Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Boegsprietje

Boegsprietje 04 mei 2019 20:20 #1043126

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
holtere schreef :
- Plaatje er op lijmen.
Wat voor plaatje? Carbon?
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 04 mei 2019 20:44 #1043131

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7625
Mooi resultaat, Holtere!
Hier zit veel ervaring in, mijn gedacht!

Hoe bepaal je de sterkte? Wilde gok en we doen nog wat laagjes extra of is er een vuistregel?
En gebruik je bij carbon steeds epoxy?
Zelfde werkwijze?
Is exotisch spul voor mij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 04 mei 2019 21:10 #1043138

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16269
Plaatje carbon...ja, glas was ook al goed geweest of een mix!

Ja, zeker altijd epoxy. Voor de mallen overigens niet.
Sterkte bepalen gaat wel op gevoel en ervaring. Wat wil je er aan rekenen?
Meestal bouw je zoiets veel sterker dan nodig.
Het vermijden van stomme, constructieve zwakheden is meestal waar het om gaat. Afwachten dus :whistle:
Laatst bewerkt: 04 mei 2019 21:11 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 04 mei 2019 23:22 #1043163

Heel fraai en doordachte constructie en afwerking! Geeft de looks (en de mogelijkheden!) van de meeste boten een enorme upgrade!

Dat hier lastig aan te rekenen valt snap ik. Maar gewetensvraag: als je deze constructie 1:1 met glas+epoxy had gebouwd, was ie dan te zwak geworden? Of qua gewicht juist heel veel zwaarder geworden als je niet van hetzelfde doekgewicht maar constructieve sterkte uit zou gaan?
Laatst bewerkt: 04 mei 2019 23:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 05 mei 2019 06:39 #1043168

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16269
Mmmh, ik zou met dezelfde materiaaldiktes in glas net zo veel vertrouwen hebben. Hooguit zou ik de flenzen een fractie dikker maken, alweer op gevoel.
Veel mensen onderschatten glas. Het is vreselijk sterk mits je goed doordachte constructies gebruikt met goede lamineertechnieken. De eigenschappen van het materiaal op juiste wijze gebruiken.
Glas wordt sterk ondergewaardeerd, niet in het minst door goedkoop geproduceerde polyester rommel die je in de zeilerij zoveel ziet. Sorry dat ik het moet zeggen :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 05 mei 2019 07:29 #1043182

holtere schreef :
Glas wordt sterk ondergewaardeerd,

Dat soort misverstanden komen met name omdat men de sterktewaarden verkeerd interpreteert.
Sterktes van vezels worden nl. altijd opgegeven in milliNewton/Tex en dat betekent de sterkte van een draad die per 10000 meter 10 gram weegt. Een Tex = een draad van 10 gram en 10000 meter.Bij naaigaren gebruikt men nog vaak de oude benaming , nl. de Denier wat grammen per ongeveer 9000 meter is ( eigenlijk 9000 Yard).Kijk maar eens op een klosje naaigaren .
Wordt er bijv. gezegd dat araminde 6 maal sterker is dan staal komt dat niet door de sterkte per mm2 maar omdat aramide 6 maal lichter is dan staal . Je moet er daarom altijd bij
zeggen "bij hetzelfde gewicht" anders klopt het niet.
Door de verschillen in soortelijk gewicht betekent dat dat een even dik laminaat van carbon veel lichter is dan van glas en ook wat lichter dan van aramide.
Kijk je echter naar de sterkte dan scheelt dat veel minder omdat er minder gewicht aan vezels in zit.
Ga je het precies berekenen is carbon bij een zelfde lanminaatdikte helemaal niet zo veel sterker dan glas , alleen veel lichter.

Onderstaand een aardig plaatje( uit de Twaron brochure ) met de verschillende sterktes in millinewton per tex en de soortelijk gewichten. Kun je zelf er eens mee rekenen. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 07:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 05 mei 2019 10:56 #1043281

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
Érg benieuwd naar het antwoord op de vraag van vandaag ( die niémand tot nu toe stelde trouwens ) wat weegt het kunstwerkje nou schoon aan de haak , zonder Lopolight ?
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 05 mei 2019 11:07 #1043290

Yellow Boat schreef :
holtere schreef :
Glas wordt sterk ondergewaardeerd,

Dat soort misverstanden komen met name omdat men de sterktewaarden verkeerd interpreteert.
Sterktes van vezels worden nl. altijd opgegeven in milliNewton/Tex en dat betekent de sterkte van een draad die per 10000 meter 10 gram weegt. Een Tex = een draad van 10 gram en 10000 meter.Bij naaigaren gebruikt men nog vaak de oude benaming , nl. de Denier wat grammen per ongeveer 9000 meter is ( eigenlijk 9000 Yard).Kijk maar eens op een klosje naaigaren .
Wordt er bijv. gezegd dat araminde 6 maal sterker is dan staal komt dat niet door de sterkte per mm2 maar omdat aramide 6 maal lichter is dan staal . Je moet er daarom altijd bij
zeggen "bij hetzelfde gewicht" anders klopt het niet.
Door de verschillen in soortelijk gewicht betekent dat dat een even dik laminaat van carbon veel lichter is dan van glas en ook wat lichter dan van aramide.
Kijk je echter naar de sterkte dan scheelt dat veel minder omdat er minder gewicht aan vezels in zit.
Ga je het precies berekenen is carbon bij een zelfde lanminaatdikte helemaal niet zo veel sterker dan glas , alleen veel lichter.

Onderstaand een aardig plaatje( uit de Twaron brochure ) met de verschillende sterktes in millinewton per tex en de soortelijk gewichten. Kun je zelf er eens mee rekenen. ;)
Ad

Ik reken met 40% lichter dan glas bij gelijke sterkte en zit dan nog aan de veilige kant. Heb ik dat dan zo ver mis ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 05 mei 2019 11:25 #1043298

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16269
Ik reken met 40% lichter dan glas bij gelijke sterkte
Reken je dan droog doekgewicht of toegepast in een laminaat?

Bij 50/50 % vezel hars verhouding is het sterkte verschil alweer gehalveerd. Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 05 mei 2019 11:38 #1043305

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Je boegspriet bevindt zich in goed gezelschap. (mijn favoriete monohull die ons gek genoeg aan de trimaran heeft geholpen ...)

(00:27)

Ik ben ook wel benieuwd naar het gewicht, maar vooral naar hoe het er uit komt te zien op jullie boot. First 36?

De boegspriet van Redshift is hiermee vergeleken maar "prutswerk" (met een knipoog naar het andere draadje :-)). Simpele carbon pijp met RVS beslag.
Laatst bewerkt: 05 mei 2019 11:39 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 05 mei 2019 11:41 #1043306

holtere schreef :
Ik reken met 40% lichter dan glas bij gelijke sterkte
Reken je dan droog doekgewicht of toegepast in een laminaat?

Bij 50/50 % vezel hars verhouding is het sterkte verschil alweer gehalveerd. Toch?

Droog doekgewicht
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 05 mei 2019 11:47 #1043307

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16269
Gewicht, geen idee....?
Licht of zwaar is lastig te zeggen, in die zijn dat zoiets ook in de haven en in de sluis wat moet kunnen hebben en wat is dan het vergelijk?
Wat wegen andere vaste sprieten bijvoorbeeld met vergelijkbare lengte? Zegt allemaal niet veel.
Het voelt stabiel aan en geeft vertrouwen. Niet licht maar zeker niet zwaar :)

Dat is inderdaad een mooi bootje met een mooi sprietje B) B) B)
Natte droom om zo te gaan niet?
Deze zit hier nog in de zak, nog een maandje en dan moet ie het kunnen :woohoo:

Laatst bewerkt: 05 mei 2019 11:52 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 05 mei 2019 11:51 #1043310

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16269
Droog doekgewicht

Ok, zo gezien valt er dus nog 20% te winnen. Valt mee toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 05 mei 2019 12:51 #1043339

holtere schreef :
Ik reken met 40% lichter dan glas bij gelijke sterkte
Reken je dan droog doekgewicht of toegepast in een laminaat?

Bij 50/50 % vezel hars verhouding is het sterkte verschil alweer gehalveerd. Toch?

Daar moet je inderdaad wel voor corrigeren maar zo ongunstig is dat ook weer niet omdat epoxy weer veel lichter is dan glas of koolstof nl s.g. ca.1,0 .
gewoon even netjes uitrekenen, zo moeilijk is dat echt niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 05 mei 2019 18:02 #1043417

  • OOTG
  • OOTG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 588
gewoon eens aan de haak uitgedrukt in kilo's ;-)
Ned 9000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 05 mei 2019 18:27 #1043424

Gijper schreef :
Knap gemaakt!
+1
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 08 mei 2019 09:01 #1044197

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16269
Voor montage:






Laatst bewerkt: 08 mei 2019 09:02 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 08 mei 2019 09:03 #1044198

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12402
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 08 mei 2019 09:03 #1044199

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16269
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 09:04 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 08 mei 2019 09:04 #1044200

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12402
En dan heb ik niet eens een boot waar t op zou kunnen :laugh:
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 08 mei 2019 09:05 #1044201

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
Je kan hem ook ophangen in huis Anjo, als een soort kunstwerkje

maar hij is wel mooi geworden hoor !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 09:06 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 08 mei 2019 10:49 #1044236

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Hoe vaak moeten we het nog zeggen, geen bootporno posten zonder waarschuwing / spoiler!



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 08 mei 2019 10:51 #1044237

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Als het te mooi is om waar te zijn...
Volgens mij zijn het gewoon twee steigerbuizen en papier-mache met een carbon-look wrapje.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 10:52 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 08 mei 2019 11:15 #1044246

Dan rest er dus maar één ding.....doorzagen en bewijzen dat het echt carbon is :laugh: :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 08 mei 2019 11:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boegsprietje 08 mei 2019 11:44 #1044252

Heel gaaf afgewerkt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl