Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 08:07 #965874

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7504
Ze maken uiteraard niet een type. Maar meerdere voor diverse vermogens.

Echter de kans is vrij groot dat ZF de saildrives levert aan Yanmar.

Ik zag dat dit aan een ander type BN10. Dit lijkt sterk op de BN20 aanduiding. Zo gaat het met vele motoronderdelen en andere producten.

Helaas is de trend: "er zijn geen onderdelen meer van". Neem maar een nieuwe. Men neemt soms de moeite niet meer om een onderdeel te leveren. Er zijn hier vele voorbeelden te geven.
Laatst bewerkt: 05 aug 2018 08:16 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 08:22 #965879

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5217
Yellow Boat schreef :
Martijn57 schreef :
Dank voor je reactie, deze afbeelding lijkt een ander model te betreffen. Bijgevoegd een plaatje van de bewuste SD20.

Lijkt me toch echt hetzelfde , alleen zit bij er bij jou een andere anode op. Bij jou de originele , bij die "andere"een deelbare die je kunt vervangen met de schroef eroip en die aan de bovenkant niet zo mooi aansluit omdat dat bij een deelbare niet goed kan.

Overigens ziet de plaatsing en vorm van de anode en ook de rest er precies zo uit als op een VP saildrive van jhet type 120S of later.
Komen kennelijk allebei bij ZF vandaan ( van de VP wist ik dat al)
Kijk maar: www.zf.com/corporate/en_de/pro...ine_sail_drive.shtml
Ad

Hieronder twee foto's van mijn SD20 (uit 2005) volges mij toch echt anders dan die van ZF.

SB AANZICHT



PS AANZICHT

Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 08:37 #965886

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4483
Even contact opnemen met Yanmar in Almere, zij zijn het werelwijde steunpunt van Yanmar voor marine toepassingen. Weet je exact waar je aan toe bent.

www.yanmar.nl/Contact/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 08:52 #965890

FMJ schreef :
Bram, ik zie drie koelwatergaatje waarvan de onderste groter vs vijf gaatjes waarvan de onderste kleiner. Dat is niet hetzelfde.. qua vorm lijkt het wel verdacht veel inderdaad.

Dat van TS is een ouder type , die anderen zijn de huidige types en daar zijn best kleine wijzigingen doorgevoerd.
Overigens zit er ook nog een koelwatergat aan de onderkant.
Bij de VP 130 S zitten ze zelfs aan de voorkant:
www.marinepartseurope.com/nl/v...748580-44-36403.aspx
En die zijn allemaal van ZF alleen de allereersten (110S en ik meen ook de 110S) niet , die waren van VP zelf want die schijnt de saildrive te hebben uitgevonden.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 11:47 #965919

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4483
Yellow Boat schreef :
Bram6 schreef :
CeesS schreef :
Het probleem met dit voorstel is, dat de prop met de diameter en draad van de oorspronkelijke stomp (M16), niet geborgd is in de as. Je kan dan wel een gat boren en draad tappen van de borgbout (M8), je kunt de prop nog steeds zo uit de schroefas draaien.

Met Loctite 638 komt dit nooit meer los, al zou je het willen.

Als je dat nog niet vertrouwd kun je het ook heel goed ontvetten , dun insmeren met vloeimiddel voor zilversoldeer, laten drogen en dan zilversoldeer tussen de schroefdraad laten lopen.Moet je de boel wel eerst verhitten tot ca. 600 graden maar dan is de verbinding vrijwel even sterk als gelast. En je heb eeen goede brander nodig.
Bijv. een fietsframe wordt ook vaak met zilversoldeer in elkaar gesoldeerd.
Ad

Ad, een schroefdraad centreert niet, bij een 28x17 spline blijft er veel te weinig vlees over om verantwoord een gat van tenminste 16 mm in te boren, en het verhitten naar 600 graden van een chroomstalen as met meerdere passingen is al helemaal uit den boze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 19:09 #966025

Als ik even naar de foto's kijk valt me één ding op, een beetje of-topic. Je hebt namelijk nog het messing kraantje op de saildrive zitten waarmee je het inlaatwater kan afsluiten. Dat heeft me de afgelopen winter behoorlijk geklooi opgeleverd toen we de boot in het water winterklaar wilden maken. Kraantje dicht gedraaid en slang eraf om anti-vries erin te doen. No Way to LA! Spuitend water de boot in want het kraantje sloot niet goed af. Daarna nog een keer geprobeerd met hetzelfde resultaat, je moet dan wel even op tijd de slang weer op de afsluiter kunnen plaatsen terwijl het water de boot in spuit. Waarom Yanmar zo'n lullige afsluitkraan op de saildrive heeft gemonteerd is een raadsel. Uiteindelijk ivm verwachte vorst boot op het droge en afsluiter vervangen door een normaal kogeltype. Inderdaad, je blijft bezig met een boot!

Groet, Martijn.
Bijlagen:
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 05 aug 2018 21:43 #966063

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4483
Van de standaard gemonteerde afsluiter is bekend dat als die enige tijd niet wordt gebruikt, het kan voorkomen dat die niet meer afsluit of zelfs helemaal niet meer verdraaid kan worden.
Sommige dealers monteren bij voorbaat al een kogelkraan, die meestal normaal te openen en te sluiten is, zelfs na lange tijd niet gebruikt te zijn.

Wees je er wel van bewust, dat de originele Yanmar afsluiter vorstbestendig is, en een simpele kogelkraan niet. Monteer dus een vorstbestendige kogelkraan, of zorg ervoor dat antivries rond de kogel zit.
Bij overwinteren op de wal zet je een kogelkraan standaard half open / half dicht.
Laatst bewerkt: 05 aug 2018 21:44 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 06 aug 2018 05:25 #966081

Dank voor je bericht over de afsluiter. Klopt, je kunt een kogelafsluiter met trechter en slang van anti-vries voorzien mits je natuurlijk de trechter boven de waterlijn kunt houden. De slang aan de trechter moet dan wel enige lengte hebben. Ik begrijp nu de keuze van het kraantje door Yanmar maar wordt er toch niet vrolijk van en hoop dat de nieuwe kogelafsluiter wel zijn werk doet.
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 06 aug 2018 12:57 #966197

Gebeld met Duitsland maar deze hebben de schroef niet op voorraad, Japan kan wel leveren dus dat wordt bestellen!
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 06 aug 2018 17:46 #966249

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4483
Kan Yanmar de schroefas nog leveren ? Overigens heeft Yanmar recent Flexofold overgenomen, is via dat kanaal geen schroef leverbaar ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 06 aug 2018 19:17 #966267

Zoals het er nu naar uit ziet kan er alleen via Japan een schroef komen, Duitse site geeft aan dat ze hem op voorraad hebben maar dat klopt niet. Ik heb er achteraan gebeld en ze hadden hem dus niet wat wel vervelend is omdat ze op internet zeggen hem wel te hebben. Hij lijkt nu in geheel Europa niet beschikbaar te zijn, jammer van die errors op internet. Anyways, alleen officiële Yanmar-dealers kunnen hem bestellen en dan komt hij uit Japan hetgeen de nodige tijd kost. Heeft iemand daar mogelijk ervaring mee? Het lijkt mij de meest logische oplossing om alleen de schroefas te vervangen en niet de hele saildrive hetgeen de werf ook als optie noemde. Opgegeven besteltijd varieert nu tussen de 10 dagen en 4 weken, en ondertussen staat ons schip op de wal. Nou ja, morgen hoor ik meer van expertisebureau en de werf.
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 06 aug 2018 19:53 #966278

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 875
www.exalto.com/nl-nl/propulsio...schroeven-flexofold/
Hier heb ik mijn schroef vandaan.
Niet via Yanmar dealers of zo, ook voor mijn yanmar saildrive.
Gr marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 06 aug 2018 20:06 #966279

