Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno

Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 04 jan 2015 13:18 #584333

Aha, maar ook die maat heeft invloed op de uitslag. De krachten op de automaat zijn dan wel minder (elk nadeel heeft zijn voordeel). Maar ook de uitslag wordt minder. Ik heb demautomaat zelf ook heel ver naar voren zitten, nadeel van uit het regelbereik lopen heb ik dan ook. Ik zou overwegen om aan de achterzijde van de kromming in de helmstok een beugel te maken. Dan past de automaat er perfect op!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 04 jan 2015 13:23 #584337

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik zou echt proberen te voorkomen op 600mm uit te komen. De foto van zusterschip suggereert al een positie aan de andere kant van de helmstok dan waar ie nu zit?
De aard van de boot vraagt ook om een kortere hart-hart afstand: dehler29 stuurt licht onder alle omstandigheden mits goed getrimd. Zou best daarom just met een kortere afstand, bijv 400mm goed kunnen werken en dan nog goede ruime- en voor de windse eigenschappen kunnen geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 04 jan 2015 14:29 #584352

Hoi Timo,
nemea ST converter werkt zie ik? veel plezier ermee!
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 04 jan 2015 15:01 #584366

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
@ronb: onderdeks is geen optie? Dat scheelt zo'n uitbouw aan je helmstok waar je gegarandeerd een keer je schenen aan openhaalt.. Bovendien is het heerlijk om alleen maar op de knop te hoeven duwen, in plaats van steeds dat ding te monteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 04 jan 2015 16:05 #584389

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
FMJ schreef :
@ronb: onderdeks is geen optie? Dat scheelt zo'n uitbouw aan je helmstok waar je gegarandeerd een keer je schenen aan openhaalt.. Bovendien is het heerlijk om alleen maar op de knop te hoeven duwen, in plaats van steeds dat ding te monteren.
zou ik ook wel willen op mijn helmstok, maar dit soort systemen zijn tamelijk begrotelijk heb ik ervaren.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 04 jan 2015 17:21 #584411

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Onderdeks, dat is ook al eerder in dit topic voorbij gekomen.
Is zeker de meest ideale situatie.
Om de zelfde redenen waarom Timo hier van af heeft gezien, doe ik dat voorals nog ook.
Geheel onmogelijk is het waarschijnlijk niet, maar dan zit het kwardant aan het voeteneind van de achterhut.
De roerkoker moet worden doorgehaald net boven de waterlijn.
Heel veel ruimte blijft er niet over.
Al met al nogal een ingreep in de integriteit van de constructie.

Bovenstaand plaatje was dacht ik een mooie oplossing, tot ik me ben gaan verdiepen in de inbouwvoorschriften.
De aanschaf van de EVO tiller set is al een feit, dus baal ik wel een beetje.
De foto van zusterschip suggereert al een positie aan de andere kant van de helmstok dan waar ie nu zit?
@sunday, begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
Wat betrefd de stuureigenschap van de boot, ja helemaal gelijk.
Deze autopilot is ook behoorlijk overbemeten, maar dat is een bewuste keuze.
nadeel van uit het regelbereik lopen heb ik dan ook. Ik zou overwegen om aan de achterzijde van de kromming in de helmstok een beugel te maken.
@ Ridder Allart, hoe hinderlijk is dit "uit het regelbereik lopen" en wat is jou hartmaat ?
Een beugel aan de bovenzijde meer naar achter, spuuglelijk, maar wellicht nodig.

PS, ik hoop en ik wil niet dat mijn probleempje op topic kaping gaat lijken, was en is niet de bedoeling, als het wel zo wordt ervaren, dan start ik opnieuw.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 04 jan 2015 17:23 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 04 jan 2015 17:45 #584419

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Ron B, Het oog wil ook wat, maar wanneer er gekozen moet worden tussen mooi of naar behoren functioneren lijkt met het laatste toch doorslaggevend. Wij hebben een simpele stuurautomaat met een beugel naar achteren om het gemonteerd te krijgen. Achteraf vinden we het storende best wel mee vallen.

Bijlage IMG_5439_2015-01-04.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_5459_2015-01-04.jpg niet gevonden

Laatst bewerkt: 04 jan 2015 17:55 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 04 jan 2015 17:48 #584420

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Misschien heel domme vraag, maar als die stby staat, haak je die eraf of laat je die erop? Wat ben ik blij met mijn onderdeks ding (blush)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 04 jan 2015 17:52 #584421

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Wanneer je met standby bedoelt met de hand sturen, moet je hem inderdaad opzij leggen.
Laatst bewerkt: 04 jan 2015 17:55 door Bram6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 04 jan 2015 18:30 #584437

Mijn automaat zit regelmatig aan het einde van het bereik! En dat is best onhandig als je net even op het voordek loopt. De exacte mast vanaf de roerkoning weet ik niet, maar feit is dat hij bij mij dus eigenlijk te ver zit. De foto van Bram6 is exact wat ik bedoelde! Ziet er goed uit.

Met de automaat 'verkeerd om' wordt denk ik de montage aan bakboord ipv aan stuurboord bedoeld. Geen probleem overigens, alleen moet je de automaat even laten weten dat deze zo gemonteerd wordt. Oost wordt West in het interne kompas B)

Succes met inbouwen!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 04 jan 2015 18:30 #584438

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Thnx Bram, die situatie herken ik.
De oplossing van jou valt me idd niet af.
Ben even opnieuw aan het meten gegaan, zo zou het moeten kunnen.
Ik hou nu 460mm aan voor de langsscheepse hart/hartmaat.
De kuipbank hoogte is 365mm, daar moet nog de halve diameter bij van de tillerdrive plus een 10mm vrije ruimte schat ik.


Dan moet het ongeveer zo.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 04 jan 2015 18:39 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 04 jan 2015 19:33 #584461

  • Bram6
  • Bram6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1373
Ron B, Gaat er volgens mij gewoon netjes uitzien zo. De uitstekende beugel een mooie ronding geven en het stoten zal geen letsel opleveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 05 jan 2015 00:01 #584538

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
De foto's van Bram6 zijn veelzeggend denk ik, een praktische en in mijn ogen zeer fraaie oplossing.

Kies de dikte van de RVS strip niet te krap, er komen behoorlijke krachten op. Laat hem even bij een machinewerkplaats omzetten, dat geeft meestal een veel fraaier resultaat dan het zelf te doen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 18 jan 2015 07:57 #588133

Er bestaat nog geen topic-sectie over autopilots, maar ik vind dit wel een mooi draadje waar onderstaande tips op hun plaats zijn:
Yachting World - How to set up your autopilot to sail faster, more comfortably and be more efficient

Indien off-topic dan zie ik het wel verwijderd worden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 18 jan 2015 11:24 #588193

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
dat is een interessante link! :) :)
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 18 jan 2015 12:45 #588221

  • Go west
  • Go west's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 644
Interessant is ook dat in de link gepleit wordt om regelmatig met de hand te sturen en dan de succesvolle stuurstrategie via instellingen op de stuurautomaat over te brengen.

Genoemd kan ook worden dat te veel stuurcorrecties niet alleen veel energie kosten, maar ook snelheid. Soms moet je de boot wat laten gaan.

Jan
Laatst bewerkt: 18 jan 2015 18:41 door Go west. Reden: er miste een woord
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 21 mrt 2015 16:27 #608022

Nachtvlinder schreef :
Ik ben aan het rekenen of ik een sterke maar relatief langzame drive zodanig kan inbouwen dat dit hetzelfde resultaat geeft als een snelle maar minder sterke drive.

Baasklusje schreef :
Ik heb wel eens met een unster gemeten, aan helmstok van ca 1 meter. Een of twee kilo, met 3B aan de wind. Ik schat bij hard sturen max 15 a 20 kg voor heel korte momenten, dus 200 Nm. Meer is zeldzaam.

Ik kaap IlCigno's draadje maar weer even omdat dit aan het groeien is tot een naslagdraadje met veel interessante bijdragen.

In navolging van Baasklusje's experiment heb ik laatst toen de boot droog stond geexperimenteerd met een puts met 15 kg stenen erin, hangend naast de boot over een blok naar de helmstok geleid. Die 15 kg is echt heel zwaar werken om heen en weer te bewegen. Kan me dus wel vinden in zijn schatting.

Hieronder de kracht vs. snelheidstabel voor mijn drive. Deze kan 80W leveren op een pen aan de roerkoning. De bovenste regel geeft de afstand van de stuurpen tot hart roerkoning aan, wat dus de variabele is te om bereiken wat ik in de quote bovenaan noem.



Ik zit te denken om de stuurpen uit te voeren met meerdere gaten zodat ik bv met 3 posities kan experimenteren door het aangrijpingspunt van de drive te "verschuiven".

125, 150 en 175 mm doen?
Laatst bewerkt: 21 mrt 2015 16:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 21 mrt 2015 16:34 #608025

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Interessante gedachte, al denk ik dat het meer een experiment is dan dat het praktisch nut heeft onderweg. Maar ik kan me nog niet helemaal inbeelden hoe je de verschillende afstanden wilt realiseren. Heb je een schetsje van de situatie?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 21 mrt 2015 17:12 #608031

vanaf 200mm worden de hard-over tijden een beetje lang.
even voor de vergelijking, de Type 1 drive bij mij aan boord:
- hardover 11 seconden
- bij de gekozen afstand op het kwadrant is dat ca 70 graden end-to-end
- ding is sterk! 295 kg max! (ofwel, met 10 man aan de helmstok!)
- dus 1/10 van de helmstoklengte is ok voor de stuurarmlengte.
- wel een sterk kwadrant nodig.....

zekering moet 20 A zijn, dus max 30 watt vermogen? (geen 80!)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 21 mrt 2015 17:51 #608041

ilCigno schreef :
Interessante gedachte, al denk ik dat het meer een experiment is dan dat het praktisch nut heeft onderweg. Maar ik kan me nog niet helemaal inbeelden hoe je de verschillende afstanden wilt realiseren. Heb je een schetsje van de situatie?

Het is niet de bedoeling om regelmatig te gaan wisselen, maar om, indien de automaat merkbaar kracht tekort zou komen, geen grote aanpassingen te hoeven doen.

Dit hieronder zit ik als eerste idee aan te denken. Het rood getekende is nieuw: een omgezet plaatje RVS (4mm, misschien dat dat omzetten zelf nog lukt) met 1 of meer gaten om de koppeling vast te zetten daar waar je hem denkt te gaan gebruiken. Plaatje wordt meegemonteerd onder de bouten van de bestaande fuseekogels. Weet niet of dit wel sterk genoeg gaat zijn: drive kan met bijna 200 kgf trekken/duwen daar. Ben bang dat als ik een derde bout bij zet door het bestaande hoekprofiel, dat ik dát weer onnodig ga verzwakken.

Laatst bewerkt: 21 mrt 2015 18:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 21 mrt 2015 17:57 #608046

Baasklusje schreef :
vanaf 200mm worden de hard-over tijden een beetje lang.
even voor de vergelijking, de Type 1 drive bij mij aan boord:
- hardover 11 seconden
- bij de gekozen afstand op het kwadrant is dat ca 70 graden end-to-end
- ding is sterk! 295 kg max! (ofwel, met 10 man aan de helmstok!)
- dus 1/10 van de helmstoklengte is ok voor de stuurarmlengte.
- wel een sterk kwadrant nodig.....

zekering moet 20 A zijn, dus max 30 watt vermogen? (geen 80!)

Hoe bevallen die 11 s op jouw boot? Ronaldl stelt een paar pagina's terug dat maximaal 8 s vereist is voor moeilijke condities. Ik heb er geen ervaring mee verder, mijn helmstokautomaat is in ieder geval véél trager - en is pas in haar element op de motor ;)

Misschien is die 150 wel mooi om mee te beginnen; behoorlijk snel en meer dan 25 kg beschikbaar aan de helmstok waar je normaal stuurt - en dat is echt een buitenboordmotor die dan aan je trekt! Komt dan precies op dezelfde afstand als waar de huidige stuurstangen zitten, waardoor het constructief iets gunstiger wordt wellicht.

PS: 80 W is maar 7 A max; ik denk dat die van jou een versie zwaarder is. Ik heb een AC12 CPU en SD10 Drive (Simrad)
Laatst bewerkt: 21 mrt 2015 18:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 21 mrt 2015 18:54 #608070

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Nachtvlinder schreef :
Dit hieronder zit ik als eerste idee aan te denken.
Juist, nu wordt het mij duidelijk. Ik neem aan dat je de basis van de drive gewoon op z'n plek laat zitten? Afhankelijk van de lengte van de drive verandert de aangrijpingshoek dan wel ietsje. Waarschijnlijk is de hoek zo klein dat dat niets uitmaakt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 21 mrt 2015 18:54 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 21 mrt 2015 19:03 #608075

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Nee, volgens mij moet aangrijphoek altijd 90 blijven! Anders krijg je heel rare asymmetrie.
Overigens is het wel slim om met de arm-lengte te experimenteren.
Voorbeeld: als je een onrustig, licht èn licht sturend schip hebt kun je optimaliseren naar een korte arm. De snelle correcties die je daarmee uit kunt voeren houden schip dan in bedwang.
Zwaar traag reagerend schip geldt het andersomme.
En dat natuurlijk allemaal binnen grenzen van redelijkheid he!


Ik wil ook nog met armlengte gaan experimenteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 21 mrt 2015 19:08 #608080

Er is nog niets ingebouwd dus ik kan alle kanten nog op :) Deze drive gebruikt een trek/duwkabel, waardoor de motor ergens op afstand gemonteerd kan worden. Het deel wat de krachten op de romp moet overbrengen is een soort bracket; die wil ik op een stuk aangelapt multiplex bevestigen (de exacte plaats, hoogte en vorm daarvan dient nog bepaald te worden) ergens op het vlak van het achterschip.

Zie hieronder voor het idee. Dit systeem schijnt ontkoppeld zéér licht te lopen, al ga ik wel m'n best doen om die bocht zo groot mogelijk te laten zijn; denk dat de motor ergens in de bakskist gaat belanden.

Laatst bewerkt: 21 mrt 2015 19:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inbouwen nieuwe stuurautomaat C888 il Cigno 21 sept 2015 00:21 #664692

ilCigno schreef :

Alle items, met uitzondering van de MUX, zijn wat er nu beschikbaar is.

@Timo, heb jij de roosmux (al)op deze manier aan gesloten??
zo ja, werkt dat bij jou naar behoren??

Thomass
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl