Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Een mast voor Fram.

Een mast voor Fram. 16 juli 2020 18:27 #1185936

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Zou ik even goed uitzoeken want op die plaats wil er nog weleens flink ruimte ontstaan door wringen en draaien. Kunststofbussen is dan wel aan te bevelen maar ook daar moet je over nadenken want die willen nog weleens luid en duidelijk aanwezig zijn in een zachte deining. Piep en squeechvrij spul nemen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 16 juli 2020 18:46 #1185940

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1700
Als materiaal voor de (kraag)bussen denk ik meteen aan tufnol en pom.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 16 juli 2020 18:51 #1185943

Ik zou voor optie twee gaan, ik had zoiets ook gemaakt voor mijn vorige tri en kon dit vast zetten in de achter sleuf. Volgens mij had Sigi op zijn tri Hi5 ook zoiets gemaakt.

Hierbij nog een linkje naar wat oude foto's van mijn giek.
members.ziggo.nl/arno.molenaar...illseeker/giek1.html
Laatst bewerkt: 16 juli 2020 19:46 door F32thriller. Reden: linkje toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 16 juli 2020 19:54 #1185958

Noballast schreef :
Moet er tussen de RVS as en het gat in de twee alu platen (16 dik oid) nog een kunststof bus ?
Ik heb er een dunwandige RVS bus in zitten. Dat zit nu 11 jaar in permanente zoute omgeving nog steeds goed zonder corosie.

In een standaard lummebeslag heb je een vertikale pin en een horizontale pin. In de praktijk heb je meer problemen met die tweede. Problemen komen naar voren door slijtage waardoor je overmatige speling krijgt.
Ik heb een Selden mast op mijn boot en de vertikale pin heeft helemaal geen bussen. De horizontale pin heb ik een beetje uitgeboord en daar een 1mm RVS busje in geperst.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 juli 2020 16:33 #1189359

Inmiddels een lasser gevonden, na de vakantie gaan we e.e.a. aanpakken.

Op de bouwtekening voor de mastvoet en masttop staan schijven van Harken gespecificeerd, resp. 691 en 692.
1. Waarom een verschil in diameter, 76 resp. 102. Waarom zou die in de top groter moeten zijn. 76 in de top zou toch ook prima zijn?
2. Dit zijn nogal kostbare schijven, 4x mastvoet en 2x masttop loopt aardig in de papieren
www.sailsupply.nl/harken-76mm-...w-halyard-sheave-691 Resp
www.sailsupply.nl/harken-102mm...w-halyard-sheave-692
Kijk ik bij Selden zitten daar simpele schijfjes in van een paar tientjes
3. De pin in die schijven is 12,7mm (1/2”) wat moet dan de diameter van het gat in het omliggende huis worden ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 juli 2020 17:04 #1189372

Heb je ook al eens hier naar gekeken?
antal.it/ENG/sheaves_en
Gebruik van dit merk de schijven in mijn mastvoet.

Compleet huis met schijf antal.it/ENG/Mast-blocks

Een vergelijkbaar blok als de Harken maar wel compleet
www.aplus-shop.nl/product/mastblock-for-16-mm-line/
Laatst bewerkt: 28 juli 2020 17:23 door F32thriller. Reden: correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 juli 2020 17:05 #1189374

Die in de top moeten 180 graden om en die in de mastvoet 90 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 juli 2020 18:08 #1189395

Diameter van de schijven heeft inderdaad te maken met de hoeveelheid belasting erop. Bij een 90 graden hoekomleiding heb je 141% van de belasting op de lijn zelf. Bij een 180 graden omleiding heb je 200% van de lijn belasting op de schijf staan. De topschijven krijgen dus zo'n 40% hogere belasting te verwerken.

Die van Selden zijn goedkoop omdat het plastic schijven zijn. Ik versleet een set per 10.000 gevaren mijlen. De gaten worden ovaal en soms breken ze zelfs. In de laatste set heb ik een gat geboord en er bronzenglijlagertjes in gedrukt. Nu gaat het al 30.000 mijl goed en ik hoop dat het zo blijft.
Die van Harken zijn kogelgelagerd en van hard geanodiseerd aluminium. Die zullen nagenoeg niet slijten maar zijn uiteraard veel duurder als een stuk spuitgiet plastic.

Als de pin 12.7mm is dan moet je ook een gat in de mast gebruiken van 12.7. Dat moeteen pasfitting zijn om slijtage te verminderen. Het asje zelf hoeft niet te kunnen draaien. De standaard asjes van selden zijn van aluminium, die heb ik vervangen door RVS omdat dit minder slijtgevoelig is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 juli 2020 19:26 #1189419

Bedankt mannen voor de snelle reactie.
Dom dat ik dat niet zelf kon bedenken, 90 vs 180, logisch verhaal.
Mastvoet wordt gebouwd op 16mm dikke schijven, de SWL van Antal is dan net te weinig en een maat groter weer te dik. De masttop moet nog gemaakt worden maar pas na verjonging van de mast. Daar is Antal (of een ander) nog wel een overweging beetje afhankelijk van prijs.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 juli 2020 19:39 #1189421

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Èn sheaves zelf maken? Delrin met ceramische lagers erin gelijmd? Er bestaan nog betere kunststoffen dan Delrin ook. Moet je wel lef hebben!
Even wat getekend


Laatst bewerkt: 28 juli 2020 23:01 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 juli 2020 21:28 #1189458

De harkenschijven heb ik wel gedonder mee gehad op de grote cat. Corrosie en niet meer los te halen. Ze draaiden nog wel. Was onderin het brugdek in een verdomhoekje waar het altijd nat en zout was, slechter konden ze het niet treffen.
Maar inderdaad met knap draaiwerk in brons en rvs misschien wel een betere en minder prijzige oplossing mogelijk?
Zou t zeker overwegen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 30 juli 2020 07:56 #1189867

Sunday schreef :
Èn sheaves zelf maken? Delrin met ceramische lagers erin gelijmd? Er bestaan nog betere kunststoffen dan Delrin ook. Moet je wel lef hebben!
Even wat getekend

Eerlijk gezegd heb ik al genoeg uitdagingen en zit met dit mast project eigenlijk wel aan mijn tax wat dat betreft. Een ontwikkeling van diy sheaves is voor mij nu een stap te ver. Ga nu eerst maar eens vier van die H691 bestellen zodat de mastvoet afgemaakt kan worden. Ze zitten trouwens op een goed bereikbare plek voor inspectie en onderhoud. Elk jaar ff loshalen voorkomt dan wel vast rotten denk ik zo.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 30 juli 2020 19:54 #1190105

De H691 van Harken zijn vrijwel identiek aan de losse schijven van Ronstan/Frederiksen. Die waren enkele jaren terug zo'n 15 tot 20% goedkoper als Harken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 31 juli 2020 14:30 #1190271

Erikdejong schreef :
De H691 van Harken zijn vrijwel identiek aan de losse schijven van Ronstan/Frederiksen. Die waren enkele jaren terug zo'n 15 tot 20% goedkoper als Harken.

Ja daar heb ik ook naar gezocht maar kwam daar niet lekker uit. Misschien zoek ik wel verkeerd maar kon het niet vinden. Ik zit wel vast aan die diktemaat van 16mm

Iig ik heb ze al besteld en binnen. Dank voor het meedenken. De masttop is nog helemaal maagdelijk dus ben daar wat vrijer in keuzes.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 13 okt 2020 11:11 #1217314

Eerste gefreesde onderdelen voor de mastvoet zijn binnen, RVS kogel, bronzen lager en aluminium lagerhuis. Wat kan ik het beste gebruiken voor isoleren en vastzetten van bronzen lager in aluminium huis ?

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 13 okt 2020 11:27 #1217320

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Eronder een dun rond kunststof plaatje lijkt me. Er omheen hangt af van de speling die je hebt en of het ooit weer los moet kunnen. Mooi gemaakt trouwens.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 13 okt 2020 11:59 #1217334

Dat lijkt mij wel een goed idee, iets van dun POM, 1-2mm dik diameter 54.
Hoe kom ik daar aan ?
Speling is 0,35mm (diameter 53 vs 53,7mm)
Epoxy?
Of helemaal in de epoxy? (lijkt mij te bros op de plaats van het POM)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 13 okt 2020 12:02 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 13 okt 2020 12:01 #1217336

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Smeernippels inboren en daar kopervet doorheen jassen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 13 okt 2020 12:04 #1217337

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Vanwaar de keuze brons in aluminium?

Ik had het hele lager uit pom gemaakt, maar dat had je vast wel overwogen.
Waar kijken we precies naar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 13 okt 2020 12:05 #1217338

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Epoxy lijkt me een goed plan, al kan je het nooit meer demonteren natuurlijk.

Elektrolyse krijg je bij twee verschillende metalen en vocht, als je door epoxy het vocht weg kan houden is dat mooi. En als je het dan ook nog zo doet dat de twee metalen elkaar (net) niet raken is het helemaal mooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 13 okt 2020 12:05 #1217339

holtere schreef :
Smeernippels inboren en daar kopervet doorheen jassen :)

Het middelste gat is voor de smeernippel. Moet nog haaks doorgeboord worden maar dat kan pas als e.e.a. in de onderzijde van de mast geassembleerd is.

Demonteren hoeft niet.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 13 okt 2020 12:06 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 13 okt 2020 12:18 #1217341

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16271
Misschien een klein vetpersje monteren, in de geest van elke maand een slagje geven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 13 okt 2020 12:18 #1217342

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13445
Sonador schreef :
Vanwaar de keuze brons in aluminium?

Ik had het hele lager uit pom gemaakt, maar dat had je vast wel overwogen.
Waar kijken we precies naar?

Voor een vergelijkbare andere tri is net ook een mastvoet gemaakt. Daar bleek pom krap aan voldoende druk te kunnen hebben. Statisch ging het wel maar er was geen marge over voor dynamische belasting. De schijf onderin kan natuurlijk niet weg dat scheelt. Als je pom voor onderin neemt zou ik daar pom met een hoog percentage glasvezel pakken.

Zelf zou ik Tefgel gebruiken. Ondanks dat nu er gedoe is rond Pfas. Of koperpasta. Mag echter al jaren niet meer. Of ceramisch vet.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 13 okt 2020 12:19 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 13 okt 2020 12:29 #1217345

Sonador schreef :
Vanwaar de keuze brons in aluminium?

Ik had het hele lager uit pom gemaakt, maar dat had je vast wel overwogen.
Waar kijken we precies naar?

Klopt, dat was ook een mogelijkheid geweest. De ontwerper geeft brons aan met POM als alternatief als dat niet te krijgen was. Nu wil het toeval dat ik juist wel een staafje brons had.

Waar kijken we naar ? Kogel op mastvoet aan dek en bronzen lager in onderzijde van de mast.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 13 okt 2020 12:40 #1217348

De originele mastvoet had een kunststof lager. Geen idee welk soort. De maatvoering etc. bleek niet bruikbaar te zijn voor mij, daarom nieuw laten maken.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl