Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Slechte verrassing deze voormiddag

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 19:04 #1170684

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7651
Ben zelf al een tijdje een hout-epoxy cat aan het restaureren. Ben ook eens "een klein barstje in de lak" tegen gekomen. Getwijfeld of ik het wat zou opvullen of zou openwerken.
Gelukkig voor laatste gekozen: is volledig nieuwe hoek van de opbouw geworden. Het rotte gaat ver!

Ik snap de inox lat niet. Is dat om twee platen aan elkaar te bevestigen?
Kiel eraf, daar zou ik niet over twijfelen. Omdraaien zoals ervaren rotten reeds gezegd hebben. Die mal is een gouden tip!

En dan (met pijn in het hart) verder weghalen dan je in eerste instantie denkt... Grotere delen werken vaak sneller kan klein zitten prutsen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 19:16 #1170690

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Goed de boot heb je drie jaar in je bezit, heb wel vaker wat probleem gevalletjes gezien maar niet in deze omvang, deze ontbinding van de boot is ouder dan drie jaar.

Vorige eigenaar?, keuringsrapport?, enz.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 19:34 #1170691

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Ilex schreef :
Ben zelf al een tijdje een hout-epoxy cat aan het restaureren. Ben ook eens "een klein barstje in de lak" tegen gekomen. Getwijfeld of ik het wat zou opvullen of zou openwerken.
Gelukkig voor laatste gekozen: is volledig nieuwe hoek van de opbouw geworden. Het rotte gaat ver!

Ik snap de inox lat niet. Is dat om twee platen aan elkaar te bevestigen?
Kiel eraf, daar zou ik niet over twijfelen. Omdraaien zoals ervaren rotten reeds gezegd hebben. Die mal is een gouden tip!

En dan (met pijn in het hart) verder weghalen dan je in eerste instantie denkt... Grotere delen werken vaak sneller kan klein zitten prutsen...
De lat is volgens mij een soort van stootrand. Het scheurtje was juist naast de lat. Bij het wegtrekken van de lat drupte het water er uit. Binnen inde boot zat geen water. Ik ga morgen al het natte hout weg halen en dan zie ik wel.het zal zowiezo geen klein gaatje zijn, nu heb ik al zeker een meter op een halve meter breed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 19:39 #1170693

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Kapiteinmomo schreef :
Goed de boot heb je drie jaar in je bezit, heb wel vaker wat probleem gevalletjes gezien maar niet in deze omvang, deze ontbinding van de boot is ouder dan drie jaar.

Vorige eigenaar?, keuringsrapport?, enz.
Ik was bij de keuring, vochtmeting was overal binnen de toleranties maar de boot stond op het droge en dit al een paar jaar denk k. Nu weet ik dus waarom. Ma bon het is wat het is. Ik ga ze niet in stukjes zagen en als brandhout opstoken. Ik heb geen keuze. Zo kan en wil ik hem niet verkopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 19:43 #1170696

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7809
Oef.

Ik heb zelf vorig jaar rond deze tijd wat kiel issues gehad met een plakhouten 34ft boot waar ik maar net op tijd bij was. Ondanks dat mijn vlak maar een beetje was aangetast (1 laag wegfrezen over lokaal 40cm breed, 2 lagen over een smal strookje en 3 lagen alleen rondom de naad in het midden van de kielbalk, en alle 4 de huidlagen op de naad zelf) heeft me dat grapje 2 maanden lang elke vrije minuut, een paar weken aan vakantiedagen en circa 1700 euro gekost (alles zelf gedaan). Even ter beeldvorming. Dit is meer werk.

Voor we verder adviezen gaan geven: hoe ziet je kielconstructie er verder uit? Hang deze alleen aan het vlak of heeft deze boot ook sterke wrangen die niet zijn aangestast? Want in het eerste geval zou ik eerst een heel goed plan gaan maken, dat ga je niet snel sterk genoeg krijgen met alleen lokaal de boel aanpakken. Bij het tweede komt er een hoop minder kracht op het nu rotte deel te staan.

Kijk zeker naar de rest van je boot maar laat je ook niet gek maken. Een lokaal probleem (bouwfout, lekkage door grondberoering, verkeerde kit gebruikt oid) kan al snel dit soort ellende veroorzaken terwijl de rest nog gewoon goed kan zijn. Ook in een korte tijd.

Is er een mogelijkheid om je boot van je kiel te laten liften? Want dat ga je wel nodig hebben denk ik.

