Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ontwerp en bouw van de stuurinrichting.

Ontwerp en bouw van de stuurinrichting. 24 jan 2017 10:18 #802721

Apae schreef :
Ik ben benieuwd, of de nadelen die Erik noemt, ook de overwegingen van Noballast waren om geen kabelbesturing te kiezen, of dat er nog andere zijn. Hij schrijft er weinig over.

Ja, ik maakte mij er makkelijk vanaf door te zeggen dat een kabel besturing zo zijn eigen problematiek kent. Erik is spot on wat dat betreft. Aanvullend daarop, de keerblokken staan onder een enorme trek belasting en vragen dus een uiterst degelijke bevestiging. Ik zou daar vast wel uit kunnen komen maar is wel een complicerende factor. Mijn achterkajuit is een grote open ruimte, er is geen bakskist o.i.d. Dat betekent dat de onzichtbare en veilige routering van de kabels ook niet eenvoudig zal zijn. Tot slot moet er dan een kwadrant gefabriekt worden. Op de tekening van Farrier staat zo'n ding hetgeen gewoonweg niet mijn ding is. Hij heeft het trouwens over duw-trek kabels. Daarbij vervallen een aantal van de genoemde nadelen maar mechanisch en onderhoud technisch gezien kan ik daar nu ook niet echt voor warm lopen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwerp en bouw van de stuurinrichting. 24 jan 2017 11:59 #802746

Dan de stuurkolom. Ik heb besloten om die zelf te bouwen, een heel domme beslissing achteraf maar vooruit. Dat zelf bouwen werd ingegeven door het feit dat er zo’n 40cm onder de kuipvloer en boven de motor een haakse tandwielkast koppeling hangt (op tekening met luchtankers) die de verbinding vormt tussen de verticale en horizontale torq as. Aan de voorzijde van deze tandwielkast wordt tevens de motor van de autopilot bevestigd.

Met een ready made stuurkolom is er een stukje (duur) maatwerk van Jefa nodig voor de verbinding tussen stuurkolom en haakse tandwielkast. Dat betekent dan wel weer twee extra koppelingen. Maar hoe en waaraan moet ik die tandwielkast bevestigen?

Die vraag bracht mij op het idee om de stuurkolom dan maar zelf te bouwen. Door de kolom te verlengen en aan de onderzijde door de vloer te laten doorlopen kan die tandwielkast dus aan de onderzijde van de stuurkolom worden bevestigd.


Ik zag meteen allerlei mogelijkheden voor een multifunctionele kolom, anders dan anders en ben driftig aan het tekenen geslagen.


Uitgangspunt werd de Jefa 150 stuurkolom, maar met een aantal aanpassingen en een andere voorzijde. Ik dacht aan ruimtes voor een blikje, de handmarifoon, lierhendel, joystick voor de Jetthruster en zo meer.


Links op de foto de voorzijde van de stuurkolom in aanbouw en rechts de mal voor de achterzijde en zijkanten.


De mal is hier voorzien van een enkel dun laminaat, Corecell schuim en gedeeltelijk laminaat aan de binnenzijde. Dit om een min of meer vormvast geheel te krijgen. Mijn bedoeling is om het geheel, inclusief de voorzijde, als één kolom met vacuüm injectie te injecteren.


En toen kwamen de Jefa componenten binnen en bleek dat ik een cruciale fout had gemaakt. De maatvoering van de Jefa 150 kolom heb ik 1:1 gekopieerd maar daarbij over het hoofd gezien dat de wanddikte van de aluminium Jefa kolom maar een paar millimeter is en bij mij, door de sandwichopbouw, wel 17 mm. En dat aan twee zijden, dus dat scheelt aan inwendige ruimte zowat 3 cm. en de ronde hoeken maken dat nog erger. Kortom, wat volgt is een enorm gepruts om de boel passend maar ook demontabel te krijgen.


Demontabel is het nog niet op deze foto. Kortom, het moraal is naar een dieptepunt gezakt. Ik vind het ook ineens niet mooi meer en gooi de gevormde voorzijde van de kolom, die ook weer allerlei complicaties met zich mee brengt, aan de kant. Het moet gaan passen en het zal gaan passen, maar het demontabel houden met name van de tandwielkast waar het stuurwiel aan zit bezorgt mij hoofdpijn. Ik wil geen naadjes, bouten of schroeven in het zicht en blijf de lat hoog leggen.

Gelukkig is er in dit project nog wel meer te doen en ga ik mijn zinnen verzetten naar andere onderdelen. Het maken van de stuurkolom gaat stop werk worden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 jan 2017 12:31 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwerp en bouw van de stuurinrichting. 24 jan 2017 12:18 #802750

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Is het niet het snelst om een nieuwe kolom te maken met gelijke binnenmaten als de Jefa?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwerp en bouw van de stuurinrichting. 24 jan 2017 12:37 #802760

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18192
FMJ schreef :
Is het niet het snelst om een nieuwe kolom te maken met gelijke binnenmaten als de Jefa?
Ja, een binnenmal heeft hij al :sick: :whistle:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwerp en bouw van de stuurinrichting. 24 jan 2017 12:46 #802762

FMJ schreef :
Is het niet het snelst om een nieuwe kolom te maken met gelijke binnenmaten als de Jefa?

Oei, daar heb ik toch zo'n pest hekel aan, dan moet het wel erg mis zijn. Het is mij in dit project slechts 1x eerder overkomen dat iets mislukt is en opnieuw gemaakt moest worden. Dat was het carbon aanrecht in de kombuis Pas het derde exemplaar kon min of meer mijn toets der kritiek doorstaan. Verre van perfect, maar acceptabel. Het tweede exemplaar heeft overigens zijn plek in een andere boot gevonden en is wit geschilded.

Nee, niet overnieuw. Het moet dan breder worden omdat ik vast houd aan de sandwich constructie vanwege gewicht en stijfheid. En een bredere kop doet weer afbreuk aan het mooie ontwerp van Jefa.

Gewoon kopen (oef, € 1.587,-) en een constructie onder tegen de kuipvloer bedenken voor de bevestiging van de haakse tandwielkast. Dat zou de beste optie geweest zijn, maar dat is inmiddels een gepasseerd station ...
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwerp en bouw van de stuurinrichting. 24 jan 2017 13:32 #802771

Joop66 schreef :
Waar ik me nog zorgen over maak is de hefboom constructie op het roer.

De draaipunten van de twee hefbomen liggen aan verschillende kanten van de trek-drukstang.

Deze hefbomen maken behoorlijk grote uitslagen en de stang is vrij kort.

Dan gaat deze constructie een heel vreemde karakteristiek hebben aan het einde van de uitslagen. Dat moet je over de volledige slag heel goed uitzetten, anders komen er onaangemame verrassingen te staan.

Tandwielkasten hebben inderdaad enige speling, en wrijving. En vergeet ook de torsieslapte van de assen niet. Het voordeel is wel weer dat de assen weinig ruimte innemen.

Ik zou me maar niet te veel zorgen maken. De uitslag van het roer is beperkt, niet zoals op de tekening aangegeven met stootblokken tpv de levers maar de uitsparing in de romp gaat daarvoor zorgen. Het roerblad loopt daar nauw passend tegenaan net voordat er in de geometrie van de levers rare dingen kunnen gebeuren.

De torque stang is een geextrudeerde aluminium buis met een viertal inkepingen/groeven ten behoeve van de bevestiging aan de koppelingen en toevoeging van stijfheid. De naam "torque" zegt het al. Het is gemaakt voor minimale torsie. Ik denk eerder dat de koppelingen maatgevend zijn. Deze kunnen een max torsie aan van 40.5 KgfM (zegt mij niet zo veel) volgens Jefa.



Gelukkig hoef ik wat dat betreft niet opnieuw het wiel uit te vinden. Jefa heeft een uitstekend track record. Inderdaad hoor ik anderen ook klagen over speling op de tandwielen. Gaat dat dan wel over dezelfde produkten? Jefa bestrijd het en ik ben blij met de positieve ervaring van Erik met dit systeem. Wel heeft Jefa mij meegegeven dat het de eerste tijd nog wat stroever gaat, je voelt de tandwielen. Maar dat gaat over nadat de boel op elkaar is ingedraaid. En ik meen mij te herrinneren dat er ook nog een nastel mogelijkheid is.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 jan 2017 14:07 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwerp en bouw van de stuurinrichting. 24 jan 2017 14:38 #802792

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Noballast schreef :
Joop66 schreef :
Waar ik me nog zorgen over maak is de hefboom constructie op het roer.

De draaipunten van de twee hefbomen liggen aan verschillende kanten van de trek-drukstang.

Deze hefbomen maken behoorlijk grote uitslagen en de stang is vrij kort.

Dan gaat deze constructie een heel vreemde karakteristiek hebben aan het einde van de uitslagen. Dat moet je over de volledige slag heel goed uitzetten, anders komen er onaangemame verrassingen te staan.

Tandwielkasten hebben inderdaad enige speling, en wrijving. En vergeet ook de torsieslapte van de assen niet. Het voordeel is wel weer dat de assen weinig ruimte innemen.

Ik zou me maar niet te veel zorgen maken. De uitslag van het roer is beperkt, niet zoals op de tekening aangegeven met stootblokken tpv de levers maar de uitsparing in de romp gaat daarvoor zorgen. Het roerblad loopt daar nauw passend tegenaan net voordat er in de geometrie van de levers rare dingen kunnen gebeuren.

Wat ze je gegeven hebben is de sterkte van de torsie buizen. Dat is heel wat anders dan de stijfheid. Die heeft er eigenlijk nauwelijks iets mee te maken.

Ennemeh: hoe beperkt is beperkt? Ik zeg dit express omdat ik iets soortgelijks heb overwogen voor de roerstandmelder van de AP. Dat ging helemaal mis met 45gr + en -. Ik zou t echt even uitzetten in stapjes door het hele bereik heen, dan weet je hoe t zit, en kun je kiezen of je t doet of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwerp en bouw van de stuurinrichting. 24 jan 2017 15:27 #802804

Joop66 schreef :
Ennemeh: hoe beperkt is beperkt? Ik zeg dit express omdat ik iets soortgelijks heb overwogen voor de roerstandmelder van de AP. Dat ging helemaal mis met 45gr + en -. Ik zou t echt even uitzetten in stapjes door het hele bereik heen, dan weet je hoe t zit, en kun je kiezen of je t doet of niet.

max 36gr. Die stapjes had ik ook al op papier gedaan om de off-distance te checken. Maar inmiddels ook met het roer zelf en dat gaat helemaal goed :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwerp en bouw van de stuurinrichting. 24 jan 2017 15:59 #802811

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Noballast schreef :
Joop66 schreef :
Ennemeh: hoe beperkt is beperkt? Ik zeg dit express omdat ik iets soortgelijks heb overwogen voor de roerstandmelder van de AP. Dat ging helemaal mis met 45gr + en -. Ik zou t echt even uitzetten in stapjes door het hele bereik heen, dan weet je hoe t zit, en kun je kiezen of je t doet of niet.

max 36gr. Die stapjes had ik ook al op papier gedaan om de off-distance te checken. Maar inmiddels ook met het roer zelf en dat gaat helemaal goed :)

Ik kon t ook niet laten:

Ik kom er op dat over de ene boeg, de overbrenging ongeveer 1:1 is, en over de andere varieert van 1:1,5 tot 1:2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwerp en bouw van de stuurinrichting. 24 jan 2017 16:33 #802821


De montageplaat voor het tandwielhuis met de koppeling naar het stuurwiel. Ook hier weer met de ingelijmde en verzonken boutkoppen. Het afnemen en wegschuiven (voor montage en demontage) van de tandwielkast zou nu wel precies moeten passen binnen de inwendige maat van de stuurkolom.


De motor bediening, althans de plek daarvoor. Om niet opnieuw voor verrassingen komen te staan heb ik eerst de motorbediening gekocht. En wat blijkt, ook die is gemaakt om op een dunwandig materiaal te monteren. Daarom heb ik op die plek het schuim helemaal weggehaald zodat alleen laminaat over blijft. Na het definitieve laminaat met vacuüm injectie zal dit deel alsnog wel wat dikker worden.


Als ontspanning nog een stukje vacuüm injectie. Wat ik in eerste instantie had bedacht om de kolom in één keer te injecteren lukt niet. In de holle kolom blijft het laminaat aan de bovenkant niet zitten en wil met de zwaartekracht omlaag. Grote stappen snel thuis besluit ik het dan toch maar in twee keer te doen. Hier eerst de achterzijde van de dan nog U-vorm. De hars loopt op bovenstaande foto van onder naar boven en is ca. 2/3 onderweg.


In weerwil van mijn creatieve uitstapje lijm ik dan toch maar het vlakke voorpaneel erop dat ik eerder heb gemaakt en voorzien heb van een mooi rond randje, overeenkomstig het originele ontwerp van Jefa. Ik wordt er wel weer wat rustiger van. Het schijnt nu toch nog iets te gaan worden.


Dit nu holle koker injecteer ik nu verder met een dubbele zak, eentje binnen en eentje buiten. Het liggende en deels verticale liggende binnenlaminaat gaat simultaan mee met de buitenzijde.


Hier is het injectieproces net iets over de helft. De hars stroomt van links naar rechts naar links.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 jan 2017 17:11 door Noballast. Reden: Fijn dat er nog iemand oplet ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwerp en bouw van de stuurinrichting. 24 jan 2017 16:47 #802822

Rechts naar links?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontwerp en bouw van de stuurinrichting. 24 jan 2017 21:21 #802890

Noballast schreef :
Inderdaad hoor ik anderen ook klagen over speling op de tandwielen. Gaat dat dan wel over dezelfde produkten? Jefa bestrijd het en ik ben blij met de positieve ervaring van Erik met dit systeem. Wel heeft Jefa mij meegegeven dat het de eerste tijd nog wat stroever gaat, je voelt de tandwielen. Maar dat gaat over nadat de boel op elkaar is ingedraaid. En ik meen mij te herrinneren dat er ook nog een nastel mogelijkheid is.
Bij mij is er na al die jaren/mijlen/ijsbreek operaties echt absoluut 0 registreerbare speling op het roer n de bijbehorende componenten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl