Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Efsix renovatie(s?)

Efsix renovatie(s?) 20 feb 2024 08:46 #1542118

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
De stand van het roer heb ik wat meer naar achteren gezet, dat vond ik fijner sturen.
En het roerbeslag heb ik uitgebreid met twee bredere RVS platen, die ik aan de binnen- en buitenkant heb geschroefd en in de bijpassende kleuren heb geschilderd.
Niet origineel, maar toen ik bij de EKON met mijn opgeknapte boot aankwam, kreeg ik alleen maar complimenten. :)







Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 20 feb 2024 08:49 #1542119

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
En gewoon voor de leuk doe ik er wat foto's bij van vakanties in Frankrijk.

Hartelijke groeten, Nick





Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 08 sept 2024 19:02 #1584047

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
(Ik had je foto's gezien Nick, ook hard gewerkt! Tilburg is hierin de buurt.)

Kleine update na een lange tijd stilte :whistle:

Neem van mij aan dat ik het graag sneller had gedaan, maar de boot is hobby. Geen zin of tijd, is geen probleem. Liever meer tijd kwijt, dan op kwaliteit inleveren. Ook is dit een eerste keer dat ik zelf een boot opknap. Een goede leerschool voor het volgende project :dry:


De gelcoat op de romp bleef vochtig, de garage onder glasvezel en op het werk was het druk (adviseur duurzaamheid gebouwinstallaties en iets met de netcongestie...). genoeg redenen om het project even stil te leggen. Maar in het halve jaar is toch zeker veel gebeurd.

Na meerdere weken bleef de gelcoat dus nog vochtig. donkere vlekjes bleven opduiken. uiteindelijk was het de vochtmeter die mij tot het idee bracht om een luchtdroger in te zetten. Dit blijkt de sleutel tot succes bij een natte huid. Ik heb een (relatief kleine) luchtdroger op marktplaats gekocht en gelijk aangezet. Het begon met 3-5 liter per dag (ook uit de schuur zelf natuurlijk), tot 1 liter per dag waarbij de luchtvochtigheid net onder de 30% stabiliseerde. De boot zo droog als een cracker, mooi mat van kleur ook.

Na al het afbouwen dan toch eindelijk tijd om op te bouwen. Ik heb de vloer gevuld met expoxy lijm met constructiepoeder en zo met wat gewichten de vloer verstevigd. Waar de gaten zaten alles goed schoongemaakt en opnieuw vol geschuimd met 2 componenten schuim. Daarna de hele binnenzijde in de epoxy impregneer gezet. Dit goedje is zo dun als water, werkt lekker. Ik had het goedje met een roller aangebracht. Een volgende keer zou ik met een rubber het overtollige materiaal weghalen. Nu had ik wat meer schuurwerk. Lang leven de nieuwe blauwe excentrische schuurmachine van die ene voordelige gereedschappenwinkel ;)

De gaten in het dek en bij de zelflozer heb ik opgevuld met hard schuim ingetaped in alu-folie. Hierop heb ik alle gaten opgevuld met expoxy.... naja, ik had de impregneer geprobeerd.. niet slim. Door de hoge mate van verdunningsmiddel en de beperkte mogelijkheid om te verdampen bleef dit vloeibaar... balen! Alles eruit en opnieuw gevuld met normale hars met constructiepoeder. Dat ging beter.

De vloer heb ik met glasweefsel belegd. Eerst op maat maken, dan aanbrengen. lastig klusje omdat je niet kan lopen over je werk. Uiteindelijk een peelply erop en dan het plastic. Het vacuum wilde niet echt lukken, maar voldoende om een mooi resultaat te verkrijgen.

De overloop en de barberhauler railtjes heb ik nieuw besteld, Harken omdat ik dat wel verdiende na al die uren ploeteren... De kleine rails moest gebogen worden. Hier heb ik echt teveel over nagedacht. Uiteindelijk heb ik met een paar blokjes hout en een bankschroef een heel mooi resultaat gekregen. Was echt niet meer dan een uurtje werk... :silly:

Gaatjes in het dek overmaats geboord, gevuld met hars, na zeg 10 minuten het plakbankje eraf en leeg laten lopen. Deze gaatjes zal ik nog mooi afschuinen zodat er een mooie kit afdichting gemaakt kan worden.

De grootschoot overloop heb ik met boutjes ingewerkt. Om te voorkomen dat de epoxy aan de boutjes hecht heb ik alles ingetaped met teflon-tape. Was veel werk maar wel de moeite waard. Volgende keer zou ik wel kijken naar vleugelmoeren, die meer oppervlakte hebben. Uiteindelijk zal ik de rvs
boutjes koppen in de teflon zetten om te voorkomen dat deze aan de (gecoate) aluminium harkenrail corroderen.

Inmiddels ben ik bezig met de grondverf. Eindelijk, afscheid nemen van 50 tinten geel, haha. Heerlijk om meters te kunnen maken. Nu is de binnenzijde zover dat hij bijna afgelakt kan worden.

De verf voor de romp en dek staat klaar, een speciale moderne kleur uitgezocht omdat het baby blauw toch wat flets leek te worden. Commode blauw, begreep ik van de Efsix vrienden :laugh:

Natuurlijk bij alle werkzaamheden netjes een masker opgezet, zó belangrijk! Koop echt een heerlijk masker, dan gebruik je hem ook echt.

Een paar foto's want het zijn er echt teveel voor een post, als er specifieke vragen zijn kan ik die beantwoorden natuurlijk.

Ik verwacht binnenkort de boot om te draaien. Dan nog een maandje werk en is de boot weer in ere hersteld en waterdicht.

Daarbij... Ik kan echt NIET wachten om de boot buiten te kunnen zetten! Er komt een nieuw en heel groot (zeil)avontuur aan en daar heb ik de garage hard voor nodig. De Efsix blijft, maar krijgt even wat minder aandacht.

Hint 1: Van de Wetering komt haar binnenkort met de vrachtwagen brengen! :woohoo:
Hint 2: De boot is bekend en eigendom geweest van een actief zeilersforum lid :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 08 sept 2024 19:08 #1584048

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
De kuipvloer. Overal waar gaten zitten, zat vochtig boorsel. Door het vocht was ook de huid los van het schuim.


Een foto van het dek, waarbij de ruimte tussen de twee schalen is opgevuld.



De overloop met boutjes. Volgende keer vleugelmoertjes gebruiken, die houden beter. Nu draaiden enkele dol door ophopen teflon-tape (en geen geduld om de epoxy helemaal uit te laten harden)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 08 sept 2024 19:14 #1584054

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Het geheel onder het vacuüm. Oorspronkelijk wilde ik met vacuüm de epoxy erdoorheen trekken, maar vond dat te spannend. Dit was achteraf beter geweest omdat het aanbrengen veel te lang duurde. Eerst maar eens wat testen voordat ik veel herstel werk heb.

Laatst bewerkt: 08 sept 2024 19:48 door Efsix85.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 08 sept 2024 19:51 #1584064

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Sneak peak :)


Laatste foto voor vandaag :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 16 sept 2024 05:22 #1585407

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
De eerste laag DD zit erop, shiny !! :woohoo:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 28 feb 2025 09:43 #1613799

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
We hebben weer een slag gemaakt, it was a hell of a job!

- boot geïmpregneerd met dunne epoxy
- kleine gaten gevuld met expoxy met constructie poeder en geknipte vezels
- kielgat gevuld met diverse lagen mat, w.o. Roving voor veel dikte
- expoxy plamuur, wilde dun werken, dat kostte veel tijd
- grondverf epoxy
- heel veel schuren, en bewerken (sponsje met grafiet poeder helpt)
- lakken (17gr 30% Rv was tedroog-> statisch) (verf laatste laag pas verdund) en tussendoor schuren, eindigen met 600-800 (400-600 advies De IJssel vind ik te grof)
- schuren 1500->3000 (volgende keer met de machine)
- vuil en schuurkrassen polijsten (viel tegen, machine met 3M pasta en daarna poets zonder olie does the job)
-onderwaterschip verven (HD coat)

Alle materialen Fa Duursma op De IJssel coat na.

Er zitten een paar plekken in de romp die volgend seizoen (of wat later) nog aangepakt moeten worden. Het resultaat is erg mooi geworden. Nu door naar het aanvoeren van de rubberen rand. Daarvoor maak ik zelf een mal van de restanten die ik hier heb liggen.






Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 28 feb 2025 10:06 #1613807

Mooie kleur :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 28 feb 2025 10:17 #1613811

Mooi werk en resultaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 28 feb 2025 10:30 #1613816

Prachtige kleur hoor! carieb camouflage? ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 28 feb 2025 10:44 #1613820

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18837
Oef, dat is wel heel fraai geworden B)
Perfect job!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 28 feb 2025 10:49 #1613823

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Dank! Van dichtbij is hij 95%, maar die 95% is dan wel weer 110% gelukt :kiss:

De kleur heb ik zelf laten mixen op basis van een monstertje. Caribisch blauw komt wel heel vaak terug ja ☺️
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 28 feb 2025 10:56 #1613825

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8557
Top resultaat! Prachtig.

Kijk straks uit met het gieten van de PU. Een drupje water (zweet of anders) en het gaat schuimen...
Ga je de PU ook bij Duursma halen?
Die werkte bij mij iig erg goed. Gecombineerd met kleurmiddel voor epoxy volgens mij.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 18 juni 2026 20:14 #1689733

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Hierbij een -veel te late- update :laugh:
Vele hadden het niet verwacht, maar hij zeilt weer B)

De rand is goed gelukt. Lekker hard en stroef genoeg. Toch zou ik het niemand aanbevelen, het was erg duur en nooit zo strak als het origineel. Ook is het nieuwe rubber veel slechter bestand tegen UV. Wel erg blij met het epoxy systeem i.c.m. vaccuum. De vloer en andere reparaties zijn erg sterk geworden. De v-rand van het voorste deel vh onderwaterschip had wat meer verstevigd mogen worden ivm traileren, door lang op de rol van de trailer te staan is daar een deuk ingekomen.

Er zitten zo nog wat meer wat blaasjes, oneffenheden en twee krassen in de lak (geduld was op en de garage te klein). Dat wil ik nog netjes maken, nu ik weet dat het een blijvertje is. Daarna wordt de boot voorzien van stikkers met logo en naam (Papillon).

Ik heb een mast en tuigage overgenomen van een Efsix die afgevoerd is. Mijn mast was krom. Hier zit nog veel werk aan. Ook de zeilen zijn niet meer wedstrijd waardig, dus die staan ook op het lijstje (Molenaar, de Efsix standaard)

Rubber moest heel snel verwerkt worden, mixen zonder bubbels (met reuze spatel) UV en kleur toevoeging


Hier ligt de boot klaar in een polyester mal die ik van een andere boot gemaakt had


Net na het lossen van de mal


Dek afplakken, had hier een mal voor gemaakt op ruitenfolie


Met milimetertape het logo uitgewerkt, best een leuk klusje


Het enige stukje oranje gelcoat, met het bouwnummer


Mooi resultaat, de kleur valt goed op


Eerste keer in het water, zonder mast nog wel maar al goed op niveau (nog een keer wegen, bij de keuring)


De vloer is ook gemaakt. het grijs is net wat te warm als de zon erop staat. wel erg geslaagd.


Nieuwe boot, nieuwe motor


De zeilen staan goed(verkeerde nummer nog)


Als happy end hebben we het Efsix trainingsweekend in Heeg meegepakt. En hoe! Het was best pittig om alles op tijd zeilbaar te krijgen. Ondank veel te weinig wind zeilden we de laatste meters mooi naast alle andere Efsixen, met volle spi. Meerdere zeilden dit weekend voor het eerste met de spi, zo ook wij (rood-groene spi). De boot zeilt erg lekker, maar andere lopen wat uit. Werk aan de winkel dus ;) Verstaging was niet op orde.

Alles bij elkaar een bijzonder leerzaam project, waarbij het contact met leden van de club de onmisbare steun in de rug vormde. Bedankt ook voor jullie reacties en views! :kiss:

Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 18 juni 2026 20:21 #1689734

Mooie boot geworden, fris kleurtje, en cool dat je gelijk al mee hebt gedaan met een wedstrijdje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 19 juni 2026 07:30 #1689757

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2752
Efsix85 schreef :
We hebben weer een slag gemaakt, it was a hell of a job!

- heel veel schuren, en bewerken (sponsje met grafiet poeder helpt)

Hoe werkt dat, een sponsje met grafietpoeder?

Ziet er fantastisch uit, heel veel plezier ermee!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 19 juni 2026 07:43 #1689760

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8557
Dat is een poeder dat je gelijkmatig aanbrengt op de romp, Bij het schuren schuur je dan de toppen eraf en zie je goed waar je nog aandacht moet besteden.
Dit is een voorbeeld: www.toolnation.nl/mirka-access...olepoeder-zwart-100g
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 19 juni 2026 08:55 #1689773

  • Efsix85
  • Efsix85's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Bedankt voor de reacties!

Ik heb het van Fa Duursma, is in kleine hoeveelheden te krijgen. Let wel op de gezondheid. Het wordt ook als smeermiddel gebruikt.

Je zou ook een bouwpotlook over een fijn schuurpapier kunnen halen. Met het poeder (en wat water evt.) maakt dit het oppervlak een afwijkende kleur, waardoor goed te zien is wat nog geschuurd dient te worden. Bijvoorbeeld bij sinasappelhuid patroon of krassen, blijft de ondiepte zwart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 19 juni 2026 09:08 #1689776

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8557
En idd, heel gaaf geworden. Echt leuke bootjes die Efsixen. Ga je de Sneekweek ook doen?
Qua diepte lijkt hij idd wel heel mooi te liggen. Mast staat nog wat voorop dus daarmee zal de spiegel misschien nog wel wat hoger komen te liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 19 juni 2026 11:02 #1689794

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2752
Dank voor de antwoorden. Daar ga ik eens verder op zoeken.

Doet me denken aan het 'potloden' van de romp van open wedstrijdboten waar Van Kampen over schreef. Grafiet om de romp sneller te maken. Was toen in sommige klassen al niet toegestaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Efsix renovatie(s?) 19 juni 2026 14:54 #1689815

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2278
Koezt schreef :
Dat is een poeder dat je gelijkmatig aanbrengt op de romp, Bij het schuren schuur je dan de toppen eraf en zie je goed waar je nog aandacht moet besteden.
Dit is een voorbeeld: www.toolnation.nl/mirka-access...olepoeder-zwart-100g

Ooit van de spuiter geleerd om dit met een flesje pigment voor muurverf te doen. pigment mengen met water en dan met de spons alles vrolijk in een contrasterende kleur kliederen. Als deze laag weg is, is alles mooi afgetopt en klaar voor de volgende laag :)

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl