En dan de Diesel. Die is natuurlijk helemaal gereviseerd en heeft een nieuw motorpaneel gekregen. Maar er bleven elektrische problemen. De dynamo laadt slecht en er is een lekstroom. De dynamo al eens helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt, geen resultaat. 10x mijn prutswerk met het paneel gecontroleerd.
Al eens schakelaar gemonteerd om de accu los te koppelen, maar ja die vergeet je wel eens.
Na verschillende wedstrijden en het ij-toren weekend praktisch alles met de handstart gedaan te hebben, en alles doorgemeten te hebben had ik maar één overgebleven conclusie; de dynamo is de bron van de lekstroom.
Maar ja, yanmar dynamo's zijn onbespreekbaar duur. Nu was er voor de 2gm wel een aftermarket vervangingsdynamo, maar heel duidelijk of die ook op de YSM pastte was het me niet.
Uiteindelijk een site gevonden die beweerde dat het pastte.
Toen met nummers aan de slag. Het is dan wel een LR35-31, maar er zijn meer nummercoderingen.
Na wat speuren uiteindelijk een dynamo voor een oud type mazda gevonden voor €104,- waarvan ik eigenlijk wel het vertrouwen had dat het om het zelfde ding ging.
Afgelopen vrijdag
besteld bij een site die de garantie had om binnen 24 uur te leveren (en waar hij een beetje duurder was) en jawel, woensdagochtend was ie er.
Gisteren iets vroeger naar de boot, er moest even een andere stekker aan de kabelboom gefrunnikt worden, maar de rest is gewoon sleutelen. Bootsleutelen wel te verstaan; in onmogelijke hoeken. De kabelboom is nét lang genoeg, dus de electra aansluiten moet in gemonteerde positie en dat is dan vrijwel blinde montage.
En jawel, het past. Lekstroom is weg en hij laadt als een malle!