Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Refit Coppelia

Refit Coppelia 18 nov 2017 19:08 #892314

toen ik bij mijn zelfbouw Baltic aan het roer toe was heb ik bij Aluboot advies gevraagd.
na bestudering van de tekening kwam na 30 seconden het antwoord: 70 mm RVS as.
ding was niet te tillen. maar nooit gedoe of speling gehad. dus nooit op dit onderdeel concessies aan de sterkte doen.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 18 nov 2017 22:06 #892389

Glasfiber is inderdaad te flexibel

Carbon kost je een heleboel punten op je rating. Carbon is ook erg bros. Metaal is taaier. Uiteindelijk vaar ik een oude jeanneau. Dus het idee is om zinnig te blijven.

Die e modulus os een maat voor stijfheid. Diametervergroting werkt ook hier gunstig. Helaas doe ik het met de hennegatskoker die ik heb. Dus de diameter is beperkt.

Het is niet de bedoeling om een hightech roer te maken. Maar met een beetje rekenen en wat slim ontwerpen hoop ik een paar onzinnige kilo’s te besparen.

Een bescheiden uitholling en wat verjonging kan al snel 60% gewicht besparen. Dat is al zat. Dat je met Carbon 80% kan besparen is mooi. Maar hier echt over de top
Laatst bewerkt: 18 nov 2017 22:14 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 jan 2018 17:35 #907539

Vandaag naar de boot geweest (voor t eerst sinds ze op de kant staat :dry: )

Buiten het nodige droogmaken met name ook voor wat meetklussen en voor een grondige inspectie van de roef.

Allereerst even wat foto's van de aanpassing die vorige winter in de gangboorden is gedaan voor de verstaging (op verzoek):






De twee grote spanten zijn een originele noodgreep van jeanneau, de twee kliene spanten die door de plafondplaten heen steken zijn met vinylester ingelamineerd om het gangboord stijfheid te geven.

Ook is het onderste laminaat helemaal uitgeslepen en is er nieuw kernmateriaal geplaatst!

In de wc stond water. Dat kwam uit de wc zelf, want die lekt. Dus dan is er maar één oplossing:








(ja, ja, die was er wel aan toe!)
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 14 jan 2018 18:43 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 jan 2018 17:40 #907540

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Waarom heb je dat steek/ring sleuteltje nou tegen de wand geplakt als ik vragen mag?
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 jan 2018 18:19 #907555

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Werd ook wel tijd om die ple te vervangen, als ik m zo bekijk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 jan 2018 18:24 #907559

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Een deel van de bemanning scheet 7 kleuren :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 jan 2018 18:25 #907560

  • Cat-36
  • Cat-36's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1584
Ja zoveel dat t glazuur er van gebarsten is! :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 jan 2018 18:30 #907565

  • Falathar
  • Falathar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 487
Sloe Gin schreef :
Waarom heb je dat steek/ring sleuteltje nou tegen de wand geplakt als ik vragen mag?

Soms is dat idd de wand :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 jan 2018 18:39 #907570

Direct maar even doorgepakt met de moordenaar en geprobeerd de kranen te demonteren. Natuurlijk ging de huiddoorvoer meedraaien. mooi, dan is die maar lek en zal ik mn luie reet er toe moeten zetten de boel te vervangen (man-o-man wat is die rommel duuuuur! Geloof dat trudesign zelfs de goedkopere optie is... :dry: )

Natuurlijk een bezemsteel vergeten mee te nemen, maar in de bosjes vond ik een roestige mik. Die deed de klus van het uittikken van het onderlager uit de hennegatskoker prima.





Toen even de mastvoet verwijderd;




Achter de mastvoet zat altijd een teak latje. Altijd in de illusie geweest dat een soort bescherming was van het dek als de neerhouder los is (dan ligt het blok er precies op). Ja klinkt gek achteraf, wie verzint zoiets.

Onder het latje zaten de afdrukken van maar liefst 3 van die ellendige lekkende kabeldoorvoeren. Latje was hardstikke uitgebeten en dus heeft jarenlang vocht zijn inwerk kunnen doen. Niet gek dus dat de mast langzaam in het dek verdween.

Boel schoongemaakt en bekeken en de gaten even tijdelijk gedicht. Het plan is om er een regententje over te maken en de boel open te zagen en al het rotte er uit te scheppen. Kan het mooi even een poosje drogen voordat ik de boel volstort.

In de Coppelia is het dweilen met de kraan open; er lekt altijd wel ergens een druppel. Om voor eens en voor altijd van het gezeik af te zijn dan maar de klus die ik al tijden voor me uit schuif; Het plafond er uit!

Ik heb al eens een hele poos naar het pleeplafond gestaard. Er moest ergens een begin zijn, maar ik kwam er maar niet achter waar te beginnen. Alles was zo vormgesloten, overal zaten verlijmde latjes voor.....
Tot ik een brainwave kreeg en de gordijnrails demonteerde. Daar lag het plafond op de grond! Toen kon de rest er ook uit...






En kon ik een blik werpen op de technische 'installatie" :sick:





Nu zit dit in principe af werf zo, maar her en der zijn bedenkelijke "uitbreidingen" gemaakt. Zo kwam ik ín een plafondlampje een "aftakking" tegen die gerealiseerd was door losse aders bij een schuifstekker in te drukken... :ohmy:


Door met waar ik voor gekomen was; een lamineerplan voor het voordek. Dat dek is gebroken.

Het zit zo; bij rushes laat het voordek los van het "muurtje" van de wc. Een tiental pagina's terug beschrijf ik hoe ik hier ooit een tui heb aangebracht, maar mijn nieuwe crew ramt zo hard met de Coppelia, dat deze het niet meer gehouden heeft, het babystag het dek te veel heeft opgetrokken en er nu een scheur in het dek zit van de babystag naar het luik wat er vlak voor zit.

Tijd om de boel weer vast te plakken!





Op het plaatje is de tui te zien aan het dekoog van het babystag. Op het plafond zie je een licht gekleurde baan. Daar is het laminaat los. Als ik zeil kun je een lucifersdoosje over de muur gooien... :blush:

Mijn valklemmen op de roef heb ik gemonteerd met het plafond er in. Ik kon door een paar schroeven te lossen nét mijn arm en een griptang bij de bouteinden krijgen. Ik deed de griptang op de moer en draaide vanaf boven de schroef muurvast.

Zelfs na 2 maal hermonteren bleef ik lekkages houden. Toen het plafond weg was bleek wel waarom; de bouten waren hélemaal niet goed aangedraaid. Sommigen moesten nog wel 3 gangen... :dry: Dat "blind" monteren was toch niet zo een spetterend idee!
Laatst bewerkt: 14 jan 2018 18:44 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 jan 2018 18:45 #907574

Wat een klussen zeg! Succes!

Mist er aan BB nog een stuk voetrail? Ik dacht dat je al weer voer na de aanvarig vorig seizoen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 jan 2018 18:46 #907576

Cat-36 schreef :
Werd ook wel tijd om die ple te vervangen, als ik m zo bekijk!

Ja, dat zie je dan bij demontage. Ik bekijk nooit de achterkant. Maar was niks te vroeg nee...
Nachtvlinder schreef :
Wat een klussen zeg! Succes!

Mist er aan BB nog een stuk voetrail? Ik dacht dat je al weer voer na de aanvarig vorig seizoen?

Nee hoor! Dat is zwarte ribbelpijp die om de voetrail zit. Cave Canem en (vooral) Bwernsen zijn namelijk nogal hike-princessen :lol: :silly:
Laatst bewerkt: 14 jan 2018 18:48 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 jan 2018 19:22 #907589

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Mooi werk, veel plezier met het opknappen van jou Coppelia!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 14 jan 2018 23:45 #907639

Welk kernmateriaal heb je gebruikt voor de gangboorden ?
Ik neem aan dat hier balsa uit is gekomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 15 jan 2018 06:43 #907649

Geen idee wat de werf er in gedaan heeft. Volgens mij watervast multiplex en hardschuim voor de spanten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 15 jan 2018 06:57 #907652

Klinkt logisch, hopelijk valt het bij mij mee. Alleen ik heb een sterk vermoeden dat de multi-tool weer van pas gaat komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 15 jan 2018 18:50 #907923

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
lekker bezig! wordt vast weer lekker fris :)
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 15 jan 2018 18:57 #907929

Dat is zwarte ribbelpijp die om de voetrail zit. Cave Canem en (vooral) Bwernsen zijn namelijk nogal hike-princessen :lol: :silly:

:laugh:
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 15 jan 2018 19:05 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 15 jan 2018 22:11 #908004

Wauw, gaaf project. Had dit draadje niet zo in de gaten. :blush:
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 24 mrt 2018 21:33 #929228

Vooruitgang.... :dry:

Twee weekenden terug flink aan het plakken geweest. Eerst de ellende van het wegbikken van het oude laminaat, schuren, bikken...

Niet de fijnste klus.

Daarna het dek terug op het schot geforceerd met de tui die ik onder het babystag heb gezet. Daarna een flinke fillet gelegd en dan laminaat leggen.




Toen "even" de mastvoet aangepakt. Gewapend met de verhalen van mede rush-eigenaren en de ervaring die ik had bij de boot van onlyfoolsrushin, waar we de klus in een half uur geklaard hadden, de multizaag in het dek gezet onder de mastvoet...





Ellende!

Knalhard en droog. Droog hout en veel massief polyester. Help! Het dek is serieus gescheurd rond de mastvoet!

Bij dekproblemen is er één regel; wát je ook doet, doe het bij voorkeur vanaf boven! Maar de rottigheid moet náást de mastvoet zitten en om nou te gaan hakken in de gelcoat...

Je kijkt dan tegen laminaat en gelcoat aan en probeert je een beeld te vormen van wat er tussen zit. Ik heb de boormachine gepakt en wat proefgaatjes geboord.

Er blijkt een groot stuk dek massief te zijn. Daarnaast nat balsa, gelukkig vlak er naast droog...

Voorzichtig een proefluikje in het plafond gemaakt...




Duidelijk verhaal. Zo'n 5 cm rondom de massieve plaat in het dek is het balsa nat. De plaat is als geheel in het dek weggezakt.

Even pruttelen met die info. De zitting van he roerlager in dek is oom niet je van het, dus eerst dat maar eens uitbaggeren...





Er is ooit een hardhouten schijf ingelamineerd en de komt er als een nat hondje uit...
Laatst bewerkt: 24 mrt 2018 21:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 24 mrt 2018 21:43 #929238

Langzaam begin je je dan een idee te vormen wat er gebeurt is. Rondom zo'n massief blok lopen de spanningen op en zullen scheurtjes zijn ontstaan waar vocht in kon komen. Waar komt dat vocht dan vandaan? De hoofverdachte: dat ene gat wat onder dat plankje zat!

Daar ook maar even koekeloeren...



Rotter dan rot. Twerwijl ik het laminaat openzaag loopt het water langs het blad van de multizaag.

Er zit niks anders op dan te blijven zagen tot ik droog balsa tegenkom....






Het stuk aan de voorkant van de mast is ook nat, maar de ruimte is krap, het natte balza reikt tot over het schot en ik heb nog geen plan hoe ik dat weer sterk kan maken....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 24 mrt 2018 21:51 #929243

Twee weekjes woelen in bed en nadenken, weerbericht kijken... we kunnen weer!

Ik begin met ook de voorkant van de mast open te slijpen (want er is een plan!). Daarna alle randn fatsoeneren en het blootliggende laminaat schuren.





Precies rondom het massieve deel is het dek flink gescheurd. het laminat is daar zijn sterkte verloren. Om dat weer op te bouwen zou ik een deel van de plaat weg moeten halen, maar alles is zo hard en massief dat ik niet denk dat tot een goed einde te brengen. Ik heb besloten om de plaat wat scuin af te werken, er een flinke fillet om te leggen en dan een laminaat van het plafond naar het dek te leggen alvorens ik de rest vul.









Ondertussen is hulp gearriveerd. Dit is niet de enige klus. De afsluiters in de toiletruimte moeten vervangen.

We meppen een zachthouten prop in de afsluiter, zetten de gatenzaag er op om de flens er af te boren, en met enig gemartel komen ze er uit.




Er komen trudesign huiddoorvoeren in (lekker goedkoop!)






Al klapstuk schuurt de voordekker ook nog even het hele onderwaterschip in een uurtje!


Laatst bewerkt: 24 mrt 2018 21:53 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 24 mrt 2018 21:53 #929245

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Dat is nog wel ff een klus geweest!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 24 mrt 2018 22:50 #929261

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3227
Wat een ellende met die scheur bij de mastvoet! Indrukwekkende reparatie, hou vol!

Ga je het weggezaagde deel met massief laminaat opvullen of anders?
Laatst bewerkt: 24 mrt 2018 22:51 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 24 mrt 2018 23:12 #929267

Ja Bas, respect voor je mentaliteit in dezen! Teleurstelling en snel doorpakken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Refit Coppelia 25 mrt 2018 09:32 #929328

Ik ga vullen met epoxy/aerosil/microballoons. De versterkingsfilet is met katoenvezel/aerosil gedaan.

De open plekken zijn te klein en raar van vorm om met schuim oid te gaan klooien. Ik wil ook niet te veel overgangen.

Vullen met gevulde epoxy is wel wat duurder, maar ik denk dat het sneller en strakker resultaat geeft.

Mijn boot staat op 45 mins rijden, ik kan maar om het weekend én het weer moet goed genoeg zijn, dus snel en effectief naar de eindstreep is belangrijk voor mij.
Laatst bewerkt: 25 mrt 2018 10:19 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.935 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl