Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Sorry voor mijn simpelheid mbt. Polyester.
Als alle kunsstoffen uiteindelijk vocht door laten, kom je dan niet weg met een of meerdere lagen alu of silverprimer?
Gevolgd door een highbuild antifouling?
Aluminiumprimer houdt op vrijwel alles en is, dacht ik, waterdicht.
Ad weet vast wel meer?
Of is deze benadering in de plastic wereld not done?
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Daarom worden ook nog steeds (6 lagen!) Primocon aanbevolen als waterdichte primer op polyester als je geen 2 -componentsysteem wilt of kunt gebruiken op polyester . Dat was al zo met de aloude silver bottem paint van Sikkens wat net zoiets was.
Maar ja , daar zijn nogal wat "deskundigen" op dit forum het vast niet mee eens.
Toegegeven , epoxy is veel beter maar soms niet mogelijk.
Wanneer is epoxy niet mogelijk?
De enige reden die ik kan verzinnen is: de romp is (nog) te vochtig. Epoxy heeft namelijk de reputatie dat het zo goed als dampdicht is. Nu weet eigenlijk niemand wat dat precies is: 'te vochtig', maar dit terzijde
Ik krijg de indruk dat het gebruik van van Primocon als zogenaamde osmosebescherming voortkomt uit het idee dat het spul beter dampdoorlatend zou zijn dan epoxy. Misschien is dat ook wel zo, maar ik denk toch dat je onder die Primocon net zo makkelijk blazen krijgt als onder een paar lagen epoxy.
Het werkt dus ongeveer zo: gelcoat geschild; boot moet drogen; nieuwe seizoen komt eraan; boot is nog niet 'droog'; eigenaar wil seizoen niet voorbij laten gaan; de 'osmose-expert' zegt: dan zet je er toch Primocon op? Al dan niet vergezeld van de aanbeveling "dat ademt beter!"
Feit blijft dat het gebruik van een staalprimer op een polyester onderwaterschip een aberratie is, in mijn ogen. De twee materialen horen gewoon niet bij elkaar en het is naar mijn idee altijd beter er een 2-componentenprodukt op te zetten dan een roestwerende primer.
En probeer die Primocon er maar weer eens af te krijgen, als je er tenslotte toch epoxy op wilt zetten..