brambo schreef :
Je kunt toch het putje wat uitslijpen en vol laten lassen.
Op youtube zijn diverse filmpjes hoe dit gedaan kan worden.
Het is wel belangrijk om dezelfde kwaliteit aluminium hiervoor te gebruiken.
Maar dat is veel dezelfde legerig bij de meeste jachtbouwers.
De omgeving moet goed warm gestookt worden om te snelle afkoeling te voorkomen.
Inde filmpjs maken ze gebruikt van fluxpoeder bij het lassen.
Dit is het slechtste advies ooit, absoluut niet opvolgen!
Ten eerste:
Zeewater bestendig aluminium verliest 50% van zijn sterkte in de zogenaamde heat affected zone van de las (de HAZ). De remedie is dus aanzienlijk erger als de kwaal.
Ten tweede:
Aluminium krimpt aanzienlijk tijdens het afkoelingsproces. Hierdoor krijg je veel ongewenste spanning in het materiaal wat zelfs tot krimpscheuren kan leiden.
Ten derde:
zeewater bestendig aluminium las je nooit met hetzelfde vul materiaal. De meest voorkomende is 5381 of 5356 vul materiaal voor het lassen van 5083 en 5086.
Ten vierde:
Aluminium wat niet dikker is als 25mm moet je absoluut niet voor verwarmen en juist zo snel mogelijk laten afkoelen. Ten alle tijden moet je temperaturen van 70C tot 200C vermijden in 5083 en 5086 aluminium. Tijdens het lassen word het natuurlijk heter, maar de afkoeling door die grenswaarden moet juist zo snel mogelijk gebeuren. Om de temperatuur zo snel mogelijk te bereiken tijdens het lassen voeg je helium toe aan de Argon. Hoe hoger het percentage helium, hoe heter de las word in hetzelfde tijdsbestek. Lassen altijd voorkomen als het niet nodig is. Absoluut 100% zeker nooitmaar dan ook nooit corrosieputjes gaan vollassen, dat is het doodsvonnis voor je boot.
Stap 1: de uitrusting op je motor goed bestuderen: moet dubbel polig geisoleerd uitgevoerd zijn.
Stap 2: nagaan of er in het verleden geen koperhoudende antifouling gebruikt is.
Stap 3: Nagaan of er grafiet in de plastic aflsuiters gebruikt zijn en mogelijk of er een koperhoudende legering gebruikt is voor de alu afsluiter.
Stap 4: probeer de geschiedenis na te gaan. Als het 40 jaar geduurd heeft tot dit stadium, is het dan wel echt een probleem?
Overigens wel frappant dat je een aluminium boot hebt met een aangezette kiel. Dat is haast vragen om problemen.