De tip van noballast is een goede: dit soort werk op zijn kop doen is killing kan ik je uit ervaring vertellen :P

Edit: diut is mijn topic van vorig jaar
Over het houtwerk staat er niet veel in (want daar had ik minder hulp bij nodig) maar wel een en ander over bouten, kielkrachten, buisjes en andere misschien nuttige zaken voor ná de hout-klus.
Laatst bewerkt: 07 juni 2020 19:53 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 19:54 #1170702

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Oké er is een keuringsrapport, beetje keurder kijkt wel wat verder dan een vochtmeting.
Ben wel benieuwd naar dat keuringsrapport.

Hangt een aardig kieltje onder, indien de constructie niet in orde is het een zeer gevaarlijke boot waarbij het verliezen van de kiel tot de mogelijkheid kan behoren.

Wat dat betreft is dat een voordeel dat je dit hebt ontdekt!
Beetje brutaal maar wat was de aanschafprijs van de boot
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 20:01 #1170706

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
spike schreef :
Zo is ze volgens mij idd gebouwd. Als de spanten en wrangen nog ok zijn kan ik daar toch op verder bouwen
Als ze daar op gebouwd is, kan ze daar op hersteld worden.
Ik heb vergelijkbare beelden bij wijlen mijn Waarschip Kwarttonner.
De romp daarvan was gebouwd op een binnenkielbalk, spanten, (wrangen en) stringers. Die bepalen de vorm, daar breng je de huid op aan. In het geval van het Waarschip hechthout, bij jouw boot begrijp ik woodcore; dat maakt niet veel uit voor de bouwwijze. Dan kun je probleemloos een deel van de huid weghalen en vervangen.
In mijn geval waren de binnenkielbalk en twee wrangen aangetast, waarvan 1 wrang ernstig. terwijl het aanvankelijk alleen een lokaal probleem in een huidplaat leek. De aap kwam uit de mouw toen de kiel er af was. De reparatiepoging heb ik achteraf niet goed aangepakt. Onder meer niet omgedraaid. Die heb ik uiteindelijk na twee jaar opgegeven en de boot gesloopt, en daar heb ik nog steeds spijt van. Maar ik had toen niet genoeg energie en tijd.
Omdraaien lijkt mij zeer aan te bevelen. De boot is ook op zijn kop gebouwd en gedraaid. Dan kun je een beetje normaal werken. Het is geen traditionele houten romp met gebreeuwde houtgangen.
Als eerste zou ik niet gaan schaven, maar het hele onderwaterschip kaalhalen en de kiel eraf. Dan kun je de omvang van je probleem bezien en eventueel je plan daar op aanpassen.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 20:04 #1170709

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Kapiteinmomo schreef :
Oké er is een keuringsrapport

Dat had ik ook met mijn waarschip kwarttonner. Ik hoor de keurmeester nog zeggen dat die boot nog wel 50 jaar mee kon. Hij had de problematiek volkomen verkeerd beoordeeld, ik wist toen niet genoeg en mijn bril was te roze.
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 20:12 #1170714

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Minim schreef :
ik wist toen niet genoeg en mijn bril was te roze.

Exacte beschrijving, mijn advies is voorlopig niets verder te slopen aan de boot maar gewoon even rustig wat zaken uit te zoeken, keurmeester had waarschijnlijk geen roze bril maar eentje met twee verschillende glazen.

Heel vervelend om zoiets mee te maken, maar even op de plaats rust
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 20:31 #1170721

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Kapitein momo scrheef
Exacte beschrijving, mijn advies is voorlopig niets verder te slopen aan de boot maar gewoon even rustig wat zaken uit te zoeken, keurmeester had waarschijnlijk geen roze bril maar eentje met twee verschillende glazen.

Je kan morgen ook zonder verder slopen vaststellen tot hoe ver het rotte stuk doorloopt door simpelweg te kloppen op de romp. Dat doe ik al jaren als ik kolibri 560 bekijk en dat principe geld ook voor een plakhouten boot van 20 meter :) Wanneer het als tok klinkt is het goed hoor je "tuk" is het rot zo simpel is dat.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 20:45 #1170730

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
freek1970 schreef :
Kapitein momo scrheef
Exacte beschrijving, mijn advies is voorlopig niets verder te slopen aan de boot maar gewoon even rustig wat zaken uit te zoeken, keurmeester had waarschijnlijk geen roze bril maar eentje met twee verschillende glazen.

Je kan morgen ook zonder verder slopen vaststellen tot hoe ver het rotte stuk doorloopt door simpelweg te kloppen op de romp. Dat doe ik al jaren als ik kolibri 560 bekijk en dat principe geld ook voor een plakhouten boot van 20 meter :) Wanneer het als tok klinkt is het goed hoor je "tuk" is het rot zo simpel is dat.

Freek
Ben ik van plan. Ik heb ondertussen een vochtmeter besteld en ga is beginnen meten. Ik maak ook een afspraak om de boot te liften en de kiel er af te halen en dan maak ik een plan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 07 juni 2020 21:04 #1170739

vaststellen wat er vervangen moet worden en dan in delen aanpakken, dan raakt het verband niet uit de boot.
repareren met hout/ epoxy is niet heel ingewikkeld maar kost wel de nodige uren. waar is de boot op de kant?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 08 juni 2020 06:54 #1170790

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
spike schreef :
Ben ik van plan. Ik heb ondertussen een vochtmeter besteld en ga is beginnen meten. Ik maak ook een afspraak om de boot te liften en de kiel er af te halen en dan maak ik een plan

Ik wou het net schrijven, maar je hebt al besteld: een vochtmeter. Heel goed! Grappig, bij polyester boten komt dat ding om de haverklap op de proppen, maar bij een houten schip, waar je echt vochtpercentage van kan meten duurt het even ;) Probeer ook een echt droog stuk te vinden en gebruik dat als referentie. Verf, antifouling, metalen beïnvloeden je meting. Dus bij een piek in je meting even checken of je niet een plek met metalen deel te pakken hebt.

Verder heel veel succes met deze klus. Het is niet niks allemaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 08 juni 2020 15:44 #1171045

Hoe goed kan je er van binnen bij? Dat zou mogelijk schelen in het draaien van de kale romp. Al is dat ook gewoon goed te doen hoor. Goede steunen pas op het dek maken en draaien in de kraan.
Een voordeel van hout-epoxy is dat je alles kan fiksen. Maar niet te zuinig met slecht hout wegsteken. Maakt voor het werk geen moer uit of het gat iets groter is. Beter een groot gat dan drie kleine plekken bijwerken.
En een mal vooraf gaat zeker helpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 10 juni 2020 16:09 #1171960

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Ik had ondertussen eens met een houtspecialist gesproken en die vertelde me dat ik eerst moet laten drogen voor ik helemaal depressief wordt. Want nat is niet rot. Ik ben dus begonnen met kaal halen zodat het nat hout kan drogen en bij het kaal halen kwam ik een paar natte plekken tegen maar verder dan de schade die ik gevonden had. Dus ik ga de hele romp onder de waterlijn kaalhalen. Wel een echt kutwerk want er zit coppercoat op en die is beenhard. Dus ik heb een lakfrees gekocht (want een gelplane huren hier in Belgie is blijkbaar een probleem) en als die binnen is dan gaan we schillen. Hier nog een paar fotos
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 10 juni 2020 16:16 #1171965

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Zou je voordat je gaat schillen niet eerst de kiel er af halen? Daar zitten misschien ook nog rare plekken. Kom je bij het kaal halen nog glasweefsel tegen? Zonder glasweefsel is het zeker geen woodcore, maar plakhout met lagen fineer of dun triplex. Sterkte gewenst :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 10 juni 2020 16:26 #1171970

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
jerry schreef :
Zou je voordat je gaat schillen niet eerst de kiel er af halen? Daar zitten misschien ook nog rare plekken. Kom je bij het kaal halen nog glasweefsel tegen? Zonder glasweefsel is het zeker geen woodcore, maar plakhout met lagen fineer of dun triplex. Sterkte gewenst :sick:
Kiel afhalen is pas voor eind juli. Er is geen plaats meer en ik kan maar een week op een speciale bok staan. Dus ik ga eerst schillen zodat alles kan drogen, voor en achterkant(als nodig)herstellen en als laatste de kiel er af en dan een hele week doorwerken zodat hij weer op een gewone bok kan. De delen die moeten vervangen worden, worden met trappen van 5mm gefreesd zodat er een groot lijmopp is
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 10 juni 2020 16:31 #1171971

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Lijkt me een goed plan: laag voor laag weghalen, zodat er goed hout overblijft waarop je kunt lijmen. Als je geluk hebt vallen er ook geen gaten in de romp, maar ook die zijn te repareren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 10 juni 2020 17:26 #1171998

  • Minim
  • Minim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Heb je wel genoeg tijd? Hoeveel tijd neem je om te laten drogen? ik neem aan dat je met Epoxy gaat lijmen en dan moet het onderliggende hout heel droog zijn. Als je vocht opsluit ben je verder van huis (bij mijn boot zat vocht tussen lagen epoxy).
Groet, Ambro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 10 juni 2020 17:49 #1172008

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
spike schreef :
Ik had ondertussen eens met een houtspecialist gesproken en die vertelde me dat ik eerst moet laten drogen voor ik helemaal depressief wordt. Want nat is niet rot. Ik ben dus begonnen met kaal halen zodat het nat hout kan drogen en bij het kaal halen kwam ik een paar natte plekken tegen maar verder dan de schade die ik gevonden had. Dus ik ga de hele romp onder de waterlijn kaalhalen. Wel een echt kutwerk want er zit coppercoat op en die is beenhard. Dus ik heb een lakfrees gekocht (want een gelplane huren hier in Belgie is blijkbaar een probleem) en als die binnen is dan gaan we schillen. Hier nog een paar fotos
Moet er om te kunnen drogen niet eerst een zeiltje overheen?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 10 juni 2020 17:51 #1172009

  • Dieter
  • Dieter's Profielfoto
Drogen in wind/buitenlucht gaat vaak sneller dan onder zeil. Tenzij het veel regent natuurlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 10 juni 2020 18:00 #1172012

  • spike
  • spike's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Minim schreef :
Heb je wel genoeg tijd? Hoeveel tijd neem je om te laten drogen? ik neem aan dat je met Epoxy gaat lijmen en dan moet het onderliggende hout heel droog zijn. Als je vocht opsluit ben je verder van huis (bij mijn boot zat vocht tussen lagen epoxy).
Hangt van de zomer af zeker, als we een hittegolf krijgen zal hij wel snel droog zijn zeker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 10 juni 2020 18:55 #1172031

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Het hele ows kaalhalen: dat zijn geen halve maatregelen. In mijn ogen wel een goed plan. Dan heb je tenminste het totale plaatje in beeld.

Hout droogt een stuk sneller dan polyester natuurlijk en hout kan je ook echt een vochtpercentage van meten. Twee zaken die schelen.
Ik vind het wel moedig van je om door te zetten met de reparatie. Sjapoo ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 10 juni 2020 18:59 #1172036

spike schreef :
Ik had ondertussen eens met een houtspecialist gesproken en die vertelde me dat ik eerst moet laten drogen voor ik helemaal depressief wordt. Want nat is niet rot. Ik ben dus begonnen met kaal halen zodat het nat hout kan drogen en bij het kaal halen kwam ik een paar natte plekken tegen maar verder dan de schade die ik gevonden had. Dus ik ga de hele romp onder de waterlijn kaalhalen. Wel een echt kutwerk want er zit coppercoat op en die is beenhard. Dus ik heb een lakfrees gekocht (want een gelplane huren hier in Belgie is blijkbaar een probleem) en als die binnen is dan gaan we schillen. Hier nog een paar fotos

Coppercoat? Mooi spul, maar beinvloed ook de vochtmeting, wordt ook wel eens gebruikt op polyester schepen om osmose te verdoezelen staat me bij.
Zeiler in Nederland (Hans Christian Christina 43 (ex-Seaquest SJ320)

sailingdutch.blogspot.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slechte verrassing deze voormiddag 11 juni 2020 07:14 #1172182

Seaquest solozeiler schreef :
Coppercoat? Mooi spul, maar beinvloed ook de vochtmeting, wordt ook wel eens gebruikt op polyester schepen om osmose te verdoezelen staat me bij.

Dat eerste is juist maar dat doet elke koperhoudende antifouling ook.
En wat dat tweede betreft , tja zo ontstaan de "broodjes aap" want dat is natuurlijk onzin . Dan zou je net zo goed een veel goedkope koperhoudende AF kunnen gebruiken. Bovendien zal een vochtmeter eerder teveel aanwijzen door dat koper en dus zeker niet vocht in het laminaat kunnen verdoezelen.
In ieder geval kan coppecoat niet TEGEN osmose beschermen want de watergedragen epoxyhars van coppercoat blijft bij uitharding(micro)poreus i.t.t. de normale epoxy.
Ad
Laatst bewerkt: 11 juni 2020 07:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl