silerberend schreef :
Calidris schreef :
Vanaf de LFP accu een meszekering van 50A, low-voltage Bi-stabiel relais. Nu nog 10mm2 naar het schakelpaneel (oude kabels), maar 2x 16mm2 ligt al in het traject.
Waarom naar 16? Staan de batterijen zo ver weg? Meer dan 7 meter? Als ze dichterbij staan is 10 ruim voldoende. Boten vliegen meestal niet in brand door te dunne kabels maar door slechte aansluitingen. Dat laatste zit ik bij u niet over in.
Dan nog een vraag over de marifoon schakelaar. Hoort die niet eigenlijk, ongeschakeld buiten het paneel om en zelfs buiten de hoofdzekering om?
Geen gezeur hoor. Is een mooie klus en ziet er puik uit.
Die 16mm2 lijkt overdreven, maar nu zit er 5 meter 6mm2 tussen de accu en het schakelpaneel. zodra er een gebruiker inschakeld is er al een behoorlijke spanningzval die zomaar 0,3-0,5 volt is. Dat vindt ik al erg veel. Daarbij had ik die 16mm2 nog liggen, ooit bedoeld voor het vorige schip.
Als je je marifoon appart wil hebben, is een radio-accu een goede oplossing, zoals ook aan gegeven in het GMDSS systeem. Aangezien ik niet onder keur val en mijn eigen knutsels redelijker wijze vertrouw heb ik de marifoon gewoon op de LFP lichtaccu via die 16mm2.
Tijdens het varen staat die zekering altijd aan, net als de marifoon en AIS. het is dus echt de zekering, niet de aan/uit schakelaar.
Ik ga er vanuit dat er niety snel storing of sluiting ontstaat in het paneel. Die 16mm2 kabels zijn neopreen met dubbele isolatie, dus géén PVC wat kan smelten