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4483
Ik heb een paar jaar terug een Yanmar sensor besteld, die niet in Europa op voorraad was. Duurde ongeveer 3 weken voor nalevering uit Japan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 06 aug 2018 20:19 #966282

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4483
Je spreekt steeds over 'schroef'. Die komen niet uit Japan. Ik neem aan dat je 'schroefas' bedoelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 06 aug 2018 21:26 #966311

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13584
check this
even de as vervangen kan nog complicaties geven
www.compromisclub.nl/ctips/200...ldrive_schroefas.pdf

specifiek;
Als de as beschadigd is, zal een dealer geneigd zijn een nieuwe as te monteren. Dit heeft
echter een aantal nadelen. Allereerst financieel : zo’n as kost vele honderden Euro’s.
Het grootste nadeel is wel dat het tandwiel van de schroefas verwijderd moet worden en op
de nieuwe as moet worden gemonteerd. De plaats van het tandwiel op de schroefas wordt
bepaald door afstandsringen, die destijds in de fabriek exact op de juiste maat zijn gekozen.
Een nieuwe as heeft altijd iets afwijkende maten, en vereist in principe een nieuwe afstelling,
wat een moeilijk en tijdrovend proces is. De gemiddelde dealer is hierop niet ingericht, en
monteert de as gewoon met de ‘oude’ ringen. Als je geluk hebt gaat het goed, maar het kan
ook betekenen dat de overbrenging meer herrie maakt dan voorheen en eerder slijt.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 06 aug 2018 21:30 #966312

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13584
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 06 aug 2018 21:52 #966320

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4483
sy helios schreef :
check this
even de as vervangen kan nog complicaties geven
www.compromisclub.nl/ctips/200...ldrive_schroefas.pdf

specifiek;
Als de as beschadigd is, zal een dealer geneigd zijn een nieuwe as te monteren. Dit heeft
echter een aantal nadelen. Allereerst financieel : zo’n as kost vele honderden Euro’s.
Het grootste nadeel is wel dat het tandwiel van de schroefas verwijderd moet worden en op
de nieuwe as moet worden gemonteerd. De plaats van het tandwiel op de schroefas wordt
bepaald door afstandsringen, die destijds in de fabriek exact op de juiste maat zijn gekozen.
Een nieuwe as heeft altijd iets afwijkende maten, en vereist in principe een nieuwe afstelling,
wat een moeilijk en tijdrovend proces is. De gemiddelde dealer is hierop niet ingericht, en
monteert de as gewoon met de ‘oude’ ringen. Als je geluk hebt gaat het goed, maar het kan
ook betekenen dat de overbrenging meer herrie maakt dan voorheen en eerder slijt.

Dit artikel is van mijn hand. Dat sloeg op het onnodig vervangen van de schroefas als de keerringen op de as zijn ingelopen. Daar zijn meerdere alternatieven voor, zoals in dit stuk beschreven.
Het stellen van een spiraalvertanding overbrenging als de as vervangen moet worden, is een specialistische klus, waarbij het draagbeeld nauwkeurig gecheckt moet worden. En dit is niet ieders werk. Ik spreek hier uit ervaring, ik heb mijn afstudeeropdracht mogen uitvoeren bij een bekende fabrikant van tandwieloverbrengingen. Bijgaand een foto van de as met tandwiel van mijn SD20 saildrive.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 07 aug 2018 05:50 #966343

Ja je hebt gelijk, het gaat uiteraard over de schroefas, we zijn in afwachting van rapportage schade-expertise bureau namens de verzekeraar. Ik weet inmiddels dankzij alle post een stuk meer, maar of ik wijzer ben geworden? Werf zegt nieuwe saildrive is beter en sneller te plaatsen, als ik de berichten lees over afstelling van tandwielen dan lijkt daar ook wat voor te zeggen. Maar de kosten zijn natuurlijk veel hoger en de verzekeraar heeft ook een mening. Komt tijd, komt raad!
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 07 aug 2018 11:48 #966466

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2829
Mijn ervaring met de nieuwe as is positief. De saildrive is even stil als voorheen.
De werf heeft voor mij het lager geplaatst. Ik heb zelf de as met lager teruggeplaatst in de saildrive. Kosten voor as, lagers en keerringen ca. 1250 euro. Niet goedkoop, maar ja, je kunt niet zonder.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 07 aug 2018 11:52 #966469

Dank voor je bericht en goed te horen dat een nieuwe schroefas in een bestaande saildrive wel kan functioneren. Vanochtend alles kort gesloten en de werf gaat nu een nieuwe as plaatsen met instemming van de verzekering, vrijdag aanstaande zal de klus geklaard worden. Jammer van de weersvoorspelling tegen het weekend.
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 09 aug 2018 14:00 #967024

Mocht het allemaal niet lukken, ik heb nog twee sd20 saildrives liggen in Lelystad, met 70 uur op de teller. PB maar als het handig is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 12 aug 2018 07:08 #967807

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4483
Martijn57 schreef :
Dank voor je bericht en goed te horen dat een nieuwe schroefas in een bestaande saildrive wel kan functioneren. Vanochtend alles kort gesloten en de werf gaat nu een nieuwe as plaatsen met instemming van de verzekering, vrijdag aanstaande zal de klus geklaard worden. Jammer van de weersvoorspelling tegen het weekend.

En, is de klus naar genoegen geklaard ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 14 aug 2018 17:03 #968586

Klus is geklaard, we hebben afgelopen vrijdag in Zierikzee de boot overgenomen van de werf. Zaterdag de Oosterschelde over tegen stevige wind en stroom, een goede test voor schroef en saildrive. Alles loopt prima, geen bijgeluiden door de nieuwe schroefas. Boot lijkt zelf met minder toeren te draaien, bij 2000x halen we een ruime 6 knoop met ongeveer 3 liter diesel per uur. Zondag van de Roompot over zee naar IJmuiden, grotendeels met wind in de rug gezeild op de genua. Mooi maar best intensief met die brekers om je heen en het kostte 14 uur.Altijd mee gevaren met anderen op grotere schepen, dan is het toch anders als je er zelf voor staat op je eigen boot. Na een overnachting in Seaport Marina door in 10 uur naar de thuishaven aan het Ketelmeer. Alles lijkt goed te lopen, nu nog even afwachten wat het expertisenureau voor rapport maakt t.b.v. de verzekering.
Bijlagen:
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas Saildrive Yanmar SD20 stuk 11 sept 2018 09:09 #977721

Uiteindelijk heeft de verzekering (Kuypers) na aftrek van eigen risico de vervanging van schroef, schroefas en de reparatie vergoed. Is zoals gezegd goed en snel uiteindelijk geregeld, ik weet nu dat je hoofddealers van Yanmar hebt en subdealers. De subdealers moeten via de hoofddealers de gewenste onderdelen bestellen. In ons geval bleek Zierikzee een subdealer maar bleek er aan de overkant in Wemeldinge gelukkig een hoofddealer te zitten die de schroefas gewoon op voorraad had liggen. Ook goed werk van het schade-expertise bureau die namens de verzekeraar de zaken regelde zodat we na een week het schip weer in het water hadden. Overigens hadden we recent een storing bij het starten (en stopzetten) van de motor. Klik, klik en er gebeurt niets. Heel het systeem na gelopen waar we erachter kwamen dat de 2 service-accu's zonder schakelaar aan de startaccu gekoppeld zitten. Volgens de meeste kenners hoort er een switch te zitten zodat je alleen in geval van nood kan starten via je service-accu's ipv je startaccu. Na wat omzwervingen in de motorruimte vonden we een loshangend relais wat stevig gecorrodeerd was. Schoon gemaakt en sindsdien start- en stopt de Yanmar weer met de contactsleutel. Later las ik dat Yanmar via zijn manual voorschrijft dat er als je kabelboom een zekere lengte heeft er een tussen-relais in moet. Is dat bekend?
Bijlagen:
Uiteindelijk komt alles van zelf!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl