Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: alu, brons en rvs van elkaar isoleren

alu, brons en rvs van elkaar isoleren 14 feb 2016 15:36 #705661

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3248
tcdehoog schreef :
Rob,
jij leest mee, en jij maakt roerbladen
het stuk rubber van de aanslag van het roer is verteerd
40x42x12 mm
ik heb iets vervangends nodig
hoe los jij dit op?
ton

Haha, met een rubber hamer uit de kampeerwinkel.

Steel weggooien, ik heb er een U - vorm van gezaagd die over de onderste aanslag van de roerkop valt. Klein touwtje voor de borgin. Zit al 10 jaar


En ik heb ook al heel veel rvs opnieuw moeten laten lassen, masttop, roerpennen, hele geleiding van de kiel........

G Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alu, brons en rvs van elkaar isoleren 14 feb 2016 22:18 #705821

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31637
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alu, brons en rvs van elkaar isoleren 15 feb 2016 07:14 #705861

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8879
Gents,

Brons en alu samen IS GEEN GRAPJE. Dat moet je echt niet doen, zeker niet als je je ooit op zout water vertoont!

De enige manier om dit heel te houden, is door er enorme hoeveelheden vet om heen en tussen te doen en te houden. Dat laatste lukt niet. Dus niet doen.

RVS en Alu is al zeer twijfelachtig. Als je de presentaties die hier aangereikt worden leest, snap je waarom. De elektropotentiaal van RVS (316 (A4) helemaal) ligt dicht bij die van koper.

Wat dan wel:

Hier busjes en schijfjes uitzoeken: www.igus.nl/iPro/iPro_02_0019_0000_DEde.htm?c=NL&l=nl bestellen daarvan kan uiteindelijk

zodat je de Alu bladen helemaal geisoleerd van zowel RVS als Brons kunt ophangen. De bronzen bussen weggooien en RVS bussen laten maken die de ruimte netjes opvullen.

Als je er niet uit komt, wil ik wel een schetsje maken, een keer.
Laatst bewerkt: 15 feb 2016 07:16 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alu, brons en rvs van elkaar isoleren 15 feb 2016 07:46 #705871

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
In ieder geval wordt er door iedereen meegedacht, bedankt allemaal!
ik ga de aluminium wangen vervangen door Rvs, dat ga ik deze week proberen te regelen
volgens mij zijn de meeste problemen dan opgelost
de corrosie van het centrale boutgat is, als ik er over nadenk, begonnen toen ik 4 jaar geleden de ijzeren bout en ring heb vervangen door rvs

Rob, wat was er kapot aan de kielconstructie? bij mij is er volgens mij niets kapot, alleen begint hij volgens mij steeds meer te klapperen, misschien zit er ruimte op de rubber rollen
wordt vervolgd
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alu, brons en rvs van elkaar isoleren 15 feb 2016 08:35 #705885

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3248
de kiel is (bij mij) van gietijzer. Daar zitten gaten in waar schroefdraad in getapt is. Bovenop de kiel ligt plat een RVS plaat. Bovenop die plaat is een driekante RVS doos gelast waar de rubber geleiderollen in zitten.
Bij mijn boot was de driekante doos op de lasnaden volledig losgescheurd van de plaat die op de kiel gebout zit. Dat hele ding is toen opnieuw gemaakt. Gelukkig door een goed kennis die RVS lasser is van beroep. Volgens hem was het een combinatie van: te dun materiaal, een lasser die het verschil niet weet tussen RVS en staal lassen, een harde klap en zout water.

Je kan eea controleren door de kiel in de bovenste stand te trekken. Dan komt de driekante doos boven dek en kan je met een zaklamp de lasnaden controleren. Bij de schade op de listo kon ik de driekante doos er gewoon van af pakken.

Het symptoom bij dit probleem is inderdaad een onwijs klapperende kiel.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 15 feb 2016 09:11 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alu, brons en rvs van elkaar isoleren 15 feb 2016 09:26 #705898

tcdehoog schreef :
de corrosie van het centrale boutgat is, als ik er over nadenk, begonnen toen ik 4 jaar geleden de ijzeren bout en ring heb vervangen door rvs

Ton

Dat klopt dan dus precies.RVS is veel edeler dan gewoon staal en veroorzaakt daarom meer en sneller corrosie aan het aluminium.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alu, brons en rvs van elkaar isoleren 15 feb 2016 09:48 #705907

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6412
Rob
bedankt, de 27e ben ik toch in de buurt, ik ga naar de meet
ik heb de boel dit najaar gecontroleerd, maar kon niets vinden
ik ga nu specifiek daarop controleren, maar volgens mij is de constructie bij mij anders, en zit die plaat gebout, ik heb een zg rvs wedstrijdkiel met loodballast :whistle:

wat die wangen betreft, "mijn mannetje" gaat ze in rvs namaken, plaat had hij staan
het zal eind van de week wel klaar zijn
dan moeten alle problemen toch verholpen zijn?
wordt vervolgd
Ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

alu, brons en rvs van elkaar isoleren 15 feb 2016 13:04 #705962

tcdehoog schreef :
wat die wangen betreft, "mijn mannetje" gaat ze in rvs namaken, plaat had hij staan
het zal eind van de week wel klaar zijn
dan moeten alle problemen toch verholpen zijn?
wordt vervolgd
Ton

Alleen als dat rvs het goede type is , dus 316L oftewel 1.4404 of 1.4571 (316TI , ook wel "Duits RVS"genoemd maar met vrijwel dezelfde eigenschappen als 316L).
Anders krijg je zeker op zout water toch weer heel snel roestvorming .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.117 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl