(Ik had je foto's gezien Nick, ook hard gewerkt! Tilburg is hierin de buurt.)
Kleine update na een lange tijd stilte
Neem van mij aan dat ik het graag sneller had gedaan, maar de boot is hobby. Geen zin of tijd, is geen probleem. Liever meer tijd kwijt, dan op kwaliteit inleveren. Ook is dit een eerste keer dat ik zelf een boot opknap. Een goede leerschool voor het volgende project 
De gelcoat op de romp bleef vochtig, de garage onder glasvezel en op het werk was het druk (adviseur duurzaamheid gebouwinstallaties en iets met de netcongestie...). genoeg redenen om het project even stil te leggen. Maar in het halve jaar is toch zeker veel gebeurd.
Na meerdere weken bleef de gelcoat dus nog vochtig. donkere vlekjes bleven opduiken. uiteindelijk was het de vochtmeter die mij tot het idee bracht om een luchtdroger in te zetten. Dit blijkt de sleutel tot succes bij een natte huid. Ik heb een (relatief kleine) luchtdroger op marktplaats gekocht en gelijk aangezet. Het begon met 3-5 liter per dag (ook uit de schuur zelf natuurlijk), tot 1 liter per dag waarbij de luchtvochtigheid net onder de 30% stabiliseerde. De boot zo droog als een cracker, mooi mat van kleur ook.
Na al het afbouwen dan toch eindelijk tijd om op te bouwen. Ik heb de vloer gevuld met expoxy lijm met constructiepoeder en zo met wat gewichten de vloer verstevigd. Waar de gaten zaten alles goed schoongemaakt en opnieuw vol geschuimd met 2 componenten schuim. Daarna de hele binnenzijde in de epoxy impregneer gezet. Dit goedje is zo dun als water, werkt lekker. Ik had het goedje met een roller aangebracht. Een volgende keer zou ik met een rubber het overtollige materiaal weghalen. Nu had ik wat meer schuurwerk. Lang leven de nieuwe blauwe excentrische schuurmachine van die ene voordelige gereedschappenwinkel
De gaten in het dek en bij de zelflozer heb ik opgevuld met hard schuim ingetaped in alu-folie. Hierop heb ik alle gaten opgevuld met expoxy.... naja, ik had de impregneer geprobeerd.. niet slim. Door de hoge mate van verdunningsmiddel en de beperkte mogelijkheid om te verdampen bleef dit vloeibaar... balen! Alles eruit en opnieuw gevuld met normale hars met constructiepoeder. Dat ging beter.
De vloer heb ik met glasweefsel belegd. Eerst op maat maken, dan aanbrengen. lastig klusje omdat je niet kan lopen over je werk. Uiteindelijk een peelply erop en dan het plastic. Het vacuum wilde niet echt lukken, maar voldoende om een mooi resultaat te verkrijgen.
De overloop en de barberhauler railtjes heb ik nieuw besteld, Harken omdat ik dat wel verdiende na al die uren ploeteren... De kleine rails moest gebogen worden. Hier heb ik echt teveel over nagedacht. Uiteindelijk heb ik met een paar blokjes hout en een bankschroef een heel mooi resultaat gekregen. Was echt niet meer dan een uurtje werk...
Gaatjes in het dek overmaats geboord, gevuld met hars, na zeg 10 minuten het plakbankje eraf en leeg laten lopen. Deze gaatjes zal ik nog mooi afschuinen zodat er een mooie kit afdichting gemaakt kan worden.
De grootschoot overloop heb ik met boutjes ingewerkt. Om te voorkomen dat de epoxy aan de boutjes hecht heb ik alles ingetaped met teflon-tape. Was veel werk maar wel de moeite waard. Volgende keer zou ik wel kijken naar vleugelmoeren, die meer oppervlakte hebben. Uiteindelijk zal ik de rvs
boutjes koppen in de teflon zetten om te voorkomen dat deze aan de (gecoate) aluminium harkenrail corroderen.
Inmiddels ben ik bezig met de grondverf. Eindelijk, afscheid nemen van 50 tinten geel, haha. Heerlijk om meters te kunnen maken. Nu is de binnenzijde zover dat hij bijna afgelakt kan worden.
De verf voor de romp en dek staat klaar, een speciale moderne kleur uitgezocht omdat het baby blauw toch wat flets leek te worden. Commode blauw, begreep ik van de Efsix vrienden
Natuurlijk bij alle werkzaamheden netjes een masker opgezet, zó belangrijk! Koop echt een heerlijk masker, dan gebruik je hem ook echt.
Een paar foto's want het zijn er echt teveel voor een post, als er specifieke vragen zijn kan ik die beantwoorden natuurlijk.
Ik verwacht binnenkort de boot om te draaien. Dan nog een maandje werk en is de boot weer in ere hersteld en waterdicht.
Daarbij... Ik kan echt NIET wachten om de boot buiten te kunnen zetten! Er komt een nieuw en heel groot (zeil)avontuur aan en daar heb ik de garage hard voor nodig. De Efsix blijft, maar krijgt even wat minder aandacht.
Hint 1: Van de Wetering komt haar binnenkort met de vrachtwagen brengen!

Hint 2: De boot is bekend en eigendom geweest van een actief zeilersforum lid