Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Poon.

Poon. 18 aug 2022 06:46 #1415836

Cees, ik begrijp je opmerking maar deze motor is niet interessant. Het is een snellopertje van een jaar of 20 oud, niks bijzonders. Ik ben zelfs vergeten wat het merk is.
Na het zinken, zowat 5 jaar geleden zat hij een dikke week onder water, is de motor niet goed behandeld. Hij staat muurvast.
De rest van de "machinekamer" is er niet beter aan toe, het is een puinhoop, slecht ingebouwd, slecht onderhouden en beschadigd door het zinken. Alles gaat eruit, ook de tanks en de motorfundatie want die liggen op rotte spanten die vervangen worden.
Zo kunnen we beginnen met een schone lei. Ik heb het nog niet berekend, maar het zou zomaar kunnen dat een compleet nieuwe diesel-voortstuwing ongeveer even duur is als een elektrieke.
En wie weet hoe men over 10 jaar denkt over diesels op jachten?
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 18 aug 2022 08:36 #1415873

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Berghout-2 schreef :
Cees, ik begrijp je opmerking maar deze motor is niet interessant. Het is een snellopertje van een jaar of 20 oud, niks bijzonders. Ik ben zelfs vergeten wat het merk is.

OK, ik dacht misschien een zeldzaam museumstuk, in dit geval niet van toepassing.
Berghout-2 schreef :
Zo kunnen we beginnen met een schone lei. Ik heb het nog niet berekend, maar het zou zomaar kunnen dat een compleet nieuwe diesel-voortstuwing ongeveer even duur is als een elektrieke.
En wie weet hoe men over 10 jaar denkt over diesels op jachten?

Veel fabrikanten hebben de diesel inmiddels doodverklaard. In mijn woonplaats Maassluis is door een paar 'ouderwetse' scheepsbouwers met oude technieken een prachtige replica van een trekschuit gebouwd. Voorzien van een elektrische hulpaandrijving. Een gelukkig huwelijk, geen herrie aan boord, rustige vaart tot het punt waar het paard op het jaagpad het overneemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 18 aug 2022 09:00 #1415879

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1213
Mooi werk, dit is wat anders dan een zeeschouwtje van zeveneneenhalf meter van Tata redden! Al lezend krijg ik een flashback naar de tv-serie De man van zes miljoen": je maakt hem 'Better, stronger and faster than before' ;)
En lijkt het zo of doe je alles echt in je eentje?
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 18 aug 2022 09:19 #1415883

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Wellicht heb je er een goede reden voor, maar ik las je stuk over die enorm sterke boormachine en vroeg me toen direct af, waarom heb je geen zware haakse?
Ik gebruikte bij het zetten van beschoeing vaak zo'n ding met een slangenboor. Daarmee heb je veel meer controle en ben je sterker. Dijbeen breken komt dan niet meer voor.
Deze:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 18 aug 2022 12:15 #1415953

Pylk schreef :
.....Al lezend krijg ik een flashback naar de tv-serie De man van zes miljoen": je maakt hem 'Better, stronger and faster than before' 
En lijkt het zo of doe je alles echt in je eentje?

Haha, nou, zó duur wordt het niet.
En ja, ik werk in mijn eentje. Maar eind van de maand komt iemand een week helpen, de eigenaar van een schouw die ik voor de helft vervangen heb (niet Ata). Ik verheug me erop.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 18 aug 2022 12:29 #1415958

Rikken schreef :
Wellicht heb je er een goede reden voor, maar ik las je stuk over die enorm sterke boormachine en vroeg me toen direct af, waarom heb je geen zware haakse?
........

Twee redenen,
ten eerste heeft die makita een veel lager koppel (hetzelfde vermogen als de mijne maar bij 300 toeren ipv 200).
Ten tweede heb ik die andere al, en die makita heb ik niet ;-)

Maar als je goed op de foto kijkt zie je dat mijn Swinko twee zware handvatten tegenover elkaar heeft, wat hem heel goed (symmetrisch) beheersbaar maakt. Dat heeft die makita niet, die heb je asymmetrisch vast.
Schrap zetten is hoe dan ook essentieel bij dit soort beesten.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 18 aug 2022 12:37 #1415961

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Op de werf van DeDelft in Rotterdam waar ik een tijdje vrijwilliger was gebruikten we ook zo’n zware boor, met een grote slangenboor. Het machien hielden we meestal met zijn tweeën vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 18 aug 2022 13:02 #1415969

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Berghout-2 schreef :
Rikken schreef :
Wellicht heb je er een goede reden voor, maar ik las je stuk over die enorm sterke boormachine en vroeg me toen direct af, waarom heb je geen zware haakse?
........

Twee redenen,
ten eerste heeft die makita een veel lager koppel (hetzelfde vermogen als de mijne maar bij 300 toeren ipv 200).
Ten tweede heb ik die andere al, en die makita heb ik niet ;-)

Maar als je goed op de foto kijkt zie je dat mijn Swinko twee zware handvatten tegenover elkaar heeft, wat hem heel goed (symmetrisch) beheersbaar maakt. Dat heeft die makita niet, die heb je asymmetrisch vast.
Schrap zetten is hoe dan ook essentieel bij dit soort beesten.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Helder.
Ik heb hem momenteel trouwens niet in gebruik en je rijd vanuit Friesland naar Antwerpen vrijwel langs mijn huis, dus als je hem een keer een paar weken wil proberen moet je het maar laten weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 18 aug 2022 14:02 #1415985

Heel vriendelijk aangeboden, maar ik red me zo prima. Dank je.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 19 aug 2022 08:42 #1416213

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1778
Berghout-2 schreef :

Ik ben heel benieuwd hoe dit ding zich gaat gedragen met een beetje wind, kanniewachte!
Wim.

Nou ik ook #kanniewachten

Wat voor motor lag er in?

Elektrisch is wel een beetje een stijlbreuk, misschien? (Maar ja, is een motor dat niet sowieso?)

Geen gedoe met olie en brandstof lijkt me op een houten schip wel heerlijk schoon en veilig, en voor 300kg heb je al snel 15-20 kWh accucapaciteit. Hoeveel paardenkracht had de oorspronkelijke motor?
Laatst bewerkt: 19 aug 2022 08:44 door Thijs1971.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 19 aug 2022 08:58 #1416219

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16277
Elektrisch is wel een beetje een stijlbreuk, misschien? (Maar ja, is een motor dat niet sowieso?)
Diesel idd niet meer/minder dan elektrisch.
Maar, eerst hadden we de boot, een vrouw en het touw en daarna pas zeilen laat staan motoren :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 19 aug 2022 10:26 #1416270

Thijs1971 schreef :

Wat voor motor lag er in?......... Hoeveel paardenkracht had de oorspronkelijke motor?

Hij staat hier nog, het is een 5 cilinder Nanni. Typeplaatje niet goed leesbaar, maar volgens zeggen istie 65 pk.
Gevoelsmatig denk ik dat deze boot in dit vaargebied (Schelde e.o) ruim voldoende heeft aan 30 kW, 10 kW voor gewoon varen, de rest voor als het effe ruig moet.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 19 aug 2022 16:59 #1416377

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1338
Berghout-2 schreef :
Thijs1971 schreef :

Wat voor motor lag er in?......... Hoeveel paardenkracht had de oorspronkelijke motor?

Hij staat hier nog, het is een 5 cilinder Nanni. Typeplaatje niet goed leesbaar, maar volgens zeggen istie 65 pk.
Gevoelsmatig denk ik dat deze boot in dit vaargebied (Schelde e.o) ruim voldoende heeft aan 30 kW, 10 kW voor gewoon varen, de rest voor als het effe ruig moet.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Die mening deel ik.
Ik vind dat platbodems veelal met veel te veel vermogen gebouwd worden. De stalen Hoogaars van mijn vader, 9m50 over de stevens, had ooit 45 pk. Echt heftig veel te veel. We varen nu met 25pk, en dat is echt ruim, ruim, voldoende.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 19 aug 2022 17:54 #1416389

Onze zeeschouw (11t, 9,5m) had ook 45pk. Daarmee kon je vrij letterlijk je eigen geulen in het wad graven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 19 aug 2022 18:37 #1416397

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Interessant, deze discussie over electrische voortstuwing. Ik heb even gemist hoe oud de Poon is, maar in kan mij zo voorstellen dat hij oorspronkelijk helemaal zonder motor geleverd is.

Ik kan mij nog voorstellen dat je de eerste motor die er ooit in kwam zou willen bewaren, maar anders zou ik zeker voor electrisch gaan.

Als ik jouw vakmanschap zie, geloof ik dat deze boot er straks weer honderd jaar tegen kan. Dan is de olie allang op.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 19 aug 2022 20:11 #1416427

Bert65 schreef :
Interessant, deze discussie over electrische voortstuwing. Ik heb even gemist hoe oud de Poon is, maar in kan mij zo voorstellen dat hij oorspronkelijk helemaal zonder motor geleverd is......

Gebouwd in 1914. Zonder motor. Aan boord waren heel lange roeiriemen (er is er nog eentje) voor als het net niet bezeild was.
Dat was in die tijd vrij normaal. In de gegoten bolders van tjalken zie je soms een vertikaal gat, daar kon een roeidol ingezet worden.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 20 aug 2022 08:07 #1416466

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
Precies,

Zou natuurlijk helemaal mooi zijn als de roeiriemen terugkomen ;-)

Overigens had mijn 23 voets bootje uit 1986 ook nog een aansluiting voor een dol aan de achterzijde. Om te kunnen wrikken, dat moest geloof ik toen nog.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 20 aug 2022 08:13 #1416471

Berghout-2 schreef :
Bert65 schreef :
Interessant, deze discussie over electrische voortstuwing. Ik heb even gemist hoe oud de Poon is, maar in kan mij zo voorstellen dat hij oorspronkelijk helemaal zonder motor geleverd is......

Gebouwd in 1914. Zonder motor. Aan boord waren heel lange roeiriemen (er is er nog eentje) voor als het net niet bezeild was.
Dat was in die tijd vrij normaal. In de gegoten bolders van tjalken zie je soms een vertikaal gat, daar kon een roeidol ingezet worden.

Dan zeker voor elektrisch gaan.
Diesel is zo 2019!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 20 aug 2022 18:28 #1416595

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1338
boarderbas schreef :
Onze zeeschouw (11t, 9,5m) had ook 45pk. Daarmee kon je vrij letterlijk je eigen geulen in het wad graven.

Kun je nagaan, de Hoogaars weegt 'maar' 8 ton.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 11 sept 2022 08:11 #1422311

Wauw, wat een vakmanschap. Ieder onderdeel is een kunstwerk an sich, geweldig. :)
Mijn volgknop staat aan :laugh:
varen in weer en wind? Dan blijft uw boot een zorgekind.!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 16 sept 2022 09:14 #1423611

  • Henkcp
  • Henkcp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hoi Wim
Wat een geweldige opdracht en wat een enorme klus
Ik kom graag een keer kijken
Groet, Henk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Poon. 16 sept 2022 10:36 #1423640

Hoe gaat het met je werk aan de Poon?
Laatst bewerkt: 16 sept 2022 10:37 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 16 sept 2022 11:13 #1423658

Even geduld nog, ik ben aan het schrijven. Ik denk morgen een nieuwe episode.
Eén teaser, er komt een Mefjeu Fjapoo in voor.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 16 sept 2022 22:48 #1423813

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Berghout-2 schreef :
Of beter gezegd: DE houten poon, want er is er nog maar 1 op de wereld.
Een prachtig verslag helemaal bijgelezen.
Gezien de redelijk waardeloze oorspronkelijke constructie vraag ik me af hoeveel er ooit van gebouwd zijn? Ik herinner me een artikel, waarschijnlijk in de Vaarkrant, over 'de laatste poon', maar als ik dit allemaal zo lees lijkt het een one-off, zoals wel vaker met Thiebout-ontwerpen. Is er iets over andere ponen bekend?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Poon. 17 sept 2022 03:15 #1423817

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4684
Berghout-2 schreef :
Even geduld nog, ik ben aan het schrijven. Ik denk morgen een nieuwe episode.
Eén teaser, er komt een Mefjeu Fjapoo in voor.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Mogelijk aangesproken door een persoon met een geopereerde 'hazelip' die vond dat jij flaporen hebt? :)
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.344 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl