Ooit in Engeland gemaakt, op de werf van de jachthaven 'Queen Anne's battery' (kanonnen opstelling, geen accubatterij

) in Plymouth.
De 'finkeels' hebben duidelijk een soort NACA profiel met de bolling naar het midden. Het zou kunnen dat deze boot met 3 kielen voor geen meter 'de bocht om' wil, maar ik verwacht dat ze niet veel van haar koers afwijkt tijdens het varen.
De Nienke heeft standaard een 'dooskiel' met beton. Aan de laterale zijden van die dooskiel zitten 2 ophaalbare zwaarden om in dieper water koers te kunnen houden en niet te verlijeren. De zwaarden worden met kettingen opgehaald via gaten in de kuipvloer. Deze constructie vraagt een regelmatig onderhoud anders roest alles vast.
Een Nienke steekt ongeveer 80 cm zonder de zwaarden. Zij heeft daardoor de 'bijnaam' "Eilandenkruiser" gekregen. De diepte met de zwaarden uitgeklapt weet ik niet. Ik weet wel dat ze dan een stuk hoger kan varen. Met kimkielen zal ze ook dieper steken en kan ze niet meer door een ondiepe priel over de platen schuiven.
Zonder de dooskiel zal ze beslist minder stabiel zijn. Breng je loodballast in de kimkielen aan, dan zul je daar ongeveer hetzelfde gewicht in lood moeten gebruiken als het gewicht in beton in de dooskiel (ca 4000kg) Dat wordt een uitdaging, maar het kan een behoorlijke verbetering van de hydrodynamiek van de Nienke betekenen. Dat kan een knoop schelen al zal ze wel nooit een speedboot worden.
Groeten, Peper.