Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Grinde 820 Bluf

Grinde 820 Bluf 15 nov 2022 10:16 #1437837

hier vind je soms geschikte motoren.
engines.apolloduck.com/boat/ya...-2gm-for-sale/653780
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 15 nov 2022 10:43 #1437848

freek1970 schreef :
…maak ik er een diy project van en wil ik klaar zijn voor de prijs van pakkingen klepschuurpasta en een ruilverstuiver van dieseldokter.

Dus trail&error? Hoe weet je wat dat voor resultaat gaat geven? Je hebt ook nog het warmloopprobleem he? Ik zou het geld van die onderdelen aan je mannetje geven, zodat hij een volledige diagnose kan stellen. Zie dat als een investering.

Maar beter nog, aangezien je blijft twijfelen en dat wss ook blijft doen als je met mijn gezonde DV10 zou varen: koop een nieuwe motor.

Of de huidige schroef past, weet ik niet. Heb je vergeleken wat bij vol vermogen het verschil is in het toerental dat de schroef maakt tussen de Bukh en Beta? Krukas is 3000 vs. 3600 rpm, maar daar zitten de reducties nog tussen…

Veel wijsheid toegewenst, ik lees hier later wel wat het geworden is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 15 nov 2022 10:47 #1437849

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder schreef
Dus trail&error? Hoe weet je wat dat voor resultaat gaat geven? Je hebt ook nog het warmloopprobleem he? Ik zou het geld van die onderdelen aan je mannetje geven, zodat hij een volledige diagnose kan stellen. Zie dat als een investering.

Klopt enkel dat trail and error klopt niet want ik ga meten. Gewoon open trekken en met boerenverstand dat ding bekijken. Je weet zelf precies wat je doet ik ga alles nameten met een micrometer en controleren tegen de specs van Bukh en je weet zelf precies de kwaliteit van de revisie in plaats van dat je iemand anders heb laten kijken. Gewoon zelfde doen als Thijs Noord.

Iedereen dank voor zijn mening over de motor. Echter er word over door gegaan en dit word nu verder vervelend dat een ander wil bepalen wat ik met mijn motor moet doen terwijl ik zelf twee rechter handen en een gezond verstand heb. Verder a.u.b. geen discussie meer over de motor in deze draad ik weet nu genoeg en kom tot een oplossing. Tenzij een tip voor een goede diesel via pm hou ik me aanbevolen. Meer posts over de motor laat ik verwijderen.

Groeten,

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 15 nov 2022 11:01 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 15 nov 2022 11:17 #1437858

Er gaat niets boven boerenverstand ;) Hoe zijn je zeilen? Dit is wel een mooie periode je slag te slaan. Afhankelijk van je budget een goede kans dat je 2de hands (of nieuw) iets leuks kunt vinden nu veel mensen nieuwe zeilen bestellen. Vooral wedstrijd zeilers vervangen zeilen die voor jou misschien nog steeds een mooie upgrade zijn. Als je de maten hier post loop je misschien tegen wat leuks aan deze winter want zeilen zijn je echte motor natuurlijk!
Jeanneau Sun 2000

-STEUN DE BOEREN-
Laatst bewerkt: 15 nov 2022 11:57 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 15 nov 2022 12:14 #1437875

Ton is ook goed op de hoogte waar er nog goeie blokjes liggen. ook voor mij had hij een mooi vervangend blokje paraat voor prima geld. Uiteindelijk bleek revisie mee te vallen en het aanpassen van de fundatie tegen te vallen en ben ik dus voor revisie gegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 19 nov 2022 11:17 #1438853

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik had even geen vrijheid van denken over het geheel meer. Mijn vader trok elk versleten blok zelf open om dan vervolgens die te reviseren. Mijn oudste broer kreeg van dezelfde vader een schop onder zijn kont omdat hij op twaalf jarige leeftijd op een van een gekregen krat onderdelen met wphb in elkaar gezette bmw boxer door de straat scheurde. Dan zie je wat anders tegen het zelf reviseren van een Bukh blokje aan. Toch ben ik ook na gaan denken want die Bukh is flink warm geweest. Het kan al in een oogopslag duidelijk worden dat de kop gescheurd is bij demontage omdat de scheur zichtbaar is. Indien niet, verval ik zelf met de kop al wel naar een bedrijf die hem af kan laten persen want er kan dan nog een haarscheurtje zitten. Verder heb ik zelf niet de geschikte meetgereedschappen. Ook ben ik gisteren bij de vorige eigenaar van Maarten zijn Grinde geweest die had nog een bruikbaar grootzeil (bedankt!) die vertelde, zoals Nachtvlinder aangeeft overal geweest met een Grinde met een bukh en heeft die Grinde daarna aan Nachtvlinder verkocht! ik ga Ton maar eens vragen of hij de Bukh na wil lopen. Ik heb ook naar oplossingen met Nanni/Beta gekeken. In mijn kinderjaren waren er enkel grote mobiele kranen en grasmaaiers die je moest duwen en geen 40 km auto. Een kleiner klusje deed je met een schep en een kruiwagen of een paard met een eg en een stukje gras maaide je met een seis en je kon een gewone auto naar 16 km ombouwen. Nu die minigravers enz. er zijn, zijn er kleine meercilinder dieselblokken van Kubota zelfs de daarop 21 pk nanni driecilinder is kleiner dan de Bukh. Die nanni zag ik aantrekkelijk gebruikt te koop staan. Toch moet dan wel de hele boot verbouwd dus aanpassen fundatie, andere schroefas en andere schroef, voor die erin zit en die nanni eerst compressie test minimaal anders weet je niet wat je koopt. Bovendien heb ik het idee, hier kwam David S mee, dat de Bukh bij zware belasting best lang door gaat. Het is ook net een oude tractor die Bukh.Ik denk eerst maar eens de Bukh na te laten kijken.
Boarderbas schreef
Ton is ook goed op de hoogte waar er nog goeie blokjes liggen. ook voor mij had hij een mooi vervangend blokje paraat voor prima geld. Uiteindelijk bleek revisie mee te vallen en het aanpassen van de fundatie tegen te vallen en ben ik dus voor revisie gegaan.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 19 nov 2022 12:34 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 19 nov 2022 17:53 #1438930

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Vandaag weer even bezig geweest omdat het komende nacht toch echt serieus wil gaan vriezen moest ze winterklaar gemaakt. Het is de hele dag al koud maar gelukkig ligt Bluf met de kont uit de wind. Ik vond bij de lokale klusmarkt drinkwaterveilige antivries voor caravan camper en boot. Ook nog fles gewone antivries gekocht. Drinkwaterzak was al bijna leeg vanwege telkens handenwassen na sleutelen aan die Bukh, verder leeg gepompt en drinkwater antivries erin gedaan en door de kranen in keuken en toiletmeubel fonteintje gepompt. Pomptoilet ook doorgespoeld met antivries. Bukh motor afgetapt. Waterlock natte uitlaat los gemaakt en eruit gepakt en geleegd.Kleine circuitje wierpot/pomp staat vol antivries. Denk dat ik zo wel wat kan hebben.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 19 nov 2022 18:05 #1438931

Handen wassen tip.
Ik gebruik ze ook voor reinigen van gereedschap, epoxy, etc.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 19 nov 2022 18:19 #1438932

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Noballast schreef
Ik gebruik ze ook voor reinigen van gereedschap, epoxy, etc.
[/quote]

Die Bukh diesel is zo niet in een goede staat. Oude keerringen zweten diesel door hij is zo vet als een slak en dus zo zwarte handen. Doekjes:Kan idd handig zijn! Bukh diesel moet weer op orde dan is het gewoon weer een schoon rood motorblok hij is nu deels zwart.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 19 nov 2022 19:29 #1438944

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Nu heb je zo'n mooie zeilboot gekocht, gaat het op pagina 8 nog steeds over een mottige dieselmotor! Natuurlijk snap ik wel dat een werkende motor een voorwaarde is :)
Maar ik hoop van harte dat deze fase van je project binnenkort achter de rug is, en je verder kunt met de rest.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 19 nov 2022 22:10 #1438959

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
wishfull thinking, gaat nog wel even door.

Maar we moeten niet raar opkijken dat ie het straks gewoon weer doet.
en er is niemand die de motor beter kent als Freek.

Knoet schreef :
Nu heb je zo'n mooie zeilboot gekocht, gaat het op pagina 8 nog steeds over een mottige dieselmotor! Natuurlijk snap ik wel dat een werkende motor een voorwaarde is :)
Maar ik hoop van harte dat deze fase van je project binnenkort achter de rug is, en je verder kunt met de rest.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 19 nov 2022 22:24 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 21 nov 2022 19:28 #1439373

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Knoet schreef
Nu heb je zo'n mooie zeilboot gekocht, gaat het op pagina 8 nog steeds over een mottige dieselmotor! Natuurlijk snap ik wel dat een werkende motor een voorwaarde is :)
Maar ik hoop van harte dat deze fase van je project binnenkort achter de rug is, en je verder kunt met de rest.

Klopt ik baal er zelf ook wel eens van dat een motor zo een rol opeist
Afgelopen zaterdag de dieselmonteur gesproken over de Bukh, idee is een afspraak te maken en te lichten nu heeft die man tijd in het voorjaar zal ie wel vol zitten. Ook de boot winterklaar gemaakt de motor afgetapt moet er toch uit. Schroefas gemeten voor zekerheid handig de dikte te weten mocht het niks worden met de Bukh. 25 mm lijkt me dat je daarover ook nog wel iets meer dan 10 pk bij een schroef kan krijgen alhoewel hermotorisering gelijk aardig meer werk is. Natte uitlaat ook leeg gemaakt en de plee en de waterkranen van drinkwaterveilige antivries voorzien. De waterzak simpel leeg gepompt en flink wat drinkwater veilig antivries erin en dit door het systeem gepompt door net zo lang te pompen tot er antivries uit de kranen kwam.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 21 nov 2022 20:34 #1439406

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
freek1970 schreef :
25 mm lijkt me dat je daarover ook nog wel iets meer dan 10 pk bij een schroef kan krijgen

Ja hoor, 25 pk kan daar ook prima over bijvoorbeeld.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 22 nov 2022 11:35 #1439485

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Misschien leuk stukje om te lezen, als je dat al niet fedaan hebt.
www.zeilen.nl/aan-boord/onderh...5ltu0BVEQjWnGcsz3A2A
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 nov 2022 19:42 #1440178

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Blommie schreef
Misschien leuk stukje om te lezen, als je dat al niet fedaan hebt.

Niet gelezen. Wel, nieuw is inderdaad nieuw meer vermogen maar komt ook met nadelen. Ik hoor verhalen over afgebroken dynamo’s bij een nieuwe motor. Bij die Bukh motor bestaat dat niet, het is allemaal oerdegelijk gebouwd met goede materialen, materiaal keuzes kunnen minder zijn bij dat moderne spul omdat er toch ergens geld voor die aandeelhouders weg moet komen…

Verder kan ik voor niet heel veel meer dan het laten reviseren van de motor elektrisch varen omdat ik wel zelf een accu kan maken van de zeilersforum actie cellen. Is alleen veel meer werk want ik moet dan een of andere geschikte electromotor en regelaar plaatsen. Als je m zelf maakt is elektrisch varen niet heel duur.

Vandaag bij de dieselmonteur geweest in Lelystad hij mopperde omdat zijn dieselkachel het had begeven en de werkplaats niet warm te krijgen was.
Wat over de motor gesproken. Ton gaf aan als je daarmee wat wilt moet je het in een keer goed doen, een waarheid als een koe. Hij blijkt nog een andere monteur te kennen die helemaal uit en thuis is met Bukh motoren. Die is enkel alleen al 85 gaf ie aan en komt daarom niet meer hier. Hij was bereid zelfs de motor uit de Grinde te sleutelen maar ik dacht joh dat kan ik zelf ook. Achteraf misschien beter zo want het is geen klus voor hem om door die bakskist in het krappe kontje van die Grinde te kruipen daar is de beste man naar mijn idee te oud voor. Ik ga dat zelf maar doen vind ik nog leuk ook. Nog even bij de boot langs gelopen was allemaal OK. In de soos de voetbalwedstrijd Nederland Ecuador gekeken. Bleek daar iemand te zitten die zelf dezelfde Bukh gereviseerd had middels uit elkaar halen en alles door Clouds na laten meten ook een manier en was een perfect blok geworden waar hij goed over te spreken was en zelfs te verkiezen boven nieuw. Revisie geeft de motor ook weer meer kracht gaf ie aan op mijn mededeling dat sommige mensen de motor te licht vinden.Enfin ik ga m er eerst volgende week maar eens uit lepelen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 25 nov 2022 19:59 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 nov 2022 20:12 #1440184

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Dan heb ik je gemist vandaag...

Zit al steeds te kijken waar je Grinde ligt in de haven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 nov 2022 20:39 #1440189

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
SanderH schreef
Dan heb ik je gemist vandaag...

Zit al steeds te kijken waar je Grinde ligt in de haven.
Duidelijk, enfin ik kom er wel weer en de Grinde is gewoon te vinden! Hij valt enkel niet heel erg op door de antraciet grijze kleur.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 nov 2022 21:51 #1440199

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
Niet eens zo heel lang geleden, vast voor Jemgum. Die kleurstelling zie je niet zo vaak.
attachment:1]IMG_20221125_231122_(1080_x_800_pixel).jpg[/attachment
Bijlagen:
Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Laatst bewerkt: 25 nov 2022 22:19 door Shebee. Reden: Foto niet zichtbaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 25 nov 2022 21:58 #1440202

Benieuwd naar de afloop.

Aangezien je al twijfelde of 10 pk voldoende is, hoef je “electrisch” al helemáál niet te overwegen lijkt mij :woohoo:
Laatst bewerkt: 25 nov 2022 21:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 26 nov 2022 05:51 #1440221

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
NV schreef
Aangezien je al twijfelde of 10 pk voldoende is, hoef je “electrisch” al helemáál niet te overwegen lijkt mij :woohoo:

Ik denk dat een goede Bukh met de volke 10 pk inderdaad makkelijker varen is dan een e-aandrijving simpel omdat de energie inhoud van diesel gunstiger uitpakt dan die van de lifepo4 accu, ok het hoge rendament van de elektrische motor maakt dat voor een deel goed maar niet helemaal. Je kan veel meer uren op de motor varen en veel makkelijker bijtanken en daarna eventueel snachts ook nog doorvaren indien je dat wilt.
Wat ik minimaal zou willen in elektrisch is wat kracht om net een moeilijk stukje te overbruggen denk een lastig aan of uit te lopen haven dat is op zich mogelijk . Maar elektrisch varen is ondenken omdat je wel wat dingen die een diesel makkelijk kan niet meer kunt. Staande mast route binnendoor naar Zeeland of zoiets moet je niet willen. Kies andere route bijv buitenom waar je kan zeilen.
Elektrisch:Je kan bijv een waterworld 7,5 kw plaatsen, ze schrijven vergelijkbaar met 15 pk.Dat bied met een goede accu de mogelijkheid om de boot een haven in of uit te krijgen als de situatie ongunstig is (stroom en wind) en das handig en veilig. Maar je gaat met die motor nooit langer dan een half uur het volle vermogen gebruiken. Dat verbruikt teveel vaaraccu en zal ook niet (snel) nodig zijn. Is dan puur om hem even binnen of buiten te krijgen. Lange afstand vaar je Elektrisch op minder dan half gas en met diesel op half gas.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 26 nov 2022 06:05 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 13 dec 2022 15:15 #1444362

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
nog wat progressie Freek ? het is ineens zo lang stil.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 12 feb 2023 08:56 #1458768

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1336
Menno Onnes, wel bekend omdat hij heel veel foto's maakt voor de Facebook groep "ElkaarsZeilbootjesSchieten" vervangt zijn DV10 door iets anders. Moet ik je in contact brengen? Misschien kan je zijn Bukh overnemen. Hij heeft ook een Grinde.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 26 feb 2023 09:58 #1462451

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865

Menno heeft ook nog een mooie fok op FB verkoop staan
Misschien iets voor jou Freek?
hanse 370 together
Laatst bewerkt: 26 feb 2023 09:59 door blommie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 10 mrt 2023 11:59 #1465300

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Tijdje niet in het draadje geweest. Vanaf eind december tot nu bezig geweest een tuinhuis in de tuin te plaatsen idee was om de garage zo ruim te maken door wat spullen daarnaar over te huizen en in de garage de Bukh te reviseren. Echter de al genoemde Bukh DV 10 ME van Menno kwam op mijn pad en die lijkt nog in goede staat, Menno koos voor een 16 pk blok om wat meer vermogen te hebben niet omdat de Bukh versleten is. Dus van deze optie ga ik gebruik maken. Ik ga komend weekend beginnen om de oude motor uit te bouwen. Volgende week wil ik de motoren omwisselen.

Verder heb ik de Zodiac c180 dinghy met latten bodem verkocht en een andere lodestar ul195 weer gekocht omdat ik een airdeck dinghy veel fijner vind. Bovendien heeft de lodestar dikkere tubes en met mijn lengte is dat beter zitten.
De nodige ontwikkelingen dus.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grinde 820 Bluf 10 mrt 2023 12:08 #1465304

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Mooi Freek, goeie ontwikkeling zo.
veel succes en plezier met uit en inbouwen in de komende weekenden/weken.


..freek1970 schreef :
Tijdje niet in het draadje geweest. Vanaf eind december tot nu bezig geweest een tuinhuis in de tuin te plaatsen idee was om de garage zo ruim te maken door wat spullen daarnaar over te huizen en in de garage de Bukh te reviseren. Echter de al genoemde Bukh DV 10 ME van Menno kwam op mijn pad en die lijkt nog in goede staat, Menno koos voor een 16 pk blok om wat meer vermogen te hebben niet omdat de Bukh versleten is. Dus van deze optie ga ik gebruik maken. Ik ga komend weekend beginnen om de oude motor uit te bouwen. Volgende week wil ik de motoren omwisselen.

Verder heb ik de Zodiac c180 dinghy met latten bodem verkocht en een andere lodestar ul195 weer gekocht omdat ik een airdeck dinghy veel fijner vind. Bovendien heeft de lodestar dikkere tubes en met mijn lengte is dat beter zitten.
De nodige ontwikkelingen dus.

Freek
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 10 mrt 2023 12:10 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl