Naar mijn mening is er maar één koeler die naar tevredenheid gaat werken. Dat is een nieuwe 12/24V compressor koeling.
He belangrijkste is ISOLATIE. Alle warmte die naar binnen lekt moet je er weer uit pompen, DAAR kun je verdienen.
Mijn Etap bestaat voor ´t grootste volume uit Isolatieschuim en dat is heel goed te merken.
Nu--- met buitentemperaturen die soms dagenlang tot 48º oplopen draait de compressor net even minder dan 4 minuten in net iets meer dan een half uur, ronden we naarboven af is 15%. In de winter is dat 5%.
En alleen een goede ISOLATIE is daar de reden voor.
Ik heb heel wat 12V kompressor koelingen ingebouwd. Per schip is dat iets anders, maar de hoofdlijn is gelijk.
ISOLEER de kast zo dik mogelijk, als ´t kan met spuitbus, dan heb je vrijwel nergens koude/warmte bruggen.
Monteer de verdamper zo hoog mogelijk in die bak,de leidingen met een ruime bocht naar buiten, zonder de beschermdoppen van de koppelingen af te halen, dat doe je pas op ´t laatste moment, je wilt daar geen enkel drupje vocht in hebben!!!
Wanneer de kompressor ONDER de kast past is dat heel mooi compact weggebouwd, maar je kunt er dan slecht bij.
Maak een plankje dat je onder de kast vast kunt zetten met een klodder
Polymeer kit.
Monteer daarop de compressor met de leidingen zodanig dat het geheel onder de kast kunt schuiven.
Dan op de hoekjes en randjes waar je bij kunt een klodder polymeer kit, die kun je dan ook weer bereiken als het eventueel een keer los moet.
Het ventilatortje, dat waarschijnlijk in de verdamper geplaatst is, zoveel mogelijk de lucht langs de (koele) huid laten aanzuigen en via een ruime (kachel)buis naar een ANDERE ruimte laten wegblazen.
Zo nodig een tweede ventilatortje monteren hiervoor.
De meerstroom van dat ventilatortje verdien je dik terug aan kortere looptijd van de compressor. Eventueel IN de kast ook een klein ventilatortje.
Een gebruikte koelcompressor kopen lijkt me geen goed idee.
Die dingen zijn hermitisch gesloten. Bij het losnemen van de koppelingen gaat wat freon verloren en je bent niet echt helemaal zeker dat de koppelingen weer echt hermetisch dicht zijn.
Grote kans op ellende.
Het zijn vrijwel altijd Danfosh agregaatjes, dus kwaliteit verschil tussen de verschillende merken die er op geplakt staan zal er niet zijn. De prijs zal, al eerder genoemd, bij de vrachtauto industrie minder zijn dan in de watersport.
Er zijn ook TRIL compressoren (geweest)Die weigerden soms dienst, waren niet van Danfosh
Binnen mijn horizon was nieuw en goed aangepast altijd het voordeligst op wat langere termijn, gebruikt was vaak andermans ellende gekocht.
Ik heb wel eens een kastje gemonteerd, dat je NIET hoorde lopen. Na het starten geen geluidje of trilling te bespeuren, ik dacht al aan uitbouwen, maar condensor voelde warm, het ding was gewoon extreem stil.
Veel herrie zullen de moderne dingen wel niet maken.
Ooit heb ik ook zo´n computer vloeistofkoeler grondig bekeken.
Koelen misschien wel erg diep, maar het vermogen was verre van voldoende voor een scheepskoelkast. Het apparaat wat ik bekeken heb stak heel anders in elkaar dan voor een scheepskoelkast kon dienen