een halfgelezen bericht?

Behoudens wat palmuurwerk om het ruwe staal weer glad te krijgen is er niets aan mijn kiel gewijzigd. Ik heb juist besloten niet te reshapen en alleen te verduurzamen.

Mijn roer heb ik wat blaasjes uitgekrabt en geplamuurd.

Daarnaast schrijf ik juist dat ik nog even na moet zoeken wat ik VOLGEND JAAR moet regelen als ik mijn roer verbouw en wat dan een gunstige keus is.

Wat je met defaultwaarden op de schroef bedoelt weet ik niet. Peter heeft ongevraagd en als topservice uit eigen initiatief mijn schroef even gemeten toen hij bij mijn boot was om de vrijboordstations te controleren. Een superservice die ik hier direkt als tip heb gedeeld en tenminste gevolg heeft gekregen door jou en BK.

Dat wedstrijdzeilers elkaar vaak wat verwijten is hier niet ter sprake gekomen, maar ga eens borrelen na een evenement met wat oudgedienden en de malse verhalen over jantje en pietje de sjoemelaars vliegen over de bar.

Ik weet dat iemand hoogstpersoonlijk mijn boot is gaan opnemen omdat hij dacht dat ik stiekem met een GTE-kiel voer. Dat was één van de grootste complimenten die ik kon krijgen :woohoo:

Mijn boot staat 10 meter ten zuiden van het blauwe hok met de chemiche toiletstort. Ga gerust kijken en vergeet je meetlint niet.
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 19:35 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2016 20:36 #722481

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Hoho, jij praat over gepikeerde mannetjes. Hou het basic, laat je toekomstige roer meten. En met meetlint je boot checken? :) Ik heb betere dingen te doen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 04 apr 2016 21:07 #722488

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
boarderbas schreef :
.......

Echt elliptisch wil ik ook niet gaan. Ik denk aan ziets:



......

"elliptisch" (planvorm = zijaanzicht van het roer) doet mij (als vliegtuigboukundige) direct denken aan één van de beste vliegtuig ontwerpen ooit....... van de hand van R.J. Mitchell: de Supermarine Spitfire

Dat is een erg lastige vorm om zelf te maken.

Mocht je een sparring partner zoeken, dan stuur je maar een pb.
(puur uit stromingstechnisch oogpunt)
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 21:10 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 05 apr 2016 21:25 #722852

Bloed kruipt waar het niet gaan kan en inmiddels zijn de eerste schreden gemaakt naar kennisvergaring voor een roerontwerp. Al er wat meer te melden is zal ik tzt wat delen hier.

Zo ziet het roer er nu uit:




Het heeft meer overeenkomsten met een kastdeur dan een modern roer.

Op de achtergrond een roer van een Dehler. Die richting zal het op gaan...

In de zucht naar kennis, als iemand zich er mee wil bemoeien: graag pb!
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 21:27 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 05 apr 2016 22:48 #722865

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1572
Of een afgeronde leading edge maar dan met "Walvis profiel" wellicht? Minder stallen, meer lift en minder weerstand.






Meer info in de link Blog mbt R88 humpback whale rudder maat van het roer schijnt evt. ook kleiner te kunnen ivm 5% meer lift op het roer, dit helpt weer voor minder drag boven op de 10% reductie die de "bobbels" al teweeg brengen.

Misschien iets voor de winter :-)
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 22:50 door fer2nand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 16 juni 2016 08:49 #745605

Goed idee, maar ivm de waterplanten zie ik er van af ;)

Het is al weer even geleden dat ik dit topic gevuld heb.

Er zaten even geen grote upgrades in het budget. Toch heb ik me afgelopen weeken getrakteerd op een nieuwe spiboom neerhaler. De oude lijn was eigenlijk erg kort, waardoor we na de gijp soms de lijn uit het gangboord moesten vissen omdat deze uit de klem liep. Daarnaast was de neerhouder enkel uitgevoerd. Vaak is het nodig fiks spanning aan te brengen, dus hop, maar een blokje er bij...


Helaas geen foto van de andere aanwinst op het voordek. De tuien van de spiboom en de triplijn sloegen vaak onder de kikkers. Ook bleven de spischoten er wel eens achter hangen. In een crashactie voor de Lenco regatta hebben we daar met een paar stukjes halve pvc-pijp en elastiekjes een oplossing voor gevonden. Twee halve stukken pijp worden onder beide zijden van de kikker gedrukt om zo haken te voorkomen. Wat elastiek houdt ze op hun plek. Later hoorde ik van één van de opstappers dat dit in vakjargon een "kikkerfucker" heet. Het woordt is onmiddelijk aan de boordvocabulaire toegevoegd.

Verder noodzakelijkerwijs mezelf getrakteerd op een nieuwe latzak + lat...




(en die lat, tja, "de zeilmaker heeft me een stijve gegeven" :lol: )

Verder irriteerde ik me inmiddels mateloos aan de kikkers op de mast. Nergens goed voor en ze prikten al een keer door mijn laminaat bij het hijsen...

Laatst bewerkt: 16 juni 2016 08:50 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 16 juni 2016 09:41 #745623

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5657
Ik zou de vanDale bellen als ik jou was. Google kent 'm in deze context in elk geval nog niet, slechts 1 hit in een heel andere context :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2016 11:38 #750499

Nu bij a 3 jaar terug begon ik dit topic met de overloop. Ik kocht de overloop met een gebroken fairlead op één van de klemmen. In de 3 jaar heb ik die vervangen en is er al een keer zo'n fairlead kapotgestoten/gesneden Door de lijn. Het klemmetje bakboord was altijd al wat weigerachtig en nu ging hij dan definitief stuk.

Ik ben niet zo tevreden over de lewmars klemmetjes in deze toepassing. Te teer en geen metaal in de fairlead.

Volgens Internet paste er ook Harken op. Ik heb een nieuwe harken en lewmars klem gekocht en de harken bleek te passen





Dit ga ik de komende tijd maar eens testen en dan besluiten ofik toch gewoon de lewmars klem plaats of de andere kant ook vervang Door harken .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2016 11:45 #750500

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
ziet er zeer netjes uit allemaal!
maar had toch half verwacht dat er in die rode lijn ook mooie ogen gesplitst zouden zitten. :p

kikkerfucker lol :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 07 juli 2016 16:38 #750546

boarderbas schreef :
Dit ga ik de komende tijd maar eens testen en dan besluiten ofik toch gewoon de lewmars klem plaats of de andere kant ook vervang Door harken .

Precies die vervanging (Lewmar klemmen door Harken) heb ik vorig seizoen gedaan.
Stukken beter, die Harken.
- Metaal in de beugel ipv doorslijtend plastic
- metaal in de tandjes van de klemmmen, ipv inslijtend plastic
- veel soepeler open en dicht: ze draaien makkelijker
En idd past precies op de gaatjes voor de Lewmars.

Die andere ga je nog wel vervangen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 12 juli 2016 09:58 #751613

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Ik zag laatst nog ergens een leuk handigheidje voorbij komen bij een dergelijke overloop.
De beste man had in beide klemmen een gaatje geboord (2mm ofzo) en vervolgens de klemmen kruislings aan elkaar gekoppeld.

Als je de klem dan open trok om je overloop omhoog te halen ging de andere klem tegelijkertijd ook open.
Is natuurlijk alleen nodig als je je overloop vaak over het midden vaart.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 12 juli 2016 13:06 #751667

Dat is het zgn windward sheeting principe van Harken.

Best een aardig idee om dat zo te maken. Met die lewmars kan dat niet omdat die cams over het midden heen gaan en je met één cam open dus niet per se de klem open zet.

Mijn overloop staat vrijwel altijd naar loef.
Laatst bewerkt: 12 juli 2016 14:03 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 24 aug 2016 11:51 #761884

Inmiddels beide klemmen vervangen door Harken alu. Werken op die plek prima en heb er meer vertrouwen in qua levensduur bij dit gebruik.

Nog iets leuks, na wat contact met de beheerder van de site met een paar vragen van mij, kwam het zo in één keer dat de "Coppelia" nu een "historische" halftonner is. :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 25 mrt 2017 17:23 #820644

Na de aanvaring en een stroeve winter weer eindelijk aan de klus.

Gedurende de winter zijn mijn klokken in de kuip gaan lekken en hebben het hout er achter in het interieur aangetast. Mijn GPS zit op een metalen beugel boven de ingang. De beugel rammelt inmiddels in zijn popnagels en is vaak het schtoffer van misstappen, lijnen die er omgeen slaan etc..

In mijn boot ligt een werkeloze steer pilot klok en onder de trap een navigator klok. Aangesloten en wel om mijn boorsusteem te kunnen koppelen met de GPS.

Er moeten dus eigenlijk 2 klokken uit de kuip en er moeten twee klokken bij; tijd voor een console!

Omdat de verfspeciaalzaak geen kleur kent die "35 jaar verschoten gelcoat" heet probeer ik niet eens om een matchende kleur te krijgen. Mijn mastbracket is zwart, dus de console ook. Voor de leuk word het carbonlook.

De basis is 6mm garantplaat en wat profiellatjes, gewoon van de Gamma.

Eerst komt de instrumentenplaat. Deze gaat verzonken liggen in de console om deze tegen het ergste vocht te beschermen. het profiel van de garage teken ik af en ik maak een zelde kormming bovenop:




Omdat de 6mm wel erg iel is, en de druppels moeten afvallen zet ik er een profiel tegenaan:




Daarna de zijkanten er tegenaan:





Om de voorkant een goede verbinding te geven met de rest en er voor te zorgen dat het terug willen springen van het hout de boel niet scheef trekt, lijm ik er een stukje profiel op en kan er even proef gepast worden:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 25 mrt 2017 17:25 #820645

Ik meet de voorkant uit en buig hem een beetje meer dan hij uiteindelijk moet buigen en lijm er een extra strip hout in, om de plaat al wat voor te vormen. Daarna kan hij er op:




Ik heb tijdens het lijmen (gewoon met houtlijm) de boel gespijkerd. Ik wip de spijkertjes er uit en rasp de randen in een ronding. Dan kan het grote geklieder beginnen. fillets aan de binnenkant en een laagje glas. Dat is een hoop gedonder en de fillets willen niet goed lukken met katoenvezel, dus ik maak de rest af met microballoons. Ik heb snelle harder, dus de tweede poging zet ik de hars in de koelkast en smeer ik buiten. Veel beter!





Omdat er vennijnige hoekjes en gaatjes zijn, maak ik mij geen illusies dat ik overal heel mooi en strak carbon op krijg. Daarnaast gaat er maar één laag op en zou je tussen de vezels door misschien hout zien. Dus eerst maar even een dikke laag epoxy + kleurstof + UV-stabilisator:


Laatst bewerkt: 25 mrt 2017 17:33 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 25 mrt 2017 21:20 #820695

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Leuk project Bas, ben heel benieuwd of je het carbon er netjes omheen krijgt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 25 mrt 2017 21:26 #820697



Mijn eerste carbon. Laat zich makkelijker plooien dan de glasvezel. Na deze foto nog afgewerk met peel ply...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 25 mrt 2017 21:36 #820702

lekker bezig mijn uitvoering van het paneel van de intens uit urk komt ook nog wel vootbij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.746 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl